Gå til innhold

Hvorfor er kristendom så utrolig fragmentert?


RWS

Anbefalte innlegg

Jeg trodde det var omtrent 35 000 grupperinger av kristendom, men sannheten er vel nærmere 41-43 000 grupperinger..

 

Hvorfor er de så mange?

 

 

 

Hvorfor klarer de ikke å enes om hva bibelen forteller?

 

Er det maktsyke lederne av disse grupperingene lider av? Er det higen etter å få være pastorer på et mer syltynt grunnlag enn de som har gått igjennom menighets fakultet?

 

Hvorfor er det så mange grupper og hvorfor er det positivt at det er slik? (Dette ble påstått i en annen tråd her inne.

 

Jeg undres...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Fordi at religioner er en ekstremt sterk visjon, som gir en dyktig slyngel med litt forretningsteft gode muligheter for å skape en helt vanlig stabil business utav en ide og de som tror på samme ideen.

 

Bare tenke seg til å henvise til en silent partner som er usynlig og allmektig - det blir som regel lite preik på bakrommet når man har slike eiere.

 

:)

 

Det finnes vel flere typer idioter.

 

Besøk ateistråden (definisjoner av ateisme) hvor ateisten er minst like forvirret som vanlige idioter.

 

:)

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange meninger om dette, men kan si hva jeg tenker og tror. Slik jeg ser det er det et kjernebudskap, likevel utenom det sa Jesus en rekke ting som man tolker videre og mange på forskjellige måter. Som de fleste sikkert hvet var Jesus veldig imot mange av de religiøse fordi de var overlegne og hykleriske. Derfor er det noen som sier at vi må slutte med alt som ligner på religiøsitet, mens andre peker på at Jesus klart gav noen befalinger som bør følges, for eksempel å døpe troende (Matteus 28,18-20) eller nattverdsmåltid som Jesus sa gjør dette til minne om meg (1 Kor 11:24).

 

Ellers er det vell litt etter det synet man har på Gud, han kalte oss til å være venner (joh 15) og derfor er det en del som ser behov for å gjøre det så lite formelt som mulig, mens andre fokuserer på det at Gud er så uendelig mye større og helligere og setter fokus på ærefrykt og da kan formen kanskje bli litt "mer" distansert og hellig. Videre vil vi alltid ta med oss vår egen personlighet og kultur i møte med Gud fordi det er en del av oss.

 

Ellers er det klart at det bare er et evangelium, som vi ser i galaterne 1:6:

 

6:Det undrer meg at dere så raskt vender dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og til et annet evangelium, 7 men det finnes ikke noe annet, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.

Endret av Jar-of-clay
Lenke til kommentar

Mister litt mer håpet på denne delen av forumet hver dag, det handler ikke lenger om saklig debatt, men å finne nye måter å gjøre narr av kristendommen på.

 

Noen har holdt på med det så lenge at de ikke ser det selv en gang.

 

ontopic: Hvorfor det finnes manges mange undergrupper av kristendommen kan forklares i at det eneste håndfaste for kristne er Bibelen. - Det er flere måter å tolke bibelen på; de fleste mener nok de har rett selv, man kan heller ikke motbevise dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mister litt mer håpet på denne delen av forumet hver dag, det handler ikke lenger om saklig debatt, men å finne nye måter å gjøre narr av kristendommen på.

Også en måte å bekjempe religion på....

 

Noen har holdt på med det så lenge at de ikke ser det selv en gang.
Kan være at "de" ikke helt finner noe hellig med disse påstandene i det hele tatt....

 

ontopic: Hvorfor det finnes manges mange undergrupper av kristendommen kan forklares i at det eneste håndfaste for kristne er Bibelen. - Det er flere måter å tolke bibelen på; de fleste mener nok de har rett selv, man kan heller ikke motbevise dem.

 

I så fall er det vel like mange tolkninger som det er kristne tenker jeg, mer eller mindre. Men jeg finner det utrolig rart at enkelte får seg til å tro at en gud ville laget en bok, den eneste han har laget såvidt jeg vet, som er til de grader rotete og tolkbar... Er det ingen som har tenkt at en gud ikke ville skrevet en bok slik, nettopp fordi det ville fragmentere de som tror på dette i den grad det har gjort? Et nytt kirke samfunn hver 12 time... det er mye det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mister litt mer håpet på denne delen av forumet hver dag, det handler ikke lenger om saklig debatt, men å finne nye måter å gjøre narr av kristendommen på.

 

Noen har holdt på med det så lenge at de ikke ser det selv en gang.

 

ontopic: Hvorfor det finnes manges mange undergrupper av kristendommen kan forklares i at det eneste håndfaste for kristne er Bibelen. - Det er flere måter å tolke bibelen på; de fleste mener nok de har rett selv, man kan heller ikke motbevise dem.

 

Jeg tolker endel av disse "noen" til å være skapkristne - og som desperat forsøker å sette horn på enhver bokstav fra en bok, og idiotforklare alle som liker boken. Kanskje mest fordi de selv er veldig usikre typer som sannsynligvis ser sin eget behov for å tro på noe virkelig verdifullt som sin største svakhet, og forsøker å dra andre med seg ned i sin egen litt uopplyste tilværelse, slik at de slipper å være så fortærende ensomme.

 

Helt menneskelig svakheter altså, og litt kjedelig til tider å høre maset fra ...

 

Men det er viktig å være ekstra snille med dem, fordi de vil egentlig veldig gjerne være i de troendes felleskaper, men har ikke funnet uttrykksformen sin som passer med det behovet.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Religion ligger i hodet til folk, ikke i Bibelen, Koranen etc. Disse bøkene er bare grunnlaget som hjernen spinner videre på. Folk tror det de vil tro og det de har behov for å tro, samt at dødsangst skal dempes og egen betydning i det større bildet skal økes.

 

Så lenge det gagner motivet, så tilpasses disse bøkene det livet religiøse ønsker, samtidig som de selvfølgelig kan klappe seg selv på skulderen og "vite" at de kommer til himmelen/paradis/nirvana/ etc. i etterlivet. I tillegg er det alltid bakmenn som lager sin egen vri slik at saueflokken har sin "spesielle" leder som skal føre dem til en sikker evig velsignelse.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Stemmer - vi er i bunn og grunn bare sauer, hele gjengen - men forskjellen ligger i det at den ene flokken sauer består av bare sauer, som trives med sauelivene sine, men er ledet av en ekte Løve - derfor vil den sauflokken til slutt overvinne den andre saueflokken, som består av ett gjeng med løveelignede sauer som egentlig er bare sauer de også, men som helst vil ligne på ekte løver, og som lar seg lede av en haug av andre forskjellige sauer, som også innbiller seg at de er løver, og oppfører seg som nettopp løver har for vane å gjøre, i stedet for å gjøre det som er mest naturlig for sauer flest.

 

:)

 

 

fake-lion-dogs-(3).jpg

sheep-with-shepherd.jpg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var omtrent 35 000 grupperinger av kristendom, men sannheten er vel nærmere 41-43 000 grupperinger..

 

Hvorfor er de så mange?

 

 

 

Hvorfor klarer de ikke å enes om hva bibelen forteller?

 

Er det maktsyke lederne av disse grupperingene lider av? Er det higen etter å få være pastorer på et mer syltynt grunnlag enn de som har gått igjennom menighets fakultet?

 

Hvorfor er det så mange grupper og hvorfor er det positivt at det er slik? (Dette ble påstått i en annen tråd her inne.

 

Jeg undres...

Nå vil jeg påstå at endel ledere av mindre sekter er bare litt stormansgale og utnytter religion til å heve segselv over resten av flokken.

 

Men det er en et viktigere teologisk moment her, og det er at i kristendommen, sammen med vestlig urkultur er stor vektlegging på "fri vilje", så hvis du sammenligner med Islam som har mye av sin kultur ifra persisk urkultur hvor "inshallah" er den dominerende tanken så får man denne kontrasten med kristendommens tusner av trosretninger mot Islams 4 eller 5; for vestlig tankegang tillater en å være uenig med "guds ord" mens i midt-østen er guds ord loven. (dette er en overforenkling mange sikkert er uenig i men historisk så har inbyggerene i midtøsten vært slaver til sin gud og sine ledere i øynene til grekerene, og romerene).

 

Men på en annen side er budismen like om ikke mer fragmentert, og hvor man har passifisme som hoved-ideologi i "kjernen" av buddismen, mens Nippon (nåtidens Japan), hadde en krigersk versjon av zen buddisme.

 

Jeg vil si at mange trosretninger bare viser til at man har en sunn kultur hvor man kan diskutere religion og være uenige, og hvor det er lov å være uenige!

 

-frank

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stemmer - vi er i bunn og grunn bare sauer, hele gjengen - men forskjellen ligger i det at den ene flokken sauer består av bare sauer, som trives med sauelivene sine, men er ledet av en ekte Løve - derfor vil den sauflokken til slutt overvinne den andre saueflokken, som består av ett gjeng med løveelignede sauer som egentlig er bare sauer de også, men som helst vil ligne på ekte løver, og som lar seg lede av en haug av andre forskjellige sauer, som også innbiller seg at de er løver, og oppfører seg som nettopp løver har for vane å gjøre, i stedet for å gjøre det som er mest naturlig for sauer flest.

 

Ja... siden vi ikke tror på løven din, så etterligner vi ateister løver, men er egentlig sauer. Det vi ateister ikke ser er at dere "andre sauer" er ledet av en stor løve som skal vinne over oss "løve-sauer", som tror vi er løver. Hva enn dere skal vinne...

 

Hjelpe meg, hvordan klarer du å koke opp alt dette vrøvlet ditt? At du finner det naturlig å være en sau som gjemmer seg bak sin usynlige løve-leder for å føle trygghet mot den farlige virkeligheten, er din greie. Ikke bland meg inn i det tøvet der, er du snill.

 

Vi er nok alle tapere til slutt, dessverre. Mer vet hverken du eller jeg. Ikke har vi noe grunn til å tro noe annet heller, men mindre man tro det for å takle livet og døden. I den virkelige verden, så dreper løven sauen, til opplysning. Din løveleder gjør jo ikke det. Han er snill og vil at alle sauer skal være lykkelig. Du snakker om barnehagementalitet...

 

Jeg tror faktisk ikke jeg takler mer av denne tåpskapen og har gått mektig lei av folk med vrangforestillinger og fantasivenner. Jeg bestemte meg akkurat for å ta en lengre pause fra denne delen av forumet. Takk for at du la på siste dråpen. So long!

 

 

P.s: Det smilefjeset du alltid legger til på slutten formilder ikke dine poster og ditt budskap.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Stemmer - vi er i bunn og grunn bare sauer, hele gjengen - men forskjellen ligger i det at den ene flokken sauer består av bare sauer, som trives med sauelivene sine, men er ledet av en ekte Løve - derfor vil den sauflokken til slutt overvinne den andre saueflokken, som består av ett gjeng med løveelignede sauer som egentlig er bare sauer de også, men som helst vil ligne på ekte løver, og som lar seg lede av en haug av andre forskjellige sauer, som også innbiller seg at de er løver, og oppfører seg som nettopp løver har for vane å gjøre, i stedet for å gjøre det som er mest naturlig for sauer flest.

 

Ja... siden vi ikke tror på løven din, så etterligner vi ateister løver, men er egentlig sauer. Det vi ateister ikke ser er at dere "andre sauer" er ledet av en stor løve som skal vinne over oss sauer, som tror vi er løver. Hva enn dere skal vinne...

 

Hjelpe meg, hvordan klarer du å koke opp alt dette vrøvlet ditt? Det vakre buskap om løven og lammet som leker sammen er like tåpelig som at mennesker har levd sammen med dinosaurer, noe mange dine sauevenner med løvelederen faktisk tror på. At du finner det naturlig å være en sau som gjemmer seg bak sin usynlige løve-leder for å føle trygghet mot den farlige virkeligheten, er din greie. Ikke bland meg inn i det tøvet der, er du snill.

 

Vi er nok alle tapere til slutt, dessverre. Mer vet hverken du eller jeg. Ikke har vi noe grunn til å tro noe annet heller, men mindre man tro det for å fungere i livet.

 

P.s: Det smilefjeset du alltid legger til på slutten formilder ikke dine poster og ditt budskap.

 

Det var ett litt uskyldig tankespinn rundt ett meget anerkjent arabisk ordtak/ordspråk. At du ikke liker det bildet som ordspråket tegner, tar jeg som at du i hvert fall fikk med deg noe ...

 

Hva formidler mine poster og budskap, sa du?

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var omtrent 35 000 grupperinger av kristendom, men sannheten er vel nærmere 41-43 000 grupperinger..

 

Hvorfor er de så mange?

 

 

 

Hvorfor klarer de ikke å enes om hva bibelen forteller?

 

Er det maktsyke lederne av disse grupperingene lider av? Er det higen etter å få være pastorer på et mer syltynt grunnlag enn de som har gått igjennom menighets fakultet?

 

Hvorfor er det så mange grupper og hvorfor er det positivt at det er slik? (Dette ble påstått i en annen tråd her inne.

 

Jeg undres...

 

Forskjellen utgjør tolkningen av Bibelen...som å tukte den man er glad i er ikke det samme som å slå(vold) osv...så her finner du derfor store forskjeller i troen;)

Lenke til kommentar

Innenfor kristendommen er det vel helst blant protestantene at det har blitt så mange avgreninger. Grunnen til det er nok at de har vektlagt skriften, og den kan tolkes i det vide og det brede fordi Bibelen er skrevet av mange slags forfattere som er uenige med hverandre. Katolisismen derimot har en tradisjon som man holder fast ved.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser veldig mange sterke meninger her, og det er i bunn og grunn den samme årsaken til splittelse.

(Altså, her snakker jeg om at mange har en tendens til å legge fokuset over på differanser istedet for likheter.)

En annen grunn jeg kan tenke meg fram til kan ha gitt kristendommen friheten til å få så mange grener innenfor sin "grunnlære" er at Bibelen, troen og individet har vært mer separert. Mer enn sjeldent har kirken vært veien for noen til politisk makt, om du så var en religiøs eller "politisk" skikkelse.

Og vi her i vesten har hatt en veldig dissharmonisk symbiose til tradisjoner, vi har alltid måtte "fornye" oss for å overleve. Det blir da ikke vanskelig å se for seg at livssynet forandrer seg med mennesker, og derfor vil kanskje ikke tolkningen bli den samme?

I tilleg er jo "Bibelen" delt opp i mange "fragmenter." Alt ifra mosebøkene i det gammle testamentet, til det nye etter Kristus. Men islam har Koranen, en bok med Allahs essens ved seg, de har lagt fokuset på å bevare gamle tradisjoner og livssyn. Sier ikke at det ene er bedre enn det andre, mener vi alle tror på et eller annet, vi har alle behovet for en "sikkerhet" i verden?

 

Kommer selv fra en famile der hvor vi har en herlig blanding av hedniske barbarer =P, kriste og muslimer.

Det jeg har lagt merke til er at etter den muslimske delen kom til norge har de integrert kulturen inn i sitt eget spirituelle liv men de finner det ekstremt vanskelig å dele dette med sin yngre generasjon da kulturskillet innad i familien også er godt merkbar. Det jeg ville frem til er at jeg tror det kanskje har mer med miljø å gjøre enn religionen ofte om hva av en kultur som forblir, og hva som endres eller forkastes?

 

PS: Jeg er nå ganske så fersk på denne siden, og håpet miljøet her ville fremme en diskusjon, ikke en proffesering av egne perspektiver på en liten godsinnet måte!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...