Gå til innhold

Forskjell på befalsskolene


code

Anbefalte innlegg

Sitter å tenker på å ta en av befalsskolene nå i vinter, men lurer på hva som er forskjell på skolene, så har noen spørsmål.

 

Hvilke av skolene er fysisk hardest?

Hvilke av skolene har størst mulighet for vidre jobb etter utdanningen?

Hvilke av skolene har mest grønn tjeneste?

Hvilke av skolene har størst kansje for utlandstjeneste(om det er noen i hele tatt)?

Hvilke av skolene har mest grønn tjeneste i praksis perioden?

Hvilke av skolene er det mest konkurranse om å komme inn?

 

Takk for svar.

-ANONIII

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør først finne ut hvilke skoler du kunne tenke deg som har opptak i vinter. De fleste linjene har opptak på sommeren. Mens det er enkelte linjer sånn som UB som har på vinteren. Det vil være mye letter å svare på spørsmålene dine hvis du kan komme med noe konkret.

 

Vil bare ikke at du skal tro at alle linjene i forsvaret har opptak to ganger i året.

Lenke til kommentar

Kan skyte inn her at Hærens Befalsskole skal samles på Rena, så 2BN, PBN, Garden og en avdeling til sin BS (som jeg ikke husker hva het) skal samles der fom. årets kull. Etter hvert skal alle Hærens befalsskoler samles der, men noen kom til å forbli selvstendig litt lengre. Dermed vil i hvert fall forskjellene i Hærens befalsskole forsvinne, da alle er samme sted.

Lenke til kommentar

Hæren har ikke det nei, men man kan gå bli såkalt utskrevet befal (UB), ved å gå UB-linje i HV. Da har man halvår i opplæring som sersjant og et halvår med praksis hvor man er sersjant. Om HV fortsatt har UB-utdanning vet jeg ikke, men vet det var for ikke så mange år siden.

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om det står mellom HV, sjø eller luft er HV er nok HV hardest.. Jeg var på opptak der i sommer og det første vi gjorde på felt uka var å marsje fra klokka 18 lørdagskvelden til ca 08 søndags morgen. Med storsekk på ryggen! Meget hardt! Fikk en skade i beinet under felt uka så måtte trekke meg, men har snakket med de som er inne nå og ettersom HVBS er utdanning som jeger er tjenesten ganske fysisk krevende. Bla står de opp 5 om morgenen for å ut å løpe.. De har også vært på joggetur opp en slalombakke med storsekken på ryggen.

 

Om du tar utskerevet befalskurs har du ikke automatisk jobb etter endt 1 år (noe man har på hærens befalskole)

 

Er nesten bare grønn tjeneste på HVBS, vet ikke hvordan det er på de andre..

 

Nå på FOS (forsvarets opptak og seleksjon) i sommer var UBHV en av de aller vanskeligste linjene å komme inn på uansett hvilken gren i forsvaret man søkte.

 

Om du velger å søker er det bare å komme igang med treningen hvertfall, de fysiske kravene er absolutt overkommelige så sant man er i sånn nogenlunne god form..

Lenke til kommentar

Om det står mellom HV, sjø eller luft er HV er nok HV hardest.. Jeg var på opptak der i sommer og det første vi gjorde på felt uka var å marsje fra klokka 18 lørdagskvelden til ca 08 søndags morgen. Med storsekk på ryggen! Meget hardt! Fikk en skade i beinet under felt uka så måtte trekke meg, men har snakket med de som er inne nå og ettersom HVBS er utdanning som jeger er tjenesten ganske fysisk krevende. Bla står de opp 5 om morgenen for å ut å løpe.. De har også vært på joggetur opp en slalombakke med storsekken på ryggen.

 

Om du tar utskerevet befalskurs har du ikke automatisk jobb etter endt 1 år (noe man har på hærens befalskole)

 

Er nesten bare grønn tjeneste på HVBS, vet ikke hvordan det er på de andre..

 

Nå på FOS (forsvarets opptak og seleksjon) i sommer var UBHV en av de aller vanskeligste linjene å komme inn på uansett hvilken gren i forsvaret man søkte.

 

Om du velger å søker er det bare å komme igang med treningen hvertfall, de fysiske kravene er absolutt overkommelige så sant man er i sånn nogenlunne god form..

Takk for svar, er godt trent og har trent nesten 2år for KJK, men kunne tenkt meg en befalsjobb å falle tilbake på om jeg ikke kommer igjennom kjk første gangen. Ellers er det UBHV jeg er mest interessert i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv gått HVBS og kjenner meg ikke igjen i det stwa skriver. De eneste gangene man er oppe kl 5 (eller tidligere) er vel evt KTS-alarmer eller på øvelse. Tjenesten begynner med revelje kl 0600 med romvask og frokost, før det er oppstilling rundt kl 08.

 

Den turen opp slalombakken kan jeg heller ikke se for meg er noe man driver med hver dag, men heller ved spesielle anledninger (se over).

 

Men at det er mye grønn tjeneste stiller jeg meg bak, men man har også teorileksjoner i blant annet ledelse , treningslære og instruksjonslære.

 

Uansett får du et kjempeår i Finnmark som du husker resten av livet.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...