Gå til innhold

Ny bærbar, maks 6000kr til programmering/spill (Student)


Anbefalte innlegg

Hei, ser etter en ny bærbar. Jeg er dessverre litt utdatert når det gjelder hvilken hw som er bra og hvilken komponenter man bør få for ca. 6000kr.

 

Grense: 6000kr.

Jeg er IT-student(Programutvikling), så jeg kommer hovedsakelig til å bruke maskinen til:

programmering i ulike verktøy som VIsual Studios/Eclipse/Netbeans.

- Oppgaveskriving(Word..)

- Spill:

Har et håp om at pcen skal kunne kjøre flytende på low/medium settings i BF3, så ser gjerne at noen finner en bærbar med en brukbar GPU.(Selv om jeg tviler på dette i denne prisklassen).

 

Foretrukkede specs:

-Skjerm: Ønsker ikke større enn 15,6. Jeg må ikke på død og liv ha "Full HD".

- Minne: Ønsker en del ram, da jeg bruker programmeringsmiljører og photoshop som tar mye minne.

Er også fan av å ha mange programmer oppe samtidig.

- HDD: Harddiskplassen trenger ikke å være så stor. Men setter minimumsgrensen på 320GB.

- Skjermkort, gjerne et som kan kjøre bf3 med flyt på low/mid settings.

- Leser: Ser gjerne at det er blu-ray, men er ikke nødvendig.

 

Har funnet en maskin jeg tror gir en del for pengene:

 

Toshiba Satellite L855-10U

http://www.netonnet....0u/170460.3003/

 

Jeg ser at det er bare 4-gig ram, men regner med at hvis jeg ønsker meg mer RAM så er ikke det ikke et problem å sette inn en ny brikke®.

En anmelder av laptopen virket også positiv når det gjaldt ytelse og kvalitetsfølelse samt at pcen støttet bf3 forholdsvis bra.

 

Håper dere kan finne en laptop som gir mye for pengene, da en stasjonær er uaktuelt for meg når jeg er student og trenger en bærbar til dette i tillegg.

Endret av Blue_D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toshibaen er et bra valg. Den har en sterk prosessor, det er ikke vanlig å se en i7 av siste generasjon i dette prissjiktet. Men skjermkortet er i svakeste laget til BF3. Det går så vidt hvis man holder seg til de laveste settingene på grafikken, dvs gj.snitt i underkant av 40 fps ved skjermens oppløsning og laveste innstillinger. Men du vil trolig få en del problemer i multiplayer. Du kan få litt bedre spillytelse innenfor budsjettet, men da på bekostning av prosessorkraft. Da tenker jeg først og fremst på maskiner med Nvidia GT 640M skjermkort, men også AMD HD 6770M, HD 7690M XT, og Nvidia GT 635M vil være merkbart bedre.

Svak harddisk også, men det er ikke uvanlig i prisklassen. Alt i alt synes jeg at Toshibaen er et ok kompromiss.

 

Hvis du vil ha litt bedre spillytelse på bekostning av prosessorkraft, vil jeg anbefale deg å se på Acer Aspire V3, for eksempel. GT 640M er ca 50% kraftigere enn kortet i Toshibaen. Det betyr for eksempel at du kan skru noen av innstillingene i BF3 opp til medium, og at du kommer adskillig bedre fra det i multiplayer.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kompromiss er stikkordet her. Trådstarter kan få en nær ideell maskin til sitt bruk ved å velge for eksempel Dell Inspiron 15R SE, Asus N56VZ, Samsung 700Z5C, Sony Vaio SVS 1511, Multicom Xishan W150E eller MSI GE60, men siden han opererer med et budsjett på 6 tusen, så kan man ikke få i både pose og sekk. Billigste av de nevnt her starter på ca. 7800 kroner.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Knalltilbud. Løp @ kjøp. Dette er en maskin som er helt ideell til trådstarters behov - det eneste betydelige minuset ved den er vel den nokså midelmådige batteritiden, ca 3 timer ved lett bruk før man trenger et strømuttak. God skjerm. Kan brukes til spilling av de fleste spill med godt resultat, mange til og med på både høy oppløsning og middels til høye innstillinger.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei, takk for alle svar. Jeg er usikker på om jeg vil bruke 7295kr på bærbar. Men jeg fant denne istedenfor:

http://www.multicom.no/Xishan-W150E-15e6-Full-HD-Matt-LEDe-Intel-Core-i5-3210Me-8GBe-500GBe-GeForce-GT650-GDDR5e-HDMIe-USB3e0e-NVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10619555 , jeg kan ikke se så stor forskjell egentlig. Grafikkortet er vel det samme? Mens cpu-en er 2kjerne istedenfor 4-kjerne? Er dette et bra kjøp? Eller er det virkelig verdt å gå for forslaget til pydien?

Lenke til kommentar

Hei, takk for alle svar. Jeg er usikker på om jeg vil bruke 7295kr på bærbar. Men jeg fant denne istedenfor:

http://www.multicom....t-p/c/p10619555 , jeg kan ikke se så stor forskjell egentlig. Grafikkortet er vel det samme? Mens cpu-en er 2kjerne istedenfor 4-kjerne? Er dette et bra kjøp? Eller er det virkelig verdt å gå for forslaget til pydien?

 

Forskjellen på dem er prosessor og størrelse på harddisk. Hvis du vil ofre litt prosessorkraft (i forhold til både Toshibaen og det andre tilbudet på Xishan), men heller vil ha kraftig oppjustert spillestyrke, så er det selvsagt ett enda bedre tilbud.

 

Edit: Bare vær meget klar over at begge de tilbudene fra Multicom er uten OS. Det må du selv skaffe.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvis du skal drive med programmering i Eclipse o.l. så ville jeg kjøpt en laptop med minst 1600x900 i oppløsning. Aller helst FullHD.

 

Enig, men jeg finner ingen 15,6-tommer til maks 6000 kroner, med 1600x900 eller høyere oppløsning, som også kan brukes til BF3. Gjør du?

 

Ja, flere :-)

Bl.a denne

 

Prisjakt.no er bra på slike søk. Huk av for maks 15.6" skjerm og på de oppløsningene du vil ha.

 

Oops.. leste ikke BF3 kriteriet ditt ;-)

Endret av hyp3z
Lenke til kommentar

Hvis du skal drive med programmering i Eclipse o.l. så ville jeg kjøpt en laptop med minst 1600x900 i oppløsning. Aller helst FullHD.

 

Enig, men jeg finner ingen 15,6-tommer til maks 6000 kroner, med 1600x900 eller høyere oppløsning, som også kan brukes til BF3. Gjør du?

 

Ja, flere :-)

Bl.a denne

 

Prisjakt.no er bra på slike søk. Huk av for maks 15.6" skjerm og på de oppløsningene du vil ha.

 

Oops.. leste ikke BF3 kriteriet ditt ;-)

 

Det er ikke mitt, det er trådstarters.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...