Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Eg har hatt en Flashforge Finder i ca to veker og begynner å gå tom for filament.

 

Når eg ser på billige alternativ for filament så er det Clas Ohlson sitt filament og Flahsforge Filament som man også får hos Clas Ohlson, disse har eg prøvd:

https://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohlson-Filament-PLA-Universal-til-3D-skrivere-/38-7986-1

https://www.clasohlson.com/no/Filament-PLA-til-3D-skriver-Flashforge/38-7721-2

 

Men ser også at 3Dnet er en noe stor aktør innen billing PLA:

https://3dnet.no/collections/1-75/products/pla-1-75

 

Med printeren fekk eg inkludert 300g hvit Flashforge Filament, kjøpte også 600g grå Flashforge filament. Disse var veldig gode. Men utvalget av farger var manglende, så kjøpte også translucent orange spol av Clas Ohlson filament. Denne var eg ufornøyd med. Ekstremt stringete og umulig å printe med. Printet best på 210 grader, men likevel var det latterlig stringete og warpet så mye at det kunne løfte over en hel centimeter fra byggeflaten. Printer du 220 grader er det enklere å få den festet til byggoverflaten, men strining blir så ekstremt at du vil slite med å printe mer enn object av gangen, ellers ender du opp med en ekstra vegg av plast mellom de.

 

En av mine mer erfarne 3D-print venner sa det var så gale at han nesten trodde det var ABS feilmerket som PLA. Basert på Clas Ohlson annmeldelser virker det som Hvit, Grå og Svart skal være bedre. Men intil videre holder eg meg iallefall unna farget filament fra Clas Ohlson selv og kjøper Flashforge rullene deres istedet.

 

Men trenger alternativ for mer eksotiske farger, lurer derfor på om noen vet hvordan det er å printe med 3Dnet sin PLA?

Har også vurdert å prøve en rull PETG. Skal være vanskelig å printe uten heated bed, men mulig om du prøver hardt nok. Men det er over 200kr i frakt fra 3Dnet til meg, så om eg skal bestille fra de må eg nesten investere i en bulk på 4-5 ruller før det blir verdt prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha heated bed for å printe PETG ja. Er litt pjesk å få til i starten men kan bli veldig bra med PETG. Det er mye seigere enn PLA så det vil være mye mere stringing.

 

Når det kommer til PLA så kjøper jeg alltid billigste sort på ebay. Synes alt printer bra.

Her er noe kjempebillig noname rainbow filament til 150kr kiloet eller noe som jeg brukte i helga.

 

ISIW55K.jpg

 

Får noen blobs innimella da den ene printeren min rapporterer O istede for OK til octoprint av å til, noe som får den til å stoppe opp i 5-10 sekunder ?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Du må ha heated bed for å printe PETG ja. Er litt pjesk å få til i starten men kan bli veldig bra med PETG. Det er mye seigere enn PLA så det vil være mye mere stringing.

 

Når det kommer til PLA så kjøper jeg alltid billigste sort på ebay. Synes alt printer bra.

Her er noe kjempebillig noname rainbow filament til 150kr kiloet eller noe som jeg brukte i helga.

 

ISIW55K.jpg

 

Har også vurdert å bestille filament fra ebay, eller Aliexpress:

https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-16-colors-3d-printer-filament-PLA-ABS-1-75mm-3mm-1kg-plastic-Rubber-Consumables/2037730938.html

 

Men ettersom eg er ganske tom for filament (har bare den 300g hvite flashforge rullen igjen) så ønsker eg å skaffe noe som eg ikke må vente en måned på.

 

Tviler på at eg kommer til å printe noe serlig PETG da, tenkte bare det kunne vært moro med en testrull siden eg har hørt at enkelte folk på nettet klarte å printe PETG uten heated bed, ved hjelp av 5 ton flaks.

 

Men takk, mulig eg bare bestiller billig filament fra kina, også får eg heller kjøpe en enkel flashforge spool eller to på clas ohlson slik at eg har noe å printe til kinafilament kommer.

Lenke til kommentar

Tror bare det blir problemer med PETG uten heated bed. PETG er ikke så spesielt heller, det bare tåler litt mere varme og påkjenning.

 

TPU derimot er ganske morsomt, så det burde du sjekke ut.

Sainsmart sin TPU på ebay er gode greier som er lett å printe med da den er litt hardere enn f.eks Ninjaflex.

 

Ser på linken din at de også har "glow in the dark" filament. Husk at slik filament har stor påkjenning på dysen din så du må være forberedt på å bytte den ofte om du skal printe med det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tror bare det blir problemer med PETG uten heated bed. PETG er ikke så spesielt heller, det bare tåler litt mere varme og påkjenning.

 

TPU derimot er ganske morsomt, så det burde du sjekke ut.

Sainsmart sin TPU på ebay er gode greier som er lett å printe med da den er litt hardere enn f.eks Ninjaflex.

 

Ser på linken din at de også har "glow in the dark" filament. Husk at slik filament har stor påkjenning på dysen din så du må være forberedt på å bytte den ofte om du skal printe med det.

 

Skal sjekke ut TPU. Virker litt dyrt, men virker som det er gøy og nyttig å printe.

 

Ingen planer om å printe selvlysende filament, var bare første PLA link eg fann på AliExpress.

 

Hvor du anbefaler å kjøpe Sainsmart sin TPU? De har det ikke på 3Dnet, google gir meg bare sider som sender til USA. Fann det på ebay, men var ikke mange selgere og de ser ut til å ha veldig limited stock.

Endret av Dominik V. Salonen
Lenke til kommentar

Skal sies at jeg bare har testet Sainsmart sin TPU, så kan godt hende det finnes andre gode varianter der ute men har hatt veldig gode resultater med den og den har vært mye letter å printe med enn man skulle tro at det var.

 

Har brukt å bestille på kina. Går ikke så mye av det så har bare brukt 250 grams ruller.

Fint til å lage gummiføtter til å ha under ting (som printeren selv f.eks)

Laget og nye pakninger til dusjen i TPU. fungerte greit det.

Lenke til kommentar

Plast er ikke alltid det samme da det er mange komponeringer som resulterer i PLA, men pris trenger heller ikke å være en indikasjon på kvalitet.

 

Har selv god erfaring med Creality sin egen PLA som koster ~250kr/kg på Banggood.

https://www.banggood.com/Creality-3D-WhiteBlackYellowBlueRed-1KG-1_75mm-PLA-Filament-For-3D-Printer-p-1290153.html?rmmds=myorder&ID=521800&cur_warehouse=CN

 

Neste gang så skal jeg prøve det på Clas Ohlson.

Lenke til kommentar

Viste ikke at Creality hadde eget filament. Det høres nokså lovende ut. Tror eg skal ha en Banggood konto liggende i passord db'en min.

 

Uansett kjøpte eg en 800g rull Sainsmart TPU i Emerald farge på ebay. 800g TPU burde holde i evigheter til min bruk.

 

 

Neste gang så skal jeg prøve det på Clas Ohlson.

 

Ganske forferdelig så vidt eg har hørt. Etter min erfaring også, men eg har bare erfaring med en oransj rull da.

Lenke til kommentar

Ferdig med min første "store" 3D print, tok 39 timer å fullføre, må si meg veldig fornøyd med resultatet, var noe nervøs når en kom til overhengene da jeg printet helt uten supports, men var ingen problem. Føler vertfall at jeg har fått stilt inn printeren greit for PLA nå vertfall :) 

 

LBWhSZa.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha stanget hodet i veggen i et par uker nå på å prøve å få det helsikkes første laget til å konsist sticke til beden kom jeg omsider frem til en løsning denne helgen! Den var utrolig simpel, skrudde av auto bed leveling og nå sticker første laget hver gang på første forsøk. Må jo bare berømme creality for å ha valgt en helt fantastisk dårlig autoleveling sensor.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...