Gå til innhold

[Løst] Powerline adapter i ny leilighet med 1-fas+N linje <-- Elektriker?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nylig flyttet inn i splitter ny leilighet i et nytt bygg i Oslo.

Har fiber fra Canal Digital med 70/70.

Jeg vil ha max hastighet opp til stasjonær pcen i 2.etg, og uttaket står nede i stuen (ikke mer enn 8m luftlinje, ca 25m kabling).

 

Kjøpte først en OnNetworks PL200 200Mbit Homplug Kit fra mpx.no og plugget opp igår kveld. Resultatet er at jeg får nøytakig 35/35 tilkobling.

 

Fetteren min er elektriker, men bor langt unna. Jeg ringte og spurte og vi kom fram til at i mitt bygg er det lagt 400V men med 1 fase(L1) og nøytral(N) linje.

 

Forklaringen ble at det bare en en av lederne som er felles for hver av de to kursene (1 kurs for stue, 1 kurs for dette soverommet). Dermed oppnår jeg nøyaktig halv fart.

 

Han foreslo å få inn en elektriker som kan "fikse" dette slik at disse kursene kan kommunisere.

 

I mellomtiden har jeg levert tilbake den første adapteren og bestilt denne:

Devolo dLAN 200 AVmini Network Kit også fra mpx.no for å teste en annen leverandør.

 

Kjenner noen seg igjen i dette problemet, evt har en løsning?

 

Hvis ikke denne andre adapteren leverer sakene, får jeg rett og slett booke en elektriker som kan løse problemet i sikringsskapet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Du har på ingen måte mulighet til å legge datakabel opp ? (cat5e,cat6,cat7)

 

Er jo gjennom kabel du får raskest hastighet.

 

Nei, da må jeg isåfall benytte det skjulte anlegget i veggene(som forsåvidt er greit nok det, bare å kjøpe nok kabel og ei trekkesnor), og da sa fetteren min (elektrikeren) at det var veldig sannsynlig at magnetfeltene som generes i kablene i veggen ville gi støy/forstyrre nettverkskabelen slik at hastigheten ville bli veldig dårlig.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Du har på ingen måte mulighet til å legge datakabel opp ? (cat5e,cat6,cat7)

 

Er jo gjennom kabel du får raskest hastighet.

 

Nei, da må jeg isåfall benytte det skjulte anlegget i veggene(som forsåvidt er greit nok det, bare å kjøpe nok kabel og ei trekkesnor), og da sa fetteren min (elektrikeren) at det var veldig sannsynlig at magnetfeltene som generes i kablene i veggen ville gi støy/forstyrre nettverkskabelen slik at hastigheten ville bli veldig dårlig.

 

Er vel bare å kjøpe skjermet kabel?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Du har på ingen måte mulighet til å legge datakabel opp ? (cat5e,cat6,cat7)

 

Er jo gjennom kabel du får raskest hastighet.

 

Nei, da må jeg isåfall benytte det skjulte anlegget i veggene(som forsåvidt er greit nok det, bare å kjøpe nok kabel og ei trekkesnor), og da sa fetteren min (elektrikeren) at det var veldig sannsynlig at magnetfeltene som generes i kablene i veggen ville gi støy/forstyrre nettverkskabelen slik at hastigheten ville bli veldig dårlig.

 

Er vel bare å kjøpe skjermet kabel?

 

Jeg fant faktisk skjermet kabel på komplett ja, det hadde jeg ikke tenkt på

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333215

 

Må da trekke inn via sikringsskapet, men det lar seg nok gjøre.

 

Er jo billigere enn å kjøpe adapter // få inn elektriker // bestille nytt koblingspunkt fra CD

Lenke til kommentar

Det homeplug greiene testet jeg litt tidligere.. og den teoretiske hastigheten som var oppgitt.. klarte det ikke og stu igjennom selvom de sto i samme stikk kontakt (padde) (det var riktig nok 200 Mbit) men det er STOR forskjell på Mbit og MBs... (200Mbit er ca 12,5 MBs hvis jeg ikke husker feil)

 

jeg klarte ca 180 Mbit i samme kontakt.. men nede i 10-20 Mbit på den avstanden jeg ønsket.

Men du får trådløst system som er mye raskere en det homeplug drittet..

 

standard Cat kabel er desidert best.. (helst skjermet.. )

Lenke til kommentar

Sjekket med fetteren igjen nå. Å trekke kabelen KAN bli knotete, den må da inn via sikringsskapet, samt at det er lite sannsynlig at jeg kan trekkee den med connectorren på enden. altså må det kjøpes inn sånn cat5-kabel-tilkoblingstang også.

 

Er pokker ikke sikker. Enten å ta inn elektriker en time og fikse det i sikringsskapet (for hastigheten er nice, jeg har ikke noe deling på nettverket hjemme og ska bare ha 70mbit internettet fram til stasjonæren, altså bryr det meg ikke om det er mindre enn de 200 som står på esken).

 

Eller å kjøpe kabel, connectorer og trekkesnor og herje og styre i timesvis med det.

 

Ah, hadde man bare rukket å ta med ekstra tilkoblingspunkt i tilvalgslisten til leiligheten.. :(

Lenke til kommentar

Sjekket med fetteren igjen nå. Å trekke kabelen KAN bli knotete, den må da inn via sikringsskapet, samt at det er lite sannsynlig at jeg kan trekkee den med connectorren på enden. altså må det kjøpes inn sånn cat5-kabel-tilkoblingstang også.

 

Er pokker ikke sikker. Enten å ta inn elektriker en time og fikse det i sikringsskapet (for hastigheten er nice, jeg har ikke noe deling på nettverket hjemme og ska bare ha 70mbit internettet fram til stasjonæren, altså bryr det meg ikke om det er mindre enn de 200 som står på esken).

 

Eller å kjøpe kabel, connectorer og trekkesnor og herje og styre i timesvis med det.

 

Ah, hadde man bare rukket å ta med ekstra tilkoblingspunkt i tilvalgslisten til leiligheten.. :(

 

Siden jeg elsker stabiliteten og hastigheten med kabel kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale dette.

Har dårlig erfaring med homeplug, men det var på et punkt da det var helt nytt å bruke slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Jepp. Skal sjekke den jeg henter hos mpx idag, er det samme driten, så har jeg handlelista hos clas ohlson klar allerede. De har trekkefjær, skjermet kabel, RJ-45 kontakter og tang til en ok penge.

 

Wish me luck!

 

Takk for hjelpen alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...