Gå til innhold

Elendig internett-tilbud i Bergen


Anbefalte innlegg

Hei! Svært nysgjerrig på hvorfor det, slik jeg har forstått det, nesten ikke finnes fibernett i Bergen by. Jeg flyttet hit for et par uker siden og får besøk av Telenor i morgen. Den raskeste linjen de kunne tilby meg var 25/5, noe som er en dramatisk forskjell fra 100/100 linjen jeg er vant med fra min gamle hybel i Oslo.

 

Hvorfor følger ikke Norges nest største by utviklingen på denne fronten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til Bergen!

  • Byen består av verneverdige bygårder med eiere som ikke bryr seg.
  • Byen styres av en tafatt elite som ikke bryr seg om IT strategi (de evner heller ikke å ha en brukbar trafikkpolitikk i sentrum).
  • Telenor/Canal Digital ha bortimot monopol på fiber/kabeltv til sameier og borettslag, og de bygger strategisk ut på de stedene hvor det er mest penger å hente.

Sitter selv på en Canal Digital 70/10 linje og er rasende fordi bygget som ble oppført i 2010 ikke har et skikkelig fibersystem med synkrone linjer. Logisk nok fordi det er billigere for CD å implementere.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Velkommen til Bergen!

  • Byen består av verneverdige bygårder med eiere som ikke bryr seg.
  • Byen styres av en tafatt elite som ikke bryr seg om IT strategi (de evner heller ikke å ha en brukbar trafikkpolitikk i sentrum).
  • Telenor/Canal Digital ha bortimot monopol på fiber/kabeltv til sameier og borettslag, og de bygger strategisk ut på de stedene hvor det er mest penger å hente.

Sitter selv på en Canal Digital 70/10 linje og er rasende fordi bygget som ble oppført i 2010 ikke har et skikkelig fibersystem med synkrone linjer. Logisk nok fordi det er billigere for CD å implementere.

 

Merker at mye burde vært gjort annerledes her, ja. Det er trist at vi skal måtte leve i steinalderen fordi samfunnstoppene ikke gidder få ut fingeren.

Lenke til kommentar

Velkommen til Bergen!

  • Byen består av verneverdige bygårder med eiere som ikke bryr seg.
  • Byen styres av en tafatt elite som ikke bryr seg om IT strategi (de evner heller ikke å ha en brukbar trafikkpolitikk i sentrum).
  • Telenor/Canal Digital ha bortimot monopol på fiber/kabeltv til sameier og borettslag, og de bygger strategisk ut på de stedene hvor det er mest penger å hente.

Sitter selv på en Canal Digital 70/10 linje og er rasende fordi bygget som ble oppført i 2010 ikke har et skikkelig fibersystem med synkrone linjer. Logisk nok fordi det er billigere for CD å implementere.

 

Merker at mye burde vært gjort annerledes her, ja. Det er trist at vi skal måtte leve i steinalderen fordi samfunnstoppene ikke gidder få ut fingeren.

 

Det går da heller ikke akkurat superdupert med private aktører som BoFiber?

Lenke til kommentar

Dette er nok tilfellet for svært mange byer i norge, spesiellt i sentrumsområdene da det koster mer å bygge ut(grave opp asfalt/fortau etc), det blir fort så dyrt at de forskjellige fiberleverandørene ikke får regnestykket til å gå opp. Tilfellet med at bygd har bedre tilbud på fiber er tilfellet mange andre plasser også. Jeg er fra Ålesund hvor den lokale ISPen Tafjord Mimer har bygget ut masse fiber de siste årene, men i veldig stor grad utenfor sentrum.

 

NGT tilbyr forøvrig 40/20 over koppernettet om du bor nært nok sentral/ kvaliteten på kablene til uttaket ditt er gode nok. Har 30/5 fra de, og er godt fornøyd med tjenesten.

 

Bare en liten PS: Jeg antar at du er klar over at de aller fleste steder i Oslo er det også ikke aktuellt med 100 mbit? :p

Lenke til kommentar

Bor selv i bergen,på laksevåg... Vi kan bare drømme om noe bedre enn 20/1 i nærheten av hvor jeg bor..At man registrerer seg for bofiber osv hjelper fint lite,de driter langt F*en om du er interessert så lenge det ikke er over 50 stk som ønsker fiber...Vurderer derfor å flytte ut mot sotra til neste år,kjøpe meg hus der,så lenge de kan gi meg fibernett :p

Lenke til kommentar

Hei! Svært nysgjerrig på hvorfor det, slik jeg har forstått det, nesten ikke finnes fibernett i Bergen by. Jeg flyttet hit for et par uker siden og får besøk av Telenor i morgen. Den raskeste linjen de kunne tilby meg var 25/5, noe som er en dramatisk forskjell fra 100/100 linjen jeg er vant med fra min gamle hybel i Oslo.

 

Hvorfor følger ikke Norges nest største by utviklingen på denne fronten?

 

I Bergen er det mykkje fiber, men dette er ikkje lett tilgjengelig for private, kun for bedrifter, offentlige og enkelte borettslag. (http://www.bkk.no/om_oss/anlegg-utbygging/fiber/) :hmm:

 

Du kan sjekke tilgjengelighet her: http://www.bkk.no/bedrift/internett-telekom/fibersjekken/ eller direkte i kart:

http://bkk-web.bkk.no/FIBER_BEDRIFT/

 

Grunnen til at det ikkje er lett tilgjengelig for private er: Statkraft og Bergen kommune trengte/trenger utbytte og hindrer BKK i å bygge ut og selge fiber kapasitet (http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Eieren-forsyner-seg-fra-BKK-1931004.htm , http://www.bt.no/nyheter/lokalt/40-m-g-i-BKK-Marked-1940638.html faktabox). :nei:

 

Men dersom fiber er på plass: Det finnes lys i den andre enden (av fiberen :)) ved Altibox (via BKK's fiber) http://www.bkkfiber.no/ og då er det mulig med opptil 400/400 :love: , og det skulle vel holde for no...?

 

Mykkje reklame (på godt og vondt) for BKK dette, men faktisk kun google's hjelp. (Fann ikkje dekningskart for andre leverandører på første side i søk).

 

Velkommen til Bergen!

  • Byen består av verneverdige bygårder med eiere som ikke bryr seg.
  • Byen styres av en tafatt elite som ikke bryr seg om IT strategi (de evner heller ikke å ha en brukbar trafikkpolitikk i sentrum).
  • Telenor/Canal Digital ha bortimot monopol på fiber/kabeltv til sameier og borettslag, og de bygger strategisk ut på de stedene hvor det er mest penger å hente.

Sitter selv på en Canal Digital 70/10 linje og er rasende fordi bygget som ble oppført i 2010 ikke har et skikkelig fibersystem med synkrone linjer. Logisk nok fordi det er billigere for CD å implementere.

 

Dei mest verneverdige områda has best fibertilgang i nærområde (ref. kart i link over) til tross for Statkraft og Bergen kommune.

Resten er eg 100% enig i.

 

Bor selv i bergen,på laksevåg... Vi kan bare drømme om noe bedre enn 20/1 i nærheten av hvor jeg bor..At man registrerer seg for bofiber osv hjelper fint lite,de driter langt F*en om du er interessert så lenge det ikke er over 50 stk som ønsker fiber...Vurderer derfor å flytte ut mot sotra til neste år,kjøpe meg hus der,så lenge de kan gi meg fibernett :p

 

Sjekk link over, kansje er du nærmare enn du trur... På tide med naboaksjon?

Lenke til kommentar

He he,de fleste naboene rundt meg er eldre mennesker som gir en blanke f*en i nett hastigheten osv..For de så holder det sikkert så lenge de kan lese eldrebølgen avisen :p

 

Skal sjekke linken du linket til her,men tviler det vil hjelpe om jeg engasjerer folk rundt meg :p

 

Edit : Btw,ser at på det kartet du linket til så er det sånn grønn boks rundt huset mitt,vil det si at jeg kan bare ringe til bkk,så be de fikse fiber til meg? hvordan fungerer dette? :p

Endret av Lalo83
Lenke til kommentar

He he,de fleste naboene rundt meg er eldre mennesker som gir en blanke f*en i nett hastigheten osv..For de så holder det sikkert så lenge de kan lese eldrebølgen avisen :p

 

Skal sjekke linken du linket til her,men tviler det vil hjelpe om jeg engasjerer folk rundt meg :p

 

Edit : Btw,ser at på det kartet du linket til så er det sånn grønn boks rundt huset mitt,vil det si at jeg kan bare ringe til bkk,så be de fikse fiber til meg? hvordan fungerer dette? :p

 

He he. Har ikkje Altibox og jobber ikkje for BKK, og bur sjølv i burettslag med mange eldre som klager på at dei må betale for tilkobling til "sånnderre internett" via kabel overhode... :hrm: Dei hindra på generalforsamling fiberutbygging til leilighetane :realmad: , men aksepterte motvillig minste :wallbash: hastighet med CD... så min kunskap om dette er liten.

 

På sidene til Altibox/BKKfiber ( http://www.bkkfiber....kerveiledninger ) står det om litt graving, så trur du må forberede deg på spade og sydvest samt ein tur i hagen... for grøn boks betyr "Kort - rask og enkel tilkobling til fiber" så sentralen er nok like i nærheten :p ,... så eg gjetter meg til kva ein (litt tidlig?) julepressang frå deg :xmas: til deg :yes: i år din heldiggris. :p

Endret av Jix
Lenke til kommentar

He he,de fleste naboene rundt meg er eldre mennesker som gir en blanke f*en i nett hastigheten osv..For de så holder det sikkert så lenge de kan lese eldrebølgen avisen :p

 

Skal sjekke linken du linket til her,men tviler det vil hjelpe om jeg engasjerer folk rundt meg :p

 

Edit : Btw,ser at på det kartet du linket til så er det sånn grønn boks rundt huset mitt,vil det si at jeg kan bare ringe til bkk,så be de fikse fiber til meg? hvordan fungerer dette? :p

 

He he. Har ikkje Altibox og jobber ikkje for BKK, og bur sjølv i burettslag med mange eldre som klager på at dei må betale for tilkobling til "sånnderre internett" via kabel overhode... :hrm: Dei hindra på generalforsamling fiberutbygging til leilighetane :realmad: , men aksepterte motvillig minste :wallbash: hastighet med CD... så min kunskap om dette er liten.

 

På sidene til Altibox/BKKfiber ( http://www.bkkfiber....kerveiledninger ) står det om litt graving, så trur du må forberede deg på spade og sydvest samt ein tur i hagen... for grøn boks betyr "Kort - rask og enkel tilkobling til fiber" så sentralen er nok like i nærheten :p ,... så eg gjetter meg til kva ein (litt tidlig?) julepressang frå deg :xmas: til deg :yes: i år din heldiggris. :p

 

Heldiggris! Den hagegravingen er jo bare kos. Gjorde det selv da vi la fiber inn til huset hos muttern og fattern i Kongsberg.

Lenke til kommentar

Hmm, litt for langt å grave, men det viser iallefall at dalen er begynt å få fiber på kryss og tvers pga alle kabelselskapene bygger ut de store boretslagene, så før eller senere går det nok en fiber nærme nok mitt hus til at jeg kan få koble meg på. Hadde håpet du skulle si traudalen :-) Vet de har canal digital,men tidligere var det ikke fibertilbud der.

 

Huset mitt var grønt i BKK sin firmatest - så jeg sendte dem en forespørsel med beskrivelse av området og det faktum at det er mange eneboliger i området som i dag har parabol og kobber som eneste løsning. Fikk hyggelig svar om at de takket for en informativ epost og at de skulle oversende saken til utbyggingsavdelingen som skulle se på det.

 

Får håpe at de bygger ut - alternativet er jo å ta det på "firmaet" men da koster jo fiberen 10x det som vanlig forbruker betaler for den. Blir litt vanskelig å forsvare 3-5K i mnd for en 30/30, når jeg i dag har 30/5 for ca 500.

Lenke til kommentar

Er jo relativt dyrt med utbygging, så i første omgang så bygge der jo bare der de vet de kommer til å tjene penger. Gikk flere år fra folk gikk rundt og solgte fiber her til det faktisk ble bygget.

 

Nå er jeg vært fall glad for at jeg endelig har fått bestilt 100/100, selv om dette er drøyt overdrevet. Men når man hadde mulighet av det vanskelig å motstå :p

Lenke til kommentar

Hmm, litt for langt å grave, men det viser iallefall at dalen er begynt å få fiber på kryss og tvers pga alle kabelselskapene bygger ut de store boretslagene, så før eller senere går det nok en fiber nærme nok mitt hus til at jeg kan få koble meg på. Hadde håpet du skulle si traudalen :-) Vet de har canal digital,men tidligere var det ikke fibertilbud der.

 

Huset mitt var grønt i BKK sin firmatest - så jeg sendte dem en forespørsel med beskrivelse av området og det faktum at det er mange eneboliger i området som i dag har parabol og kobber som eneste løsning. Fikk hyggelig svar om at de takket for en informativ epost og at de skulle oversende saken til utbyggingsavdelingen som skulle se på det.

 

Får håpe at de bygger ut - alternativet er jo å ta det på "firmaet" men da koster jo fiberen 10x det som vanlig forbruker betaler for den. Blir litt vanskelig å forsvare 3-5K i mnd for en 30/30, når jeg i dag har 30/5 for ca 500.

 

Og utbyggingsavdelingen svarte ganske enkelt "vi har ikke fiber som vi kan tilby deg på den spesifiserte adressen".. Så da er nok de grønne husene kun for firma med firmapriser - forståelig for de må jo tjene inn kostnadene ved å koble opp. Hadde håpet at de skulle se mulighet i et område med ganske mange eneboliger kun få meter fra fiberen, men den gang ei.

 

Får fortsette å vente da - forhåpentligvis kommer noen og graver nedi gata før eller senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...