Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei dere. Jeg lurer litt på pronterface. Sliter med at faste felter mellom tomrom må være 3mm eller mer for at de skal fylles. Se screenshot. Lurer på hvordan dette kan fikses..

 

Gap_zps2ab26945.jpg

 

Hei. Jeg har også stusset en del over dette. Kjedelig å måtte printe alt såpass bredt for å få det tydelig, Får ta en titt på Repetier som Merko. nevner :)

Lenke til kommentar

Hvilket program brukes for å lage disse modellene?

Hadde vært gøy å begynt med noe slik : )

Du kan egentlig bruke hvilket som helst 3D program du selv liker. Feks 3D Studio Max, Maya, Så si alle Cad programmene (autocad,opencad etc).

 

Selv bruker jeg Google Sketchup, siden det er utrolig lettvindt. Absolutt en moro hobby. :)

Lenke til kommentar

Tutorials for sketchup trengs ikke. Har brukt det en del for skisser av alt muligrart ; )

Fikk overtalt pappa til å spleise på en, så nå blir det å lete etter en som funker bra.

Noen tips til en bra og solid maskin som også printer i farger? og hva skiller de aller billigste fra de litt dyrere og opp?

 

men er det bare ABS plast som brukes i de maskinene, eller kan man ha mykere og mer elastisk plast også?

 

Takk for svar :)

 

Edit: Avgir denne maskinen mye lukt, eller kan man ha det på soverommet uten å få i seg skadelige stoffer? Eventuelt, trengs det noe ventilasjon i form av rør etc for å få lukt ut av rommet?

Endret av D02
Lenke til kommentar

Noen tips til en bra og solid maskin som også printer i farger? og hva skiller de aller billigste fra de litt dyrere og opp?

 

De som er til "hobbybruk", koster alt fra rundt 4000 til opp mot 15.000kr.

Solidoodle som flere av oss i denne tråden bruker, koster fra $599 (Uten moms\frakt osv). Overkant av 5000kr NOK totalt +-

 

Makerbot derimot koster i overkant av $2300, som er nærmere 15000kr. Ellers er det mange tilsvarende printere i mellom der.

 

Hvilke farge tenker du på? Du får kjøpt plastikk i så si alle farger, men du kan hovedsaklig kunn bruke én plastikk om gangen.

Det er noen få printere som har "Dual extruder". da kan du i utgangs punktet printe i 2 farger samtidig. Selv ser jeg ikke noe poeng i det for øyblikket.

 

Du kan fint printe i hvit, så farge dem med noe greier i ettertid..

 

 

Edit: Avgir denne maskinen mye lukt, eller kan man ha det på soverommet uten å få i seg skadelige stoffer? Eventuelt, trengs det noe ventilasjon i form av rør etc for å få lukt ut av rommet?

Det er ABS og PLA som er mest vanlig. ABS er påvist at det er helsefarlig om det brenner, det er ingen gode tester mot det mtp vanlig printing. Men om du tar fyr på det, så er det skadelig stoffer som kommer ut.

 

ABS gir også en lukt som ikke alle liker likegodt, så kan være smart om man har grei lufting til det. PLA derimot skal ikke lukte like ille (noen sier det lukter som korn).

 

Du kan nok ha den på soverommet (jeg har min på PC rommet\kontoret), men du vil nok ikke sove mens den står på. lager jo litt støy og 60 talls sci-fi lyder.

Lenke til kommentar

Takk : )

 

Hvor komblekst printer denne maskinen?

Sitter å modelerer en pennholder (: P) i C4D nå, men den består av mange "rør" som danner et slags spindelvev. Vil dette kunne gå ann å printe ut, eller vil den kolapse. Til slutt, hvor rene blir flatene. Vil man se "trådene" som maskinen danner lett, eller blir det forholdsvis glatte flater?

 

Legger ved et bilde av slik jeg tenker at det vil kunne bli seende ut:

post-210631-0-44926200-1361479778_thumb.png

: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...