Gå til innhold

Statutory Rights


Avenged

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe meg iPhone 5, men ser på Apple sine sider at det tar 3-4 uker å sende ut. Jeg bor i England halve året, og reiser dit etter helgen, og rekker derfor ikke få tilsendt ett eksemplar før jeg drar. Lurte derfor på om jeg skulle kjøpe den i England. Såvidt jeg har skjønt vil selve telefonen være den samme, eneste ulempen er at jeg mister rettighetene etter norsk kjøpslov. Men i England har de også et lignende system, kalt "statutory rights". Vet at de norske kjøpslovene er bedre, men vet noen forskjellene på engelsk og norsk kjøpslov? Eneste jeg har, så langt, klart å finne ut av er ata i Norge får du 5 års lovfestet garantiom det skulle oppstå noe med telefonen, mens jeg i England kun får 2 år. Hvis det er eneste forskjell er ikke det all verden, i dagens mobilverden er det jo sjelden en telefon varer mye lenger enn 2 år uansett. Noen som kan hjelpe meg finne ut av dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Både engelsk og norsk forbrukerkjøpslovgivning er bygget over samme lest - EUs forbrukerkjøpsdirektiv. Norge har et par særmodifikasjoner (5 års reklamasjonsfrist, f.eks.), det samme har England, men i det store og det hele vil du ha en lik opplevelse.

Men hvis noe skjer i reklamasjonstiden (utenfor garantitiden), må vel telefonen leveres i samme land som den ble kjøpt? Dvs at kjøpes telefonen i England og den slutter å fungere, så må den leveres i England også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...