Gå til innhold

Asus RT-N56U router - noen spm!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat kjøpt meg ny trådløs router, Asus RT-N56U.

Ikke noe problem å få kobla til internett, men når jeg skal begynne å administrere de to forskjellige kanalene (2.4GHz/5.0GHz) eller fikle med å koble til en ekstern harddisk begynner ting å bli litt vanskeligere.

 

FTP og DDNS

Jeg har klart å koble PCen til den eksterne harddisken, gjennom routeren, selv. Jeg åpner da "Kjør"/"Run" og taster inn "\\*harddiskens navn*". Jeg har også fått til å koble til den eksterne harddisken via en ftp-adresse i nettleseren. Men jeg klarer ikke å aktivere Asus sin DDNS-tjeneste, for å kunne koble til FTP-serveren utenfor hjemmenettverket.

 

Jeg har undersøkt litt rundt på nettet og kom over denne Youtube-videoen:

Men når jeg prøver å opprette en adresse, gjennom DDNS, til FTP-serveren får jeg følgende feilmelding:

"Den trådløse ruterens bruker for øyeblikket en privat WAN IP-adresse (192.168.x.x, 10,x,x,x, eller 172.16.x.x). Denne ruteren kan være i NAT-multimiljøet og DDNS-tjenester fungerer ikke i dette miljøet."

Hva skal jeg gjøre?

 

2.4GHz og 5.0GHz

Jeg ser at routeren både har en 2.4 GHz-kanal og en 5.0GHz-kanal, men hvordan velger jeg at internett skal kjøres gjennom 2.4GHz-kanalen, mens kommunikasjon med den eksterne harddisken skal gå gjennom 5.0 GHz-kanalen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken nettleverandør og hvilket routermodem har du?

Dette bør settes i bridge, slik at du får en internettadresse til router.

 

Når det gjelder 2,4 vs 5GHz, så er det jo bare å koble disken til SSID for 5GHz og de andre klientene til 2,4GHz. Det er normalt ikke noe problem å la flere klienter bruke samme bånd som streaming. Det er vel der hvor man har raskt internett at det er greit å skille mer.

Lenke til kommentar

Jeg har internett fra Telenor og et Thomson SpeedTouch 546i modem.

Kan du forklare hvordan jeg gjør det? Eller kanskje det finnes en Youtube-film? :wee:

 

Der kommer du inn på et annet problem jeg har, det er kun SSID for 2.4GHz som er synlig når man søker etter tilgjengelige nettverk! I routerens nettgrensesnitt ser konfigureringa til 5.0GHz-kanalen dønn lik ut som for 2.4GHz, bare at den har et annet SSID. Hvis jeg sammenligner 2.4GHz-båndet og 5.0GHz-båndet i nettverkskartet så ser jeg også at kun 5.0GHz-båndet har "AiRadar", som kan slås av og på.

 

Det skal sies at jeg, ved dette tidspunkt, ikke har noe særlig raskt internett. Likevel så hadde det jo vært artig og lærerikt å finne ut hvordan man utnytter denne routerens muligheter til det fulle!

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...