Gå til innhold

67MM Filter til Tamron 17-50


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lyst på nokre filter som eg kan bruke på min nye tamron objektiv. Tar mykje landskapsbilete så tenkte at ein "Polarizer" og kanskje nokre ND filtere ville vært bra å få tak i.

 

Har ikkje så mykje penger, så har lyst å handle på dealextreme.com. Tollgrensen er på 200kr, så hadde vært fint om prisen var deretter. (Frakt er gratis, så kan handle meir enn ein gong om prisen kjem over 200kr)

 

Filterstørrelsen er 67mm og til no har eg funnet denne, men veit ikkje om det er det eg ser etter, så trenger litt expertråd.

 

Vil denne duge som polarizer?

 

http://www.dealextre...-116774?item=14

 

Når det gjelder ND filtere, så veit ikkje eg kva type ND eg skal gå får. Alt varierer sjølvfølgeleg etter biletet som blir tatt. Så tenkte kanskje noko som er bra til fossefall.

 

PS: Det er ein grunn til at dealextreme er billig, så eg veit at kvaliteten kjem deretter, men etter å ha sett priser på opp mot 500-2000 kr i Noreg, så går eg for dette.

Endret av MPC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kenko er budsjettutgaven av Hoya, greie priser og anerkjente merker, så du er ganske sikker på at du får kvalitet.

 

Det er vel litt drøyt å påstå at Kenko er en billigutgave av Hoya. I såfall er det vel bedre å kjøpe Hoya som faktisk også er billigere hos Maxsaver.net. Kenko er et selvstendig firma som ikke har noe med Hoya å gjøre.

 

Ellers er Pro 1D som maxsaver.net selger, bedre antirefleksbehandlet enn standardutgaven som Clas Ohlsson selger. Men man må selvsagt regne med å få krav om moms etc. hvis når man handler fra maxsaver.net.

Lenke til kommentar

Du får faktisk Kenko polariserende på Clas Ohlsson til en rimelig pris.

 

399.- for 67mm er ikke så ille, ca. en 100lapp billigere på Maxsaver, men så kommer mva. i tillegg hvis man er uheldig.

 

De har dessverre ikke 77 mm på Clas :hrm:

 

Takk for tipset om Maxsaver! Filtere er gøy, men for en jungel å velge i...

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Fikk filteret i dag frå DealExtreme (Gratis flyfrakt), fikk det 1 veke og 3-4 dagar etter bestillinga, så gjekk litt fort :) Forventa at det skulle ta nokre veker :p

 

Som sagt, så kjøpte eg billigvaren til 50 kr (inkludert frakt) (Massa 67MM CPL), hadde ikkje så lyst å betale for 300 kr på ClasOlhsen og likte heller ikkje prisane så mykje på maxsaver, så eg tok sjansen for å kjøpe denne billig filteret. Testa den i dag, men sida eg ikkje har brukt noko slikt før, så veit eg ikkje "kor bra den er".

 

Her er bilete før og etter:

 

Før: (Sjå på vindauget og biltaket nederst) https://dl.dropbox.c...RRPhoto/222.jpg

 

Etter: (Sjå på vindauget og biltaket nederst, PS: Ikkje bry deg om fokuseringa :p) https://dl.dropbox.c...Photo/222-2.jpg

 

Så den virker, men tipper at grunnen til den ikkje fjernar "alt" på vindauget må vere at den er billigvare :)

 

Hadde HAMA eller Kenko sine filter til 300kr og oppover fjernet alt? Viss så, så kan eg spare til noko betre seinare.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Veit det, dei før og etter bildane er når filteret er "vrid" til "minst" og "vrid" til "maks" "styrke". Lurar på om filtera til HAMA og Kenko hadde fjernet alle refleksjonane i det nederste biletet om det hadde vert "vrid" til "maks" "styrke", sida MASSA sin gjer ikkje det.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Dårlig eksempel. Jo større vinkel flaten lyset reflekteres i har, jo større blir effekten. Her er bilglasset nesten parallelt med kameraet, og dermed blir det nesten ikke noen effekt.

Skyter du vinkelrett på den reflekterende flaten => ingen effekt.

Skyter du i skrå vinkel => stor effekt.

 

Ok! Takk

Lenke til kommentar

Problemet med filtre, er at hvis de er av dårlig kvalitet, så er investeringen helt bortkastet da de fungerer dårlig som ølbrikker ;)

 

Det sies mye forskjellig om Kenko og Hoøya; noen sier at det er det samme firma og de samme filterene. andre mener at de er av forskjellig kvalitet, og kun lages på samme fabrikk (som her).

Lenke til kommentar

Det sies mye forskjellig om Kenko og Hoøya; noen sier at det er det samme firma og de samme filterene. andre mener at de er av forskjellig kvalitet, og kun lages på samme fabrikk (som her).

 

Prosessen begynner ved og lage glassene av spesialsand, så slipe disse, så kontrollere for feil "klassifiseres" og utifra dette blir glassene coatet så de beste glassene får den dyreste/beste coating-prosessen. Polarisering er jeg ikke helt sikker på om det er selve glassene eller et polymerbelegg på glassene.

 

Edit: det jeg egentelig skulle fram til var at i en fabrikk blir det flere forskjellige kvaliteter utifra produksjonstabilitet, på det grunnlaget kan man lage produkter med forskjellig kvalitet, tror det samme er tilfelle i Hoya-fabrikken.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er jo umulig å vurdere noe som helst utifra de to eksemplene. Der hvor det er brukt filter er det enten bevegelses uskarphet pga. for lang lukkertid. Eller så er grunnen til dobbelt konturene (teksten på bilen) pga. intern refleks mellom glasslagene i filteret.

Hvis det siste er tilfelle så er filteret bare å kaste.

Lenke til kommentar

Da har mitt 77mm Kenko polfilter gått i stykker :hm: Betalte vel over 800 for dette.

Tilfeldigvis kom jeg over at NetOnNet selger rimelige filtere. Det ble da et Hoya til 299kr + 29kr i brevfrakt.

Det er slettes ikke ille så fremt filteret er av tilsvarende kvalitet.

 

Er det forresten noen som har sett forskjellen mellom standard og pro1 versjonen fra Kenko? I praksis altså..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...