Gå til innhold

Ice net trådløst internett holder ikke mål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra skrevet. Saklig og dokumenterte påstander. Ikke ofte en finner sånne innlegg her på forumet.

 

Jeg har aldri prøvd ICE, og kommer trolig heller ikke å gjøre det etter din beskrivelse. Bredbånd i bilen får bli 3 (4g) fra annerkjent leverandør , og er jeg noen gang i danmark får jeg heller kjøpe meg et dansk sim kort.

Har noen venner som har båt, som har klaget litt på ICE, men jeg har levd i troen at de sammenlignet ICE "bredbåndet" sitt med adsl'n de har hjemme, men nå forstår jeg at de kanskje har litt rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

prøv å kontakt nrk-fbi eller tv2-hjelper-deg. så fort sånne ting får litt medie omtale blir ting endra raskt. og du vill i prosessen også hjelpe mange i din situasjon.

jeg har også testet litt ice.net. det var langt fra så ille som du hadde det (vestfold østfold og strømstad).

den tiden jeg hadde dekkning var det grei ping. men den hadde problemer med å holde en ssh kobling mer en ca 10 sec. tipper jeg var uten dekkning 30% av veien bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste fordelen jeg har sett med ICE, er at de har dekning noen steder hvor man ikke kan bruke 3G.

Problemet med ICE og deres valg av 450MHz, er at det blir svært store celler (dekningsareal). Hvis disse har mange brukere, så vil tilgjengelig båndbredde pr bruker bli minimal. I tillegg ser jeg for meg at de som bor gunstig til, vil knabbe en relativt stor del av båndbredden da de har høyest signalstyrke i køen.

 

Dinside.no har gjort dekningstester på mobilt bredbånd over flere år. Der er det alltid Telenor som vinner, med Netcom på andre og ICE på sisteplass.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering av saken.

 

Forholdet er innklaget til brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, selv om jeg ikke tror jeg får medhold her. En liten stund etter dette gav ICE det første livstegnet fra seg. De kom med et skriftlig avslag i brevsform. Trolig er dette for å fremme egen sak i nemda ved at de oppfyller nemdas krav til kundebehandling.

 

Svaret er noe merkelig formulert og inneholder faktafeil. Her kan jeg lese at abonnementet jeg er tilknyttet har en grense på 1 GB og at jeg har forbrukt 1,3 GB på 14 dager i Danmark. Det understrekes at jeg har brukt mer enn det abonnementet inkluderer.

 

Først av alt så bestille jeg Alltid Abonnement som inkluderer 6 GB per måned. Det er dette som refereres til og prises på alle faktura som jeg har samlet i en pen bunke og nekter å betale. Da vi kom hjem fra Danmark logget jeg meg på "Min Side" som viste at forbruket var 3% av kvoten på 6GB.

 

ICE har også sendt betalingsvarsel på SMS (Hele 3 stykker). Å inndrive et omtvistet beløp er brudd på god inkassoskikk så jeg puster ganske rolig enda. Ut fra hva jeg kan lese om brukerklagenemdas beslutninger på deres egne sider er jeg ganske sikker på et tap i nemda.

 

Videre saksgang vil derfor være å la saken gå til forliksrådet hvor det er større muligheter for å vinne frem. ICE må selvfølgelig være pådriver for dette da jeg lar være å betale faktura. Om man ikke kommer til enighet i forliksrådet blir tingretten neste.

 

Takker for tips over. Har sendt mail til FBI og TV2 hjelper deg uten å få napp. Om flere opplever problemer med ICE så sleng dere på i tråden. Jo flere som går sammen jo sterkere sak blir det. Av det jeg kan lese på ulike fora så er dette noe som berører ganske mange.

 

Ser forøvrig at embedded videoen over ble borte fra posten så jeg slenger inn en link her isteden:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden sist har jeg mottatt 3 stykk inkassovarsel fra Ice. Dette tar jeg foreløpig helt med ro da det er brudd på god inkassoskikk å inndrive et omtvistet krav. Jeg har også mottatt redegjørelse fra Ice via brukerklagenemda. Denne er nå besvart behørig med aktuelle vedlegg sendt på epost.

 

I redegjørelsen kom Ice med en del påstander som jeg besvarte på følgende måte:

 

Jeg ønsker å opprettholde min klage på ice.net fordi selskapet leverer en tjeneste som er totalt ustabil og ikke leverer den kapasiteten som er solgt.

 

I sin redegjørelse viser ice.net til en telefonsamtale gjort den 03.09.12. Dette er en samtale jeg (klager) ikke har deltatt i. Jeg har imidlertid mottate brev i ettertid datert 28.07.11 (?) hvor man blant annet kan lese følgende:

 

...fordi abonementet inkluderer 1 GB nedlasting i måneden. På de to ukene dette ble brukt i Danmark ble det brukt 1,3 GB. Dette er da mer en det abonnementet inkluderer og vi konkluderer med at nettet har fungert tilstrekkelig.

 

Først av alt så bestilte jeg Ice Alltid som inkluderer 6 GB hver måned. Det er også dette abonnementet det henvises til på faktura. For det andre så logget jeg meg på Min Side da vi kom fra ferie og der kunne jeg se at min forbrukte kvote var 3% av 6 GB. Jeg kan se at Ice har lagt ved en forbruksrapport i Excel, men jeg klarer ikke knytte nevnte forbruk til det jeg kunne lese på Min Side etter ferien. Jeg vil derfor be om en mer utfyllende transaksjonsliste.

 

Ice sendte også ut adressert reklame før ferien hvor de proklamerer at de kan levere overlegen dekning der du bor og der du er. Etter å ha bestilt utstyret viser dette seg langt fra å stemme. På sommerhuset hvor vi var var det så godt som ingen dekning. De få gangene vi hadde kontakt med nettet viste målinger en hastighet på under 50 kb/s. Dette er en hastighet som er langt unna bredbåndshastighet.

 

Selv i et område som ice.net karakteriseres som et område med overlegen dekning er vi langt under de hastigheter hastigheter som Høykom definerer som bredbånd. I sin redegjørelse skriver ice at mobilt bredbånd og bredbånd er to forskjellige ting. Min påstand er at bredbånd er bredbånd. Om en bilselger hadde solgt en 11-seter varebil som 42 seter buss ville det ikke gått ustraffet. Buss er buss og bredbånd er bredbånd.

 

Stabiliteten på tjenesten som ice leverer er heller ikke imponerende. Med en ping på over 1000 millisekunder fra mitt stuebord i et område med overlegen dekning gjør bare det som å surfe nyheter helt håpløst slik som denne videoen viser:

 

 

Jeg har også øvrig dokumentasjon med skjermdump fra oppkoblinggjort med ice utstyr:

 

http://www.usynlig.net/elektronikk/internett/bredbandsbloffen/

 

Ice har solgt et system som overhode ikke fungerer. Dette til tross for at selskapet får bruke ordlyder som overlegen og unik teknologi på sine hjemmesider.

 

I sine brukervilkår (Som jeg selvfølgelig burde lest godt nok før jeg bestilte) fraskriver selskapet seg alt ansvar for utsabilitet i tjenesten som leveres. Dette ble understreket av saksbehandler i telefonsamtale 24.08. At produktet ikke fungerer tilstrekkelig er ingen grunn til kompensasjon eller oppsigelse ble jeg fortalt. Ice må være det eneste selskapet i telekombransjen som kan fraskrive seg et slikt ansvar.

 

Til sammenligning leverte 3G dongelen fra Netcom som jeg hadde dønn stabil oppkobling og hastigheten var alltid nært lovet hastighet. I tillegg kunne jeg kreve kompensasjon om tjenesten ikke fungerte. Altså en bedre løsning for forbruker enn den unike teknologien til Ice.

 

I prinsippet har ice gitt seg en selvskreven rett til å selge en bil som kjører 200 meter før den stanser opp, hvor bruker gjentatte ganger må vente 5 minutter før kjøreturen kan fortsette. I hvilken som helst annen forbrukersak i Norge ville dette ikke vært tillatt.

 

Ice opererer i en gråsone av regelverk som setter grunnleggende norske forbrukerrettigheter til side. Av prinsipp så velger jeg å føre saken videre. Ice har fremført uriktigheter både skriftlig i brev og skriftlig i sin redegjørelse. Selskapet sender også ut inkassovarsel på et omtvistet krav, noe som er brudd på god forretnings- og inkassoskikk.

 

Med den dokumentasjonen jeg sitter på så vil jeg ha en sterk sak i forliksrådet eller i en annen normal rettsinstans.

 

----

 

Så da gjenstår det å se hvordan saken utvikler seg videre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hos Brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon kan man i skrivende stund studere 30 klager på selskapet Ice. Ingen av de som har klaget på ustabil oppkobling og en tjeneste som ikke fungerer tilfredsstillende har blitt gitt medhold. Faktisk er det kun en klager som har fått medhold, i en sak som omhandler endring av brukervilkår. Nemdas uvilje til å slå ned på næringsdrivende som ikke leverer i henhold til det de reklamerer for gjør at selskaper som Ice kan operere i en gråsone.

Denne fortjener litt rettelse i rettferdighetens navn. Jeg har skummet gjennom disse sakene nå, og du har selvfølgelig helt rett - det er skremmende mange saker der man lander på at ICE i sine generelle vilkår (som man selvfølgelig godtar når man inngår avtale) omtrent fraskriver seg ethvert ansvar for å levere en brukendes tjeneste.

Men samtidig - der er noen som er "minnelig løst", noe jeg forstår det slik at innebærer at ICE og kunden har kommet til enighet seg imellom. Dette er ikke nødvendigvis noe negativt, men kan for eksempel innebære at de møtes på halvveien og lar kunden si opp avtalen, men for eksempel ikke får kreditert allerede betalte regninger der disse også kreves kreditert.

Jeg kjenner også flere i mitt nærområde som faktisk har fått sagt opp sine avtaler før bindingstidens utløp uten å betale bruddgebyr, så der er håp - men det kan visst være en lang vei å trå opp før man kommer så langt.

Lenke til kommentar

For noen uker siden fikk jeg en telefon fra ice.net's fakturaleverandør. De sto på nippet til å sende saken til inkasso. Som seg hør og bør så spurte jeg om firmaets forhold til god inkassoskikk. Det er brudd på inkassoskikk å inndrive et omtvistet krav.

 

Vedkommende ble litt sjokkert da dette ikke var informasjon de satt på. Altså ingen kommunikasjon mellom ice.net og deres leverandør som trolig befinner seg et annet sted i landet. Om det er bevisst strategi eller sløvskap fra ice.net å la leverandøren pøse ut med purringer vites ikke, men jeg har nå en bunke på snart etpar titalls faktura.

 

 

---

Jeg skrev en ganske krass mail til Post og Teletilsynet som følge av at Ice kom med denne setningen i sitt tilsvar via brukerklagenemda (Setningen er helt ordrett kopiert ut av tilsvaret):

 

Vi forholder oss til post og teletilsynet, de har godkjent ice.net som en mobilbredbånndstjeneste i Norge.

 

Jeg ba PTT redegjøre for hvilke kriterier de stiller til ulike tilbydere. De svarte på følgende måte:

 

Post- og teletilsynet (PT) viser til din henvendelse per e-post av 18. oktober 2012. PT gjør oppmerksom på at tilsynet ikke godkjenner de produkter som selges av ICE eller andre tilbydere av mobilt bredbånd. Derimot skal tilbydere av blant annet offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste registrere seg hos PT, se ekomloven § 2-1, og ekomforskriften § 1-2. Det følger videre av ekomforskriften § 10-1 at Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon (BKN) skal behandle klager fra sluttbrukere om blant annet offentlig telefontjeneste og Internettilgang. Dersom ICE ikke leverer de tjenester som følger av avtalen med deg er dette et forhold som kan påklages overfor dem. Du finner mer informasjon om BKN her: https://www.brukerklagenemnda.no/

 

--

 

Jeg har ikke fått noen flere abonnementsfaktura fra ice.net, men nå har de jaggu sendt ut faktura for brudd på bindingstid. Alt dette mens saken fortsatt er til behandling i brukerklagenemnda. Så da blir det nok et krav å omtviste, men det er vel ice.net's måte å drive utmattelseskrig på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I ekomforskriften kom jeg over noe spennende, i §2-3;

 

§ 2-3. Minimumstilbud for overføringskapasitet

 

Minimumstilbud om overføringskapasitet etter ekomloven § 4-12 er:

 

1. båndbredde for vanlig talekvalitet basert på EN 300 448 og EN 300 451

2. båndbredde for spesiell talekvalitet basert på EN 300 451, EN 300 449 og EN 300 452

3. 64 kbit/s digital basert på EN 300 288 og EN 300 289

4. 2048 kbit/s digital ustrukturert basert på EN 300 418 og EN 300 247

5. 2048 kbit/s digital strukturert basert på EN 300 418 og EN 300 419.

 

Er det noen som forstår seg på dette, hva det betyr og innebærer? Og selvfølgelig - om det er noe man kan bruke overfor denne Ice-organismen?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Kjøpte ICE-modem ifm en kampanje de kjørte på forsommeren 2010. Kampanjen proklamerte at en fikk de tre første månedene gratis. Da sakene i hovedsak skulle brukes på hytta valgte jeg å betale full pakke for modemet og gå for ukesabonnement. Ble så fakturert fullt fra første stund. Sjekket faktisk opp kampanjens ordlyd i ettertid og der var absolutt ingen forbehold om at de tre gratis månedene ikke gjaldt for ukesabonnement. Jeg klaget og fikk beskjed fra ei sur burugle på deres økonomiavdeling om "jeg måtte jo skjønne at dette tilbude kun gjaldt for månedabonnementene..... Allerede da burde jeg skjønt at ICE kanskje ikke var veien å gå.

 

Hytta ligger ved Haugesund og jeg har fri sikt til både Steinsfjell- og Bokn-senderne til ICE. For sikkerhets skyld kjøpte jeg en uteantenne fra dem som burde sikre et rimelig godt signal. Signalet er det ikke noe å si på, men overføringskapasiteten er det verre med. På for- og ettermiddag er det tilnærmet umulig å få opp en nettside. En SSL-forbindelse, f.eks. nettbank, kan en bare glemme på dagtid. Om en kobler seg opp i fire-fem tiden om morgenen, derimot, så kan en oppleve å se nedlastingshastigheter over 1Mbit/s.

 

En kan spekulere i om at ICE-navnet faktisk henspiller på at ting fryser fast?

 

Allerede sommeren 2010 henvendte jeg meg til ICE og stilte spørsmålstegn ved lovet/indikert kontra reell hastighet og fikk da beskjed om at de skulle utvide senderkapasiteten i området senere samme høst. Det samme svaret fikk jeg sommeren 2011 og også da jeg kontaktet dem nå sist sommer. Foreløpig har det skjedd nix! ICE kan en jaggu stole på!

 

Trass i at de ikke bygger ut noe som helst og at kapasiteten er velsprengt mange steder så kjører de sine årlige kampanjer fortsatt og lover bredt bånd både til fjells og langt til havs. Jeg vedder på at det er mange som angrer seg når de får ismodemet tilsendt og oppdager at de heller skulle beholdt den gamle ISDN-linja eller hold seg til langbølgen.

 

Manglende standard sikkerhet i WLAN-delen er nevnt. Kystbussen som kjører mellom Bergen og Stavanger bruker standard-ICE så om du trenger 'bred'-bånd på veien så er det bare å legge seg som første bil etter en av de bussene:)

 

Sikkerheten, eller mangel på sådan, er forsåvidt ikke et problem for meg uansett. Sendestyrken i WLAN-delen av ICE-modemet er så slapp at det faktisk er tilnærmet umulig å få koblet seg mot den når en er utendørs rundt hytta. Hytta ligger isolert og utenfor allfarvei og det er neppe mange som beveger seg dit med formål å surfe gratis på mitt nett. Likevel, jeg pleier å slå av modem når vi drar fra hytta, typisk søndag ettermiddag. Men, da oppstår det tidvis merkelige situasjoner; ICE registerer et påløpt et forbruk på 5-10MB for den påfølgende uke, et forbruk som ICE selvfølgelig pliktskyldigst velger å fakturere meg som en ukes forbruk. De første gangene dette skjedde var svaret fra kundebehandleren at "dette er noe som beklageligvis skjer fra tid til annen og vi krediterer selvfølgelig den uken", I år har dette skjedd et par ganger men nå sier kundebehandlerne at dette er totalt ukjent for dem og at jeg må værsågo betale.

 

Nå har dem også endelig fått orden på Avtalegiro-systemet sitt også så nå blir det nok færre av oss ukes-abonnenter som oppdager at de sender oss regninger for imaginær trafikk.

 

Tanken var på bruke denne nettverksforbindelsen til rolige dager med 'hjemmekontor' fra hytta, men det ga jeg fort opp. For mine hjemmekontor-formål så har jeg derfor anskaffet Telenor-3G og det funker både stabilt og med hastigheter som isfolkene bare drømmer om i sine våteste stunder.

 

ICE-ruklet står der imidlertid fortsatt og får stå på i ferier og langhelger slik at familie og gjester har Internett-tilgang nok til å få sjekket nyhetene og været samt få utvekslet det viktigste som skjer på Facebook o.l.

 

Der er nok for mange enfoldige sjeler som meg der ute...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I ekomforskriften kom jeg over noe spennende, i §2-3;

 

§ 2-3. Minimumstilbud for overføringskapasitet

 

Minimumstilbud om overføringskapasitet etter ekomloven § 4-12 er:

 

1. båndbredde for vanlig talekvalitet basert på EN 300 448 og EN 300 451

2. båndbredde for spesiell talekvalitet basert på EN 300 451, EN 300 449 og EN 300 452

3. 64 kbit/s digital basert på EN 300 288 og EN 300 289

4. 2048 kbit/s digital ustrukturert basert på EN 300 418 og EN 300 247

5. 2048 kbit/s digital strukturert basert på EN 300 418 og EN 300 419.

 

Er det noen som forstår seg på dette, hva det betyr og innebærer? Og selvfølgelig - om det er noe man kan bruke overfor denne Ice-organismen?

 

 

Jeg kunne ikke dy meg og følte at jeg måtte følge opp svaret fra PT. Sendte derfor følgende epost til de i går kveld:

 

Ut fra svarer fra PT forstår jeg det slik at det ikke finnes noen kvalitetskontroll av de ulike tilbyderne. Blant annet blir ikke tilbyderne stil krav ut fra ekomlovens § 2-3 og § 2-4 med videre. Dette betyr vel i prinsippet at alle kan starte som tilbyder etter en registrering uten at det stilles krav til leveransene?

 

 

Jeg ønsker å vise til følgende avtalevilkår hos ice.net:

 

 

1.5 Hastigheten som er oppgitt for mottak og sending av

data er maksimalhastighet. Grunnet forhold som er utenfor

ICE sin kontroll, kan Kunden oppleve at denne hastigheten

ikke oppnås. Eksempler på faktorer som kan påvirke den

opplevde hastigheten er avstanden til basestasjon, om det

brukes eksternantenne, antall brukere, og kapasiteten på

den serveren det søkes informasjon fra. Kunden har ikke

krav på noen form for kompensasjon/erstatning fra ICE

i forbindelse med redusert hastighet for mottak/sending

av data

 

 

Er PT kjent med dette vilkåret? Er PT kjent med at ice.net bruker vilkåret for alt det er verdt? Ut fra det jeg har sett i media kan jeg ikke minnes andre kommunikasjonstilbydere som har fått blankofullmakt til å fraskrive seg alt ansvar for egne leveranser.

 

Igrunnen samme sak som du nevner. Blir spennende å se om PT svarer på denne.

 

 

ICE-ruklet står der imidlertid fortsatt og får stå på i ferier og langhelger slik at familie og gjester har Internett-tilgang nok til å få sjekket nyhetene og været samt få utvekslet det viktigste som skjer på Facebook o.l.

 

 

Det er nok mange som har gått på en skuffende smell med Ice. Det virker ikke som selskapet har forståelse for hva fornøyde kunder betyr i merverdi. De forsøker alt de kan å skvise det de klarer ut av missfornøyde kunder i den tiden de klarer å holde de bundet til en avtale.

 

-----

 

Jeg sendte selvfølgelig både eposten fra PT og klage på mottatt gebyr for brudd på bindingstiden til brukerklagenemda. Samtidig sendte jeg en klage til Ice siden de går videre med en sak som er til behandling.

 

Brukerklagenemda svarte først klokken 07.48 i dag tidlig:

Dine to e-poster fra 11.11.12, er lastet opp i ditt klageskjema. Og vi har informert Ice.net atter en gang å sette saken din i bero til den er ferdigbehandlet hos oss.

 

Deretter svarte Ice klokken 13.05:

På grunn av automatikk i hvores systemer har ditt abonnement blitt terminert dette beklager vi.

Men siden du har din sak hos brukerklage nemnda ligger dette fortfarende i bero hos oss.

 

Om det var min eller brukerklagemdas henvendelse som fikk Ice til å endre kurs vites ikke. Men jeg er ganske så sikker på at fakturapartner ikke er informert slik at denne fakturaen blir nok også vurdert sendt til inkasso så om ikke brukerklagenemda fatter en beslutning snarlig så ser jeg den nok snart igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle om erfaringene jeg har hatt med Ice sålangt. Jeg har Ice med ukeabonnement som jeg ikke har brukt så veldig mye, men der jeg har testet det har det stort sett fungert greit.

 

Jeg hadde D35-modemet med på svensketur i sommer, da ble den testet i Gøteborg, Ørebro, og ved Tøcksfors. På det laveste fikk jeg rundt 300-400kbit hvis jeg husker riktig, det var på en campingplass ved Tøcksfors, mens andre steder fikk jeg brukbar hastighet på rundt og over 1Mbit. Ellers ble den brukt litt forskjellige tilfeldige plasser i bilen under turen for å søke opp kart, spille musikk fra spotify osv hvor det var litt varierende hastighet, men det ble ikke testet så nøye.

 

Jeg har også lånt den vekk til en som testet den i en hytte et stykke utenfor Voss, hvor han fikk rundt 1.2Mbit nedlastning, og den har vært brukt på Meland litt nord for Bergen hvor den ga alt mellom 700kbit-1.4Mbit, mens en annen gang lånte jeg den vekk til min onkel fordi han skulle bruke den i en hytte i Sogn hvor han bare fikk rundt 50kbit og måtte gi opp. Alt dette var med de vanlige antennene som følger med modemet.

 

Så mitt inntrykk av selve tjenesten er at hastighetene er ikke noe å skryte over sammenlignet med Telenor og NetCom som ofte kan levere godt over 2-3Mbit på 3G enkelte steder. Jeg vet ikke om jeg har vært heldig med resultatene, men jeg føler likevel at selv om det ikke er like raskt som annet mobilt bredbånd, så har det gitt meg brukbar hastighet som ihvertfall jeg kan leve med, og som kan laste VG uten at det "fryser til is" som andre har erfart. Det som er greit er at det har dekning på steder hvor andre bare har EDGE-dekning, og at det er samme pris i danmark og sverige. Ice har derfor sine bruksområder selv om det ikke er høy fart i sentrale strøk som er deres sterkeste side.

 

Når det kommer til det som har med kundeservice å gjøre, så har jeg kontaktet de på mail en gang fordi jeg ikke fikk med batteri til modemet fra forrige eier. Jeg spurte om det var mulig å bestille nytt, og de sa at de skulle sende meg et nytt helt kostnadsfritt.

 

Spørsmål: Jeg mangler batteri til D-35-modemet mitt. Er det mulig å få bestilt et nytt batteri?

Fikk svar dagen etter:

Hei !

Takk for din henvendelse !

Sender deg et nytt batteri kostnadsfritt. Du vil få den innen 7 dager.

Med Vennlig Hilsen

ICE Kundeservice

www.ice.no

 

 

Der og da ble jeg positivt overrasket, og tenkte at dette var god kundeservice, men det viste seg likevel at de hadde tatt seg betalt for "ekspedisjon og porto". Jeg ble litt paff da jeg så det på fakturaen, spesielt for "ekspedisjonsgebyr"-delen, men jeg betalte likevel. Jeg tror det var rundt 150kr.

 

 

Sluttsummen på 150kr for et batteri er det ikke noe å si på, men det er jo litt irriterende at de lover at det er "helt kostnadsfritt", men likevel tar seg drøye 150kr betalt i porto og ekspedisjon uten å si et ord, noe jeg har god grunn til å tro at er gjort med tanke på profitt og ikke bare for å dekke deres egne kostnader med utsendelse.

 

Det er ihvertfall ikke noe tvil om at de liker å benytte seg av små smutthull for å love noe som ikke er sant, som "ja, selve batteriet var gratis, så i prinsippet er det jo sant det vi sier, siden det er ekspedisjon og porto du har betalt for, og ikke batteriet i seg selv"

 

 

Det andre jeg reagerte litt på var at de plutselig i all stillhet hadde bestemt seg for å kline på med 39kr i fakturagebyr etter det tidligere ikke hadde vært gebyr på fakturaene. Da ble det plutselig 214kr å betale for en uke istedenfor 175kr. Det er mulig å endre det til noe som er kostnadsfritt, men det virker litt snodig at de bare plutselig legger på fakturagebyr uten mål og mening, og hadde jeg klaget hadde de vel sikkert heller ikke refundert det.

 

Ice er vel et selskap som har slitt litt økonomisk og som har gått konk eller nær konk et par ganger opp gjennom årene etter det jeg har fått med meg. De henger også litt etter på hastighet og forbrukskvoter, og det skal ikke så mye mer tid med utvikling til før Ice blir uaktuelt for mange pga. dette. Mens NetCom og Telenor bygger ut nye basestasjoner med 4G for fullt, så kan jeg ikke se at Ice har gjort noen nevneverdig utbygging i det siste, de har bare oppgradert basestasjonene sine fra Rev.A til Rev.B, noe som sannsynligvis bare har vært snakk om en softwareoppgradering på basestasjonene, og ingen fysisk endring.

 

Noe sier meg at det ikke ser helt lyst ut for dem, men jeg håper likevel at de får det til. Konkurranse er bare bra for oss forbrukere, samtidig som jeg synes Ice leverer/prøver å levere en genial tjeneste med tanke på den store dekningen 450MHz gir eller kan gi, som gjør at de kan levere der ingen andre kan eller vil levere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har også et slikt D35 D50-modem med Uke-abonnement. Det har vært til god nytte på et par ferieturer. Så det skal de ha, dette fungerer faktisk ganske bra innimellom - og det er også gjerne slik at de har dekning der Netcom og Telenor ikke helt når fram. I rettferdighetens navn, liksom ;)

 

Men ja, jeg også har en følelse av at de stresser litt hos Ice nå som det kommer 4G og disse abonnementene med inntil 100 GB nedlastingskvote (jeg ser i alle fall Netcom og Chess har slike - men de er vel også på samme nett). Da sitter man jo med Ice igjen med et produkt som får en til å tenke tilbake til dagene med oppringt internett.

 

Blir nesten litt sentimental av å tenke på den lyden fra modemet..

 

 

EDIT

Blander D35 og D50 ..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...