Gå til innhold

21år, ikke fullført videregående, hva nå?


Kultom

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en venn som jeg ønsker mer enn noe annet om dagen å hjelpe videre i livet, men

 

Situasjonen er slik:

- 21år gammel

- Vanskelig oppvekst, og foreldre hjelp er ikke noe å regne med.

- Bor for seg selv, og jobber deltid (prøver å finne fulltid)

- Har ikke fullført videregående, men ønsker å skaffe seg generell studiekompetanse og er veldig motivert for det og deretter videre utdannelse i noe som kan garantere en trygg jobb og ikke først og fremst mye penger.

- Sliter i grunn med å betale for bo og levekostnader i tillegg til utgifter til transport frem og tilbake til jobb.

 

Er det noen som kjenner til om det er noe organisasjoner eller noe slikt som kan hjelpe til med slike tilfeller? NAV? Kommunene? Frivillige organisasjoner?

 

Noen som har noen råd til meg om generelt hvordan jeg bør gå frem for å gi denne personen som jeg setter veldig høyt, hjelp og råd.

 

Jeg gjør det greit selv og prøver å hjelpe til så mye jeg kan, men jeg fløt gjennom skolen og har aldri hatt problemer med mobbing eller foreldre som ikke er i stand til å hjelpe meg. Hver måned tenker jeg at jeg burde kutte ned på sparingen min til leilighet for å hjelpe vennen min med å faktisk bare klare seg bedre i hverdagen, og det går jo da også utover mitt eget humør.

 

Alt av tips og råd blir satt pris på, selv om jeg ikke nødvendigvis har tid til å svare på alt. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at du kan ha krav på dagpenger om du ikke jobber fulltid, men bare deltid. Hør med NAV. Jeg tror det da er en forutsetning at du registrerer deg som arbeidssøkende, og at du registrerer deg som fulltidssøkende. Dette kan du gjøre online, uten å prate med noen. Lovgrunnlaget heter "Lov om folketrygd," og er tilgjengelig på lovdata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...