Gå til innhold

Anbefalt skjermkort i øvre mellomklasse eller lav entusiastklasse


stian-hg

Anbefalte innlegg

Holder på å sette sammen en PC som blandt annet skal brukes til diverse gaming på 2 x 24" skjermer (1920x1080). Jeg har prøvd å balansere oppsettet i forhold til å unngå overprisede entusiastprodukter. Nå er det gått en del år siden jeg kjøpte maskinvare sist og skjermkort synes jeg alltid er det vanskeligste.

 

Her er noen rammer:

- Må kunne takle nye og kommende spilltittler med god kvalitet

- Begrenset støynivå, ikke lydløst, men heller ikke en "støvsuger"

- Budsjett på rundt 2500, men dette kan fravikes dersom det "lønner seg"

 

Skjermkortet skal brukes sammen med følgende maskinvare (kan endre seg):

- ASUS P8H77-M PRO

- Intel Core i5 3570K Quad Prosessor

- Corsair HX 650W

- Kingston HyperX 16GB 1600MHz DDR3

- OCZ 240 GB SSD 2,5" Vertex 3

- Fractal Design Define R3 Black Pearl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først lurer jeg litt på det med skjermene, er der ikke bare upraktisk med to skjermer? Du får jo ramma i midten :/

 

Hvis du kjører to skjermer vil det gjøre deg godt å kjøpe et HD 7950: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=741889

 

Ellers vil jeg kommentere litt på oppsettet ditt hvis det ikke er kjøpt allerede.

 

Hovedkortet kan ikke overklokke CPUen, du vil trenge et hovedkort med Z77 chipset, som for eksempel P8Z77 serien til Asus. Hvis du ikke har noen planer om overklokking i det hele tatt kan du like godt kjøpe deg en i5 3570 ("Ikke K").

 

Ville helst prøvd å holde meg unna OCZ SSDer, de har et ganske dårlig rykte på seg når det kommer til kvalitet og levetid. Se etter Samsung 830, det er en god SSD og koster vanligvis mindre enn andre i sin klasse.

 

Hvis du kjøper den oppdaterte versjonen av Define kabinettet (Define R4) vil du få muligheten til å ta vekk HDD burene foran i kabinettet, dette hjelper mye på lufta som skal inn gjennom i front.

Lenke til kommentar

Først lurer jeg litt på det med skjermene, er der ikke bare upraktisk med to skjermer? Du får jo ramma i midten :/

Vel, poenget (som tydeligvis forsvant litt) er at PCen skal brukes til spilling og skal brukes sammen med to skjermer. Ikke at det skal spilles på to skjermer samtidig :-)

 

Ellers tusen takk for innspill!

 

Hovedkortet/brikkesettet er valgt på grunn av det integrerte skjermkortet hvis PCen en gang i fremtiden skal brukes som HTPC eller server. PCen skal ikke overklokkes så da vurderer jeg prosessoren på nytt.

 

Skal også se nærmere på alternative SSDer. R3 er byttet ut med R4 :-)

 

HD 7950, ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...