Gå til innhold

Hvorfor bytter ministrene jobber? Støre, Barth Eide osv.


Anbefalte innlegg

Jeg synes denne omrokkeringa kom fullstendig utav det blå. Støre som helseminister kan jeg til en viss grad se, fordi han er veldig dyktig, men det er helt klart at folk overvurderer hva en minister kan gjøre. Selv om han/hun har det øverste ansvar for departement, er det massevis av mennesker under en som igjen må forholde seg til hva som er lov og tillatelse til å gjøre. Støre kan jo ikke trylle sykehusene i orden, f.eks.

 

Jeg ser generelt bare ikke poenget med denne rokkeringa. Barth Eide ble jo "nettopp" forsvarsminister, og nå forsvinner han? Skjønner det ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er pga. at det blir for hardt. De vil bli minister for mer ''kraft'' i Norge. Men så ser de at det ble tyngre enn forventet.

Hvis det er grunnen, hvorfor går de til en annen ministerpost? Spørsmålet er ikke hvorfor de gir seg, men hvorfor det lekes stolleken i regjeringen.

 

Til saken: I denne situasjonen tror jeg det var en kombinasjon av at Stoltenberg var misfornøyd med Bjurstrøm og at Arbeiderpartiet ser at de går en tøff valgkamp i møte, og da trenger de å få de "sterkeste" politikerne i posisjoner som blir sentrale i valgkamper. Hvorfor Stoltenberg på generelt grunnlag er så veldig glad i å omrokkere på statsrådene, det vet jeg ikke helt. Har i grunnen spurt meg selv om det flere ganger.

Lenke til kommentar

Taktikk. Stoltenberg vet at han er nødt til å handle for å unngå en kraftig valgsmell til neste år. Å putte en av Norges mest populære politikere inn som helseminister er en sentral del av denne taktikken. Helsesektoren blir utskjelt av media hver eneste dag, og man hørte allerede ved denne såkalte nøkkelutleveringen Arbeiderpartiets nye helseretorikk: "Helsesektoren er ikke en skandalesektor". Å forsøke å overbevise det norske folk om nettopp det tror jeg vil være en av Støres hovedmålsetninger.

 

Det er nok heller ikke tilfeldig at denne omrokkeringen skjedde i dag, på samme dag som bemanningssituasjonen på Ahus ble slaktet av fylkeslegen. Nå som Regjeringen har fått ny helseminister, er det mulig for Regjeringen å vri seg unna enda en runde med mediaslakt. Strøm-Erichsen nekter å svare på spørsmål og bedyrer at hun kun er forsvarsminister, mens Støre naturligvis aldri vil ta ansvar for en sektor han aldri tidligere har hatt lederansvar for.

 

Kommer vil til å se noen endringer i praksis annet enn endret retorikk? Jeg tviler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg etterlyser revolusjon!

 

Hvor mange inkompetente mennesker skal vi tillate som øverste ledere for viktige samfunnsområder? Man har tidligere argumentert for at disse såkalte "lederne" har mye god kompetanse rundt seg. Snitt alderen på nye statssekretær virker å være under 30. Kompetanse fra ti år i AUF er ikke godt nok for å gi råd om hvordan "helse Norge" bør styres.

 

Skriv privat helseforsikring og send barna til kostskole i England. Jeg har ikke planer om å stryke med i helsekø/ på sykehuset, og barn generelt fortjener bedre undervisning enn det som er tilbudet i Norge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg synes denne omrokkeringa kom fullstendig utav det blå. Støre som helseminister kan jeg til en viss grad se, fordi han er veldig dyktig, men det er helt klart at folk overvurderer hva en minister kan gjøre. Selv om han/hun har det øverste ansvar for departement, er det massevis av mennesker under en som igjen må forholde seg til hva som er lov og tillatelse til å gjøre. Støre kan jo ikke trylle sykehusene i orden, f.eks.

 

Jeg ser generelt bare ikke poenget med denne rokkeringa. Barth Eide ble jo "nettopp" forsvarsminister, og nå forsvinner han? Skjønner det ikke.

Nå har jeg ikke tilgang til statsrådet så jeg kan ikke si med sikkerhet, men det virket for meg som at han som trakk seg, gjorde dette fordi jobben ble for mye for han, (noe som jeg kan forstå, for det er krevende jobber), og så ble Støre degradert til Helseminister fordi der trengs det litt opprenskning, og Støre er ekstremt dyktig.

 

-frank

Lenke til kommentar

Og jeg som trodde ministrene hadde en spesiell kompetanse innenfor sitt område... Var kanskje litt naivt av meg, men ærlig talt, det å være "politiker" gir deg ikke kompetanse til å avgjøre hvordan sykehusene i Norge skal drives. Burde være pålagt å ha en spesiell kompetanse innenfor feltet man skal være minister for. Tror en som har jobbet på et sykehus har bedre innsikt i hvordan det bør drives enn en person som sist var på sykehus den dagen han/hun ble født.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg etterlyser revolusjon!

 

Hvor mange inkompetente mennesker skal vi tillate som øverste ledere for viktige samfunnsområder?

Jeg etterlyser mer presis språkbruk. Ordet "leder" har implisitt underforstått at vi følger disse lederne frivillig.

 

Ordet "Herskere" er mer beskrivende for den reelle situasjon, da vi undersåtter ikke har stort vi skulle ha sagt, selv om vi får lov til å skifte en hersker med en annen iblandt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

De med ganske arrogante holdninger om at 'ministrene har alt ansvaret', slik framstår det dere har skrevet, later til å glemme at det finnes andre mennesker i maktposisjoner som har mye mer med det direkte ansvaret å gjøre. Som Bente Mikkelsen, som slik jeg har forstått det var den som hadde den glupe idéen med å fusjonere Oslo-sykehusene fort og gæli.

Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom hele tråden, men det jeg reagerer mest på er at Anne-Grete Strøm Erichsen blir flyttet rundt.

 

Ho må være den desidert mest inkompetente statsråden Norge noen gang har sett. Først ødela ho Forsvarsdepartementet, så Helsedepartementet. Nå skal ho igjen ruinere Forsvarsdepartementet. Vi kunne lik så godt satt Julius i dyreparken i Kristiansand til å være statsråd! Sikker på at han ville gjort en bedre jobb!

 

Få ho på hue og ræva ut av et hvert departement så fort som overhodet mulig!

Lenke til kommentar
Takk for svar. De med ganske arrogante holdninger om at 'ministrene har alt ansvaret', slik framstår det dere har skrevet, later til å glemme at det finnes andre mennesker i maktposisjoner som har mye mer med det direkte ansvaret å gjøre. Som Bente Mikkelsen, som slik jeg har forstått det var den som hadde den glupe idéen med å fusjonere Oslo-sykehusene fort og gæli.

 

Selvfølgelig er det ikke slik at ministrene har alt ansvaret, men de bør likevel vite hva de driver med. Ved å være minister medfølger det et ansvar fordi de har stor makt/påvirkning på avgjørelser som blir tatt innenfor området som er "deres post". De må ha kompetanse til å kunne se konsekvensen av andre "maktpersoners" valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg synes denne omrokkeringa kom fullstendig utav det blå. Støre som helseminister kan jeg til en viss grad se, fordi han er veldig dyktig, men det er helt klart at folk overvurderer hva en minister kan gjøre. Selv om han/hun har det øverste ansvar for departement, er det massevis av mennesker under en som igjen må forholde seg til hva som er lov og tillatelse til å gjøre. Støre kan jo ikke trylle sykehusene i orden, f.eks.

 

Jeg ser generelt bare ikke poenget med denne rokkeringa. Barth Eide ble jo "nettopp" forsvarsminister, og nå forsvinner han? Skjønner det ikke.

 

For det første uansett hvilken helseminister man får, vil der gjøres feil i helsevesenet. De feilene hadde sannsynligvist vært større med en borgerlig regjering fordi de har mindre penger å rutte med. Det blir konsekvensen av en liberalistisk skattepolitikk. Det blir for dumt når Siv Jensen til stadighet roper på en kommisjon og at ministeren må gå. Det hadde neppe vært bedre med en FrP / Høyre helseminister. Nå fikk de borgerlige svar på tiltale en helseminister som nok er bedre til å svare for seg. Omrokkeringer kan være en fordel i seg selv, da andre personer kan se på en sak med nye øyne og begynne med blanke ark.

 

Jeg etterlyser revolusjon!

 

Er den væpna eller fredelig?

  1. Hvilke bererdskasplaner ville du innføre for helsevesentet til å ta seg av alle drepte og sårede om du er for væpna revolusjon?
  2. Hvordan skal en eventuelt fredelig revolusjon skje? Liberalistisk nedskjæring av helsevesenet som følge av reduserte midler til å finansiere det med? Det hadde vel i så fall blitt en fredelig revolusjon med motsatt fortegn - tilbakesteg til et dårligere helsevesen?

 

Hvor mange inkompetente mennesker skal vi tillate som øverste ledere for viktige samfunnsområder? Man har tidligere argumentert for at disse såkalte "lederne" har mye god kompetanse rundt seg. Snitt alderen på nye statssekretær virker å være under 30. Kompetanse fra ti år i AUF er ikke godt nok for å gi råd om hvordan "helse Norge" bør styres.

 

Er du sikker på at den kompetansen øker med en annen regjering? Jeg er ikke så naiv at jeg tror det. Hvilke ministre ville du hatt i de departementene der de ble byttet?

 

Skriv privat helseforsikring og send barna til kostskole i England. Jeg har ikke planer om å stryke med i helsekø/ på sykehuset, og barn generelt fortjener bedre undervisning enn det som er tilbudet i Norge.

 

Med privat helseforsikring kjøper vel nordmenn seg forbi køer ute i verden. Norge har verdens beste helsevesen i følge en fersk OECD rapport. Det kan selvsagt bli bedre. Med en stadig eldre befolkning vil helsesektoren bli er formidabelt pengesluk. Der er vel ingen ansvarlig norsk helseminister som ikke er for er godt helsevesen, og da er jeg ikke sikker på at skatte og avgiftslette er den riktige medisinen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

De feilene hadde sannsynligvist vært større med en borgerlig regjering fordi de har mindre penger å rutte med.

 

Og du kaller deg økonom? At noen har mindre penger å rutte med trenger ikke bety at de vil produsere en dårligere tjeneste. Tvert imot betyr det ofte at nødvendige gjennomskjæringer og tiltak blir satt på plass. Er det noe man vet ved sikkerhet, så er det at for store budsjetter lammer all handling mot effektivisering*(handling blir unødvendig da budsjettene i praksis er utømmelige).

 

Det er kun i staten man kaster mer penger i et pengesluk.

 

*effectiveness & efficiency

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og du kaller deg økonom? At noen har mindre penger å rutte med trenger ikke bety at de vil produsere en dårligere tjeneste. Tvert imot betyr det ofte at nødvendige gjennomskjæringer og tiltak blir satt på plass. Er det noe man vet ved sikkerhet, så er det at for store budsjetter lammer all handling mot effektivisering*(handling blir unødvendig da budsjettene i praksis er utømmelige).

 

Det er kun i staten man kaster mer penger i et pengesluk.

 

*effectiveness & efficiency

 

Nå har vi jo en aktuell debatt om norsk helsevesen som i to uavhengige rapporter er kåret til verdens beste. Allikevel er der selvsagt mangler og det kan bli bedre. Jeg tviler på at det ville blitt bedre med borgerlig stryre. Men når man bare er opptatt av og finne feil, vil man alltid finne dem. Ingen menneskeskapte systemer er perfekte. Det er intet som tyder på at enorme skatte og avgiftslettelser ville gitt et bedre norsk helsevesen.

 

Selvsagt skriver du som du gjør, fordi din liberalistiske agenda er så lett gjennomskubar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...