Gå til innhold

Førsteinntrykk: Panasonic GH3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå slo jeg opp en gammel sikleskade ;)

 

edit: Eller er det en ny ?

 

Dette huset trykker på alle de ritkgie knappene for meg. Sensoren ser ut til å være på høyde med Olympus E-M5; er det samme sensor?

 

(Interessant å se at Panasonic sin stand er på størrelse av en middels norsk fotomesse :) )

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Virker jo sånn umiddelbart å være ganske så lekker denne! Sitter jo fortsatt på gjerdet mht. OM-D E-M5, men nå spørs det om jeg slipper meg ned og satser(etterhvert) på denne isteden! Avventer med spenning reviews o.a.! (Så får jeg heller nøye meg med en brukt OM-D om et års tid).... :whistle:

Hm.... :hmm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Personlig så gir jeg beng om Panasonic har laget sensoren selv, eller om de har kjøpt den av Sony, så lenge den yter minst like godt som sensoren i OM-D E-M5.

 

@Are - jeg vil ikke være overrasket om alle bildene er på ISO 3200; muligens de mørkeste er på ISO 6400? Kryddersamlingen er den eneste jeg vil tippe er på lavere ISO. (Og med en så søt dame på campingtur; så blir det vel telting i kveld :p )

Lenke til kommentar

Neppe, dette er vel en Panasonic Live MOS. Det blir nok lenge til du finner en sensor fra Sony i et Panasonic kamera.

Min første tanke også. Men egenskapene ser ut til å være mistenkelig lik E-M5 sensoren. Den mangler også multi-aspekt, som har vært et varemerke for GH-serien

Neppe, dette er vel en Panasonic Live MOS. Det blir nok lenge til du finner en sensor fra Sony i et Panasonic kamera.

Min første tanke også. Men egenskapene ser ut til å være mistenkelig lik E-M5 sensoren. Den mangler også multi-aspekt, som har vært et varemerke for GH-serien

 

Vel, er det helt avklart?

 

Fra dpreview:

 

Effective pixels 16.1 megapixels

Sensor photo detectors 17.2 megapixels

 

Ville være rart å putte inn 1.1 ekstra megapiksler om dem aldri noensinne kommer til å bli brukt. Leste en annen plass at det skulle være multi aspekt også. Virker som om det har vært mye synsing rundt spesifikasjonene til akkurat GH3 i disse dager. Noen som har noe sikker info?

 

Dessuten er det jo ikke et ferdig produkt. Ting kan endres frem til produksjonen faktisk startes :)

 

Tviler på at det er samme brikke som EM5 og tviler også litt på at den kommer fra Sony igrunn. Det ville være rart hvis Panny lar Sony få en del av sitt image da de til nå har produsert veldig gode sensorer selv :)

Lenke til kommentar

Rull inn tunga nå, IceBlitz. Og hendene over dyna i natt ;)

 

Jeg skal innrømme at denne frister mye. Men i dag hadde jeg et par timer kvalitetstid med en Nikon D600. Og den frister også mye ...

 

Det større spørsmålet her: hvilken kommer til å bli brukt mer?..

 

Selv er jeg ekstremt spent på å få se manualen til kamera - dersom denne støtter fil opplasting gjennom FTP så har den alt ett pressekamera skal ha.

Lenke til kommentar

Effective pixels 16.1 megapixels

Sensor photo detectors 17.2 megapixels

 

Ville være rart å putte inn 1.1 ekstra megapiksler om dem aldri noensinne kommer til å bli brukt. Leste en annen plass at det skulle være multi aspekt også.

Har ikke sett noe som tyder på at GH3 har en sensor som gir multiaspekt, men i teorien kan 17.2MP holde akkurat.

 

Ser du på GH2 er standard 4:3-format 4608 x 3456 piksler eller 15.9MP

GH2 i 16:9-format er 4976 x 2800 som betyr at sensoren fysisk må være minst 4976 x 3456 eller 17.2MP mens den ble oppgitt til å være 18MP. Men 17.2 holder altså i teorien for multiformat, neppe i praksis da det alltid går bort en del piksler rundt det "aktive" området.

 

GH3 er oppgitt til 4608 x 3456 i 4:3, dvs samme som GH2, men aldri mer enn 4608 horisontalt i 3:2 eller 16:9. Det er alltid rom for tabber, spesielt når så mye skjer på en gang som i forbindelse med Photokina så både Panasonic og dpreview (hvor jeg hentet oppløsningstallene) kan jo ha skrevet feil, men at en så viktig feature ikke nevnes ville vært rart.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Selv er jeg ekstremt spent på å få se manualen til kamera - dersom denne støtter fil opplasting gjennom FTP så har den alt ett pressekamera skal ha.

 

Hvis du klarer å få noe meningsfylt ut av manualen på ett Panasonic-kamera, i hvertfall den norske versjonen, så er du antageligvis i større eller mindre grad synsk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:)Tviler på at det er samme brikke som EM5 og tviler også litt på at den kommer fra Sony igrunn. Det ville være rart hvis Panny lar Sony få en del av sitt image da de til nå har produsert veldig gode sensorer selv :)

 

Ja heilt enig!

 

Dette med at Sony probuserer E-M5 bilde brikken er ein misforståelse, når Mr.Sasa sentralt i Olympus på ein pressekoferanse om Olympus generelt situasjon, denn 3 juli i år sa at det siste produktet til Olympus brukte Sony sensor, på direkte spørsmål !, om Olympus hadde eit samarbeidet med Sony så var det det nye microscopet IX3 som hadde blitt introdusert dagen før som han her siktet til.(men open bart var det ikkje alle i økonomiskandele intresserte sjornalister i salen som ser den store for skjelen på dei ulike produktene til Olympus.

Og han som blogga denn misforståelsen sletta dette innlegget noken dager etter, men det forhindret ikkje at dette sprette seg som fugleifluensa allikevell. LOL

 

Og bilde brikkene til Olympus er byggd opp på ein meir solid base på grunn av at ei skal tåle vibrasjonene som bilde sabilisatoren lager.

Difor har ikkje Olympus tatt denn ekstra om kostnaden det der er å lage ein Olympus versjon av alle bilde brikene som Panasonic har utviklet for 43 formatet.

 

Det som kan sjå ut som nytt i denn ny 16mp. bilde brikken som Olympus bruker er ein Olympus patent som går ut på å kunn bruker denn bakre lukker lamelen.

I motsetnig til bilde brikkene i Pen kamerane til no, så mørklegger bilde brikken med den fremste lamelen før eksponering, men her blir dei siste semplingene lest ut når den siste lukkeren mørkleger bilde brikken.

 

 

 

Lenke til kommentar

...

Hvis du klarer å få noe meningsfylt ut av manualen på ett Panasonic-kamera, i hvertfall den norske versjonen, så er du antageligvis i større eller mindre grad synsk :)

 

Så lenge jeg finner noe med "FTP" / "upload" og sted for å taste inn IP og port til server så blir jeg mildt sagt overlykkelig. Det samme gjelder også Canon 6D - veldig spent på manualen der.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...