Gå til innhold

Sniktitt: Apple iPhone 5


Anbefalte innlegg

Jeg tror Apple ville hatt lettere for å overbevise massene om at denne mobilen er en "revolusjon" dersom de hadde endret designet mer. iPhone 5 gir meg litt den samme følelsen som iPhone 4S - følelsen av at det er "bare" en oppgradert iPhone 4.

 

Alle telefoner er bare oppgraderinger av tidligere modeller, men det kan virke som om både fans og haters har et annet forventningsnivå til Apple. Det snakkes om "wow-faktoren" som uteblir, selv om telefonen har blitt betydelig oppgradert fra forrige versjon. Mange ser ut til å ha forventet noe mer, samtidig som det fremstår som noe diffust hva de egentlig forventet. Hadde Apple lagt mer vekt på et nytt og elegant design, så tror jeg flere hadde sittet igjen med "wow-faktoren". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror Apple ville hatt lettere for å overbevise massene om at denne mobilen er en "revolusjon" dersom de hadde endret designet mer. iPhone 5 gir meg litt den samme følelsen som iPhone 4S - følelsen av at det er "bare" en oppgradert iPhone 4.

 

Alle telefoner er bare oppgraderinger av tidligere modeller, men det kan virke som om både fans og haters har et annet forventningsnivå til Apple. Det snakkes om "wow-faktoren" som uteblir, selv om telefonen har blitt betydelig oppgradert fra forrige versjon. Mange ser ut til å ha forventet noe mer, samtidig som det fremstår som noe diffust hva de egentlig forventet. Hadde Apple lagt mer vekt på et nytt og elegant design, så tror jeg flere hadde sittet igjen med "wow-faktoren". :)

det fungerer jo for android og fansen der, så ja.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og jeg som hadde gledet meg sånn til å lese om lanseringen, desverre sitter jeg ikke igjen med noe annen følelse at det var ganske ordinære og til dels skuffende saker fra "kongen på haugen". Gir meg absolutt null "Wow" følelse og her er grunnene:

 

- lav oppløsning på skjerm (ikke engang 720P eller bedre)

- Gammeldags LCD skjerm og ikke OLED panel

- liten skjerm

- kun 8mpix kamera, noe konkurrentene kommer til å overgå i nær fremtid.

- lite innovativitet

- null NFC

- ingen micro SD slot

- kun 1GB RAM

- designmessig ser den nå ut som en blanding mellom Galaxy S2 og iPhone S4

- ikke USB kontakt i bunn

- iOS 6 har myyye å lære av skaperne til siste JellyBean til Note 2 og Galaxy S3. Særlig her ligger apple langt etter i utvikling og innovasjon!

 

Ang. "kongen på haugen", tror jeg vi trygt kan si det nå er Samsung som har kronen, da enten med S3 eller Note 2

 

Mitt tips til Apple er å få fingern raskest ut av hullet og lansere iPhone 5S så raskt som overhode mulig for å ikke tape store potensielle salgstall framover

Endret av ArcticOC
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og jeg som hadde gledet meg sånn til å lese om lanseringen, desverre sitter jeg ikke igjen med noe annen følelse at det var ganske ordinære og til dels skuffende saker fra "kongen på haugen". Gir meg absolutt null "Wow" følelse og her er grunnene:

...[snip]

 

Jeg syntes du lister en rekke ganske urealistiske krav til "wow-følelsen". Ikke fordi de er umulig eller vanskelig å innfri, men fordi det hadde vært svært ukarakteristisk for Apple å innføre alle forandringene du snakker om. Å være skuffet over en del av de tingene du sier at du er skuffet over, er som å være skuffet over at du ikke vant i lotto. Sannsynligheten for at de tingene ville være implementert i iPhone 5 var minimal.

Endret av LordErik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og jeg som hadde gledet meg sånn til å lese om lanseringen, desverre sitter jeg ikke igjen med noe annen følelse at det var ganske ordinære og til dels skuffende saker fra "kongen på haugen". Gir meg absolutt null "Wow" følelse og her er grunnene:

...[snip]

Jeg syntes du lister en rekke ganske urealistiske krav til "wow-følelsen". Ikke fordi de er umulig eller vanskelig å innfri, men fordi det hadde vært svært ukarakteristisk for Apple å innføre alle forandringene du snakker om. Å være skuffet over en del av de tingene du sier at du er skuffet over, er som å være skuffet over at du ikke vant i lotto. Sannsynligheten for at de tingene ville være implementert i iPhone 5 var minimal.

Alt jeg lister opp er vanlig kost i flaggskipene til Andriod, så å sammenligne dette med å vinne i lotto blir bare en pløsete metafor fra din side kun for å ha noe "lurt" å si.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og jeg som hadde gledet meg sånn til å lese om lanseringen, desverre sitter jeg ikke igjen med noe annen følelse at det var ganske ordinære og til dels skuffende saker fra "kongen på haugen". Gir meg absolutt null "Wow" følelse og her er grunnene:

...[snip]

Jeg syntes du lister en rekke ganske urealistiske krav til "wow-følelsen". Ikke fordi de er umulig eller vanskelig å innfri, men fordi det hadde vært svært ukarakteristisk for Apple å innføre alle forandringene du snakker om. Å være skuffet over en del av de tingene du sier at du er skuffet over, er som å være skuffet over at du ikke vant i lotto. Sannsynligheten for at de tingene ville være implementert i iPhone 5 var minimal.

Alt jeg lister opp er vanlig kost i flaggskipene til Andriod, så å sammenligne dette med å vinne i lotto blir bare en pløsete metafor fra din side kun for å ha noe "lurt" å si.

 

Vanlig kost i flaggskipene til Android ja, men om du forventet at Apple skulle lansere enn "Androidtelefon" med iOS på, så syntes jeg du grenser til naiv. Kravene dine er som sagt ikke vanskelig å innfri, men det hadde vært veldig ulikt Apple å gjøre endringene du snakker om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Irriterer med at hodetelefonutgangen er på undersiden. Er alltid der jeg har lillefingeren min :(

 

hmm merkelig. Eg på min side er fornøyd med at apple endelig tar minijack utgangen nede (noe andorid telefoner skulle hatt og). :)

 

Hva er fordelene med å ha minijacken nede egentlig? Jeg har sett mange som mener at nede er best, men jeg har ærlig talt aldri opplevd det som noe negativt (eller spesielt positivt) at minijacken på iPhone har vært på toppen.

Lenke til kommentar

Hva så om det er en oppgradert versjon av 4S?

 

Dersom Apple hadde beholdt samme størrelsen og designet, bare slengt inn den nye innmaten ville jeg fremdeles kjøpt den. Fordi det er en sabla god telefon.

 

Kanskje den ikke har like stor skjerm som TVen min, eller like kraftig prosessor som Pcen, men det er fremdeles en jævlig god telefon som ligger godt i hånden, meget smooth operativsystem og generelt lite prakk med den. (dersom man også har en Mac selvfølgelig)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og jeg som hadde gledet meg sånn til å lese om lanseringen, desverre sitter jeg ikke igjen med noe annen følelse at det var ganske ordinære og til dels skuffende saker fra "kongen på haugen". Gir meg absolutt null "Wow" følelse og her er grunnene:

 

- lav oppløsning på skjerm (ikke engang 720P eller bedre)

- Gammeldags LCD skjerm og ikke OLED panel

- liten skjerm

- kun 8mpix kamera, noe konkurrentene kommer til å overgå i nær fremtid.

- lite innovativitet

- null NFC

- ingen micro SD slot

- kun 1GB RAM

- designmessig ser den nå ut som en blanding mellom Galaxy S2 og iPhone S4

- ikke USB kontakt i bunn

- iOS 6 har myyye å lære av skaperne til siste JellyBean til Note 2 og Galaxy S3. Særlig her ligger apple langt etter i utvikling og innovasjon!

 

Ang. "kongen på haugen", tror jeg vi trygt kan si det nå er Samsung som har kronen, da enten med S3 eller Note 2

 

Mitt tips til Apple er å få fingern raskest ut av hullet og lansere iPhone 5S så raskt som overhode mulig for å ikke tape store potensielle salgstall framover

Kan delvis forstå skuffelsen. Men vi trenger ikke at Apple lager en android telefon. Det er det nok av fra før. Ellers er jo de punktene du lister diskuterbare alle sammen.

 

Gammeldags skjerm? Oled er ikke bare positivt. Dette nye panelet til iPhone 5 skal jo gi enda bedre farger, samt mer naturlige farger. Hvem vet, kanskje er den bedre enn de fleste oled skjermer på markedet.

 

Liten skjerm? For deg? Tipper den er akkurat passe for flere titalls millioner mennesker.

 

Kun 8 mpx kamera? Er det bedre enn iPhone 4S så er det jo i toppsjiktet av mobiler i dag.

 

Lite innovativitet? Enig, men det gjelder vel de fleste av mobilene i dag synes nå jeg.

 

Null nfc. Enig, det burde vært der. Ikke fordi jeg har fått bruk for det på galaxy nexus, men for at utviklingen av nfc og utbredelsen skulle skyte fart. Apple er flinke til å drive teknologi fremover.

 

Ikke microusb slot. Dette har de aldri hatt, så det er kanskje dumt å forvente det. Mange toppmodellen fra andre produsenter blir også levert uten microsd slot.

 

1 gb ram. iOS er lettere å drive enn android. Mer ram er kanskje ikke nødvendig. De videoene jeg har sett av iPhone 5 viser jo en telefon og ett os som yter godt nok til å konkurrere med hvilken som helst av toppmodellene med android.

 

Designet er kanskje for likt for mange. Men samtidig er jo designet som Apple kom med til iPhone 4 det designet som har solgt mest av alle telefoner. Mange ser ut til å like det.

 

Ladekabelen og kontakten får vi se hvordan fungerer og yter.

 

iOS 6 har noen endringer, men ja det meste ser likt ut. Men det fungerer godt, er kjapt og kjent for folk flest.

 

Tror heller ikke Apple trenger tipset ditt. De har sjelden fingeren i noe hull når det kommer til telefon lanseringen. Som vanlig lanserer de kort tid etter presentasjonen. De gjør ikke som konkurrentene som viser frem mobiler som blir lansert måneder senere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Om utviklerne ikke klarer å utvikle apps til en annen oppløsning enn det som har vært av aspect ratio på tidligere iPhones, ja da er dem skikkelig dårlige utviklere da.Eller er bare alle late og ikke gidder å legge av tid på å å utvikle til forskjellige oppløsninger?

Det har ikke så mye med utviklerne av appene å gjøre, det er heller et resultat av SDKen du må bruke for å lage apper til iOS. Som Bento skrev er dette heller et resultat av apples valg under utviklingen av iOS, og etter min mening er det en stor svakhet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får snakkes når de neste kvartalsrapportene kommer, spår videre vekst for Android på bekostning av alle andre, trenden er helt klar og jeg tror ikke iPhone 5 kommer til å kunne forbedre iOS markedsandel på godt under 20%

 

Når det gjelder OLED så er den uslåelig på både innsynvinkel, absolutt sortnivå og null lagg. Jeg har erfaring fra både OLED og LCD og jeg er ikke i tvil hva som gir best bilde og ikke minst video!

 

Mangelen på SD-kort slot er det andre store minuset på iP5, men grunnen til at de aldri inkluderer denne er framtidig inntjening på iCloud produkter og at de kan selge internminnet 6-7ggr. enn det du finner på det åpne markedet for SD-kort.

 

Og ikke minst... det er ikke langt unna et helt år til neste kommer fra apple, det er dårlig nytt når konkurrentene allerede har tatt igjen og på flere områder forbigått iP5 teknologisk før den ble lansert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi får snakkes når de neste kvartalsrapportene kommer, spår videre vekst for Android på bekostning av alle andre, trenden er helt klar og jeg tror ikke iPhone 5 kommer til å kunne forbedre iOS markedsandel på godt under 20%

 

Når det gjelder OLED så er den uslåelig på både innsynvinkel, absolutt sortnivå og null lagg. Jeg har erfaring fra både OLED og LCD og jeg er ikke i tvil hva som gir best bilde og ikke minst video!

 

Mangelen på SD-kort slot er det andre store minuset på iP5, men grunnen til at de aldri inkluderer denne er framtidig inntjening på iCloud produkter og at de kan selge internminnet 6-7ggr. enn det du finner på det åpne markedet for SD-kort.

 

Og ikke minst... det er ikke langt unna et helt år til neste kommer fra apple, det er dårlig nytt når konkurrentene allerede har tatt igjen og på flere områder forbigått iP5 teknologisk før den ble lansert!

 

Tror jeg venter med å høre fra de litt mer teknisk anlagte, og mer objektive testene av skjermen før at jeg bestemmer meg for hva som er best og dårligst. De 2 forskjellige skjermteknikkene har positive sider og negative sider med dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Egentlig utrolig at så mange (i Norge) finner seg i å bli "flådd" av apple. Prisene i USA (199, 299 og 399 USD) tilsvarer ca. 1150, 1700 og 2300 kr. Etter lanseringene koster iPhone 4S 4290. iPhone 4 skal nå koste USD 99 (575 kr), mens den i Norge skal koste 2890,-.Det rare er at de nye iPod touch koster det samme i USA som iPhone 5 med like mye minne, mens de i Norge skal koste fra 2.390,-Altså:iPod Touch 5. gen 32 GB USA 299,- Norge 2.390,-iPhone 5 32 GB USA 299,- Norge mer enn 4.290 (ny pris på 4S)Det vil si at man betaler en overpris på rundt 3.000 for en ny iPhone 5 i Norge sammenlignet med USA!Før regnet man at man kunne finne norsk pris på en vare med å gange prisen i USD med 10, men for apple må man nesten gange med 30. Ser man på amazon.com koster en Samsung Galaxy SII ca. 450 USD eller ca. 2.600 kr, i prisguiden finner man den til 2.900. For SIII tar man ut en også ut en "overpris" i Norge, da den ligger på 595 USD eller rundt 3.400 kr i USA, mens den her hjemme koster fra 4.400,-.

 

Du sammenligner priser med 2 års kontrakt i USA mot å kjøpe dem uten binding i Norge.

 

GG.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...