Gå til innhold

Anmodning om tiltale mot og straff av Eskil Pedersen


Anbefalte innlegg

Dette er det enste jeg støtter Eskil fullt ut i. Ser bare latterlig meningsløse kommentarer som "rimelig grunn til mistanke om lovbrudd" og "sivile båter plukket opp folk av vannet". Kritikken holder ikke vann og hele saken er ute på dypt vann for å si det slik.

 

Enig i dette. Generelt ingen fan av Eskil Pedersen, men det at det den 22. Juli fantes helter synes jeg på ingen måte er noen grunn til å "ta" de som ikke var det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det Eskil gjorde som var kriminelt var å frata de andre ungdommene retten til å rømme ved å stikke av båten. Det er riktig at det å være en kujon ikke er straffbart, men det å nekte mennesker i nød hjelp er. 

 

Kan du dokumentere at det er kriminelt å ikke hjelpe andre når man selv er i fare?

 

Hadde det vært snakk om en ungdomsleir der mange hadde pådratt seg krampe og måtte reddes opp av vannet, mens Eskil Pedersen raste til land fordi han ville rekke sommeråpent på tv, hadde jeg vært enig. Her er det snakk om en massakre der en gærning meier ned unger med skytevåpen, og skyter etter denne båten. Jeg tviler på at det å stikke av fra dette bryter noen lov.  

Lenke til kommentar

 

Det Eskil gjorde som var kriminelt var å frata de andre ungdommene retten til å rømme ved å stikke av båten. Det er riktig at det å være en kujon ikke er straffbart, men det å nekte mennesker i nød hjelp er. 

 

Kan du dokumentere at det er kriminelt å ikke hjelpe andre når man selv er i fare?

 

Hadde det vært snakk om en ungdomsleir der mange hadde pådratt seg krampe og måtte reddes opp av vannet, mens Eskil Pedersen raste til land fordi han ville rekke sommeråpent på tv, hadde jeg vært enig. Her er det snakk om en massakre der en gærning meier ned unger med skytevåpen, og skyter etter denne båten. Jeg tviler på at det å stikke av fra dette bryter noen lov.  

 

"Den, som hensætter en anden i hjælpeløs Tilstand eller medvirker hertil, straffes med Fængsel indtil 3 Aar.

Paa samme Maade straffes den, som retsstridig forlader i hjælpeløs Tilstand nogen, som staar under hans Varetægt, eller som han pligter at ledsage, befordre, modtage eller paa anden Maade drage Omsorg for, eller lader nogen saadan Person forblive i hjælpeløs Tilstand, saavelsom den, som ved Forledelse eller Tilskyndelse medvirker hertil." Det at han var leder i ungdommens AP taler imot våres skeive venn da dette gir han en ekstra lederstillingen alla kapteinen som går ned med skipet.

Lenke til kommentar

Det har du nok rett i, men det var nok av folk som kjørte ut med småbåtene sine for å redde de stakkars kidsa, mens kujonen stakk av med ferga som kunne tatt opp flere.

 

Som sagt, den 22. Juli var det mange helter, all ære til dem. Jeg synes ikke det er noe argument for å "ta" de som ikke klarte det denne dagen. 

Lenke til kommentar

Helt klart mange helter, men en partileder skal stå frem som et godt eksempel på en leder, og det å stikke av med øyas eneste ferge alene å ikke se seg tilbake er ikke bare feigt, det er straffbart. Har Eskil sett foreldrene og søskene til de døde barna og sagt unnskyld? Det vil jeg hvertfall se hvis han ikke skal tiltales. 

Lenke til kommentar

 

Nå tror jeg, uten at jeg selv er noen jurist, at denne paragrafen ikke er ment å tvinge folk til å risikere livet ved å trosse beskytning. Der kan kanskje forumets jurister utdype?

Jeg er ikke jurist, men tør påpeke at der ikke står skrevet noe unntak grunnet fare for egen person.

 

At loven er splitter pine gal, er relativt klart, akkurat som det er klart at påtale unnlates grunnet politiske hensyn.

Lenke til kommentar

Helt klart mange helter, men en partileder skal stå frem som et godt eksempel på en leder, og det å stikke av med øyas eneste ferge alene å ikke se seg tilbake er ikke bare feigt, det er straffbart. Har Eskil sett foreldrene og søskene til de døde barna og sagt unnskyld? Det vil jeg hvertfall se hvis han ikke skal tiltales. 

 

Hva er det som menes at Eskil skulle gjøre i denne situasjonen? Ungdommene var jo spredt rundt på hele øya, ingen andre en terroristen hadde våpen, og vi vet alle at han skjøt på alt som rørte på seg, ergo hadde Eskil løpt ut i skuddlinjen i en form for heltedåd  el. hadde han vært død med en gang. Mener du virkelig at han skal be ofrenes familier om unnskyldning? For hva egentlig? 

Lenke til kommentar

Helt klart mange helter, men en partileder skal stå frem som et godt eksempel på en leder, og det å stikke av med øyas eneste ferge alene å ikke se seg tilbake er ikke bare feigt, det er straffbart. Har Eskil sett foreldrene og søskene til de døde barna og sagt unnskyld? Det vil jeg hvertfall se hvis han ikke skal tiltales.

Jeg synes riktignok du er en niding men da er du også den eneste. Det Eskil gjorde var verken feigt eller straffbart.

 

Ingen deler av tittelen "leder for ungdomsparti" inkluderer å utsette seg selv for livsfare. Ingen partiledere skal stå frem som skikket leder i krigssituasjon. Det har vi egnet befal i forsvaret til å takle. Eskil har ingenting å unnskylde. Du har en del å unnskylde. Da tenker jeg på den feige oppførselen din.

 

Hvem vil ha kujonen Eskil pedersen om statsminister? Håper aldri han stiller som kandidat.

Du ønsker ham åpenbart død så det er ikke så rart. Det er ingenting i tittelen statsminister som krever at man skal ofre livet sitt for andre. Om statsministeren hadde vært på en øy sammen med en massemorder ville livvaktene bært statsministeren til sikkerhet over en innsjø fyllt av barnelik. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Helt klart mange helter, men en partileder skal stå frem som et godt eksempel på en leder, og det å stikke av med øyas eneste ferge alene å ikke se seg tilbake er ikke bare feigt, det er straffbart. Har Eskil sett foreldrene og søskene til de døde barna og sagt unnskyld? Det vil jeg hvertfall se hvis han ikke skal tiltales. 

 

1. EP har aldri vært partileder.

2. Det var 9 personer på fergen da den forlot Utøya i kaoset under terrorhandlingene. De så ingen andre de kunne ta med på dette tidspunktet.

3. Kapteinen på MS Thorbjørn var én av de 9.

4. Kapteinen på en passasjerferge er den som tar avgjørelsene og har ansvaret, bl.a hva gjelder sikkerhet, og når og hvor fergen går.

5. Alle ombord var traumatiserte og fryktet med god grunn for eget liv, og noen hadde sett venner eller kjære bli drept. Ikke minst kapteinen, som hadde sett sin samboer bli drept og visste at datteren deres befant seg et ukjent sted på øya.

6. De ombordværende på fergen hadde gjentatte ganger kontakt med politiet, og fulgte formodentlig de anvisninger som eventuelt ble gitt. Politiet gjorde i denne fasen ingen ting for å sikre seg den ressursen fergen kunne vært i deres aksjon.

Endret av Newton
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt sykt at folk sutrer om dette fremdeles. Hva skulle Eskil gjort? De som var på øya var spredd utover alt, skulle Eskil løpt over øya og fått med seg de som gjemte seg?

En ting er i hvert fall sikkert, de som kritiserer Eskil for å "stikke av" evner ikke å sette seg inn i situasjonen til andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...