Gå til innhold

Hvilke motortyper fungerer som generator?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann Nedward. Du vil neppe trenge en egen generator i RC båten. Elektronikken vil selvfølgelig trenge ekstra strøm, men med en liten Li-Po batteripakke kan du kjøre veldig lenge før den må lades.

 

Det finnes dog generatorer for å lade/drive elektronikken, men dette er dyrt og krever mye kraft av motoren.

 

Hvis du finner det for godt at du vil montere en generator, så bør du se på bensinmotorer. Zenoah har motorer som er veldig gode til RC bruk.

 

Jeg vil anta at det koster mer enn det smaker å ha en generator ombord, med mindre du skal ha elstarter på motoren også.

 

Mvh Jetfighter

Lenke til kommentar

Ser nå at spørsmålet mitt var litt uklart, selv om dere egentlig har greid å gi de svarene jeg lette etter. Jeg er på jakt etter noe som kan fungere som en dynamo, men det er også en fordel om det er en motor (slik at jeg kan dra nytte av el.start).

 

@Jetfighter

I utgangspunktet tenkte jeg å slå to fluer i en smekk, generere strøm og ha el. start. Men jo mer jeg tenker på det jo mer unødvendig synes det å ha generator ombord. En Li-Po pakke greier fint å drive en liten el.motor lenge nok til et par starter, samt drive elektronikken en stund. Det eneste jeg ikke vet er hvor lenge.

 

@77679857

Så i prinsippet er det likegyldig om jeg bruker en børsteløs eller børstet DC-motor?

 

Jeg tenker en børsteløs motor er det beste i så fall. De er konstruert for høye turtall, så da er det ikke fare for å slite ut motoren (jeg tar det for gitt at det ikke finnes noen gir er realistiske å bruke mtp. pris og størrelse). 1-2 W er mer enn nok til lading av batteri uansett.

Lenke til kommentar

Hmmm, så du har en batteridrevet elektromotor som i tillegg til å drive båten også skal drive en dynamo?

Og denne dynamoen skal brukes for å lade et batteri nummer to?

 

Dersom dette er oppsettet, så vil det være bedre å heller hente ladestrømmen til batteri nummer to rett fra batteri nummer en.

 

Er det derimot slik at du tenker å kjøre ladestrømmen tilbake til batteri nummer en, så er dette en dårlig plan all den tid du taper energi i alle ledd. Du vil aldri få ut mer energi enn hva du putter inn i en lukket krets.

Lenke til kommentar

Hverken speedbåt eller seilbåt. Lystbåt blir vel den nærmeste analogien. Jeg tenker noe som kan gjøre 30 km/t, eller der i området. Dog skal det skal det være en såpass stor båt at jeg kan ha et kamera i en kuppel på den. Fart er ikke poenget. Om det er 30 eller 10 km/t har ikke så mye å si.

Hele tanken er å tilpasse en ardupilot (autopilot for radiostyrte fly) for bruk i båten slik at jeg kan sende den på lengre tokt uten å være innenfor synsrekkevidde og samtidig ta videoopptak.

 

Det er derfor jeg vil generere strøm ombord. Dog er det fult mulig å gå bort fra dette om jeg finner ut at alt av elektronikk kan gå noen timer på en batteripakke som ikke er alt for stor.

 

Dette er fortsatt på idéstadiet, så ingen ting er risset i stein enda. Det eneste jeg vet er at skroget må være stort nokk til å romme alt utstyret, og stabilt nok til å ha en kamerakuppel på toppen.

Lenke til kommentar

Hverken speedbåt eller seilbåt. Lystbåt blir vel den nærmeste analogien. Jeg tenker noe som kan gjøre 30 km/t, eller der i området. Dog skal det skal det være en såpass stor båt at jeg kan ha et kamera i en kuppel på den. Fart er ikke poenget. Om det er 30 eller 10 km/t har ikke så mye å si.

Hele tanken er å tilpasse en ardupilot (autopilot for radiostyrte fly) for bruk i båten slik at jeg kan sende den på lengre tokt uten å være innenfor synsrekkevidde og samtidig ta videoopptak.

 

Det er derfor jeg vil generere strøm ombord. Dog er det fult mulig å gå bort fra dette om jeg finner ut at alt av elektronikk kan gå noen timer på en batteripakke som ikke er alt for stor.

 

Dette er fortsatt på idéstadiet, så ingen ting er risset i stein enda. Det eneste jeg vet er at skroget må være stort nokk til å romme alt utstyret, og stabilt nok til å ha en kamerakuppel på toppen.

 

Høres ut som en veldig kul idè :) Har selv vært på tanken å lage en stor modell, riktig nok på 1,5 meter av en av våre fantastiske redningsskøyter. Montere inn arduipilot, stor batteripakke og liten 4 takts honda gresstrimmermotor.

 

For at en slik båt skal gå optimalt(og at det skal se realistisk ut, med tanke på hekkbølger, plan, halvplan) så er det en fordel å ha riktig ballast og plassering av ballasten. Derfor er en stor batteripakke en fordel.

 

Tenker du å bygge helt fra scratch, eller kjøpe ett sett?

 

Mvh Jetfighter

Endret av Jetfighter
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at jeg kjøper et ferdig skrog til den. Har hverken utstyr eller kunskap til å støpe et eget. Men når man er inne på det, hvor mye volum trenger jeg for å få et kilo stål til å flyte?

 

Ett kilo stål: en liter, ett kilo isopor: en liter..... :)

 

Liker ideen din, har selv ett karbon skrog på 2 meter, står to 24V elektromotorer på 350W i den, men er inne på tanken på å sette inn en 5hk påhengsmotor samt bygge om fra flat bunn til V skrog.

 

Er ikke så vanskelig å lage det selv, du kan bygge en form av isopor/ skum/ tre og så kle den med karbon/ glass fiber og epoxy. Så peller du bare vekk formen og får laget en gel coat på yttersiden.....

 

Kjøp for eks en slik båt http://biltema.no/no/Fritid/Lek-og-hobby/Radiostyrt/Modeller/RC-bat-med-elmotor-45741/ og skaler den opp

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Hva med å bruke en 12VDC permanent magnet motor som dynamo. Noe alà denne?

http://www.alibaba.com/product-gs/348255129/Massager_motors_RS_545SH_permanent_magnet.html

 

Har liggende en lignende (type FIREBOLT 15T fra www.hpiracing.com ) og den genererer litt strøm dersom jeg snurrer den motsatt av normal dreierettning. Satte på en sperrediode og en vindpropell og da ga den ladestrøm til mitt 12VDC 7Ah batteri. Brukte ingen lader, bare koplet rett på.

Men disse snåtassene med premanent magnet varierer veldig i påstemplet RPM, så det kan jo være greit å teste litt opp mot motoren som skal drive dette og sjekke hva du får ut. Så kan du jo etterpå finne elektriske kretser som omformer dette til en passende ladespenning.

 

Dersom du har liggende slike småe elektromotorer, så er det jo bare å teste. (OBS: ikke alle er av Permanent Magnet type)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...