Gå til innhold

Test: Canon EOS 650D


Anbefalte innlegg

Det nevnte "CA"-programmet fremstår som relativt ubrukelig, og fremstår ikke som nevneverdig pedagogisk. Når innstillingsmulighetene i tillegg er begrenset til bare 2-3 valg kunne Canon like så godt ha droppet denne funksjonen

Jeg tror dette faktisk er en grei løsning, 90% av brukerne vet ikke hva blender og lukker betyr og ha ikke behov for å vite det, og da er det greit med en enkel forklaring som er forstålig.

 

den andre store nyheten, trykkfølsom skjerm, noe vi har latt oss imponere over.

Den fungerer også veldig godt, og spesielt i sammenheng med Canons Q-knapp.

 

Trykkfølsom skjerm er kommet for og bli, om ikke lenge vil nok alle fabrikantene implementere dette får bare håpe at det ikke kommer på bekostning av dedikerte knapper.

 

Jeg er veldig positiv til denne utviklingen, har selv Q-knappen på 7D og bruker den faktisk mye siden jeg da har en fullstendig oversikt over innstillingene og enkelt kan justere alle parameterene, hadde jeg hatt mulighet til direkte justering på skjermen ville dette vært enda mer ypperlig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for testen! Har ventet på den. Vurderer å gå fra 450D til 650D.

Har tidligere hoppet ett hakk opp hver gang ved kamerabytte, men denne gangen vurderer jeg dette i samme klasse som mitt tidligere.

Har gått denne veien: Canon S45, S3IS, 450D.

 

Om jeg kjøper kit-versionen med 18-155-linsen, vil jeg merke noe kvalitetsforskjell fra 18-55 og 55-250 som jeg har, utenom litt kortere zoom? Hadde kanskje vert supert til reise.

 

Har aldri prøvd video på speilrefleks, men ønsker meg muligheten.

 

Har også 50mm og speedlite-blitz, så det frister med trådløs styring av den.

 

Har også savnet å kunne gå høyere en 1600 på Iso, på 450D.

Frister med fysisk større kamera, men på reiser osv er kamera i 450D-klassen egentlig store nok.

 

Det er vel ingenting som er dårligere på 650D enn 450D?

Lenke til kommentar

Tusen takk for testen! Har ventet på den. Vurderer å gå fra 450D til 650D.Har tidligere hoppet ett hakk opp hver gang ved kamerabytte, men denne gangen vurderer jeg dette i samme klasse som mitt tidligere.Har gått denne veien: Canon S45, S3IS, 450D.Om jeg kjøper kit-versionen med 18-155-linsen, vil jeg merke noe kvalitetsforskjell fra 18-55 og 55-250 som jeg har, utenom litt kortere zoom? Hadde kanskje vert supert til reise.Har aldri prøvd video på speilrefleks, men ønsker meg muligheten.Har også 50mm og speedlite-blitz, så det frister med trådløs styring av den.Har også savnet å kunne gå høyere en 1600 på Iso, på 450D.Frister med fysisk større kamera, men på reiser osv er kamera i 450D-klassen egentlig store nok.Det er vel ingenting som er dårligere på 650D enn 450D?

 

650D har litt dårligere batterikapasitet enn 450D (500 bilder mot 440 bilder) i følge CIPA. Ellers er nok 650D et vesentlig bedre kamera. Kitobjektivene til Canon er ikke nevneverdig bra, og hvis du kjøpte 18-55 med 450D har du nok enten versjonen uten IS eller IS I. 650D selges med IS II, som er litt bedre. Erfaringsmessig er det veldig indivduelt hvor gode hvert enkelt eksemplar av disse kitobjektivene er, så er du heldig har du et godt eksemplar, og motsatt.

 

Leser nå at du nevner 18-155 i kit, antar at du tenker på 18-135mm STM objektivet? Dette vil nok yte bedre enn standard kitobjektiv vil jeg tro, uten å ha testet det nevneverdig selv.

Lenke til kommentar

Jove: 650D har også en aning mindre søker (0,85x vs 0,87x, ellers alt likt på søkersiden). Det skal også være en aning større og tyngre (10%), ellers er det gjennomgående bedre enn det 4,5 år gamle kameraet. Det skulle egentlig bare mangle ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Den gamle EF-S 18-135mm IS hadde ikke nevneverdig bedre ytelse enn EF-S 18-55mm IS, men det kan jo være at den nye STM utgaven er forbedret noe. Uansett er nok EF-S 15-85mm IS USM, Tamron 17-50mm, eller aller helst EF-S 17-55 f/2.8 IS USM standard-zoom objektiver som gir en neveverdig bedre bildekvalitet enn EF-S 18-55mm IS/non-IS.

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle! :)

Paal Harald:

Kjøpte 18-55 IS ja.

Og ja, skrev feil. mente 18-135mm STM. Regner med det ikke er dårligere enn vanlige kit-objektiv?

Simen1:

Hørest bra ut. Takk! Skal se om jeg får prøve ett i butikk for å se. Tviler på at jeg merker forskjell på 0.85 og 0.87.

 

Uansett om det blir kjøp eller ei, beholder jeg 450D med objektivene uansett.

Lenke til kommentar

Bekrefter nok bare at dette er et sånt "trekke litt likegyldig på skuldrene til kamera"! :ermm:

Er det noen nye speilreflekser i klassen under 7D som ikke er i den kategorien?

Problemet ligg helt klart i at når man skal stadig komme med en ny modell hvert år av noe som allerede funker bra må det bli mer i klassen pynt og småtterier.

 

Canon ser heller ikke ut til å foreløpig komme særlig videre med den gamle 18mp sensoren. Om de har noe i ermet får vi neppe se før 70D eller 7D kommer, selv tror jeg ikke på noe lenger før jeg ser det. Nå er ikke 18mp sensoren dårlig, men det har liksom stoppet der føler jeg.

 

Man får håpe den nye fokusgreia funker bedre i det speilløse - hvis ikke har de tabbet seg ut deluxe med overdrive.

 

Tor

Lenke til kommentar

Sitat fra testen:

 

"Ser man på plansjen for lav toleransegrense for støy (høy kvalitet), ser ting raskt mye bedre ut. Her klarer 650D seg veldig bra, og er jevngod med de andre modellene fra Canon i testen. Det at det i utgangspunktet er samme bildebrikke på 600D, 650D, 60D og 7D blir mer tydelig på dette resultatet, selv om det er tydelig at sistnevnte kameramodell er definitivt bedre enn de andre modellene på akkurat dette punktet."

 

"Hvis vi skal peke på noe som kunne vært litt bedre, er det hvordan kameraet klarer seg i vår test av høylys og skygger. Vi hadde kanskje håpet at kameraet skulle ligge nærmere 7D på akkurat dette punktet, da Canon har uttalt at man skal kunne forvente mer av 650D enn av 7D."

 

Jeg har sagt det før, nemlig at selv om sensorene har nær lik oppløsning har jeg lest en gang at sensoren i 7D er en mer forseggjort utgave av 18mp sensoren, dvs den gangen byttet til 18mp sensor i cropkameraene fikk de under 7D en litt enklere utgave. Jeg så og test som viste dette, blant annet var 7D's sensor noe bedre på ISO-støy.

 

Men nå er sensoren i 7D 3 år så man burde kunne forvente at en utgave 3 år senere minst matchet denne, men det ser ikke helt ut som om det er tilfellet, noe jeg finner underlig - samt noe bekymrende for hvor dyktige Canon egentlig er på å utvikle sensorer.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Er det noen som har prøvd HDR og håndhold nattfoto som har synspunkter på dette?

Jeg er ikke imponert.

Nå er jeg en av kameraets riktige målgruppe, nybegynner (eller pånyttbegynner etter flere år uten speilrefleks) så jeg har kanskje ikke så stor tyngde i mine utsagn. Men jeg er overrasket over hvor bra bilder jeg kan få ved hjelp av HDR / Håndholdt nattfoto. Det går selvsagt ikke å sammenligne med fullsize proffkamera med stødig stativ, men hvordan du skulle få til noe bedre håndholdt undres jeg over....

 

Eksemplet er webskalert, så det er ikke et fullgodt eksempel (har ikke tilgang til originalbilder her og nå)

Tatt kl 21:24 09.08. i Nord Italia

ISO 6400

Eksponering 1/5 sek

Blender 3,5

Brennvidde 23 mm

Kit objektivet 18-55mm f/3.5-23

IMG_0628.JPG

Edit - utfyllende info om bildet

Endret av Einar D
Lenke til kommentar

Så om jeg har en gammel 400D som må byttes ut er denne å anbefale eller burde jeg gå for 60D? Planen er å skyte en del video. (andre alternativer er utelukket da jeg har for mange cannon objektiver)

 

Er video viktig så gå for 650D, 60D er første gen. med video så mye er forbedret siden den gangen, men husk at du får ikke glede av den raskere autofokusen uten bruk av de nye STM-objektivene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...