Gå til innhold

Bacalao på 365 måter?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg har så vidt begynt å lage Bacalao. Portugiserne sier at det er 365 måter å lage Bacalao på så da tar jeg dem på ordet og prøver å samle minst 365 oppskrifter i denne tråden.

 

To ting har jeg erfart i den korte tiden jeg har laget denne retten:

  1. Bacalao må være en ekstremt sunn rett (ihvertfall på den måten jeg lager den nå) siden den inneholder, fisk, tomater, hvitløk, paprika, oliven, olivenolje, chilli etc.
  2. Bacalao er best dagen etter på den måten jeg lager den. Dvs som fårikål som også er best neste dag.

Søker man på

  • Bacalao oppskrifter
  • Bacalao blog
  • Brasiliansk bacalao
  • Hellsrøms bacalao

får man åpenbare treff. Lenk gjerne til din favoritt opp skrift på nettet. Jeg er også veldig interessert i utenlandske oppskrifter oversatt fra portugisiske, brasilianske og spanske siter. Oppskrifer på engelsk er selvsagt aktuelle. Jeg har en 10 til 12 oppskrifter på norsk, men vil ikke nevne dem forløpig.

 

Så jeg håper inderlig at vi greier å samle en rekke oppskrifer i denne tråden.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Glimrende.

 

Den har jeg ikke fått med meg. Da er vi vel godt i gang på veien til 365.

 

For øvrig var jeg nylig på Island og der kjøpte jeg tørrfisk av torsk til under 100 kroner kiloet. Samtidig kjøpte jeg en spansk rødvin på kartong, "La Habanera" som er den beste kartong rødvinen jeg har smakt. Lindemans er jo gankse god, men denne er bedre.

 

Min favoritt spanske rødvin på flaske er Faustino I.

 

Min favoritt rødvin er italienske Brunello. 2001 årgangen skal visst være veldig god, men den har jeg ikke fått fatt i. De italienske amarone vinene er også svært gode.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9871234

Fikk vite av min eks svoger Øyvind Falck som har skrevet boka Ikke Bare barnemat og som driver nettstedet Italiasmathjerte at Bacalao lages av klippfisk og ikke tørrfisk. Jeg kjøpte "saltfiskur" fra http://fiska.is/ da jeg var på Island. Det minner om klippfisk som vi lagde på Vestlandet ved å tørke torsken på berget.

 

På Island var fisken kjempegod. Lagde en dag ovnsbakt breiflabb og kveite. Alle var enige om at breiflabben var best. Ellers lagde jeg

Det enkle og minimalistiske kan jo være best:

 

Min beste baccalao-oppskrift fikk jeg i Portugal:

400 g utvannet klippfisk

1 pose potetstics

1 løk

hvitløk etter smak

4 egg

Skjær fisken og løken i terninger,bland fisk,løk,potetstics og hvitløk.Slå over sammenpisket egg og stek,gjerne i wok.Fantastisk godt og veldig lettvint!

 

Kilde: http://vgd.no/forbru...calao-oppskrift

 

Noen som har en de mener er bedre?

 

Potetstics. Er det det samme som pomme frites (før de er friterte selvsagt)?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Liten interesse for bacalao her på forumet. Jeg antar at med "potetstics" menes det skivede poteter. Det er ihvertfall det som er vanlig å lage med de pååskriftene jeg har lagd. I butikken får man noe som heter potetsticks, men det er jo en slags potetgull.

 

Så om ikke noen andre har mer informasjon om dette velger jeg å bruke rå poteter skåret i tynne skiver.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg fikk servert en helt fantastisk variant i Barcelona tidligere i høst: Den utvannede klippfisken var stekt eller frityrstekt i melblanding, og var dandert med en ratatouille med hvite bønner. De serverte sånne tradisjonelle katalanske brødstykker gnidd med tomat og hvitløk til. Har prøvd å lage den selv med vanlig torsk, men det ble ikke helt det samme. Det kan også skyldes at jeg bare braisserte grønnsakene, og ikke grillet dem først, slik jeg tror de hadde gjort på restauranten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hørtes spennende ut. Skulle vært fint å ha den eksakte oppskriften.

 

Jeg lagde Bacalao på onsdag og den var ganske vellykket. Like mye små poteter delt i 4 mm tynne skiver, som klippfisk, 4 tomater, to papirkatornger med tomatpurre (ca en halv liter), en chilli pepper, en hvitløk, to vanlige løk, to paprika og et stort glass med olivenolje, en halv liter vann. Ganske tradisjonell bacalao med andre ord, men sundt og godt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Sånn gjorde jeg det. det ble alt for mye grønnsaker, men passe mengde fisk.

 

200 gram gryteklar fisk

en squash

en aubergine

tre tomater

en stor løk

to fedd hvitløk

urter (basilikum, oregano, estragon, timian)

en boks hvite bønner

 

Sånn jeg husker det: jeg finhakket hvitløken og løken, og surret de lett i en ganske raus porsjon olivenolje, før jeg skjærte grønnsakene opp i terninger av om lag samme størrelse. Først stekte jeg auberginen og squashen litt sammen med løken, før jeg hadde oppi tomaten, urtene og en liten skvett vann. Dette fikk koke ganske lenger (jeg tror faktisk jeg kokte det i bortimot en time), og så hadde jeg i bønnene på slutten. Sånn de gjorde det i katalonia, vil jeg gjettet at de stekte fisken for seg, før de la grønnsakene oppå den på fatet. Jeg lot derimot den frosne torsken ligge i den varme grønnsaksstuingen i ca 10 minutter før servering, og la alt opp samtidig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette fikk koke ganske lenger (jeg tror faktisk jeg kokte det i bortimot en time), og så hadde jeg i bønnene på slutten.

 

Min ovennevnte versjon kokes over en time og grønnsakene skjæres i små strimler eller terninger. Hvitløken finhakkes. Jeg kunne kanskje hatt i litt mindre vann og mer løk. Når man koker over en time forsvinner den sterke chilli og hvitløksmaken. Ulike smaker kan nok forsterkes eller mildnes avhengig av om grønnsakene / løken / krydderet kokes like lenge som fisken.

 

Neste gang blir det

 

Brasilensk bacalao

 

uten tomater og tomatpurre. Jeg antar for øvrig at det er en misvisende betegnelse, ettersom der nok lages mange typer bacalao i Brasil.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9871234

Lagde nettopp den brasilanske oppskriften uten sorte oliven, da jeg ikke hadde dem for hånden. Selv uten oliven er det den beste bacalaoen jeg har smakt så langt.

 

Er det noen som leser denne posten og som vet hvor man får kvalitets klippfisk på østlandet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...