Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - Fast brennvidde


Anbefalte innlegg

Tradisjon tro, så vi slår til med oktoberfest i år også. Ingen store endringen siden ifjor.

 

Regler.

  1. Du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober (zoomer er ikke lov).
  2. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må prioritere)
  3. La bildene ha exif-info.
  4. Bilder i landskapsformat skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden og bilder i portrettformat skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.

Når måneden er over velger du de 3 bildene du liker best, så lager vi en samletråd med alle de beste bildene.

 

Deltagernivå.

 

Du kan velge følgende aktivitetsnivå:

 

Hardcore: Du tar kun bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du kan ta bilder til andre formål, men alle bilder du tar skal følge reglene for den personlige utfordringen din.

 

Entusiast: Du tar hovedsaklig bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

 

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Minimumskravet er at du klarer å leverer et bilde 4 dager i uken, klarer du 7 så er det bonus. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

 

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

 

 

Deltagertråd.

 

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering -> Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

 

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format:

 

Oktoberfest 2012 - brukernavn - objektiv

 

For eksempel:

 

Oktoberfest 2012 - tomsi42 - 50mm f/1.0

 

Bildene du legger ut skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden for bilder landskapsformat og 1024 piksler i høyden for bilder i portrettformat. Info for å legge inn bilder finner dere her.

 

Frikort

På grunn av uforutsette hendelser, så kan det være at man blir forhindret i å ta bilder en dag (f.eks. syke barn). Derfor innfører vi frikort for Hardcore og Entusiast deltagerene. Hardcore får 2 frikort; entusiastene 4. Frikortet gjelder kun for en dag. Hardcore deltagerene kan også bruke frikortet for foto-oppgaver som bryter med utfordringen.

 

Etternølere

Hvis du ikke har fått med deg denne festen før den 1. oktober, så kan du fortsatt melde deg på i løpet av den første uken; da med deltagernivå kandidat eller pingle.

 

Hard-core og entusiaster som av forskjellige grunner ikke får registert seg i tide, men har tenkt seg å være med; dere kan registrere dere i ettertid så lenge dere starter den første.

 

Annet

 

For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer.

  • Man tar kun et bilde hver dag. Mao. Kun en eksponering om dagen.
  • Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont.
  • Konverte bildene til sort/hvitt
  • Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet.

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

 

Ein Prosit,

Tom

Endret av tomsi42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mangel av fastoptikk, er det mulig å bestemme seg på forhånd for en brennvidde man skal nytte gjennom hele utfordringen?

Nei desverre. Vi har diskutert det frem og tilbake en del ganger nå; og konsensus er at det er kun ekte fast.optikk som gjelder.

 

Så du kan vurdere om dette er morsom nok til å ta spranget, og kjøpe et billig fast-objektiv. Hvis du har et systemkamera da.

Lenke til kommentar

Unnskyld om jeg spör noe jeg borde vite... :) Jeg har to 35mm. Er det lov å bruke begge, eller må jeg velge?

Godt spørsmål! (Lurte litt på å stille med tre 58mm´ere :confused:)

Festen burde kunne være en god anledning til å forske litt i forskjellen mellom ulike objektiver med samme brennvidde.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Unnskyld om jeg spör noe jeg borde vite... :) Jeg har to 35mm. Er det lov å bruke begge, eller må jeg velge?

Unnskyld om jeg spör noe jeg borde vite... :) Jeg har to 35mm. Er det lov å bruke begge, eller må jeg velge?

Godt spørsmål! (Lurte litt på å stille med tre 58mm´ere :confused:)

Festen burde kunne være en god anledning til å forske litt i forskjellen mellom ulike objektiver med samme brennvidde.

I gamle dager så tillot jeg flere objektiver med samme brennvidde. Og har vel også gjort det selv en gang. Har ikke funnet noe som indikerer at vi har endret den praksisen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom på noe mer å spöre om. :) Er det lov å lage panoramaer? Da blir det i praktiken mer vidvinklig, men objektivet er jo samme.

Jeg vil si at det er i grenseland; tanken med oktoberfesten er å bli godt kjent med hvordan den faste brennvidden fungerer. Men det vet vel du godt allerede ;)

 

Reglene sier at man skal poste maks et bilde om dagen. HDR og panorama er jo et resultat av flere bilder satt sammen til et. Men på den andre siden, så finnes det i dag systemkameraer der du får panorama eller hdr direkte ferdig laget i en jpeg.

 

Så jeg har lyst være å raus og si at hvis man absolutt vil, så kan man levere både panorama og HDR.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Argh, har ikke oppdaget dette før i dag.. Har jo vært med de to siste årene. Men utvalget i fastoptikk har blitt sterkt begrenset i løpet av året grunnet hardhendt behandling. Har faktisk bare igjen den jeg brukte i fjor, 50mm E-series. Har ganske mye andre foto-oppdrag, så vet ikke om jeg klarer å fullføre. Gjorde ikke det i fjor. Go eller ikke go?

Lenke til kommentar

Argh, har ikke oppdaget dette før i dag.. Har jo vært med de to siste årene. Men utvalget i fastoptikk har blitt sterkt begrenset i løpet av året grunnet hardhendt behandling. Har faktisk bare igjen den jeg brukte i fjor, 50mm E-series. Har ganske mye andre foto-oppdrag, så vet ikke om jeg klarer å fullføre. Gjorde ikke det i fjor. Go eller ikke go?

Go pingle da vel ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...