Gå til innhold

Selvbygg: Black Refinery og tilbehør (Work in Progress)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer med 3 oppsett. Kutter Black Refinery ned til étt oppsett og kommer med étt påkostet gamer-oppsett og étt referanseoppsett. Black Refinery skal dekke generelle behov og være rimelig uten å miste for mye funksjonalitet.

 

Flott tiltak nok en gang, men lurer litt på hvorfor du har brukt en ikke overklokka prosessor

kjører min 2500k på 4 GHz uten mye støy

Lenke til kommentar

Denne tråden er i oppstartsfasen, og forslag om forbedringer burde derfor være temmelig åpne. Jeg brukte også lang tid på å finne den rette kombinasjonen, og var gjennom de to årene tråden var aktiv, alltid åpen for at jeg kunne ha valgt feil - og byttet deretter. :)

[...]

 

Vil det da være lurt å følge denne oppskriften om man aldri har bygget en PC før? Det med tanke på at den er i en "oppstartsfase".

Lenke til kommentar

Oppsettene funker, men det er slik at over tid får man idéer til forbedringer eller kommer på noe "smartere" enn utgangspunktet. Ikke alltid at de beste idéene kommer mens man sitter og lager oppsett, plutselig faller oppsettsbitene på plass noen uker senere mens man gjør noe helt annet.

 

Kom tilbake i slutten av uken, da har jeg forhåpentligvis fått tid til å legge ut de planlagte endringene.

Lenke til kommentar

Denne tråden er i oppstartsfasen, og forslag om forbedringer burde derfor være temmelig åpne. Jeg brukte også lang tid på å finne den rette kombinasjonen, og var gjennom de to årene tråden var aktiv, alltid åpen for at jeg kunne ha valgt feil - og byttet deretter. :)

[...]

 

Vil det da være lurt å følge denne oppskriften om man aldri har bygget en PC før? Det med tanke på at den er i en "oppstartsfase".

BadCat er en rutinert bruker som har hjulpet meg mye i min gamle tråd. Komponentene han velger er fullt kompatible og gir god ytelse. Det er rom for litt justeringer her og der, men dette bare for å få dekket behovene til flest mulig. Han har fortsatt satt opp et meget respektabelt bygg. :)

 

"Fasiten" min ville vært som følger:

 

Kabinett: Fractal Design Define R4

Hovedkort: AsRock Z75 Pro3

Prosessor: Intel Core i5 3570K

Grafikk: EVGA GeForce GTX 660 Ti (m/Borderlands 2)

Minne: Geil Dragon 1600MHz 8GB

SSD: Samsung 830 128GB

Harddisk: Seagate Barracuda Green 5900RPM 1TB

Optisk drev: Samsung SB-222B

Kjøling: Arctic Cooling Freezer 13 PRO

Strømforsyning: OCZ ModXStream 500W

 

Som du ser er det ikke særlig stor forskjell, men litt innstramming her og der for å få mest mulig verdi for pengene når man nærmer seg smertegrensen for godkjent ytelse. :dremel:

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra dette :D

 

PSUen er ikke førstevalget mitt hvis jeg sammenligner den med resten av PCen, men det er min mening og folk tenker forskjellig på hva som prioriteres.

 

Kanskje verdt å ihvertfall nevne operativsystem? Hvis en stakkar kjøper et av disse oppsettene uten kan det jo ikke bli brukt til stort mye :/

 

Ellers av bra at Black Refinery blir ført videre :)

Lenke til kommentar

Hvordan stiller Black Refinery seg opp mot Thor Einride som er på tilbud til 7600 på CDON?

  • Fractal Design Arc Mini
  • Corsair CX 600W V2 80+
  • Corsair 120GB SSD - Force 3
  • MSI H77MA-G43
  • Intel® Core i5 2500K
  • Corsair 16GB DDR3 1600MHz
  • Seagate Barracuda 1TB - 6GB/s - 7200RPM - 32MB
  • NVIDIA GeForce GTX 670 2GB GDDR5 (965Mhz)
  • Samsung 22X DL - SH-222BB
  • Microsoft SideWinder X4 Keyboard - SteelSeries
  • Windows 7

http://cdon.no/elektronikk/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_16gb_-_120gb_ssd_%2b_1tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20388250

Lenke til kommentar

Hvordan stiller Black Refinery seg opp mot Thor Einride som er på tilbud til 7600 på CDON?

http://cdon.no/elekt...-_w7hp-20388250

Ytelsesmessig praktisk talt identisk.

Du mister overklokkingsmuligheter, får en litt tregere SSD og en litt mer strømspisende CPU uten PCIe 3.0

 

Ærlig talt er det ingen grunn til å kjøpe annet enn THOR-serien fra CDON slik det er i dag med mindre du har et lavere budsjett eller betydelig høyere budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden er i oppstartsfasen, og forslag om forbedringer burde derfor være temmelig åpne. Jeg brukte også lang tid på å finne den rette kombinasjonen, og var gjennom de to årene tråden var aktiv, alltid åpen for at jeg kunne ha valgt feil - og byttet deretter. :)

[...]

 

Vil det da være lurt å følge denne oppskriften om man aldri har bygget en PC før? Det med tanke på at den er i en "oppstartsfase".

BadCat er en rutinert bruker som har hjulpet meg mye i min gamle tråd. Komponentene han velger er fullt kompatible og gir god ytelse. Det er rom for litt justeringer her og der, men dette bare for å få dekket behovene til flest mulig. Han har fortsatt satt opp et meget respektabelt bygg. :)

 

"Fasiten" min ville vært som følger:

 

Kabinett: Fractal Design Define R4

Hovedkort: AsRock Z75 Pro3

Prosessor: Intel Core i5 3570K

Grafikk: EVGA GeForce GTX 660 Ti (m/Borderlands 2)

Minne: Geil Dragon 1600MHz 8GB

SSD: Samsung 830 128GB

Harddisk: Seagate Barracuda Green 5900RPM 1TB

Optisk drev: Samsung SB-222B

Kjøling: Arctic Cooling Freezer 13 PRO

Strømforsyning: OCZ ModXStream 500W

 

Som du ser er det ikke særlig stor forskjell, men litt innstramming her og der for å få mest mulig verdi for pengene når man nærmer seg smertegrensen for godkjent ytelse. :dremel:

 

Altså, jeg tviler ikke på "oppskriftene" deres. Det er bare det at jeg redd det blir fort mange forandringer som fører til at jeg må allerede oppdatere PCen med nye komponenteter under oppbyggingsfasen av PCen min. Dette med tanke på at det kan fort ta lang tid i og med at jeg aldri har bygget PCer før, og at jeg har andre ting å pusle med i dette semesteret. Ser at "cdonc" har lagt ut en lenke til en "THOR"-PC fra CDON. Da lurer jeg på om jeg burde heller kjøpe denne enn å bygge en PC selv?

 

Endret:

Tenkte å legge til at jeg har en budsjett på 10 000,- (uten skjerm og diverse).

Endret av Mr Bubbles
Lenke til kommentar

Forandringene vil som regel være mindre "tweaks" for å hele tiden gjøre oppsettet et hakk bedre for samme sum. Altså kan det dukke opp ei ny vifte som yter hakket bedre enn den i oppsettet, eller at ei bedre vifte blir satt ned i pris.

 

Du trenger ikke bekymre deg for at i løpet av byggeperioden at noe blir utdatert, og selv om oppsettet skulle endre seg har det fint lite å si for deg med de komponentene du kjøper.

 

Når det er sagt må jeg si at Thor-maskinene er overraskende gode ferdigmaskiner (ut i fra spesifikasjoner og pris, ikke personlig erfaring).

 

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev først at det var en herlig pakke, men innså deretter at de hadde inkludert et H77-hovedkort. Disse kan du så og si ikke overklokke på. Hadde de IKKE kjipet ut på den måten, hadde det vært et riktig så bra bygg pga inkludert operativsystem i prisen. Men nå vil jeg ikke anbefale det over Black Refinery.

 

For å svare på den andre delen av innlegget ditt, så trenger du nok ikke å bekymre deg over at det skal komme så mye nytt. GTX 660 er et veldig ferskt skjermkort, og det samme kan sies for prosessor. Dette er en PC som vil holde seg gående i lang tid. :)

Lenke til kommentar

Hvordan stiller Black Refinery seg opp mot Thor Einride som er på tilbud til 7600 på CDON?

http://cdon.no/elekt...-_w7hp-20388250

Ytelsesmessig praktisk talt identisk.

Du mister overklokkingsmuligheter, får en litt tregere SSD og en litt mer strømspisende CPU uten PCIe 3.0

 

Ærlig talt er det ingen grunn til å kjøpe annet enn THOR-serien fra CDON slik det er i dag med mindre du har et lavere budsjett eller betydelig høyere budsjett.

det er en 2500k den er jo unlocka?
Lenke til kommentar

En liten oppklaring dersom noen skulle være i tvil, jeg har ingen forbindelser til Cdon.

 

Takker for tilbakemelding angående maskinen ifra cdon kontra black refinery. Bad Cat snakket om å oppdatere byggene til slutten av uka, så venter på nytt forslag. Supert at noen tar seg tid til å lage slike oppsett på fritida si :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...