Gå til innhold

Vikepliktsbrudd med personskade til følge - straff?


SupremeX

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var nylig i en ulykke der det oppstod personskader. Jeg kjørte bilen, og var på vei ut på en forkjørsveg med 80-sone, altså hadde jeg vikeplikt. Så til venstre, klart. Så til høyre, bil ca 100 meter lenger bort. Jeg tar valget om å kjøre til venstre, og hadde god klaring til bilen som kom fra høyre. Det jeg ikke hadde fått med meg var at det kom en bil fra venstre likevel. Bilen som kommer fra venstre rekker å bremse såpass opp at sammenstøtet ikke blir hardere enn at bilen vår dyttes kanskje 30 grader mot høyre, og jeg akkurat klarer å halte inn til vegkanten. Det blir tidlig klart at min samboer som sitter i passasjersetet er skadet. 113 ringes, og ambulanse innfinner seg etter kanskje 5 minutter. Alle involverte blir fraktet til legevakten. Min samboer har revet akilles-senen, fått hjernerystelse og nakkesleng. Jeg har ryggsmerter, og min mor er uskadet, samme med kvinnen i bilen som traff meg.

 

Så, jeg har åpenbart skylden. Jeg har opptrådt uaktsomt, og har forårsaket en ulykke. Min samboer har blitt skadet, og jeg mister rutinemessig førerkortet. Spørsmålet mitt er hva jeg kan forvente av straff. Jeg har lest litt på lovdata.no, og ifølge § 2-5, annet ledd, jf. "Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn", så;

 

Vikeplikt, påkjørsel bakfra

Ved ileggelse av straff for overtredelse av reglene om vikeplikt eller reglene om stans foran hindring, jf. trafikkreglene § 7 og § 13 nr. 1, bør perioden for tap av førerett fastsettes fra 3 til 6 måneder, dersom overtredelsen har ført til trafikkuhell med mindre omfattende personskader og/eller omfattende materielle skader, eller til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått.

Altså, jeg kan forvente å miste førerkortet i 3 til 6 måneder. Sannsynligvis får jeg en bot på rundt 10.000 kroner også. Det som gjør at jeg lurer, er jo at lengden på tapsperioden ifølge loven er litt diffus, for ikke å snakke om størrelsen på boten. Er det noen som har direkte erfaring med denne type saker? Og ikke minst, har det noe å si at jeg er yrkessjåfør?

 

Håper noen kan kaste litt mer lys over saken enn jeg selv har klart. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tapsperioden vil bli satt på bakgrunn av ei vurdering av kor stor grad av uaktsomheit du har hatt.

 

Yrkessjåfører har ofte en tendens til å få noke strengare straff enn vanlige bilister, dette gjeld spesielt for fyllekjøyring og store fartsoverskredelser. Kor stor innvirkning det får for vikepliktsbrudd har eg ingen forutsettninger for å kunne svare på.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Ettersom det er deres feil så dekker ikke forsikringene deres noe skader på dere hvis dere ikke har livsforsikring osv.

 

Det har ikke noe å si at du er yrkessjåfør men du kan faktisk miste lappen ettersom skaden er så stor som den er.

 

Vet dette er en gammel tråd, men klarer ikke å la være å korrigere en så åpenbar feil. Ansvarsforsikringen på bilen din dekker skader på absolutt alle involverte, også den skyldige sjåføren. Dessuten er passasjerene i den "skyldige" bilen helt uskyldige, hvorfor skulle ikke de få erstatning? Når det er sagt kan forsikringsselskapet kreve regress fra sjåføren dersom vedkommende har vært særdeles uaktsom.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...