Gå til innhold

- Snart kommer AMDs neste skjermkort-serie


Anbefalte innlegg

Åh, vil ha rykter om 8900 serien! Skulle nok ønske at mitt 7970 yta litt mere enn det gjør.

 

120hz skjerm gjorde sitt på å øke hardwarekravene mine.

Men er jo fortsatt cpu som holder meg igjen i bf3 så venter i spenning på haswell..

 

Det er vel ikke spådd noe voldsomme ytelsesforbedringer med Haswell, om ikke jeg tar feil?

 

Haswell er en tock, så er der det blir ytelsesforbedringer. Og jeg sitter på en i7 920, så det skal nok merkes.

 

10% over IVY, ikke akkurat noe å hoppe i taket for, for min del værtfall :)

 

On the CPU side you can expect a ~10% increase in performance on average over Ivy Bridge. As always we'll see a range of performance gains, some benchmarks will show less and others will show more.

 

 

http://www.anandtech...mance-estimates

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snylta kunder, eller skuffet AMD-fanboys?

Det er jo en naturlig "price and demand", og så lenge Nvidia og AMD ikke samarbeider om å holde prisen kunstig høyt oppe så kan man vel ikke klandre dem.

 

Er det noen som prøver å holde prisen høyere enn den burde være, så går kundene til konkurrenten, enkelt og greit.

 

 

Over til noe litt annet. Det er ikke noe nytt eller overraskende, men det er virkelig ikke noe annet sted, eller i noen bransje finner du to konkurrenter som har så like produkter i virkeligheten, men som blir beskrevet og omtalt både høyt og lavt om de enorme forksjellene. Sammenligningene blir så overdrevet at det virker som om det er noen massive feilskjær å gå for den ene og den andre.

 

 

Fakta er at Nvidia og AMD sine high-end produkter er nesten helt like, og det er ingen store feilskjær med verken av de to. AMD har drivere som fungerer, og Nvidia kan faktisk lage kort som ikke brenner opp.

 

De går begge frem og tilbake, og noen generalisering er nærmest umulig. Begge har hatt problemer med driverene, begge har hatt kort som yter bra men sliter med høyt effektforbruk og støy etc.

 

Personlig heller jeg litt mot Nvidia fordi jeg kjenner både de og driveren deres best. Grunnen til at det har blitt Nvidia har nok vært at de har hatt riktig fokus som matcher mitt ønske de gangene jeg har trengt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skulle da bare mangle at de hadde et bedre produkt når de kommer tre måneder senere?

 

Det dere skriver er jo bare tull.

 

Det virker som om dere tror nVidia er klare med sine kort men velger å vente i tre måneder for å finpusse drivere og kort. Det er så enkelt at både AMD og nVidia lanserer så tidlig de kan. Ingen av de har råd til å vente lenger. Akkurat nå for tiden er AMD før nVidia i sin utviklingssyklus. Det vil sikkert forandre seg før eller siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du får nå referanse design kort 7970 til 3000 og referansekort fra 680 til 4000 omtrent nå, men når 7970 kom kostet det 4600... og mange steder tok mer enn det.. de har kuttet med over 33% for et kort som aldri burde kostet over 3500 men snylta kundene sine fordi de kunne. 7970 "ghz" edition koster 4000-4400 og er like bra som 680 så omtrent samme pris.

Nvidia har kuttet 40% på GTX 580, det er verre snylting!

 

Hørt om markedsbasert prissetting?

og nvidias kort i "budsjettmarkedet" er faktisk imponerende bra. virker som om nvida nok en gang har bente til amd har kjørt ut kortene sine, og priset og designet kortene sine for å få best mulig resultat.

Nvidia har to kort i budsjettmarkedet: GTX 650 (+100 kr over 7750 og tilsvarende ytelse,) og GT 640 (som egentlig ikke duger til noe som helst utover et bilde på skjermen.)

Om du sikter til midrange-sjiktet har de et kort: GTX 660, dette er for det meste et greit produkt, men jeg syns de burde kommet med et GTX 655 som klarte å legge seg litt under et 7850 for en lavere pris.

 

Jeg anser ikke dette som "imponerende bra" på noen måte når man sammenligner mot forrige generasjon fra AMD: 6770, 6790, 6850, 6870, og 6950 1GB.

og arni. selvom nvidia har vært tregere på å utnytte nye produksjonsteknikker og teknologier så er fortsatt resultatet at de har lagd bedre produkter, det er mer enn "brand-loyalty" som har gjort det, de koster mer men er so regel bedre eller mer stabile, to ting de fleste faktisk vil ha.

Det skulle da bare mangle at de hadde et bedre produkt når de kommer tre måneder senere?

Merkelojalitet betyr jo implisitt at kundene tror de betaler ekstra for stabilitet eller ytelse, fakta er at Nvidia har hatt langt flere driverproblemer (tilfeldige ytelsestap i enkelte spill, hakkete gameplay på enkeltkort med Vsync aktivert og de vanlige idle crashene) det siste halvåret enn AMD har hatt.

Tar du guru3d forumet som kilde ? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åh, vil ha rykter om 8900 serien! Skulle nok ønske at mitt 7970 yta litt mere enn det gjør.

 

120hz skjerm gjorde sitt på å øke hardwarekravene mine.

Men er jo fortsatt cpu som holder meg igjen i bf3 så venter i spenning på haswell..

 

Det er vel ikke spådd noe voldsomme ytelsesforbedringer med Haswell, om ikke jeg tar feil?

 

Haswell er en tock, så er der det blir ytelsesforbedringer. Og jeg sitter på en i7 920, så det skal nok merkes.

 

10% over IVY, ikke akkurat noe å hoppe i taket for, for min del værtfall :)

 

On the CPU side you can expect a ~10% increase in performance on average over Ivy Bridge. As always we'll see a range of performance gains, some benchmarks will show less and others will show more.

 

 

http://www.anandtech...mance-estimates

 

Det er isåfall veldig imot trenden som har vært, i tillegg til at det er rykter ;) Sandy og nehalem var vel begge 20% bedre enn forgjengeren?

 

Også må du ta i kalkulasjonen at jeg får klokket lengre enn 4-4.2Ghz med haswell ;)

Lenke til kommentar

Åh, vil ha rykter om 8900 serien! Skulle nok ønske at mitt 7970 yta litt mere enn det gjør.

 

120hz skjerm gjorde sitt på å øke hardwarekravene mine.

Men er jo fortsatt cpu som holder meg igjen i bf3 så venter i spenning på haswell..

 

Det er vel ikke spådd noe voldsomme ytelsesforbedringer med Haswell, om ikke jeg tar feil?

 

Haswell er en tock, så er der det blir ytelsesforbedringer. Og jeg sitter på en i7 920, så det skal nok merkes.

 

10% over IVY, ikke akkurat noe å hoppe i taket for, for min del værtfall :)

 

On the CPU side you can expect a ~10% increase in performance on average over Ivy Bridge. As always we'll see a range of performance gains, some benchmarks will show less and others will show more.

 

 

http://www.anandtech...mance-estimates

 

Det er isåfall veldig imot trenden som har vært, i tillegg til at det er rykter ;) Sandy og nehalem var vel begge 20% bedre enn forgjengeren?

 

Også må du ta i kalkulasjonen at jeg får klokket lengre enn 4-4.2Ghz med haswell ;)

Sandy var ikkje 20% raskere enn forgjengeren. I såfall på svært få applikasjoner.

Lenke til kommentar

Har det blitt sport i å prøve og motsi arni90 eller?

 

Men så lenge arni fortsetter å komme med velformulerte svar så er det jo alltids godt lesestoff!

 

Velformulert er ikke det samme som korrekt. Videre kan du lese i både denne posten og i andre tråder at det er heller arni90 som gjør et poeng av å krangle mest mulig med andre ved å lage bråk om småting. Han kunne valgt å svare cannibalpuppys veldig generelle betraktning på en saklig måte. Isteden velger han formuleringer som "hvilken dimmensjon lever du i?" osv. Og det er ikke akkurat første gang arni90 har tatt den tonen til folk her på forumet. Når det i tillegg er arni90s argumenter som er feil (for eks. SLI-utgaver som ny generasjon), så tar han steget fra kverulant til patetisk.

Lenke til kommentar

 

<br>
<br>du får  nå referanse design kort 7970 til 3000 og referansekort fra 680 til 4000 omtrent nå, men når 7970 kom kostet det 4600... og mange steder tok mer enn det.. de har kuttet med over 33% for et kort som aldri burde kostet over 3500 men snylta kundene sine fordi de kunne. 7970 "ghz" edition koster 4000-4400 og er like bra som 680 så omtrent samme pris.<br>
<br>Nvidia har kuttet 40% på GTX 580, det er verre snylting!<br><br>Hørt om markedsbasert prissetting?<br>
<br>og nvidias kort i "budsjettmarkedet" er faktisk imponerende bra. virker som om nvida nok en gang har bente til amd har kjørt ut kortene sine, og priset og designet kortene sine for å få best mulig resultat.<br>
<br>Nvidia har to kort i budsjettmarkedet: GTX 650 (+100 kr over 7750 og tilsvarende ytelse,) og GT 640 (som egentlig ikke duger til noe som helst utover et bilde på skjermen.)<br>Om du sikter til midrange-sjiktet har de et kort: GTX 660, dette er for det meste et greit produkt, men jeg syns de burde kommet med et GTX 655 som klarte å legge seg litt under et 7850 for en lavere pris.<br><br>Jeg anser ikke dette som "imponerende bra" på noen måte når man sammenligner mot forrige generasjon fra AMD: 6770, 6790, 6850, 6870, og 6950 1GB.<br>
<br>og arni. selvom nvidia har vært tregere på å utnytte nye produksjonsteknikker og teknologier så er fortsatt resultatet at de har lagd bedre produkter, det er mer enn "brand-loyalty" som har gjort det, de koster mer men er so regel bedre eller mer stabile, to ting de fleste faktisk vil ha.<br>
<br>Det skulle da bare mangle at de hadde et bedre produkt når de kommer tre måneder senere?<br>Merkelojalitet betyr jo implisitt at kundene tror de betaler ekstra for stabilitet eller ytelse, fakta er at Nvidia har hatt langt flere driverproblemer (tilfeldige ytelsestap i enkelte spill, hakkete gameplay på enkeltkort med Vsync aktivert og de vanlige idle crashene) det siste halvåret enn AMD har hatt.<br>

Tar du guru3d forumet som kilde ? :p

Snakker du om driverproblemene?

Jeg har lagt merke til det fra kommentarer om Sniper Elite V2, og Shogun 2, tråder som omhandler nye drivere fra Nvidia, og en og annen trådtittel her og der.

Lenke til kommentar

Snylta kunder, eller skuffet AMD-fanboys?

Det er jo en naturlig "price and demand", og så lenge Nvidia og AMD ikke samarbeider om å holde prisen kunstig høyt oppe så kan man vel ikke klandre dem.

 

Hvis det er meg du svarer, så les innlegget mitt en gang til, og innlegget til han jeg svarer. Igjen, hvis det er meg du sikter til, har jeg pr dags dato fler nvidiakort i huset, enn AMD :)

Lenke til kommentar

Har selv opplevd småproblemer med driverene med AMD, men det er jo ganske så lang tid siden. Og det var jo også snakk om dette for en god tur siden, men nå har jo også Nvidia og AMD forandret driverene sine ganske mye siden den gang.

 

Jeg har mine anelser om at dette er et lite utbredt problem som har blitt overdrevet opp i skyene. Ja i hvert fall i nyere tid.

Lenke til kommentar

Snylta kunder, eller skuffet AMD-fanboys?

Det er jo en naturlig "price and demand", og så lenge Nvidia og AMD ikke samarbeider om å holde prisen kunstig høyt oppe så kan man vel ikke klandre dem.

 

Hvis det er meg du svarer, så les innlegget mitt en gang til, og innlegget til han jeg svarer. Igjen, hvis det er meg du sikter til, har jeg pr dags dato fler nvidiakort i huset, enn AMD :)

Hehe, frykt ikke, det var altså ikke deg jeg siktet til. Burde ha sitert, men sånn gikk det nå ikke. ;)

 

siktet til dette:

du får nå referanse design kort 7970 til 3000 og referansekort fra 680 til 4000 omtrent nå, men når 7970 kom kostet det 4600... og mange steder tok mer enn det.. de har kuttet med over 33% for et kort som aldri burde kostet over 3500 men snylta kundene sine fordi de kunne. 7970 "ghz" edition koster 4000-4400 og er like bra som 680 så omtrent samme pris.

Der jeg påstår at eneste synden AMD her har gjort er å skuffe AMD sine fanboys. Må heller ikke tolkes at jeg påstår at noen er fanboy i noen retninger.

 

Med såpass mye dårlig stemning så klandrer jeg vel ikke folk for å tolke alt alle sier i den negative retningen, men slik var det nå ikke denne gangen. Jeg er bare en ydmyk nerd som gleder seg til nye skjermkort jay! ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så er spørsmålet: Er gtx 680 og 7970 ghz edition verdt 1000 kr mer enn 7970 referanse? Hvorfor skulle ikke Amd ta betalt for det absolutt bestytende kort på markedet da det ble utgitt? Fordi AMD har hatt for vane å selge langt billigere enn Nvidia? Hvorfor senker ikke Nvidia prisene på gtx 680 til 3000 kr også? Eller snylter de kundene sine fordi de kan?

 

Hva er det du mener? Først gir du AMD tyn for å kuppe mellomsegmentet, så påstår du at Nvidia har produkter der som er imponerende bra. Er det et spørsmål om pris det også da?

 

har aldri sagt noe om mellomsegmentet og amd.. sier bare at de har fått konkurranse der.

 

gtx 680 er klart bedre enn 7970(for meg er 5-10% ytelse i nesten alle spill utenom AMD titler klart bedre for samme pris), men omtrent like bra som 7970ghz edition. og de to koster det samme så har ikke sagt noe om det to beste kortene for de er priset greit. men liker ikke at firmaer snylter kundene sånn som amd har gjort før nvidia kom med svar. er en grunn til at alle amd kort koster vesentlig mindre nå en før og det er at de aldri var verdt så mye, de har faktisk fått kritikk for prisene de startet med av stort sett alle som reviewet 7970. 7970 var faktisk ikke bra nok ved launch at det var verdt 1200kr mer enn 580 mens 680 var perfekt priset. derimot skjøt nvidia seg i foten med den lave prisen på 670 i forhold til ytelse.

 

og anngående driverproblemer lurer jeg på de.. har ikke hatt noen store problemer, derimot hadde jeg trøbbel med forrige betadrivere om at de resetta seg men fortsatt bedre enn AMD kortet i lanpcen.... min personlige oppfattning og erfaring men jevnt over siden jul har jeg hørt så utrolig mye mere drit om amd sine drivere over nvidia. og problemene med nvidia driverne er til 2-3 spesifikke titler mens amd problemene er blåskjerm.. vet hvilke problemer jeg foretrekker der ja!

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som tvinger noen som helst til å kjøpe? ja, det var dyrt, men selfølgelig passet AMD på å utnytte situasjonen. De som ikke er villige til å kjøpe kort ved launch, kan vel fint vente 2-3mnd?

 

BF3 er jo en nVidia tittel, men jeg opplevde mine to 7970 som KLART bedre enn GTX 670 SLi, faktisk så mye bedre att jeg sendte inn igjen GTX 670 kortene. Ikke var de noe smoothere enn 7970 kortene heller.

 

Men jeg er av typen som regelrett driter i hva kortet bruker av strøm, og hvor mye varme de utvikler så lenge forskjellen ikke er enorm.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

7970 og GTX680 ser ut til å være tidenes mellomstadie når det kommer til skjermkort. Det visste vi jo egentlig når AMD slapp 7970 med ikke så stor ytelsesforbedring som man forventet, og nVidia ikke lenge etter begynte å snakke om at de kom til å slippe toppkortet sitt først i slutten av 2012 ...

Allikevel ble fristelsen for stor til å kjøpe GTX680 (fra GTX570)

Hoppet fra 6970 til 7970 var like stort som hoppet fra 4890 til 5870, så jeg lurer litt på hva slags ytelseshopp du trodde vi ville få fra 7970.

Tatt i betraktning valgene AMD gjorde mtp på compute ytelse og spesielt DP ytelse vil jeg si 7970 er et veldig godt produkt. Men hoppet til en ny arkitektur fra et arkitektur AMD har slitet med ytelseskalering og et stort hopp i prosess krymping er det dog forståelig at en del ventet seg bedre spill ytelse.

 

og arni. selvom nvidia har vært tregere på å utnytte nye produksjonsteknikker og teknologier så er fortsatt resultatet at de har lagd bedre produkter, det er mer enn "brand-loyalty" som har gjort det, de koster mer men er so regel bedre eller mer stabile, to ting de fleste faktisk vil ha.

Det skulle da bare mangle at de hadde et bedre produkt når de kommer tre måneder senere?

Tre måneder er kort tid her. Hvis Nvidia hadde bommet med transistor budsjettet og/eller designet er ikke dette noe de kunne ha rettet opp i på tre måneder.

 

gtx 680 er klart bedre enn 7970(for meg er 5-10% ytelse i nesten alle spill utenom AMD titler klart bedre for samme pris), men omtrent like bra som 7970ghz edition. og de to koster det samme så har ikke sagt noe om det to beste kortene for de er priset greit. men liker ikke at firmaer snylter kundene sånn som amd har gjort før nvidia kom med svar. er en grunn til at alle amd kort koster vesentlig mindre nå en før og det er at de aldri var verdt så mye, de har faktisk fått kritikk for prisene de startet med av stort sett alle som reviewet 7970. 7970 var faktisk ikke bra nok ved launch at det var verdt 1200kr mer enn 580 mens 680 var perfekt priset. derimot skjøt nvidia seg i foten med den lave prisen på 670 i forhold til ytelse.

Nå har AMD tidligere med kort som 4870 og 5870 prissatt dem unormal lav ved lansering, dette har nok vært noe med å kapre markedsandeler, men denne omgangen valgte AMD å ikke gjøre det. Lanseringspirsen til 7970 var ganske nærme med å være i tråd med GTX580 1.5GB med hensyn til ytelse (der 1.5GB vram ikke var en begrensing), men lå noe over. La oss heller ikke glemme at 7970 var prisatt ganske likt med GTX580 3GB.

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

er mye riktig der mistapi! er enig i nesten alt :p tenkte ikke på det i med 3gb 580 kort pris og sånn. ble bare så veldig skuffet når de tok så stor pris. lurer på¨hva som får dem til å ikke lage 7990.. jeg tror det er fordi ytelsen blir dårligere enn 690 og prisen for stor, hvis det er tilfelle må jeg bare si kudos for det er smart å vente isåfal! hva tror du?

 

spørs om arni skjønner at du ikke kan fikse feil i produksjon på 3 måneder i henhold til design. er derimot godt mulig at gpuen i 600 serien innehold noe helt annet enn det den skulle så TMSC slet med å gjøre om, dette er ting som har skjedd før og vil skje igjen.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

er mye riktig der mistapi! er enig i nesten alt :p tenkte ikke på det i med 3gb 580 kort pris og sånn. ble bare så veldig skuffet når de tok så stor pris. lurer på¨hva som får dem til å ikke lage 7990.. jeg tror det er fordi ytelsen blir dårligere enn 690 og prisen for stor, hvis det er tilfelle må jeg bare si kudos for det er smart å vente isåfal! hva tror du?

Kan selvsagt være flere grunner, men tenker meg at kortet ville blitt så varmt , strømkrevende og bråkete at ingen ville kommet til å kjøpt det.

Når man deisgner dobbel-GPU-kort så har plutselig ytelse VS strømforbruk langt mer å si, og de kunne nok også ha slitt med å matche 690, samtidig som lønnsomheten deres går ned pga større brikke.

 

Ikke noe stort savn uansett spør du meg.

Lenke til kommentar

Sandy var ikkje 20% raskere enn forgjengeren. I såfall på svært få applikasjoner.

 

Har du en liste eller lignede som viser/motviser det?

Mener jeg leste ett sted om haswell en graf som viste fra nephalem til haswell, og der hadde haswell doblet seg i enkeltrådytelse kontra nephalem.

 

Dog med høyere clock, men om jeg får 20% bedre enkeltrådytelse i tilleg til 1ghz++ høyere clock enn det jeg har nå så er det en ganske solid oppgradering.

Lenke til kommentar

er mye riktig der mistapi! er enig i nesten alt :p tenkte ikke på det i med 3gb 580 kort pris og sånn. ble bare så veldig skuffet når de tok så stor pris. lurer på¨hva som får dem til å ikke lage 7990.. jeg tror det er fordi ytelsen blir dårligere enn 690 og prisen for stor, hvis det er tilfelle må jeg bare si kudos for det er smart å vente isåfal! hva tror du?

 

spørs om arni skjønner at du ikke kan fikse feil i produksjon på 3 måneder i henhold til design. er derimot godt mulig at gpuen i 600 serien innehold noe helt annet enn det den skulle så TMSC slet med å gjøre om, dette er ting som har skjedd før og vil skje igjen.

HD 7990 kom ikke fordi det ikke ville klart å konkurrereeffektivt mot GTX 690. Prislappen skulle de nok klart å få på plass om projeksjonene var at de ville tjent penger på kortet.

 

Man kan ikke fikse en designfeil på 3 måneder ekstra, men det skulle overraske meg stort om man ikke kan få gjort tilpasninger og optimeringer i designet som forbedrer strømforbruk eller øker klokkefrekvensene. AMD hadde ikke en "testmodell" på 28nm som de hadde på 40nm, det er derfor rimelig å anta at de har lært en del triks og småforbedringer som vil implementeres i neste generasjon med GCN-brikker.

Lenke til kommentar

er mye riktig der mistapi! er enig i nesten alt :p tenkte ikke på det i med 3gb 580 kort pris og sånn. ble bare så veldig skuffet når de tok så stor pris. lurer på¨hva som får dem til å ikke lage 7990.. jeg tror det er fordi ytelsen blir dårligere enn 690 og prisen for stor, hvis det er tilfelle må jeg bare si kudos for det er smart å vente isåfal! hva tror du?

 

spørs om arni skjønner at du ikke kan fikse feil i produksjon på 3 måneder i henhold til design. er derimot godt mulig at gpuen i 600 serien innehold noe helt annet enn det den skulle så TMSC slet med å gjøre om, dette er ting som har skjedd før og vil skje igjen.

HD 7990 kom ikke fordi det ikke ville klart å konkurrereeffektivt mot GTX 690. Prislappen skulle de nok klart å få på plass om projeksjonene var at de ville tjent penger på kortet.

 

Man kan ikke fikse en designfeil på 3 måneder ekstra, men det skulle overraske meg stort om man ikke kan få gjort tilpasninger og optimeringer i designet som forbedrer strømforbruk eller øker klokkefrekvensene. AMD hadde ikke en "testmodell" på 28nm som de hadde på 40nm, det er derfor rimelig å anta at de har lært en del triks og småforbedringer som vil implementeres i neste generasjon med GCN-brikker.

 

men nå var det nå engang sånn at TSMC ikke klarte å få opp produksjonen... var engentlig ikke nvidia sin feil og de var klare rundt nyttår.. men da AMD lanserte 7970 før jul og hadde noe de kunne vise med det var det ikke grunn til å¨stresse ut et kort de ikke kunne levere før måneder senere, faktisk et godt valg i forhold til kunderespekt da de som kjøper produktet slipper backorders :p

Lenke til kommentar

De som sier at 7970 GHz. Edition koster 4400-4600 har jo helt feil, man får Sapphire sin til 3599 på komplett.no, og XFX sin til 3795, De er jo relativt billige!

 

7990? Sjekk ut PowerColor sitt eget forsøk, 7990 Devil 13, det ligger noenlunde jevnt med 690, men med et høyere strømforbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...