Gå til innhold

Microsoft deler mellomromstasten i to


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zlatzman: Oi, jeg måtte google Colemak og det virker interessant. Hvordan synes du det er sammenlignet med Dvorak? Hva synes du er best tilpasset moderne bruk og norsk språk?

Umodifisert er Dvorak et bedre valg enn Colemak, da det så vidt jeg vet ikke finnes en norsk Colemak-utgave. Det er laget norske oversettelser av Colemak, men jeg husker ikke hvor godt disse fungerer (http://forum.colemak.com/viewtopic.php?id=52). Selv valgte jeg å gjøre jobben selv ved hjelp av en "keyboard mapper". Dette er også hovedgrunnen til at jeg stoppet å skrive Colemak, da jeg reinstallerte windows hadde jeg ikke backup av tastaturoppsettet og jeg kom aldri så langt at jeg endret tilbake.

 

Når det gjelder selve skrivingen er det en del år siden sist jeg skrev Colemak, og enda lenger siden jeg skrev Dvorak. Det meste har dermed gått i glemmeboken. Det jeg vet er at jeg valgte å beholde Colemak etter å ha testet både Colemak og Dvorak.

Lenke til kommentar

Jeg kan forresten også bekrefte at på den nordiske versjonen av tastaturet så går ENTER-tasten over to rader, ikke bare en som på bildet her! :-)

 

Jeg har et liggende her på kontoret, så om dere har flere spørsmål om layout osv så er det bare å fyre løs! :-)

Endret av pstub
Lenke til kommentar

Hadde en sånn delt mellomtast på min gamle Compaq presariotastatur fra 1996.Greit å bruke på quickturn i Rise of The Triads :D

 

Du også hadde Statoil hjemme PC? Har fortsatt denne maskinen med originalt tastatur. Har oppgradert til en 400mhz K6, 80MB RAM og Voodoo2 SLI :) ( bilder her: http://vogons.zetafleet.com/viewtopic.php?t=33025 )

 

men tilbake til delt mellomtast. Det fulgte med, og jeg synes det fortsatt er irriterende uvanlig den dag i dag.

Lenke til kommentar

Oi, dette kommer til å kræsje totalt med innøvd automatikk. Hendene går på autopilot her. Skjeldent jeg ser på tastaturet, men da må det også være standard layout. Kreative plasseringer av taster på enkelte bærbare PCer er en stadig tilbakevendende plage.

 

Samme for meg..På skola har PCene Fn knappen før CTRL på venstre side så når jeg prøver å lime inn noe (med ctr+v selvsagt) så må jeg trykke to ganger siden jeg presterer å treffe fn hele tiden og noen ganger har det ikke blitt kopiert til å begynne med -.-

Lenke til kommentar

Oi, dette kommer til å kræsje totalt med innøvd automatikk. Hendene går på autopilot her. Skjeldent jeg ser på tastaturet, men da må det også være standard layout. Kreative plasseringer av taster på enkelte bærbare PCer er en stadig tilbakevendende plage.

 

Samme for meg..På skola har PCene Fn knappen før CTRL på venstre side så når jeg prøver å lime inn noe (med ctr+v selvsagt) så må jeg trykke to ganger siden jeg presterer å treffe fn hele tiden og noen ganger har det ikke blitt kopiert til å begynne med -.-

 

Hvis de er thinkpads, og du har tilgang til BIOSen, så kan du bytte Fn og Ctrl der.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Oi, dette kommer til å kræsje totalt med innøvd automatikk. Hendene går på autopilot her. Skjeldent jeg ser på tastaturet, men da må det også være standard layout. Kreative plasseringer av taster på enkelte bærbare PCer er en stadig tilbakevendende plage.

 

Her vil den kreative plasseringa av tilbaketasten, hakeparantes-tasten og |\ tasten og den rare shift-tasten gir mye bomtasting og nedsatt skrivehastighet. Etter en tilvenning vil det samme skje når jeg bytter PC til en med standard layout. Det vil skape mye unødvendig feiltasting og gå unødvendig tregt. Da kan jeg like gjerne ta den helt ut og lære meg Dvorak. Et tastesystem som skal være mye mer effektivt enn Querty om man bare venner seg til det. Kneika er ganske stor, men gevinsten er ennå større. Jeg har bare ikke giddet å gå løs på oppgaven ennå.

 

Har brukt Dvorak og går nok ikke tilbake.

Grunnet stadige betennelser i armene måtte jeg til siste ta steget og skifte fra quwerty.

 

I starten føler en seg direkte hjelpeløs, og det å skrive blir plutselig en oppgave som krever FULL konsentrasjon på fingerplassering og tastatur-layout fremfor å bruke konsentrasjonen på det man faktisk skriver. Etter en times skriving er man helt kjørt i hodet i starten. Denne fasen varer i ca 2 uker om man holder seg helt vekk fra qwerty. Etter ca 14 dager så gikk skrivehastigheten gradvis opp og etter ca 8 uker skrev jeg like fort som på qwerty. 80-90 ppm. Etter det har jeg rett og slett sluttet å trene og kunne sikkert skrevet ennå raskere om jeg fortsatte touch treningen.

 

Mange klager på dvorak på norsk spesielt de som er koder mye. Og mange velger da "programmers dvorak" US layout. For min del må jeg si at det var enklest å lære med Dvorak på norsk enn programmers.

 

Tror ikke man skriver veldig mye raskere på dvorak enn på qwerty men fordelen er mye mindre "reisetid" på fingrene og dermed mindre slitasje på sener etc.

 

Etter hvert som hastigheten normaliserte seg på dvorak var det ingen problem å gå tilbake til qwerty i de få odde situasjoner hvor en ikke kan endre layout. Mulig hastigheten er noe lavere på qwerty nå enn før men det er ikke noe stort problem. Dessuten så kan man jo stort alltid enkelt endre oppsettet...

 

Btw så virket forresten dvorak mer ryddig på meg enn colemak men vet mange er fornøyde colemak. I bunn og grunn går det vel på smak og behag. Etter at du har tatt valget så handler det kun om et par ukers intensiv trening med lite effektiv jobbing ved tastaturet så sitter det.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

meg0709: Lang mellomromstast har den ulempen at det er vanskelig å konstruere den sånn at den trykkes jevnt ned over hele. Det blir en slags vippepinne som blir trykket ned på den ene siden. Jeg synes det bare er fint med kort mellomromstast. Tomlene er jo nære naboer rundt midten av mellomromtasten nesten uansett hvor de andre fingrene er. Hos meg slites og poleres tasten på midten, ikke ut mot kantene. For de som bruker hele bredden kan det kanskje være en idé å dele tasten i to eller flere mindre som alle fungerer som mellomromstast, for å unngå vippestang-effekten og slark.

 

Joda, du har rett, når jeg ser på min egen så er det vel mest på midten/litt ut mot venstre jeg trykker, men som sagt i ett anna innlegg, så burde knappene vært bytta om på, så backspace kom på høyre side og ikke venstre.

Men på det litt tvilsomme tastaturet jeg har nå så trykker jeg så og si midt på.

 

Lenke til kommentar

Høres for meg ut som en tåpelig ide,For meg er det ikke brukans til cad, da bruker jeg venstre tommel til space. Ikke kan man spille noe som helst på det. Det å legge bacspace lettere tilgjengelig er jo også helt merkelig. Da du vil bruke denne tasten minst mulig!

 

Dette vil jo være en fordel ved spilling. Personlig kunne jeg tenkt med to taster med vanlig størrelse til høyre for alt, og en mellomromtast som er tre taster bred. En av disse kunne vært en backspace.

 

Det er riktig at backspace er en knapp du ikke ønsker å bruke, men like vell brukes den masse. Både for å viske ut, men også ved ting til tilbake i nettleseren etc....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

dette hadde fungert meget dårlig for meg iværtfal.

 

kommer til å viske ut hele tiden

 

sånn er det bare

 

Vet ikke om det er fordi jeg er kjeivhendt, men jeg trykker altid på

space knappen med venstre tommelfinger, og på mitt tastatur

kan jeg klart se slitasjemerket på venstresiden ;)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Oi, dette kommer til å kræsje totalt med innøvd automatikk. Hendene går på autopilot her. Skjeldent jeg ser på tastaturet, men da må det også være standard layout. Kreative plasseringer av taster på enkelte bærbare PCer er en stadig tilbakevendende plage.

 

Samme for meg..På skola har PCene Fn knappen før CTRL på venstre side så når jeg prøver å lime inn noe (med ctr+v selvsagt) så må jeg trykke to ganger siden jeg presterer å treffe fn hele tiden og noen ganger har det ikke blitt kopiert til å begynne med -.-

 

Hvis de er thinkpads, og du har tilgang til BIOSen, så kan du bytte Fn og Ctrl der.

 

ohhhh...må prøves ^^

Lenke til kommentar

Hadde en sånn delt mellomtast på min gamle Compaq presariotastatur fra 1996.Greit å bruke på quickturn i Rise of The Triads :D

 

Du også hadde Statoil hjemme PC? Har fortsatt denne maskinen med originalt tastatur. Har oppgradert til en 400mhz K6, 80MB RAM og Voodoo2 SLI :) ( bilder her: http://vogons.zetafl...pic.php?t=33025 )

 

men tilbake til delt mellomtast. Det fulgte med, og jeg synes det fortsatt er irriterende uvanlig den dag i dag.

 

 

 

Vakkert!! Det bilde der vekker gammle minner. hadde bare et Voodooo 2 8 mb kort jeg da :) men det funka !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...