Gå til innhold

Jobbe på sykehjem - må man ha kvalifikasjoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på hvilken stilling du skal søke etter.

Du får garrantert ikke jobbe med de eldre da dette krever skolegang i helsefag.

Tvilsomt at du får lage mat.

Det eneste jeg kan tenke meg er vasking, mulig de fleste leier inn større firma som vasker for de.

Ellers er det vel kanskje kun det å kjøre ut mat til de eldre som står igjen.

 

Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

For noen år siden jobbet jeg som pleieassistent på ei rehab-/korttidsavdeling på sykehjem. Rumpevask og matservering, helt uten kvalifikasjoner overhodet. Mulig jeg måtte levere vandelsattest, husker ikke helt.

 

Men det kan jo ha endret seg på de ti årene som har gått..

 

 

EDIT

Vi snakker da selvfølgelig om de aller mest banale oppgavene. Medisiner fikk jeg ikke røre, selv plaster på småsår var no-go og sykepleiernes jobb.

 

Hvorfor ikke bare bjelle på til et sykehjem og spørre, forresten?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Basert på røynsle frå sjukehus, er det eit kastesystem blant pleiepersonalet. Sjukepleiarar > hjelpepleiarar (på vei ut pga utdanningsreform) > helsefagarbeidarar (skal erstatte hjelpepleiarar) > assistentar.

 

Sistnemnde treng inga utdanning, og må vere førebudd på å gjere veldig mykje arbeid som er utruleg lite glamorøst. Vil tru det er mykje det same på sjukeheim, med kanskje litt lågare sjukepleiarfrekvens, då bebuarane/pasientane trass alt - i teorien - er litt friskare enn dei på sjukehus. I sommarhalvåret er det fullt opp av assistentar overalt, så det er kanskje då det er enklast å få jobb.

Lenke til kommentar

Dei fleste som søker seg ein jobb utan krav til utdanning gjer det vel fordi dei anten ikkje har eller heldt på med ei utdanning, men likevel vil ha seg ein jobb. Beggars can't be choosers, også vidare. Grunnlønen er ikkje allverda, men for min eigen del er det til dømes gode sjanser for å få jobbe mykje med gode tillegg på tidspunkt der eg likevel har lite anna å gjere (eit sjukehus kan jo ikkje akkurat stenge i påska eller til jul).

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du får glatt jobb på sykehjem som ufaglært, men det er mulig du må fremlegge en vandelsattest. Jeg jobber selv som sykepleier på et sykehjem, og min erfaring tilsier at du må belage deg på å ta mye av stell og enkle arbeidsoppgaver.

 

Mitt tips er å jobbe natt. Stort sett rolig og gode penger grunnet tilleggene du får.

Lenke til kommentar

Du får glatt jobb på sykehjem som ufaglært, men det er mulig du må fremlegge en vandelsattest. Jeg jobber selv som sykepleier på et sykehjem, og min erfaring tilsier at du må belage deg på å ta mye av stell og enkle arbeidsoppgaver.

 

Mitt tips er å jobbe natt. Stort sett rolig og gode penger grunnet tilleggene du får.

 

Helsevesenet er en meget dårlig betalt jobb, selv som faglært, men det vet jo du som er utdannet sykepleier. De ufaglærte får sikkert enda mindre, og det hjelper sikkert heller ikke at man som ufaglært får de største drittjobbene. Personlig hadde jeg aldri søkt en slik jobb med mindre jeg ønsker å ha det på CV-en for å en gang kunne søke bedre jobber innen helse. Om man vil jobbe natt kan man like gjerne søke jobb som ufaglært fengselsbetjent, eller ta et vekterkurs.

Lenke til kommentar

Du får glatt jobb på sykehjem som ufaglært, men det er mulig du må fremlegge en vandelsattest. Jeg jobber selv som sykepleier på et sykehjem, og min erfaring tilsier at du må belage deg på å ta mye av stell og enkle arbeidsoppgaver.

 

Mitt tips er å jobbe natt. Stort sett rolig og gode penger grunnet tilleggene du får.

 

Helsevesenet er en meget dårlig betalt jobb, selv som faglært, men det vet jo du som er utdannet sykepleier. De ufaglærte får sikkert enda mindre, og det hjelper sikkert heller ikke at man som ufaglært får de største drittjobbene. Personlig hadde jeg aldri søkt en slik jobb med mindre jeg ønsker å ha det på CV-en for å en gang kunne søke bedre jobber innen helse. Om man vil jobbe natt kan man like gjerne søke jobb som ufaglært fengselsbetjent, eller ta et vekterkurs.

 

Jo da, du har et poeng i at det ikke er en spesielt godt betalt bransje. Men det er mye avhengig av hva du selv gjør det til, og for en ufaglært som har mulighet til å jobbe turnus og i helger drar tilleggene opp faktisk utbetalt lønn. Det er bedre betalt enn la oss si en kassajobb på rimi for den ufaglærte.

 

EDIT: Må heller ikke glemme at helsevesenet skriker etter vikarer, så man får jobb omtrent hvor som helst.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

 

Du får garrantert ikke jobbe med de eldre da dette krever skolegang i helsefag.

 

 

Mulig jeg tar feil.

 

Feil. Nesten litt makabert hvor enkelt det er å få jobb på dementhjem og eldresenter.

Jeg hadde vært psykisk syk i mange år(og var forsåvidt fremdeles) da jeg ble tilbydt jobb som pleieassistent.

Jeg gjorde en bra jobb, men det får en til å tenke litt.

Vet ikke om JEG hadde vært så stoked på å sende foreldrene mine på hjem om jeg visste det jeg vet nå vet etter å ha jobbet innen helse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...