Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Liten sedan /stasjonsvogn. A3/4, 159, 3-serie?


LoKe2k

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har kommet til det punktet at jeg ønsker å kjøpe meg en bil. Jeg tenker maks 150 000. Jeg vil ha en pen og stilig bil, men ønsker ingen bil som er veldig senket, har krommet hjulkapsler, eller andre klare råne-detaljer.

 

Det første jeg tenkte på var en Alfa Romeo 159. Jeg har hørt de har bedre byggekvalitet enn tidligere Alfaer og de matcher forsåvidt det uttrykket jeg ønsker å stå for. Heller med hjerte enn hodet. De er råflotte å se på og flere av modellene der ute er veldig godt utstyrt til en forholdsvis lav penge. Se Finn.no her eller her.

 

Så tenkte jeg på fornuften. Jeg vil ikke ha en bil som faller sammen og det hadde jo vært kjekt å kunne frakte litt mer enn de tinga man får plass til bak i bagasjerommet til en 159 sedan. Jeg har lest flere som sier at Alfa 159 er et steg i riktig retning - likevel ser jeg mange undersøkelser som viser at de har flest feil i klassen. Den nestsiste utgaven av A3 og A4 med de flate baklyktene synes jeg ser forholdsvis fine ut. A4-sedanen er pen (stasjonvognen er for stor og gubbete) mens jeg synes både A3 sedan og stasjonsvogn er pene. Her får man mindre utstyr og motor for pengene, men mer pålitelighet? Se finn.no-eksempel. Det som er kjedelig med Audiene er kjøreegenskapene. Jeg er ingen råner, men jeg vil gjerne smile litt når jeg kjører på svingete veier.

 

Deretter tenkte jeg på en blanding av byggekvalitet og 'god-følelsen'. Jeg vet at svært mange folk sverger til BMW, og selv om jeg tenker på rånebiler når jeg tenker på BMW så vet jeg jo godt at de fleste BMWer er ikke råne-BMWer. De er vanlige folks BMWer. Se finn.no her og her for to eksemplarer jeg fant av BMW 3-serie.

 

 

Jeg har virkelig vridd hodet mitt for å tenke på noen andre bilmerker, men alt annet blir liksom litt vel gubbete og andre ting kan fort bli for rånete eller upraktisk.

 

Noen som har noen tanker om bilvalg?

 

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg kjøpte min første bil for ca 1 år siden tenkte jeg samme tanken.

Ville ha en bil som var såpass ny at jeg ungikk mange problemer, men samt at den var billig i drift og sikker.

Jeg endte opp med en Octavia 1.9tdi. Masse plass og comfort, samt at den er billig å reparere om det skulle være noe i forhold til de tyske variantene BMW og Audi.

 

Ville valgt en RS, men den er da en god del dyrere også dyrere og forsikre.

Ellers er jo Passat også et kurrant alternativ i omtrent samme prisklasse

Lenke til kommentar

Mtp byggekvalitet, tror jeg du kan være både heldig og uheldig. Sjekk at alle servicer er fulgt opp etc.

 

I min verden, ville jeg sett på:

 

Volvo s60, eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35763409

BMW 3`er, eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35619007

Golf, 1.2 TSI, eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36888553

 

Volvo S60 er litt glemt i denne diskusjonen mener jeg. Skulle være en utfordrer til 3 serien, uten at den lyktes med det. god bil, god drivlinje, gode seter og sprek(ish) motor til en billig penge.

Lenke til kommentar

Tja, råd og råd. Det dyreste for meg er uansett forsikringen. Om det "lønner" seg å gå opp femti tusen så kan jeg godt gjøre det.

 

Tusen takk for tips så langt. Volvo og Golf blir litt for kjedelig, synes jeg.

 

Er litt spent på hva dere mener om Alfa Romeo 159. Er det brukanes biler? Hva taper og vinner man kontra konkurrentene?

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

A3/A4 blir noenlunde det samme som BMW pga mange uforsiktige unge førere bak rattet.

Ikke helt enig her. Det er nok høyere snittalder for fører/eier av Audi enn for BMW, så forsikringen er nok i snitt lavere for Audi. Min vaffal....

 

Ups: Så først nå at det er en gammel tråd :blush:

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...