Gå til innhold

Funcom spår dårlig salg for The Secret World (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg fatter ikke hvorfor aksje verdien faller, og jeg fatter ikke hvordan de kan si at spillet er en flopp... Både jeg og flere av mine venner har kjøpt lifetime sub, og vi elsker spillet skummelt masse... (nærmer meg 100m exp på den ene karakteren min)

 

Jeg kan inrømme at det er bugs som MÅ fikses ASAP i spillet, men alt i alt var det en av de smootheste launchene av MMORPG spill jeg har sett!

 

Jeg vil si at TSW er et MMORPG som er meget orginalt, både med questing systemet, questene selv, combat og ability systemet er helt genialt :)

 

Har spillt wow siden 2005, og har prøvd SWTOR, AoC, Dekaron, MapleStory, Runescape, Diablo 2/2LoD/3 og en haug med andre spill, og jeg kan helt ærlig si at TSW er det ARTIGSTE, mest SPENNENDE og UTFORDRENE spillet jeg har spillt (har ikke prøvd Dark Souls enda)

 

Håper at aksjene stiger, for jeg har tenkt til å investere en god del penger... Og håper at det kommer enda flere spillere til The Secret World, des flere des bedre!

 

 

TLDR; Forstår ikke at TSW gjør det "dårlig" (tonnevis med spillere, masse quests abilities og mer å prøve ut, for meg er spillet ganske bug-fritt også)

Har kjøpt lifetime, angrer ikke et sekund!

Løp å kjøp, prøv det ut :)

 

-OshiroTG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes mange er inne på noe her. Det er vel kanskje et spill som kommer litt skjevt ut; P2P når F2P er det nye store og løfter om revolusjonerende gameplay.

 

Jeg kan vel ærlig si at jeg ikke er en som har spilt mye MMO, men har vært innom og testet diverse (WoW, GW, RuneScape, AoC, Warhammer). TSW skilte seg for meg ikke veldig fra disse. Ja det er en annen atmosfære (en god en!) du må lete etter ting selv og du har ikke levels på samme måte som i andre MMO.

 

- Allikevel er det ikke store forskjellen for en casual som meg. I stedet for levels har du ferdighetshjul som utspiller seg på samme måte, (men tilsynelatende mindre viktig eller kanskje mindre bastant?). Kampsystemet virket stort sett som alle andre MMO i mine "uerfarne" øyne og spillet skiller seg heller ikke nevneverdig positivt ut grafisk/teknisk etc.

 

Fremsto for meg som en 7 - 8 (av 10) spill. For all del et solid spill, men ingen revolusjon og ikke nok for mitt vedkommende til å ville forplikte meg til månedlig medlemskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting jeg ikke skjønner, er norske spillinteresserte mennesker som slenger dritt om Funcom. Vi trenger definitivt en spill industri her til lands, Funcom er den eneste internasjonalt kjente spillprodusenten vi har. Å si at du håper at Funcom går konkurs blir for meg på linje med å være håndballinteressert og si at du håper Norge taper Ol-finalen i kvinnehåndball.

 

Å ha en internasjonal aktør innenfor dette markedet, som kan være en slags læringsinstitusjon for nye spillutviklere er essensielt hvis vi har et ønske om å produsere noe som kan konkurrere med det som USA leverer. Går Funcom konkurs så blir det enda vanskeligere for andre som går med en spillutvikler i magen, det vil ikke være noen som tør satse penger på det lenger.

 

Funcom har nå laget tre mmo spill, de har blitt bedre og bedre for hver gang. TSW er det beste themepark mmo'et på markedet nå (min personlige mening), hvis du liker mmo spill bør du teste TSW. Hvis du håper GW2 skal redde mmo'ene så er jeg redd du blir skuffet, det er bare enda et fantasy mmo, hvis eneste "nye" ting er såkalte dynamiske missions, en feature Funcom hadde i 2001 når de slapp Anarchy Online.

 

Til de av dere som etterlyser et nytt adventure spill fra Funcom, prøv TSW, det inkorporerer de beste elementene fra de gamle adventure spillene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet at noen i min familie kjøpte funcom akjser en god tid før launch av TSW, synd å se dem sliter så jeg kjøpte det nå for å støtte både Funcom og min familie bitte litt, så får vi håpe det tar seg opp.

 

Gleder meg til å prøve det ut !

Lenke til kommentar

SWTOR var mye mer catchy for min del, samme med AOC og spesiellt AO. Har kjøpt 1 måned i TSW for å se meg rundt, men jeg har på følelsen at det blir bare med den ene måneden. Nå har jeg rundt 70 AP poeng på karakteren min og jeg vet ikke hvor jeg burde bruke dem fordi jeg har bare 7+7 slots i hotbar.... jeg har med andre ord ikke giddi og lese meg til og ta frem kalkulatoren for å finne ut hvilken kombo som passer til hvilket monster. For det andre så må jeg inrømme at jeg har spolet over det meste av dialogen fordi NPC'en bare prater og prater om helt uinteressante ting.... de snakker om vær og vind og en hel masse søppel, så etter å ha snakket med 5 NPC's har jeg trykket ESC på resten. Jeg synes også det er vanskelig å tro på Lore ingame.... de har smørt tjukkt på og alle figurene er helt gale liksom. Det blir rett og slett litt i det meste laget for min del når til og med en murstein er mystisk.

Lenke til kommentar

Som er blitt sagt i tråden tidligere: TSW er ikke 'easymode' slik som World of Warcraft. TSW har en svært fengende historie, krever tålmodighet og evne til å tenke selv. Man må kunne tilpasse seg utfordringene man møter.

 

Dialogene er meget velskrevne i spillet, tonnevis av kulturreferanser til filmer, spill, hendelser osv, mye humor. TSW er det beste spillet Funcom noensinne har sluppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.. jeg får prøve litt hardere høres det ut som, jeg synes Anarchy Online var/er et bedre spill og WoW har jeg aldri spilt. Det beste spillet fra Funcom er den lengste reisen ville jeg tørre påstå. De TSW NPC'ene jeg har hørt på gikk jeg lei av ila det første minuttet... de snakket værken om en historie eller noe relevant til spillet.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk enig med LarZen. Jeg har spilt spillet, og jeg mener det viktigste punktet Funcom mislykkes på er klassiske MMO-elementer, som de i stor grad ignorerer, slik at spillet virker mer som et online solospill, enn en fullbyrdet MMO-RPG.

 

Funcom burde nok holde seg til singleplayer adventure. De står fortsatt som en søyle med "Den lengste reisen", som av mange regnes som et av tidenes desidert beste adventurespill, og det atpåtil 14 år etter spillets utgivelse. Synd styringen på "Dreamfall" gjorde spillet nesten umulig å spille, jeg gav opp etter første kapittel. Jeg vet jeg gikk glipp av et fantastisk eventyr der, men for min egen helses skyld måtte jeg slutte å spille spillet, jeg hadde nesten revet ut alt håret på hodet etter de første 2 timene med kontrollfrustrasjoner.

 

The Secret Wold har lasser av kvaliteter som ville passe i adventuregenren. Puslespillene/gåtene er tidvis veldig bra, og dialogene med NPC'er er etter min mening det lekreste jeg har sett i et MMO til dags dato, er vel bare Age of Conan som matcher. Så Funcom sitt designer team er åpenbart blandt de beste i verden på noe. De har kanskje verdens beste historieforteller, og blandt verdens beste verdens-designere, det er veldig synd at andre avdelinger i selskapet har noen merkelige idéer, som ødelegger spillene deres.

 

De delene hvor jeg mener Funcom svikter tydeligst. er på de samme punktene som jeg kritiserte dem i "Age of Conan". Spillet virker livløst fra et character-perspektiv, fordi emotes er elendig implementert. Gjør som Blizzard, lag skikkelige emotes med både lyd og bevegelser som er raffinerte. Slik det er i dag, minner min karrakter mer om de zombiene jeg skal drepe, enn om en levende karrakter, akkurat som det var i AoC. Dette gjør også at jeg ikke er motivert for interaksjon med andre, når min karrakter snakker med en annen, står de bare begge der som zombier...og i dette spillet, er jo det litt risikabelt.

 

Man skal også lete lenge etter å finne kjedeligere loot i et MMO, enn det man gjør her. Både den grafiske presentasjonen og variasjonen av loot er veldig platt. Personlig foretrekker jeg at loot jeg finner påvirker min karrakters utseende i den åpne verden, slik at mine medspillere kan se på min utrustning "hvem jeg er". Dette er selvfølgelig et typisk utsagn fra en RPer, og jeg kan ikke så langt se at spillet er godt designet for denne brukergruppen. For en rollespiller er det mange funksjoner som savnes, spillet oppfordrer rett og slett ikke til rollespilling.

 

Interfacet de bruker er ganske uoversiktlig, quest-loggen er et håpløst forsøk på å være nyskapende, og det har skapt meg masse irritasjon. Jeg begriper ikke hvorfor et spillselskap skal forsøke å finne opp et nytt hjul, når vi vet at det ultimate interfacet allerede er laget, f.eks. WOW, LOTRO og Rift. Bruk samme formel, det må bare tilpasses grafikkmessig, slik at det passer i spillet.

 

Igjen kan jeg kritisere Funcom for deres valg av kontrollsystem. Som i alle spill de har laget, bortsett fra "Den lengste reisen", er kontrollene merkelige og tar lang tid å vende seg til. Ofte opplever jeg også at kontrollene i The Secret World ikke responderer umiddelbart, det oppleves på en måte som forsinkelse. Jeg har ved et par anledninger blitt sliten i musearmen, fordi jeg bruker makt på museknappen for å få respons i spillet(ja, det er helt ulogisk, men en refleks). Og, nei, det er ikke min hardware som er problemet, jeg har en ganske sprek maskin, og grafikken flyter helt uten hakking, selv med alt på max.

 

Jeg synes det er veldig synd at Funcom ikke lykkes. I utgangspunktet er idéen deres brilliant, men de klarer ikke å sy sammen en pakke som holder som helhet. Også synd at de ikke gav ut spillet som singleplayer, og tunet spillet spesielt for dette, da hadde spillet ranket mye høyere hos meg.

 

Og til slutt, jeg tror The Secret World vil være ett av de siste som kommer med abonnement, Guild Wars vil forhåpentligvis være spikeren i kista for denne blodsuginga. La heller de med mye penger eller totalt hekting på spillet, bruker penger i spillet, det finnes i dag flere eksempler på at det er en forretningsmodell som ikke er helt meningsløs. Så vidt jeg vet har Funcom tjent bra med penger på AoC, etter at det gikk gratis.

 

Håper de lykkes med sin lansering på Steam, vil tro det kan gi dem en del omsetning, men desverre, tror jeg folk er lei av å kjøpe et spill til 4-500 kr, som de bare kan bruke i en måned(uten å betale ekstra). Det er vel litt dyr leie det?

Endret av Puzzlefuzz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde å gi spillet en sjanse da det kom, men ble dritt lei et stykke inn i det som antagelig var en slags tutorial - kom til poenget for faen... Legger gjerne inn hundrevis av timer i et godt spill, men er så lei av å klikke igjennom teit info og npc-pjatt for å så hackn'slashe litt. Klarte ikke engasjere meg. Kaster heller småstein på en planke.

 

Anarchy Online måtte jeg legge fra meg fordi det rett og slett var for bra. Ville endt på rehab.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Hvis du håper GW2 skal redde mmo'ene så er jeg redd du blir skuffet, det er bare enda et fantasy mmo, hvis eneste "nye" ting er såkalte dynamiske missions, en feature Funcom hadde i 2001 når de slapp Anarchy Online.

Spilldesign handler om langt mer enn "features". Blizzard kommer sjelden/aldri med noe originalt, de bare lager solide spill. Ingen healere og tanks er også noe relativt nytt som GW2 kommer med.

 

Så er det naturligvis andre ting, som feks at man ikke har stadig bedre utstyr på level 80 og at PvP sender deg øyeblikkelig til maks level så du er konkurransedyktig med en gang. At du levles ned i gamle soner har jeg også sansen for.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar
Å si at in-game store i TSW er P2W viser bare hvor lite du har spilt spillet. Finnes ikke et eneste item der som gir deg en fordel over andre spillere, det er klær, titler og andre sosiale ting.

 

Kanskje du ikke har sett deg så godt rundt? Du kan nemlig kjøpe buffs og utstyr som gir XP og gjør karakteren din sterkere.

 

Altså, forandrer spillopplevelsen basert på ekte penger.

 

Altså Pay 2 Win.

Lenke til kommentar
Å si at in-game store i TSW er P2W viser bare hvor lite du har spilt spillet. Finnes ikke et eneste item der som gir deg en fordel over andre spillere, det er klær, titler og andre sosiale ting.

 

Kanskje du ikke har sett deg så godt rundt? Du kan nemlig kjøpe buffs og utstyr som gir XP og gjør karakteren din sterkere.

 

Altså, forandrer spillopplevelsen basert på ekte penger.

 

Altså Pay 2 Win.

 

 

Har ikke jeg sett. XP buffs har ikke noe med winning å gjøre heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle til å spørre det med ingame store pga en epost jeg fikk i helgen. Merkelig å ha månedsavgift OG mikrotransaksjoner, men pytt pytt.

 

Fikk såvidt testet det i helgen, var litt for opptatt med å leke kongsmann i ett vikingspel. Skulle likt å teste det mer, men desverre kjenner jeg ingen som spiller og solo MMO blir jeg fort lei av :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Kanskje du ikke har sett deg så godt rundt? Du kan nemlig kjøpe buffs og utstyr som gir XP og gjør karakteren din sterkere.

 

Altså, forandrer spillopplevelsen basert på ekte penger.

 

Altså Pay 2 Win.

Dette er kun Pay2Win dersom du enklere kan drepe andre i pvp eller lignende. Det må være en mulighet til å vinne over andre for at det skal kalles Pay2Win.

 

Det er XP-boosts i GW2 også, men siden man kan bli level 80 i pvp med det beste utstyret etter ca. 2 minutter spilletid så er det liksom ikke mye poeng med mindre du liker å kaste bort penger.

Lenke til kommentar

Spillet hadde potensial til å bli fantastisk. Likt som alle andre nye MMORPG spill er det alt for hastet. Du spiller en stiv karakter og alt ser "sloppy" ut. Likt som the old republic, spell baren og alt ser stivt og kjdelig ut. Noe som gjør at du ikke oppnår noe som ligner på følelsen første gang en spilte spill som WOW. Folk tar seg ikke nokk tid. Blizzard får ofte hets for å bruke lang tid, merkelig hvordan det er dem som gjør det best i denne sjangeren.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker også (uten at jeg har noe voldsomt belegg for mitt syn) at manglende markedsføring er noe av grunnen til at det har solgt så dårlig. Selv trodde jeg i all tid at det kom til å slippes senere på høsten, og da jeg så at det ble sluppet i juli tenkte jeg bare "what, det må være beta eller noe?". Hadde ikke sett noe oppstyr noen steder, og det hadde jeg egentlig forventet.

 

Er ihvertfall glad for å se at såpass mange her liker spillet! Har ikke kjøpt det selv, men kommer nok til å gjøre det når jeg dimmer fra Forsvaret til jul. :) Har virkelig lyst til å like det, og jeg unner Funcom litt suksess etter at AoC gikk såpass dårlig (får nevne at jeg også hadde veldig lyst til å like AoC!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...