Gå til innhold

ITavisens Skjitprattråd


Kiriev

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen som er endret, enda, men det er neppe langt unna om de får holde på mye lenger.

 

Nei vel. Om du sier det, så.

 

Luciafeiringer blir avlyst.

Jaha? Hvor har du lest dette da? Fyret.nu? :p heheh

NRK-ansatte får ikke bære et lite smykke som et kors osv...... KUN av hensyn til muslimene. Det er jo helt på trynet. :p

 

Akkurat det med korssmykket er ikke av hensyn til muslimer. Jeg synes personlig at NRK skal være religionsnøytral siden den er en statskanal. Vi har ingen statsreligion i Norge, og jeg synes det blir feil å vise frem religiøse symboler. Akkurat den debatten synes jeg forsåvidt gikk over stokk og stein, og ble noe overdrevet, men jeg forstår at noen er kritiske til det, og at det går på prinsipp. Enten skal alle religiøse symboler vises frem, eller så skal ingen det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig dersom korset er såpass lite som det var i dette tilfellet. Det er når symbolet tar fokuset bort fra f.eks journalisten at jeg ser det som et problem. NRK har jo retningslinjer om hvilke symboler som er lov og ikke, og de burde jo bli fulgt synes jeg.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar
Jaha? Hvor har du lest dette da? Fyret.nu? :p heheh

 

Neida, behøver ikke å dra lenger enn til en barnehage/førskole ikke så langt unna meg her. ;) Der kuttet de ut pga hensyn til muslimene. I tillegg ville de feire noe muslimene feiret (husker ikke hva det heter), men da sa foreldrene STOPP. ;) Muslimene er i VÅRT land.

 

 

Jeg synes personlig at NRK skal være religionsnøytral siden den er en statskanal. Vi har ingen statsreligion i Norge, og jeg synes det blir feil å vise frem religiøse symboler.

 

JEG syns vi skal kunne gå med et smykke utformet som et kors uansett hvor vi viser oss. Skal vi fjerne 17. mai-feiringen på NRK også da? Det er kors i flagget, vettu. ;) Kan ikke ha det på en statskanal. :D

Nei, dette går over alle støvelskaft. Enten får muslimene godta Norge som det er, eller så kan de til helvete dra ræva si hjem igjen om de har det så mye bedre der de kom fra. Beklager, men det er MIN ærlige mening. ;)

Andre lands religiøs symboler skal selvfølgelig IKKE vises frem i Norge. Vi er jo i Norge. Vi hadde aldri fått vist våre i dems land.

Endret av Maximalyd
Lenke til kommentar

JEG syns vi skal kunne gå med et smykke utformet som et kors uansett hvor vi viser oss. Skal vi fjerne 17. mai-feiringen på NRK ogsa da? Det er kors i flagget, vettu. ;) Kan ikke ha det på en statskanal. :D

 

Det blir jo noe helt annet. Flagget vårt er ikke et religiøst eller politisk symbol. Det er korset.

Andre lands religiøs symboler skal selvfølgelig IKKE vises frem i Norge. Vi er jo i Norge. Vi hadde aldri fått vist våre i dems land.

 

Er det i NRK du mener nå, eller generelt?

Så bare fordi noen av de muslimske landene mangler religionsfrihet og ytringsfrihet skal disse reglene også gjelde andre veien? Det er jo helt tullete. Vi lever i et av verdens mest siviliserte, demokratiske og fri samfunn. Vi må da ha såpass takhøyde at vi kan la mennesker fra andre religioner leve sammen med oss, selv om vi ikke nødvendigvis hadde fått lov til det i deres hjemland. Skjønner ikke helt den logikken om at dersom vi ikke får lov til å gjøre noe i deres hjemland, så skal ikke de få lov til å gjøre det i vårt. Vi er jo bedre enn som så, ikke sant?

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Det blir jo noe helt annet. Flagget vårt er ikke et religiøst eller politisk symbol. Det er korset.

 

Flagget har kors og er et symbol. Uansett...man behøver ikke ta hensyn til andre lands folk i og med at vi viser det i eget land.

 

 

Er det i NRK du mener nå, eller generelt?

Så bare fordi noen av de muslimske landene mangler religionsfrihet og ytringsfrihet skal disse reglene også gjelde andre veien? Det er jo helt tullete. Vi lever i et av verdens mest siviliserte, demokratiske og fri samfunn. Vi må da ha såpass takhøyde at vi kan la mennesker fra andre religioner leve sammen med oss, selv om vi ikke nødvendigvis hadde fått lov til det i deres hjemland. Skjønner ikke helt den logikken om at dersom vi ikke får lov til å gjøre noe i deres hjemland, så skal ikke de få lov til å gjøre det i vårt. Vi er jo bedre enn som så, ikke sant?

 

Generelt. Vi skal være stolte av symbolet vårt. SÅ enkelt er det bare. ;)

Fordi begynner vi å tillate deres ting, vil det etterhvert ta helt av. Gi dem lillefingeren osv.....

 

 

Du kommenterte ikke det med barnahagen...hehe. ;)

Lenke til kommentar

 

Flagget har kors og er et symbol. Uansett...man behøver ikke ta hensyn til andre lands folk i og med at vi viser det i eget land.

 

Flagget vårt er kun et symbol på landet Norge. Ikke mer enn det. Det er ikke et religiøst symbol på linje med et kors eller en hijab.

Generelt. Vi skal være stolte av symbolet vårt. SÅ enkelt er det bare. ;)

Fordi begynner vi å tillate deres ting, vil det etterhvert ta helt av. Gi dem lillefingeren osv.....

 

"Vi skal være stolte av symbolet vårt" Du synes kanskje at korset er et symbol som vi kan være stolte av. Jeg deler ikke din oppfatning. For meg representerer det riktignok både de positive og negative kristne verdiene, men det er mange kristne verdier og assosiasjoner jeg ikke er stolt over. Undertrykkelse, tvang, drap, tortur, forfølgelse. Alle er ord som jeg forbinder med de fleste typer religioner, også kristendommen. Er også usikker på hvorfor du kaller det "vårt" symbol. "Vårt" symbol er mye heller Mjølner eller andre norrøne symboler som har mye sterkere tilknytning til Norge enn en religion fra midtøsten som ble innført til landet med sverd. Tipper at dersom noen hadde hatt på seg et smykke med Tors hammer hadde vel media skreket høylytt om nynazisme og alt mulig annet vrøvl.

 

 

Du kommenterte ikke det med barnahagen...hehe. ;)

Er ikke noe særlig å kommentere. Lurte bare :).

 

Lenke til kommentar

 

 

Flagget vårt er kun et symbol på landet Norge. Ikke mer enn det. Det er ikke et religiøst symbol på linje med et kors eller en hijab.

Det er faktisk sant som Knut sier, at det norske flagget inneholder et kors som tegn på kristendommen. Mener på det ikke var så lenge siden dette var oppe i media da mange mente det var feil å ha korset i flagget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi fjerne 17. mai-feiringen på NRK også da? Det er kors i flagget, vettu. ;)

Hehe, når du nevner det. Les dette, begynner kanskje å gå litt langt.

 

EDIT: Linken funka ikke..

Her: http://www.opplysningskontoret.org/2013/11/04/nrk-fjerner-kors/

 

Når det gjelder saken over har vel NRK sagt man skal være kildekritiske, uten å avkrefte saken. Sannsynlignok skjer ikke det med det første ihvertfall, men urealistisk vil jeg ikke kalle det.

Endret av 10minutemail
Lenke til kommentar

Det er faktisk sant som Knut sier, at det norske flagget inneholder et kors som tegn på kristendommen. Mener på det ikke var så lenge siden dette var oppe i media da mange mente det var feil å ha korset i flagget.

Ja, det er riktig observert at det norske flagget inneholder et kors. Det betyr derimot ikke at flagget er definert som et religiøst symbol. Diskusjonen gikk på hva NRK skulle få lov til å vise. Som sagt har NRK et reglement på dette:

"NRKs direktiver sier at følgende symboler ikke kan brukes av ankere:

*Kors, halvmåne, hijab, turban, kalott, kastemerke, palestinaskjerf, hodeskalle, kabbalabånd og det onde øyet.

 

* Symboler for interesseorganisasjoner.

 

* Symboler for partier.

 

* Symboler for fotballag eller andre idrettslag.

 

* Andre lands flagg. Det norske flagget skal i hovedsak bare brukes på 17. mai."

Kilde

 

De har altså ifølge sitt eget reglement lov til å vise det norske flagget. Om noen ikke er enige i dette får de jo ta det opp med NRK.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Ja, det er riktig observert at det norske flagget inneholder et kors. Det betyr derimot ikke at flagget er definert som et religiøst symbol. Diskusjonen gikk på hva NRK skulle få lov til å vise. Som sagt har NRK et reglement på dette:

"NRKs direktiver sier at følgende symboler ikke kan brukes av ankere:

*Kors, halvmåne, hijab, turban, kalott, kastemerke, palestinaskjerf, hodeskalle, kabbalabånd og det onde øyet.

 

* Symboler for interesseorganisasjoner.

 

* Symboler for partier.

 

* Symboler for fotballag eller andre idrettslag.

 

* Andre lands flagg. Det norske flagget skal i hovedsak bare brukes på 17. mai."

Kilde

 

De har altså ifølge sitt eget reglement lov til å vise det norske flagget. Om noen ikke er enige i dette får de jo ta det opp med NRK.

Egne regler for flagget har de nok, litt av en jobb å skulle redigere bort alle flagg som vises, men flaggets historie går mot kristendommen.

 

"Nordisk korsflagg, nordisk kors eller skandinavisk kors er et flaggmønster som vanligvis assosieres med flagga til de skandinaviske landa, hvor dette mønsteret oppsto. Korset symboliserer kristendommen, og det ligger sidelengs som et filipkors, med endene av korset helt ut til endene av flagget. Nordiske korsflagg skiller seg fra andre flagg med kors ved at den vertikale stripa i korset er forskjøvet mot flaggstanga."

Lenke til kommentar

Hehe, når du nevner det. Les dette, begynner kanskje å gå litt langt.

 

EDIT: Linken funka ikke..

Her: http://www.opplysningskontoret.org/2013/11/04/nrk-fjerner-kors/

 

Du er klar over at det der bare er tull, ikke sant? :p

 

Egne regler for flagget har de nok, litt av en jobb å skulle redigere bort alle flagg som vises, men flaggets historie går mot kristendommen.

 

"Nordisk korsflagg, nordisk kors eller skandinavisk kors er et flaggmønster som vanligvis assosieres med flagga til de skandinaviske landa, hvor dette mønsteret oppsto. Korset symboliserer kristendommen, og det ligger sidelengs som et filipkors, med endene av korset helt ut til endene av flagget. Nordiske korsflagg skiller seg fra andre flagg med kors ved at den vertikale stripa i korset er forskjøvet mot flaggstanga."

 

Okei. De har uansett reglement for det, og jeg tror de fleste er enige i at korset er et sterkere religiøst symbol enn flagget. Vil tro at folk flest først og fremst tenker på Norge når de ser flagget, og kristendommen i annen rekke.

Lenke til kommentar

 

 

Du er klar over at det der bare er tull, ikke sant? :p

 

 

Okei. De har uansett reglement for det, og jeg tror de fleste er enige i at korset er et sterkere religiøst symbol enn flagget. Vil tro at folk flest først og fremst tenker på Norge når de ser flagget, og kristendommen i annen rekke.

 

Haha, la det til, men sikkert etter du hadde trykket på. :p

 

Selvfølgelig, det ser jo ikke helt direkte ut som et kors heller egentlig.. Men i likhet med utviklingen ellers av en del ting, vil dette sikkert bare bli mer og mer diskusjon rundt. Når det blir så mye styr pga et lite kors på smykke / armband så er det ikke godt å si hva som kommer neste.

Lenke til kommentar

Jah. Det som var med akkurat denne saken var vel at det lå litt i gråsonen for NRKs reglement. Det gjelder visst først og fremst for nyhetsankere, og for journalister og de som jobbet ute i felten var ikke reglene like klare. Synes forsåvidt det er litt rart at folk klikker helt over at journalisten ikke får lov til å ha på seg et slikt kors, når nyhetsankerne ikke har hatt lov til det på mange år.

Lenke til kommentar

 

 

Flagget vårt er kun et symbol på landet Norge. Ikke mer enn det. Det er ikke et religiøst symbol på linje med et kors eller en hijab.

 

"Vi skal være stolte av symbolet vårt" Du synes kanskje at korset er et symbol som vi kan være stolte av. Jeg deler ikke din oppfatning. For meg representerer det riktignok både de positive og negative kristne verdiene, men det er mange kristne verdier og assosiasjoner jeg ikke er stolt over. Undertrykkelse, tvang, drap, tortur, forfølgelse. Alle er ord som jeg forbinder med de fleste typer religioner, også kristendommen. Er også usikker på hvorfor du kaller det "vårt" symbol. "Vårt" symbol er mye heller Mjølner eller andre norrøne symboler som har mye sterkere tilknytning til Norge enn en religion fra midtøsten som ble innført til landet med sverd. Tipper at dersom noen hadde hatt på seg et smykke med Tors hammer hadde vel media skreket høylytt om nynazisme og alt mulig annet vrøvl.

 

 

Er ikke noe særlig å kommentere. Lurte bare :).

 

 

 

Hehe..vi kommer nok aldri til å bli enige om denne saken, så det er vel like greit å legge saken død. :D

Jeg er nok ikke like begeistret for innvandringen som du er...hehe.

Og jeg liker Norge som det har vært i århundreder. :) Uten at andre skal ta over og forandre tradisjoner. ;)

 

 

Hehe, når du nevner det. Les dette, begynner kanskje å gå litt langt.

 

EDIT: Linken funka ikke..

Her: http://www.opplysningskontoret.org/2013/11/04/nrk-fjerner-kors/

 

Når det gjelder saken over har vel NRK sagt man skal være kildekritiske, uten å avkrefte saken. Sannsynlignok skjer ikke det med det første ihvertfall, men urealistisk vil jeg ikke kalle det.

 

Det værste er at det hadde fanken ikke forundret meg i det minste. Man skal jo ta alt for mye hensyn. :p

Lenke til kommentar

Man kan være enig om å være uenig ;) . Problemet er vel de som kommer inn i ett land å forventer/krever at landet skal tilpasse seg de og ikke omvendt... Religion i seg selv er en uting i mange tilfeller og skaper så mye konflikter grunna "hyperreligiøse" tullinger.

 

En PS3 starta opp. Er vel nesten 2 måneder ubrukt og jeg som har bestilt PS4... hvor mye blir den brukt :p

Lenke til kommentar

Jah. Det som var med akkurat denne saken var vel at det lå litt i gråsonen for NRKs reglement. Det gjelder visst først og fremst for nyhetsankere, og for journalister og de som jobbet ute i felten var ikke reglene like klare. Synes forsåvidt det er litt rart at folk klikker helt over at journalisten ikke får lov til å ha på seg et slikt kors, når nyhetsankerne ikke har hatt lov til det på mange år.

Skjønner jo at de må ha litt regler for å begrense evt. klagestormer og sånt, men de drar det litt vel langt.. Greit nok at de ikke vil ha en talsperson som har på seg "I <3 JESUS"-tskjorte (eller annen religion for den saks skyld), men et lite kors på smykke / armband vil jeg si er mye mer pynt enn noe annet, og burde ikke være et problem for noen..

Lenke til kommentar

Hehe..vi kommer nok aldri til å bli enige om denne saken, så det er vel like greit å legge saken død. :D

Jeg er nok ikke like begeistret for innvandringen som du er...hehe.

Og jeg liker Norge som det har vært i århundreder. :) Uten at andre skal ta over og forandre tradisjoner. ;)

 

Okei. Er likevel interessert i å høre litt hva du synes om Kristendommens posisjon i Norge.:) Føler du at Kristendommen blir truet av Islam?

 

Vil ikke si at jeg er begeistret for innvandring, men jeg klarer å se både de positive og negative aspektene ved det. Vi lever i dag i en globalisert verden hvor det ikke lengre er mulig å gjemme seg bort i en liten krok av kloden uten kontakt med mennesker fra andre land med en annen kultur. Det er en realitet vi må ta innover oss. Det er forresten også slik at med dagens fødselsrate vil folketallet i Norge gå ned uten innvandring. Dette er selvfølgelig et langtidsperspektiv, men det er ikke mange tegn til at fødselsraten går opp. Og hva skulle vi gjort uten utenlandsk arbeidskraft? Hadde vært mange yrker hvor man hadde hatt for få arbeidere.

 

Det at vi skal tviholde på gamle tradisjoner i flere århundrer har aldri vært realistisk. Det skjer hele tiden at ting i samfunnet endres. Moralske regler, skikker, vaner, tradisjoner. Samfunnet er ikke en konstant, men en flytende sak som reagerer på både ytre og indre påvirkninger. Kanskje endres noe til det bedre, kanskje til det verre. Kommer bare an på hvem du spør. :)

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor skal vi være så tolerante og fleksibel ovenfor sånne folk når de kunne brydd seg mindre med oss?

Men de har jo skjønt at Norge er ett landmed feiginger og hvis vi ikke er så feige så bare henter de 40 fettere ifra langt vekkistan.

 

Norske bedrifter kunne jo bare slutta å å shippe bedriften sin til utlandet også tilbydd norske folk jobb istedenfor 5kr timen til polakkene, som er mye mer økonomisk, men mye vil ha mer.

Norske bedrifter er med på å gjøre sitt eget land fattig, bra.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...