Gå til innhold

Problemer med TP-kabel gjennom vegg...


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I huset mitt var det dratt 1 ledning til hver etasje, med en standard cat 5 kabel.

 

Elektrikeren har koblet opp vegguttaket, og dette ser riktig ut for meg.

 

I andre enden, så kjøpte jeg rj45-plugger og koblet til disse.

Jeg får ingen kontakt når jeg bruker vegguttakene, og trenger deres ekspertise.

 

Jeg har brukt http://www.fiskaskole.no/ped/tp-kabling.htm som referanse til hvordan koble pluggen, og har til og med fjernet ytterste gummilag for å sikre at pluggen for kontakt med ledning.

 

Har sjekket at ledningene går helt inn i plugg, og har dobbeltsjekket at pluggen sitter skikkelig.

 

Bør rekkefølgene på ledningene være lik i begge ender?

 

Legger ved noen bilder, håper noen har tips til hva jeg kan gjøre :)

post-25616-0-11773800-1344681202_thumb.jpg

post-25616-0-34645100-1344681270_thumb.jpg

post-25616-0-53096900-1344681316_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektrikeren har koblet riktig i boksen (B-måten).

 

Du har også riktig rekkefølge i RJ45-pluggen ser det ut som, men dobbeltsjekk: HVIT/ORANSJE - ORANSJE - HVIT/GRØNN - BLÅ - HVIT/BLÅ - GRØNN - HVIT/BRUN - BRUN

 

Du sier at du fjernet ytterste gummilag for bedre kontakt. Dette skal du ikke gjøre, og er nok derfor det ikke fungerer heller.

 

Du må passe på når du dytter ledningene inn i pluggen at de holder seg der de skal, ofte er det lett at to ledninger når inn i samme "spor". Det ser dog ut på bildet ditt om at det er riktig. Pass på at de kommer helt frem også.

 

Når du bruker tanga så pass på å klemme ordentlig til, helt til det ikke går mer. Det som skjer når du bruker tanga er at det er noen små "tenner" som biter seg inn i ledningene og skaper kontakt. Derfor er det ikke nødvendig å fjerne "gummien" som du kaller det.

 

Her er en video som viser fremgangsmåten:

 

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahh, da lærte jeg noe nytt vedr. tanga. Takk for info.

 

Dog så var dette med å fjerne isolering/gummi/etc noe jeg fant på å prøve etter det ikke fungerte første gangen.

 

Spørs om jeg må trykke det jeg er mann for med tanga, men mente selv at de satt bom fast!

 

Hiver meg på et nytt forsøk!

Lenke til kommentar

Du kan se på hver side om tennene har gått helt gjennom på to av fargene i hvert fall, altså Hvit/oransje og brun.

 

Skal ikke trykke så hardt at du ødelegger tanga da, men den skal trykkes helt sammen til den stopper.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Edit: I tillegg så mener jeg at i boksen, så går lederne alt for langt uten å være tvunnet.

 

Det er dessverre sånt som skjer når "vanlige elektrikere" skal koble teleutstyr, samtidig som de prøver å skryte på seg at elektrikere er mer verdifulle enn telemontører. ^^

 

Jeg ser også det du sier med det brune paret, men likevel så burde man klare å få 100Mbit gjennom kabelen hvis ikke nettverkskortene støtter korrigering av snudde par. Og selvom den dårlige tvinningen i verste fall kan ødelegge signalet, så er Cat.3 godkjent for 10Mbit, og med tanke på alt skrot som er godkjent som Cat.3, så tror jeg ikke at tvinningen gir dårligere egenskaper enn Cat.3, og da burde man fått 10Mbit. :)

 

Bør rekkefølgene på ledningene være lik i begge ender?

 

På 100Mbit er det sånn at hvis man kobler en PC til en switch (LAN-portene på en ruter er å anse som en switch), så skal man bruke "rett" kabel, altså likt i begge ender. Hvis man derimot skal ha kabel direkte mellom 2 PCer eller 2 switcher (evt fra switch til en LAN-port på en ruter), så skal man bruke "krysset" kabel, dvs at det grønne og oransje paret er byttet om i ene enden.

 

Det meste av moderne nettverksutstyr har "autosense" og bryr seg ikke om du bruker krysset eller ikke. Alt gigabitutstyr skal støtte dette, og her kan man bruke "rett kabel" på alt, mens litt eldre 10/100Mbit utstyr kan av og til være kresent på dette slik at man må gjøre det riktig.

 

Hva er det du prøver å koble sammen, og omtrent hvor gammelt er dette utstyret?

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...
bruerrr skrev (På 11.8.2012 den 12.35):

post-25616-0-11773800-1344681202_thumb.jpg

 

Hei, jeg tyvlåner denne  tråden fra 2012 :D

lette etter info, å dette bildet kom opp, å passer bra for spørsmålene mine.

1: Kan jeg koble 2 kabler inn her? altså på hver stift, slik at jeg kan ha en kabel inn i kontakten, en ut, pluss kontaktuttaket?

2. Jeg har en eldre ELKO kontakt som ser likedan ut, men det står CAT.5 vil jeg ikke få GB fart via den kontakten? eller har det ikke noe å si der, ettersom det bare er en kontakt.

Endret av jeps79
Lenke til kommentar
1 hour ago, jeps79 said:

1: Kan jeg koble 2 kabler inn her? altså på hver stift, slik at jeg kan ha en kabel inn i kontakten, en ut, pluss kontaktuttaket?

2. Jeg har en eldre ELKO kontakt som ser likedan ut, men det står CAT.5 vil jeg ikke få GB fart via den kontakten? eller har det ikke noe å si der, ettersom det bare er en kontakt.

1: Nei. Det må legges separat kabel til hver kontakt. I teorien kunne man begynt med splitting, men da får du kun 100 Mbps og er ellers noe herk på mange måter.

2. CAT5 vil som regel gi gigabit, men ingen garantier....

Generelt: For denne typen kontakter bør du ha kroneverktøy for å feste lederne til kontaktene på en god (og enklere) måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ha en switch, med en port per kabel du legger frem. Det vanligste å gjøre er at kablene trekkes hele veien fra et felles punkt (der du har bredbåndsutstyret) og hele veien frem til rommet du skal ha uttak i, med 1 kabel per uttak du skal ha, og uten noe "splitting" med switch midtveis.

Så la oss si du har bredbåndsutstyret i en bod i vestsiden av huset, og skal ha et uttak i en stue "midt i huset" samt et uttak i soverom som er forbi stuen igjen på østsiden av huset, så trekker du to kabler fra boden. En kabel fra bod til stue, og en til fra bod til soverom. Aldri en kabel som går fra stuen via en switch og videre til soverom

Selv om det vil fungere slik så blir anlegget mer rotete og mindre brukervennlig hvis du begynner med switch for å splitte "midtveis". Men om du har bruk for flere porter i samme rom, kan du ha en switch. F.eks. i TV benken for å fordele det ene uttaket i stuen til Smart-TV, playstation, dekoder m.m.

Av og til er det hensiktsmessig å legge opp to kabler til hvert rom, og med dobbelt uttak. Noen IPTV dekodere er sære og liker ikke å få signalet fra en switch, men vil helst ha signal fra en port direkte fra fiberruteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...