Gå til innhold

Kommunikasjon med sensor (FPGA?)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ønsker å få laget et system bestående av et sett med sensorer som måler trykk. Disse sensorene skal kommunisere med en "sentral" med et display. Formålet er å kunne gå inn og kontrollere trykket på forskjellige steder i et større system.

 

Noen som vet hvordan man grovt kan lage et slikt system? Hvilke komponenter jeg trenger og hvilken kunnskap man evt. må ha for å få dette til å fungere? Jeg har generell programeringskunskap, men kan lite om elektronikk. Jeg ser for meg et kort med en mikroprosessor (FPGA) og et sett med sensorer og et display som er koblet sammen med dette. Evt mulighet for å koble på en pc.

 

Høres det oppnåelig ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, antar du skal lage et program også og å kunne scripte med Python er normalt regnet som raskere enn C++ utvikling. En programmerer prises til 1000 kr/timen, så hardware platformen er en veldig liten del av kostnaden. :)

 

Eller er alternativer alt av 8-16-32 bits mikrocontrollere samt et lass av ARM prosessorer. Siden du er fersk er det så mange muligheter at du sikkert drukner i alternativene. Arduino er derfor sikkert en grei start.

 

Er dette til jobb eller fritid?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Arduino er sikekrt ganske lettvint, men ingenting er jo umulig med FPGA hvis du vil bruke tid og penger på det. :)

Personlig så er jeg veldig glad i FPGA, selv om jeg fortsatt ikke føler meg helt utlært i det ennå..

Fordelen her er jo at du kan kjøre parallelle prosesser dersom du trenger hastighet, og mulighet til å se logikk i netlist viewer og simulere er jo knall. Men som sagt, det koster penger og tid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...