Gå til innhold

Test: EVGA og Asus GeForce GTX 660 TI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Har du noen beviser å vise til? eller så må jeg se på dette som tomme påstander.

 

Powered by Nvidia logoen holder altså ikke?

Man kan ikke gjemme det faktum at utviklerne av spill blir sponset av Nvidia / Amd for å utvikle spill som yter bedre på skjermkortene deres, det er vel derfor det er såpass viktig med upartiske tester som fremhever kortene sine sterke og svake sider.

 

Og ja, Amd har nok en del sponsede spill de også , personlig synes jeg det er en praksis som er noe ødeleggende for forbrukeren når et kort blir favorisert over et annet kort med vilje. Heldigvis finnes det et par utviklere som har spill som selv om de er sponset for feks Amd også er optimalisert for å yte maksimalt også med Nvidia.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke fulgt så godt med på forhånd, men jeg forventet at GTX 660ti skulle være en ny brikke, på samme måte som GTX 560 var. For all del, det er et flott kort og jeg er positivt overrasket over hvor mye ytelse de klarer med den beskjedne effekten. Men jeg er rimelig skuffet over prisen, og den ytelsen du får for den prisen, sammenlignet med alternativene fra AMD.

 

Først og fremst er jeg overrasket over at Nvidia ikke har et eneste kort i 600-serien mellom 1000 og 2000 kroner, en prisklasse som veldig mange kjøper i. Neste trinn ned på stigen i 600-serien er jo faktisk GT 640, som koster rundt 700 kroner. De har jo fortsatt GTX 560 i den prisklassen, men AMD har HD 7850 som yter bedre med mindre effekt, og hvis de senker prisene med et par hundre kroner virker det ikke som Nvidia har noe å svare med. Hadde de virkelig ikke planlagt noe mellom GK104 og GK107?

Endret av Dauemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde de virkelig ikke planlagt noe mellom GK104 og GK107?

Ryktene sier GK106 skal komme rundt november/desember nå...

Hvorfor skal Nvidia lansere nye kort når de har en armada av fanboys som villig forsvarer deres beslutninger uansett om det er bra eller ikke?

 

@Malvado:

AMD har også optimaliserte spill, men det er ingen funksjoner i de spillene som ikke kan kjøres på Nvidia (dog, ting som Forward+ rendering parkerer alt annet enn GCN,) Nvidia elsker derimot å implementere PhysX og Geforce-spesifikke ting som Bokeh Filter og Water Simulation i JC2, eller Crysis 2s dx11-pack med tesselation på flate objekter.

Lenke til kommentar

Fra testene på Hardware.no virker det som Nvidia stort sett er bedre kjøpe enn AMD, mens på andre tester kommer stort sett AMD best ut mtp ytelse/pris.

 

Se f.eks sammenligningen hos AnandTech: http://www.anandtech.com/bench/Product/550?vs=647

 

På Crysis Warhead i 1920x1200 gjør 7950 det 23% bedre enn 660ti hos AnandTech, mens her kommer 660ti best ut av de to.

 

Det samme gjelder GTX670. På Hardware virker dette som et bedre kjøp enn 7950 og 7970, mens på utenlandske tester er det mer jevnt.

Lenke til kommentar

Det ser jo ut til at både 660 og 7950 ligger på 2250 kr. 7950 kanskje en 50 lapp billigere. Har tidligere en del dårlige erfaringer rundt stabiliteten til nvidia.sys + blåskjermer, merker at jeg fremdeles er litt skeptisk selv om det trolig er på tide å gi nVidia en ny sjanse. Kanskje dra til med en 7950 OC @950 MHz for 2537 kr?

Lenke til kommentar

Hvorfor tester dere ikke kortene på nye spill?

 

Da forsvinner sammenligningsgrunnlaget med de eldre kortene. Hvis de ikke orker å gjøre dem om igjen da.

 

Så nøye med det da? Det er jo dette årets skjermkort på nye spill vi trenger sammenligning på.

 

Da forsvinner grunnlaget for å sammenligne med for eksempel det kortet en forbruker sitter med i dag. Det er en klar fordel å vite hvor stor oppgradering der er å hente med et nytt kort, fremfor å håpe.

 

Dessverre er det mange faktorer som bør være på plass i spilltester, mange faktorer som er problematisk å få til, dermed blir det til å gjøre det beste ut av det.

 

For min del er en test som kun innebærer de nyeste kortene ufullstendig da jeg ønsker å se ytelse i forhold til de to forrige generasjonene.

 

For testere som har all hardware liggende er det en stor jobb å hele tiden oppdatere testdatabasen med nye spill, for de som ikke har kortene liggenede tilgjengelig er det en enda større jobb. Hvorvidt HW sender tilbake kort etter testing aner jeg ikke.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

(...) med tanke på at man får kjøpt noen 7950 kort fra 2229 Kr så er det klart at det blir konkurranse nå. (...)

Du kan ikke regne Pixmania-priser. Jeg ville hvertfall ikke kjøpt der.

 

Pris for 7970: 3000 kr

Pris for 660 TI: 2500

 

Er ikke 500 lappen verdt for en god del bedre ytelse?

Det er ikke alle som kan strekke budsjettet såpass. Jeg er om en måneds tid ute etter et kort rundt 2000 kr. Jeg kan til nøds strekke meg nærmere 2500. Men 3000? Det går ikke.
Lenke til kommentar

Ryktene sier GK106 skal komme rundt november/desember nå...

Hvorfor skal Nvidia lansere nye kort når de har en armada av fanboys som villig forsvarer deres beslutninger uansett om det er bra eller ikke?

Flott at de i alle fall har noe på gang. Men november/desember er jo 8-9 måneder etter at HD7850/70 kom ut, og jeg tipper ikke lenge før AMD kommer med neste generasjon mellomklassekort. Det virker nesten mystisk at Nvidia nedprioriter en så populær prisklasse så kraftig. Det kan jo hende det har vært komplikasjoner med GK106 eller noe sånt.

 

Og den armadaen av fanboys er nok en ganske liten del av befolkningen (selv om de, som alle fanboys, er veldig synlige på et dataforum). Hvis AMD tilbyr et bedre produkt i 1000-2000-kronersklassen vil det synes klart på salgstallene deres.

 

Huff, jeg som har et 5870 nå på 24.4cm sliter med å få det ut og inn pga det er for langt. Nå viser det seg at denne, som jeg hadde tenkt å kjøpe, er ENDA lengre? Rart at de lager skjermkort som kun får plass i 50% av kabinetter.

 

Som det står i anmeldelsen finnes GTX 660ti med alle mulige kjøleløsninger i alle mulige lengder. Hvis det er viktig for deg at kortet ikke er for langt er det bare å kjøpe et av de litt kortere.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Da forsvinner grunnlaget for å sammenligne med for eksempel det kortet en forbruker sitter med i dag. Det er en klar fordel å vite hvor stor oppgradering der er å hente med et nytt kort, fremfor å håpe.

 

Dessverre er det mange faktorer som bør være på plass i spilltester, mange faktorer som er problematisk å få til, dermed blir det til å gjøre det beste ut av det.

 

For min del er en test som kun innebærer de nyeste kortene ufullstendig da jeg ønsker å se ytelse i forhold til de to forrige generasjonene.

 

For testere som har all hardware liggende er det en stor jobb å hele tiden oppdatere testdatabasen med nye spill, for de som ikke har kortene liggenede tilgjengelig er det en enda større jobb. Hvorvidt HW sender tilbake kort etter testing aner jeg ikke.

Grunnlaget er dessverre totalt ubrukelig uansett siden det ikke testes med oppdaterte drivere. Da kan man likegodt velge ut et par utvalgte kort (580, 560 Ti, 6870, 6970) og holde disse oppdatert.

HW.no sender visstnok det meste tilbake der det kom fra, så det er nok en ganske håpløs jobb sånn sett.

 

Og den armadaen av fanboys er nok en ganske liten del av befolkningen (selv om de, som alle fanboys, er veldig synlige på et dataforum). Hvis AMD tilbyr et bedre produkt i 1000-2000-kronersklassen vil det synes klart på salgstallene deres.

Er 560 Ti et bedre produkt enn 7850?

Er 560 SE et bedre produkt enn 6790 eller 7770?

Er 640 et bedre produkt enn 7750?

 

Dessverre har det seg slik at Nvidia selger bedre enn AMD på et gitt prispunkt uansett om de har bedre eller dårligere produkter.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke regne Pixmania-priser. Jeg ville hvertfall ikke kjøpt der.

 

Mener du at prisen ikke er reél?

Eller at Pixmania ikke er til å stole på?

 

Personlig har jeg gjort noen kjøp der og har hatt bedre kundeservice enn det jeg har fått fra Netshop, men så er det tross alt noen år siden jeg kjøpte der sist så mye kan ha endret seg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...