Gå til innhold

Historie Oppklaring - 1. 2. osv. person


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på noe.

Første person: Da skriver man jo i jeg form. Det er jo opplakt.

Andre person: Blir ikke det at fortelleren forteller kun om hoved personen? Vis ikke jeg tar helt feil da. ^^

Tredje person: Blir det ikke at fortelleren forteller om 1.person og 2.person?

 

Så hva med Frjede person: Forteller ikke fortelleren om hele historien da? Med andre ord; du hører på en som leser en historie til deg.

Dette blir vell kansje litt for villt med Femte person: Fortelleren forteller en fortelling om en fortelling. Med andre ord; En leser leser opp en fortelling høtt, sånn at flere kan høre.

 

Så til standard spørsmålet mitt. Jeg er vell ikke på hvill spor, er jeg? Vil veldig gjerne ha en bedre oppklaring i dette.

 

:hmm:;)

Endret av Hell_Frode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Grammatikken er faktisk helt sentral her. Første- og tredjepersonsperspektiv er tatt fra grammatikkens første- og tredjeperson, med andre ord henholdsvis jeg og han/hun. Jeg har aldri vært borti andrepersonsperspektiv, det måtte i tilfelle bli en fortelling om hva "du" hele tiden gjør. Det er ingen ting som heter fjerde- eller femteperson.

 

Så jo, du er på villspor.

Lenke til kommentar

Hm... kunne blitt ganske irriterende med et 2. personsperspektiv innblandet.

 

"Du åpner boka. Du er forventningsfull.

Severinsen går på jobb. Han vil selge bilen, og ringer til Adolfsen.

 

Du syns jeg er en bra forfatter. Du blar om igjen til neste kapittel.

Severinsen får ikke solgt bilen, og reiser på langtur til Alta."

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det er greit at jeg var på villspor da, når jeg var ivri med min gammle profil Hell_Frode. Hell_Frode er faktisk min gamle profil her inne, jeg bruker ikke den profilen lenger.

----------------------------------------------------------

Er det noen som har klart å skrive bøker, noveller i 2. persons synsvinkel i det hele tatt...eller? Og hvordan ville det ha vært/fungert? Er svært nysgjerrig på akkurat det.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...