Gå til innhold

? Hold deg unna folk uten Facebook


Anbefalte innlegg

De arbeidsgiverene som krever at jeg er på Facebook er arbeidsgivere jeg ikke vil jobbe for.

Det samme tenker jeg. Men nå bor vi i Norge, der det er relativt lett å få seg jobb i forhold til en del andre land. Så mange her har luksusen å kunne vrake uinteressante jobber. Det har kanskje ikke de.

Det er faktisk et par stykker igjen i verden som har venner IRL, og ikke har behov for fjaseboka/twitter osv.

Slike kommentarer blir for dumt.. Du impliserer at alle som er på fb/twitter/osv. ikke har venner IRL. Bergendahl er ikke hårsår, bare normal reaksjon på en teit kommentar fra deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trolleartikkel?

Tror ikke det. Samme sak ble omtalt et annet nettsted i går.

Tenker mer på vinklingen artikkelen hadde, og spesielt overskriften, som kommer med en uttalelse med en generel oppfordring. Overskrifter skaper en reaksjon der mange ønsker å utrykke seg, uten at den nødvendigvis oppsummerer kjernen i saken på en god måte.

 

Det handler vel mest om arbeidsgivere som ønsker å sjekke opp søkende via sosiale medier, ikke nødvendigvis Facebook, med mindre det kanskje er noen av de som har invistert i aksjer hos Facebook nylig som ikke føler det levde helt opp til forventningene.

 

Og hva enkeltpersoner som Yoffee mener finner vi sikkert tilsvarende for som uttalser seg om det motsatte, og det høres nesten ut som om hun snakker til et yngre publikum (om en viss alder er alderen du begynner å dra ut på byen og møte tilfeldige personer du ikke kjenner som du får lyst til å ha sex med) og oppfordrer til å sjekke opp personer før de blir med dem hjem fra byen.

 

I den undersøkelsen fra Sveits høres det ut som om det er snakk om generell bruk av internett i 2 timer.

 

Hva som er definert som sosiale medier omtaler heller ikke i stod grad, men antar det er snakk om SMS, IM, epost, dataspill, diverse sosiale nettverkstjenester (LinkedIN, Twitter, FB, G+, Friendster, ++), forumer, osv.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg ansetter ikke folk som har fjesbok konto da arten vanligvis kaster vekk altfor mye tid på pisspreik. Folk som er aktive på forum innen fagfeltet får derimot "tommel opp", da dette normalt sett er kunnskapsøkende.

 

(fjesboka kan markedsavdelingen håndtere, sikkert stas for den som liker denslags).

Lenke til kommentar

"Land of freedom"! Det som manglar no er ein eler anna tulling av ein bedriftsleiar i Noreg som får lyse idèar, så har ein det i gang her og.

Har ikkje brukt mn eigen kono på månadsvis, tykkjer det vart for myke skvalder. Lurer på å slette driten, og opprette ein ny retta mot interessante nyhende, og ting so interesserar meir enn om venninna til eksen til naboen har hatt seg ein tur på dass eller ikkje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt hårsår?

Nei, bare en reaksjon på en, i mine øyne, lite gjennomtenkt kommentar.

 

Ettersom halvparten av Norges befolkning har en Facebook-konto, og flesteparten i alderen 18-34 år, burde i følge deg tilsi at de fleste mellom 18-34 år ikke har ekte venner. Du skjønner vel selv hvor "teit" det blir å komme med slike påstander?

 

Og beklager sent svar... jeg har andre ting å holde på med enn å sitte her hele dagen, som å treffe venner blant annet ;)

 

Min påstand, derimot, er at de fleste som har konto på Facebook er mer kontaktsøkende (derfor de opprettet konto der) og at de dermed både er mer sosiale og har flere venner enn de som ikke er på Facebook. Og det stemmer ganske bra med de få jeg vet om som ikke er på Facebook.

Endret av Bergendahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ansetter ikke folk som har fjesbok konto da arten vanligvis kaster vekk altfor mye tid på pisspreik. Folk som er aktive på forum innen fagfeltet får derimot "tommel opp", da dette normalt sett er kunnskapsøkende.

 

(fjesboka kan markedsavdelingen håndtere, sikkert stas for den som liker denslags).

 

Utifra dette så håper jeg du ikke har rekrutteringsansvar.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg ansetter ikke folk som har fjesbok konto da arten vanligvis kaster vekk altfor mye tid på pisspreik. Folk som er aktive på forum innen fagfeltet får derimot "tommel opp", da dette normalt sett er kunnskapsøkende.(fjesboka kan markedsavdelingen håndtere, sikkert stas for den som liker denslags).
Utifra dette så håper jeg du ikke har rekrutteringsansvar.AtW

 

Det er ikke noe verre enn det motsatte (altså å kun rekruttere de som er på sosiale medier) :p

 

Å i det hele tatt prøve å danne seg et bilde av en person ved hjelp av denne ja/nei-greia er helt hinsides, slik artikkelen antyder. Det fins en million grunner til å være på facebook, og minst like mange til å ikke være der. Selv er jeg der, logger meg inn daglig, men har tosifret antall "venner", og kan telle på en hånd hvor mange statusoppdateringer jeg har lagt ut det siste året. Føler ikke at min moderate deltagelse der gjør meg til et mindre sosialt menneske enn de som sitter og prater fjas hele dagen og spammer newsfeeden min med unyttig informasjon. Kvantitet/kvalitet, anyone?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt på tryne. Så en som søker arbeid må være på Facebook fjaset?

Herregud hva har egentlig skjedd. Nå er det ikke utdanning det går på, nå er det om du er på sosiale medier facebook o.l

 

Så en person med et bra snitt på 5.3 holder langt vekke ifra fravær, viser god moral å er hyggelig, men han får ikke jobb da han er ikke på facebook, er det rettferdig eller idiotisk?

Så da vil det si at en med no brains med facebook får lettere jobben når han må bli lært opp med å først løfte hendene sine riktig.

 

Jeg har alltid køddet med dette til brodern å mange andre, har alltid sagt slikt: Forundrer meg ikke at man må ha 300 venner på Facebook for å få arbeid, mens en med 5 venner IRL uten facebook får ikke jobben. Viser seg at jeg hadde rett lenge angående dette temaet

Slik var det ikke før når man skal skaffe seg arbeid, da gikk det på kunnskap o.l

 

Jeg har kun et siste ord å si: TRAGISK!!!!

Endret av iToMaN
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg ansetter ikke folk som har fjesbok konto da arten vanligvis kaster vekk altfor mye tid på pisspreik. Folk som er aktive på forum innen fagfeltet får derimot "tommel opp", da dette normalt sett er kunnskapsøkende.

(fjesboka kan markedsavdelingen håndtere, sikkert stas for den som liker denslags).

Utifra dette så håper jeg du ikke har rekrutteringsansvar.

Joda... og en massivt oppdatert fjesbok side er en indikasjon på feil type person, det er ytterst sjelden folk med mange menneskelige relasjoner er passende. Det er nemlig lite tid til denslags.

 

Deltagelse på saksfokuserte/yrkesrettede medier blir derimot noe helt annet.

 

Det er ikke noe verre enn det motsatte (altså å kun rekruttere de som er på sosiale medier) :p

He, he.. sant nok.

Lenke til kommentar

Jeg ansetter ikke folk som har fjesbok konto da arten vanligvis kaster vekk altfor mye tid på pisspreik. Folk som er aktive på forum innen fagfeltet får derimot "tommel opp", da dette normalt sett er kunnskapsøkende.

(fjesboka kan markedsavdelingen håndtere, sikkert stas for den som liker denslags).

Utifra dette så håper jeg du ikke har rekrutteringsansvar.

Joda... og en massivt oppdatert fjesbok side er en indikasjon på feil type person, det er ytterst sjelden folk med mange menneskelige relasjoner er passende. Det er nemlig lite tid til denslags.

 

Deltagelse på saksfokuserte/yrkesrettede medier blir derimot noe helt annet.

 

Det er ikke noe verre enn det motsatte (altså å kun rekruttere de som er på sosiale medier) :p

He, he.. sant nok.

 

"Massivt oppdaert fascebook-side er en indikasjon på feil type person", er noe ganske annet enn "jeg ansetter ikke folk som har facebook-konto"

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så dette er helt på tryne. Så en som søker arbeid må være på Facebook fjaset?

Det er sikkert en fordel ved noen stillinger. Selgere er for eksempel utprega sosiale individer, skulle jeg ansatt en selger ville det vært rart om fyren var helt uinterresert i fjesboka. I tekniske yrker vil det vel være motsatt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ansetter ikke folk som har fjesbok konto da arten vanligvis kaster vekk altfor mye tid på pisspreik. Folk som er aktive på forum innen fagfeltet får derimot "tommel opp", da dette normalt sett er kunnskapsøkende.

 

(fjesboka kan markedsavdelingen håndtere, sikkert stas for den som liker denslags).

 

Utifra dette så håper jeg du ikke har rekrutteringsansvar.

 

AtW

 

Jeg er med i ett "arbeidsfelleskap" via fb (webteam for er fotballklubb), og den plattformen er midt i blinken for å klare å holde rede på alle "leverandører" av stoff til hjemmesiden, og formidlinger av oppdrag. Flere av de yngre medlemmene har brukt den "plattformen" som karrierestige, og har dermed nådd sine personlige mål, samtidig som bedriften har fått dekket sine behover.

 

:)

Lenke til kommentar

Kan ikke denne logikken også snus på hodet?

 

Hvis denne overvåkningslogikken er det rådende klima, ville ikke det mest rasjonelle være å fråtse i facebook hvis man har noe å skjule - altså for å skjule at man har noe å skjule...

 

Skal man da være mistenksom overfor facebook-brukere: "Hvorfor føler du så sterkt behov for å vise at du er sosial på nett, har du noe å skjule?"

 

Det blir som hvis man skal smugle heroin. Man går ikke i hvit dress, med hvite skinnhansker og solbriller, og en liten hvit stresskoffert i hånden. Man gjør seg usynlig, kler som en hvilken som helst annen.

 

Men er det ikke egentlig hvit gangsterdress og ikke-facebook som er mest tillitsvekkende allikevel? Det er jo ingen som er så dumme at de smugler heroin i slik habitt... :)

Endret av bureaucrator
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Så dette er helt på tryne. Så en som søker arbeid må være på Facebook fjaset?
Det er sikkert en fordel ved noen stillinger. Selgere er for eksempel utprega sosiale individer, skulle jeg ansatt en selger ville det vært rart om fyren var helt uinterresert i fjesboka. I tekniske yrker vil det vel være motsatt.

 

Jeg er selv selger, og klarer meg utmerket godt uten Facebook. Jeg føler ikke jeg går glipp av de viktige selger-egenskapene ved ikke å være på Facebook.

 

Noen av de viktigste egenskapene til en god selger, er blant annet høflighet, overtalelsesevner, tro på produktet, ærlighet og god kundebehandling, noe man ikke trenger Facebook for å ivareta.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...