Gå til innhold

Temp på skjermkort?!?


Lalo83

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et lite problem,tror jeg..

Skjermkortet mitt som er GTX 580 har i det siste blitt mye varmere enn den pleide å være,før så var den på rundt 37-40gr idle,under load så pleide den å være på 67-70 toppen (spilte spill som bf2,bf3/cod osv )

 

Nå i det siste så har den vært mellom 47-53gr idle og når jeg spiller så er tempen på sitt verste opp mot 93gr,viften gikk amok når den ble så varm,ble litt redd når jeg hørte den lyden komme ut av maskinen,,til vanlig så ligger den på 87-89 gr ,dette er på spill som Heroes of newerth og guild wars2..

 

Har Nytt kabinett som har en del "airflow" ,ingen ledninger som dekker for noe

Dette begynte med det forrige kabinettet jeg hadde,trodde det ville bli bedre nå som jeg har skiftet ut til et nytt og større kabinett,men nei.

 

Har kontaktet butikken der jeg kjøpte kortet,de sa at jeg kunne enten få det rep eller så kunne jeg velge mellom et MSI kort http://www.komplett....aspx?sku=622053

 

Spørsmålet mitt er,burde jeg sende det inn,eller er det normalt?

Hvis de ikke finner noe problem med kortet så må jeg uansett betale 600 kr for undersøkelsen osv..

 

Ps : Støv har jeg tørket vekk fra skjermkortet,er veldig flink med det,renser maskinen som oftest annenhver mnd

Endret av Lalo83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sli oppsett? Merker du det på viftene begynner å dra eller står viftene stille?

 

Støv var vel ikke problemet, hm det kan vel være så enkelt som kjølepasta begynner å bli dårlig hvis du ikke har overklokket.

 

Uansett blir maskinvare varmere på sommeren en vinteren fordi varmen følger romtempraturen.

 

Jeg vet ikke hvor enkelt det er å kjenne om skjermkortet er varmt på kjøleribbene kan jo være programmet du bruker å måle de viser feil tempratur. Ofte går det ut over støy i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikke noe SLI oppsett nei,ingen anelse om hvordan man klokker noe.

 

Tingen er at det ikke er noe varmt hos meg,tempen er den samme hos meg som den alltid har vært

 

Bruker bare sånn vanlig program som fulgte med skjermkortet,har ikke det i hodet nå siden jeg ikke er hjemme.

 

Som sagt så pleide det ikke å være så varmt før,nå spiller ikke jeg verdens tyngste spill heller,er som nevnt for det meste HoN og GW2 ,kjører heller ikke 2 skjermer,den er heller ikke koblet til tv skjermen.

 

Btw,kjølepasta på skjermkort? det har jeg aldir hørt om,ikke vet jeg hvordan man evt fornyer det.

Endret av Lalo83
Lenke til kommentar

Skal gjøre det nå når jeg skal hjem,er forsatt på jobb så jeg skriver senere om det hjalp eller ikke,takk for tipset :)

 

Edit : har sjekket alle skruene og alt sitter som det skal,Testet kortet med kabinettet åpent og lukket,gradene er forsatt det samme

 

Når jeg kjører Enkelte spill så holder den seg rundt 78 gr,men så fort jeg kjører spill som Gw2 feks så går viften ,til og med damen min reagerer på lyden fra den nå,jeg trenger ikke å gjøre noe i spillet,bare være i menyen så går gradene opp til 88-90 gr ,med en gang jeg går til desktop så går gradene sakte men sikker ned,dette har som sagt aldri skjedd før.

 

Edit2 : Er det ikke meningen at når jeg stresstester skjermkortet så skal temp alltid være høyere der enn når man spiller? lest litt rundt og noen sier at når man spiller så skal gradene være ca 10 grader mindre enn selve stresstesten,pga GPUen er under 99% load

 

Når jeg testet FurMark så var den på 88gr og 70% speed fan,når jeg spiller så ligger den på rundt det samme,er ikke det feil et sted siden den er like varm under spilling som den er under stresstest??

Endret av Lalo83
Lenke til kommentar

*Bump*

 

Er det normalt at et spill skal stresse et skjermkort like mye som en stresstest gjør?

feks furmark ,der ligger jo loaden på 99%

Bare fordi både Furmark og spill belaster kortet 99% betyr ikke at belastningen er identisk.

GPU Usage er basert på flere målere så vidt jeg har forstått, blant annet scheduling, minnebåndbredde, ROP-belastning, TMU-belastning, cache, og shaderbelastning. Et spill vil aldri belaste ROPs, TMUs, Shaderprosessorer, schedulere, cache og minnebåndbredde 100% samtidig, Furmark vil derimot gjøre det.

Lenke til kommentar

Måtte google en del av de tingene du nevnte der,ser du er en som enten snakker en del for å virke smart eller har en god del peiling :) hehe

 

Men er vel ikke normalt at tempen er såpass høy 2 min etter jeg har startet et spill,er det?

GTX 580 er et veldig varmt kort, 90C er ikke unormalt akkurat.

Men om du tidligere har hatt lavere temperaturer i samme spill tidligere er det noe rart ja.

 

Sånn PS: Furmark fungerer ikke på GTX 580, Nvidia la inn spesielle kretser for at kortet skal klokke seg kraftig ned når Furmark kjører for å hindre at kortet eksploderer.

 

Har du forsøkt å stramme skruene?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Testet å skru på de skruene som man kan skru bak som du nevnte tidligere,det hjalp tydeligvis ikke.

Hadde også de nyeste driverene,testet også beta driverene men det forandret ikke noe heller.

 

Som du sier Arni,jeg hadde mye mye lavere temp før,hadde trodd det nye kabinettet med bedre airflow og nye vifter ville hjelpe ,men tydeligvis ikke :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...