Gå til innhold

Hvilken NAS bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har tenkt å kjøpe meg en NAS for å bruke den til å kunne lagre,laste ned og streame til flere forskjellige maskiner koblet på nettverk.

 

Har lest litt, og forstår at Synology er blant det beste her.

Vurderer derfor denne :

 

http://www.dustinhome.no/product/5010543835/synology-disk-station-ds411j/?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_21359

 

Blir denne overkill for mitt bruk? Er den verdt kronene?

 

Komplett har også tilbud på denne Netgear NAS'en for øyeblikket:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602464

 

eller holder det med en slik for mitt bruk?

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=659793

 

Alle tips og forslag mottas med stor takk!

 

(Hvor store disker bør man sette i? Bør man utnytte Raid funksjonene?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du må overveie, og det antagelig den hyppigste feildømmingen nye NAS kjøpere gjør er hvor mye data som kommer til å havne på boksen iløpet av 1-2år.

Det som er greia med å få tilgang til alt underholdningsmateriale fra en sentral boks er at det fylles veldig fort opp.

En 2bay NAS er ofte best egnet til deling av dokumenter og annet administrativt material som ikke er så veldig dynamisk i størrelse. 2bay NAS støtter heller ikke annet enn Raid 0 og 1 hvor raid 0 er i beste fall en usikker lagringsmåte og raid 1 er veldig lite fleksibel.

En 4bay NAS er mye mer anvendelig da den støtter raidformater som utnytter større deler av diskene som raid 5 hvor kun 20% av diskene blir borte i form av paritetsdata mot 50% i raid 1.

 

Etter det jeg veit så er alle de nye NAS modellene gode alternativer både med tanke på overføringshastighet og funksjonalitet. Det som fremdeles gjelder er at prismodellene hos de forskjellige produsentene er relativt ulike.

Netgears NAS fremstår som betydelig rimeligere enn tilsvarende fra Synology og Qnap men hver obs på at de er noe mer "tuklete" å sette opp og forstå enn Synology og Qnap.

 

Kvalitetsmessig er det liten eller ingen forskjell fra produsent til produsent etter det jeg har sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte først en Synology 211j, men byttet den ut med en 411+II innen kort tid for å få mer plass og litt mer futt under panseret. Qnap, Netgear og de andre er gjerne like bra, men du verden hvor fornøyd jeg er med Synologyen. SabNZBd, SickBeard, CouchPotato, Maraschino, Plex server - utrolig mange muligheter. Også flere gode tredjeparts pakkebrønner der ute (SynoCommunity er konge!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for kjapt og godt svar Vidarkri.

 

Etter det du forteller går jeg for en 4bay NAS.

 

Da står det mellom Netgearen og Synologyen.

 

Har prosessor og installert RAM noe å si for "kvaliteten" på NASen?

Ser Netgear har :

Installerte prosessorer 1 x Intel Atom 1.66 GHz

Installert RAM DRAM 1 GB

 

mens Synology har :

Installerte prosessorer 1 x 1.2 GHz

Maks. antall som støttes 1

Installert RAM DRAM 128 MB

 

mens det igjen ser ut som Synologyen har flere egenskaper, usikker om dette betyr noe eller ikke men....

 

Synology:

Egenskaper Brannveggbeskyttelse, E-postvarsel, skriverserver, oppgraderbar fastvare, MySQL-server, webserver, backupserver, fildeling, Advanced Data Streaming (ADS), SSH-støtte, iTunes-server, Samba-støtte, FTP-server, SMS-varsel, BitTorrent Client, e-postserver

 

Netgear :

 

Egenskaper iTunes-server

 

 

Kjenner dette er en slik avgjørelse hvor det ikke hadde gjort noe om noen "skubbet" meg en vei... :)

Lenke til kommentar

Husker jeg riktig, så er j-modellen budsjettversjonen, men det trenger ikke å bety noe for ditt bruk. Her koker det ned til hva du skal bruke den til. Enkelte programmer krever x86-prosessor (jeg har kun støtt på én - Plex).

 

DSM er veldig enkelt og intuitivt.

 

Edit: Ellers skal den klare alt du ber om. Jeg hadde ingenting å utsette på 211j annet enn at jeg ønsket mer plass. Jo raskere prosessor dess raskere NAS, selvfølgelig.

Endret av WonderStivi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Netgear har også de mest vanlige funksjoner man kan forvente i et NAS. Det største ankepunktet jeg har hatt til Netgear(Nå har jeg 2 av dem) er at de har hatt tregere overføringshastighet enn Synology og Qnap. Nå er det heller ikke helt korrekt da dette skyldes sikkerhetsfunksjonalitet som forhindrer datatap ved at boksen cacher alt som skrives til boksen såfremt den ikke er tilkoblet en UPS.

Lenke til kommentar

Netgears gui er mer teknisk skrevet, ergo så krever den mer grunnleggende kunnskap om bruker/grupperettigheter enn folk flest innehar. Synologys løsning er betydelig lettere og forstå for en "vanlig" bruker.

 

Hvis man klarer å tildele riktige rettigheter til brukere i et Windows operativsystem så bør det ikke by på spesielle utfordringer å sette opp en Netgear boks. Aner du ikke hva rettigheter er så kjøp fra en annen produsent.

 

Jeg har som sagt 2 Netgear NAS og er veldig godt fornøyd med dem, men ser helt klart at terskelen er høyere på disse kontra NAS fra andre produsenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...