Gå til innhold

Vil begynne med bassgitar


vicix3

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å begynne å spille bassgitar.

Har ikke tenkt til å gjøre det til min store lidenskap, men vil gjerne tilføre det som en sidehobby i livet mitt.

 

Spørsmålet er; hvilken pakke burde jeg kjøpe, og hvor? Har ingen musikkbutikk i nærheten, så jeg må bestille over nett.

 

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Utrolig fett at du ønsker å starte med bassgitar! :)

 

 

Jeg startet selv å spille bass for noen år siden, og det har nå blitt en sak jeg setter ganske høyt i livet mitt!

Når jeg bestemte meg for å starte med bass var jeg fortsatt usikker på om det var noe for meg, og om jeg kom til å fortsette med det. Så en dag når jeg var på ett kjøpesenter i Sverige fant jeg en billig basspakke til 1000kr på en butikk ved navn Rusta.

 

Bassen vare en P-bass kopi uten merke, og halsen var litt tykk, men det gikk fint.

Med i pakken fulgte det også med en liten 15w forsterker som jeg aldri tok i bruk siden jeg for det meste øvde uten å være koblet til noen sted, og jeg mener selv at dette har gjort det lettere for meg i lengden å føle på vibrasjonene i diverse basser om de er ustemt eller ikke, samt om jeg spiller riktig.

 

Så det jeg egentlig skal fram til er at man absolutt ikke trenger å starte med squier, epiphone, ibanez eller noen av de andre kjente "billigbassene" som fortsatt kan virke ganske dyre når det kommer til nybegynnere.

 

Nå vet jeg heller ikke om du har tenkt til å hoppe rett inn i det å starte ett band eller om du bare skal holde på for deg selv, men om du bare skal gjøre dette alene i starten, ville jeg anbefalt deg å anskaffe kanskje noe av det billigste du kan finne, for billig er absolutt ikke dårlig! (Brukte min billige p-bass kopi isteden for en Fender p-bass under flere konserter, samt UKM fylkesmønstringen i fjor)

 

Så her kommer det ett eksempel på en bass du kan sjekke ut!

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=725559&artno=222502

Langt ifra noen profesjonelle pickups, og det kan hende den ikke er den aller beste å holde stemt, men så lenge du ikke vet 100% at dette er noe du skal satse på, så har du i alle fall ikke tapt så mye penger på det. En proffere bass kan du anskaffe deg senere! :)

 

For meg var det

Billig rusta bass -> Epiphone Thunderbird -> Fender Kingman SCE -> Fender p-bass

 

 

Her har du en video av første bassen min i aksjon! xD

http://www.youtube.com/watch?v=yHuwpDGYrZs

 

Dette er også siste konserten jeg noen gang spilte med den, siden jeg valgte å knuse den på slutten! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

G&l - Tribute for du mye for penga, men den er ikke veldig billig (rundt3-4k). Anbefaler deg å holde deg unna "Supreme" startpakkene, de bassene er ikke gode å spille på.

 

Også viktig å tenke over hva slags bass du vill ha, skal den ha P eller J pickup, tykk eller tynn hals?

 

På finn.no er det mange som selger brukbasser, vært å sjekke ut :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...