Gå til innhold

[Løst] Corsair SSD: Windows boot fail ACHI mode! - IDE fungerer.


Jdronnen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg prøver å få oppdatert firmware på min Corsair Force 3 120Gb SSD disk.

Etter litt fjasing så fant jeg ut at den var satt til IDE på controller mode, denne trenger å stå på ACHI mode for å oppdatere firmware.

 

Problemet er:

At når jeg bytter i BIOS fra IDE->ACHI mode. Så tryner windows HVER GANG i oppstarten med blue screen.

 

Setter jeg den tilbake til IDE, så starter pcen rett opp.

 

Noen som har opplevd noe av det samme? Evt. har noen tanker om dette?

 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt normalt det du ser her.

Årsaken er at Windows ikke har en AHCI driver og derfor krasjer det, du får google etter metoder for å etterinstallere driveren, er dessverre litt herk når dette ikke er gjort under installasjonen, derfor er det at man råder folk til å sjekke AHCI før de installerer OS på SSDen.

Lenke til kommentar

Helt normalt det du ser her.

Årsaken er at Windows ikke har en AHCI driver og derfor krasjer det, du får google etter metoder for å etterinstallere driveren, er dessverre litt herk når dette ikke er gjort under installasjonen, derfor er det at man råder folk til å sjekke AHCI før de installerer OS på SSDen.

 

Heisann.

 

 

Takk for svar.

 

Mener å huske at grunnen til at disken står i IDE og ikke i ACHI var nettopp pga driveren. At selv om jeg manuelt valgte driveren under windows install, så fant den ikke disken min. KAN hende jeg husker feil men, har i hvert fall vært borti samme problemstilling med en annen pc for ikke så lenge siden.

 

Hva er egentlig fordelen med å kjøre i ACHI mode? Kontra IDE ?

Lenke til kommentar

Mer ytelse, årsaken er at du får NCQ som gjør at kommandoene kan settes i kø, og da kan SSDen gjøre flere operasjoner samtidig.

Veldig forenklet så kan SSDen kun gjøre en operasjon om gangen når den står i IDE modus, du mister også TRIM funksjonaliteten som i teorien gjør at SSDen kan bli treg over tid, men mange SSDer er idag såpass intelligente at de er ikke avhengig av TRIM for å yte bra.

Lenke til kommentar

Alt du trenger , er å gjære noen forandringer i registeret.

 

La BIOS være i IDE modus.

Boot opp OS'et

Gå inn i registeret ( tast inn regedit ) eller trykk WIN + R

Let deg frem til : HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci

Gå til Start og Modifiser

Sett verdien til 0

 

Restart maskinen

Gå Inn i BIOS og sett den til AHCI

 

Har du gjort alt riktig så starter den opp nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer ytelse, årsaken er at du får NCQ som gjør at kommandoene kan settes i kø, og da kan SSDen gjøre flere operasjoner samtidig.

Veldig forenklet så kan SSDen kun gjøre en operasjon om gangen når den står i IDE modus, du mister også TRIM funksjonaliteten som i teorien gjør at SSDen kan bli treg over tid, men mange SSDer er idag såpass intelligente at de er ikke avhengig av TRIM for å yte bra.

 

Takker for svar :) Da vet jeg det vettu! Da skjønner jeg at det er viktig å kjøre den i ACHI mode. :)

 

Alt du trenger , er å gjære noen forandringer i registeret.

 

La BIOS være i IDE modus.

Boot opp OS'et

Gå inn i registeret ( tast inn regedit ) eller trykk WIN + R

Let deg frem til : HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci

Gå til Start og Modifiser

Sett verdien til 0

 

Restart maskinen

Gå Inn i BIOS og sett den til AHCI

 

Har du gjort alt riktig så starter den opp nå

 

Takker og bukker.

 

Dette fikset biffen. Kjører nå i AHCI-mode. :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...