Gå til innhold

RPG-sjangeren på vei til å dø ut?


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er betimelig, da det ser ut til at alle nyere RPG-spill er temmelig utvannet på det som er av rollespill-elementer. Samtidig innføres det mer action og ting fra andre sjangere som et "forsøk på kreativitet" (og som vel heller oppleves som et forsøk på å selge til kjøpere fra alle sjangere, og som igjen medfører at spillene blir en "allround-light" et eller annet og er lite tilfredsstillende).

 

Ja hvor er det blitt av kreativiteten? Må alle RPGs enten være sci-fi (med sine sjanger-forutsigbarheter), fantasy (med sine faste innslag av alver, orker, drager osv.)?

 

Personlig er jeg lei sci-fi, tildels middelalder-fantasy, lei zombier, varulver, draculaer osv. Og samtidig veldig lei skytespill (og MMO i alle varianter er uavhengig av sjanger helt helt uaktuelt).

 

Hva jeg kunne ønsket meg: Singelplayer RPG med bronsealder / jernalder tema og utforskning av stor verden med mye forskjellige folkeslag / kulturer og en eventyrer på reise. Dette ville gitt vanvittig mye muligheter for å lage gode historier, gode dialoger og kulturelle komplikasjoner som virkelig kunne gitt valg og konsekvenser av valg en ny dimensjon. Og ikke minst historier som ikke er oppgulp tilsvarende en mengde tidligere spill.

 

Nyttig kreativitet når det gjelder RPG er etter min oppfatning evne til å tenkte nytt når det gjelder setting og historie, nye måter å skape dybde og utvide RPG-elementene++. Ikke å blande sammen sjangere ved å spe på en dasj shooter eller uendelig med fiender, QTE, filmsekvenser som tar over handlingen og skyver deg bakover i stolen osv.

 

Trist å se at økonomene /spekulantene har tatt fullstendig kontroll over spillbransjen og at utviklerne er så bundet på hender og føtter (både av dette og av konsollenes begrensninger og multiplattform).

 

Er det et lys i tunnelen eller vil fremtiden bare føre til mer av dette? Jeg håper på en ny vår men er ytterst skeptisk. Hvilke tanker gjør dere andre dere rundt disse tema?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det RPG spillet du kunne ønsket deg hørtes hvertfall ut som noe jeg også kunne tenkt meg!

Helt enig med: "Trist å se at økonomene /spekulantene har tatt fullstendig kontroll over spillbransjen og at utviklerne er så bundet på hender og føtter (både av dette og av konsollenes begrensninger og multiplattform)".

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal si meg enig i at RPG som sjanger begynner å slite. Det meste som kan prøves i den sjangeren har allerede blitt prøvd. Jeg føler i grunn at de fleste sjangrene begynner å slite med idé tørke. Dog er FPS og RPG kanskje de sjangerne som det går verst utover rett og slett pga. det enorme antallet med spill som finnes i de sjangerne.

 

Du kan jo forsåvidt si hva du vil om økonomer og investorer, men faktum er og blir at det koster mye penger å lage spill i dag. Og nå kaster jeg kanskje stein i glasshus, men det faktum at man kan finne mer enn et sted å klikke på "download" på, der kun et av stedene gir penger i kassa til utvikleren gjør ikke saken bedre.

 

Forøvrig anbefaler jeg dere å se litt på indie-spill. Det er ofte der man finner nytenkingen i dag.

Lenke til kommentar
Trist å se at økonomene /spekulantene har tatt fullstendig kontroll over spillbransjen og at utviklerne er så bundet på hender og føtter (både av dette og av konsollenes begrensninger og multiplattform).

 

Uten å gå i dybden på dette emne, så skal jeg si meg 100% enig i dette. Dette skjer i alle sjangere, og mange har nok opplevd at sine kjære spillserier har gått i vasken, spesielt ved tidspunktet rett før/etter den "nye" generasjonen kom.

 

Kan bare håpe ting vil forandre seg.

 

Men har også litt tro på at designere og ledere har sin del av skylden også. Ser bare på hva designeren fra Zipper sa om rotet demmes. Sony ødela mye, men de på gulvet hadde sin liten del av skylda også, ved at de ikke turte å si ifra om problemer av frykt for å miste jobben i disse økonomiske tøffe tidene, itillegg til mye rot i lederskapet.

Endret av Mwotm
Lenke til kommentar

Vi har jo knapt nok hatt et bra RPG de siste 10 årene, så den er ikke i ferd med å dø ut. Den har vært død lenge allerede.

 

Heldigvis så er jo faktisk RPG-sjangeren på vei tilbake, med Kickstarter og indiebølgen. Age of Decadence (Prøv demoen!), Wasteland 2, Dead State og Divinity: Original Sin er alle mer lovende titler enn vi har kunnet vente på på lang, lang tid. Vi har jo også forhåpentligvis en Chris Avellone/Obsidian-kickstarter i vente også. Vi har jo også hatt en veldig bra dungeon crawler i Legend of Grimrock i år allerede.

 

Denne traileren kan forøvrig aldri postes for ofte. :p

 

http://www.youtube.com/watch?v=3JSV1ei6OjY

 

Edit:

 

Mens vi snakker om sola! Kickstarter slår til igjen! Hva med et rollespill hvor du er en spansk conquistador? Ikke akkurat alver og magi der.

 

Endret av radiohodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registrerer at det er store forskjeller i hva den enkelte har som krav til et godt RPG. Jeg personlig ønsker meg ikke så langt tilbake som til turbasert action og endeløse teknologi-trær. Men har full forståelse for de som også ønsker seg det. Dybde kan være så mangt.

 

Mine favoritter er først og fremst Gothic 1 og 2, tildels Gothic 3 og Risen 1 og de eldste spillene til Bethesda (bare synd Bethesda-spillene manglet muntlig dialog og hadde noen forferdelige skriftlige dialoglister og mye gjentagelser). Bra kampsystem som i Gothic 2 og Risen 1 er heller ikke å forakte.

 

Det jeg savner av dybde i dag går mest på historie, lore, dialoger og konsekvenser. Jeg trenger ikke å kunne velge mellom 10.000 oppgraderinger av sverd og skjold osv. (Gothic 2 hadde passe mengder av slikt). Videre kunne jeg tenke meg at det ikke var bare en hovedhistorie med små variasjoner i avslutning, men heller at det grener seg ut i ulike retninger avhengig av de valg du gjør. Det betyr igjen at side-quests må ha høy kvalitet og at det ikke nødvendigvis er et opplagt main-quest å følge, men flere avhengig av: Dialogene og handlingene du foretar deg skal påvirke videre forløp i historien såpass mye at gjenspilling med andre beslutninger skal gi deg en totalt forskjellig opplevelse. Selve reisen og kvaliteten på hendelsene underveis er etter min mening mye viktigere enn en veldig bra slutt (selv om det også er ønskelig). Kulturene en møter bør gjerne vel så mye vises i dialogene og handlingene og konsekvensene av disse - som at du må lese deg opp i mengder av bøker osv.

 

Age of Decadense har jeg kikket på tidligere, men ser den ikke er helt i min gate da den har turbasert kampsystem, fugleperspektiv og kontroll over x antall personer. Sikkert bra for de som liker den type spill og det er bra og nødvendig at Indie-utviklere tør gjøre noe annet enn de store spillselskapene for at vi skal få litt bredde og utvikling i bransjen.

 

Concuistador-spillet er vel i samme retning som Age Of Decadense, så heller ikke det spillet blir noe for akkurat meg. Men settingen er annerledes og det blir sikkert også et bra spill.

 

Nye konsoll-plattformer (etterfølgere til 360 og PS3) kan kanskje gi RPG et nytt liv ved at det blir tilstrekkelig maskinkraft og minne til at ikke alt av ressurser må gå til å lage imponerende grafikk. Vi slipper nok ikke unna multiplattform (bortsett fra indie-spill), så jeg ønsker nye konsoller velkommen. Hvor mye som skyldes begrensningene til nåværende plattformer og hvor mye som skyldes bevisst neddumming for å tekkes massene gjenstår å se. NPCer i de fleste nyere spill er i hvert fall langt dummere enn de var rundt år 2000 og litt fremover. Det kan jo ikke akkurat kalles fremskritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, historie, lore, dialoger og konsekvenser er jo nettopp det man finner i disse turbaserte spillene. Greit nok at man finner mer av dette i de tidligere Gothic-spillene enn i f.eks Skyrim, men disse tingene er ikke det jeg forbinder med de litt eldre action-RPGene. Kampsystemet i de eldre action RPG-ene er heller ikke spesielt mye å skryte av sammenlignet med de turbaserte, selv om de selvfølgelig er bedre enn Skyrim.

 

Virker som det spillet du er ute etter er nøyaktig sånn som de turbaserte spillene er, bortsett fra at du vil det skal være real time med en stor verden.Skjønner ikke helt hvordan du føler at du har fått dette ut av Gothic og Risen, men hver sin smak. Fallout: New Vegas og Divinity 2 høres vel ut som det nærmeste du kommer i dag. Så får du håpe at Obsidian får lov til å lage et Fallout 4-spill. Alpha Protocol kan også anbefales, selv om det har en lineær verden, et dårlig kampsystem og noen forferdelige mini games, så er det et veldig bra rollespill, og det er jo real time.

 

Tror problemet ditt er at du vil ha et dypt action RPG, og det finnes ikke et marked for det. De som vil ha dype rollespill vil ha turbasert, og de som vil ha action, de vil ikke ha en dyp opplevelse. Egentlig vil du ha noe som aldri har eksistert, og derfor så er kanskje overskriften litt misvisende i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Radiohodet:

Jeg startet ikke tråden for at alle skal ha samme mening som meg og ønske akkurat det samme. Mulig tittel er litt misvisende, men i forhold til mine ønsker ser i alle fall RPG ut til å være utdøende. For de som liker turbasert er det en liten ny vår med disse indie-spillene. Det gjenstår å se hvor populære disse blir og om det blir en trend som fortsetter eller om det bare er et blaff. Kan ikke si sjangeren er friskmeldt ut fra det.

 

Gothic 2 med NOTR er etter min smak tidenes beste spill og jeg gir det 10/10 uten problemer. Det er det også svært mange andre som gjør og det hadde en svært høye metascore blant spillere før det kom inn en del haters og reduserte den ved å stemme ned uten å gi anmeldelser. Sjekker du de som faktisk har skrevet anmeldelser av spillere der, så er snittkarakter rundt 10 eller 9. Spillet er ikke perfekt, det er det ingen spill som er etter min oppfatning (men dette er det nærmeste en kommer IMO). Jeg synes ikke det ligger en motsetning i selv om jeg elsket dette spillet -å ønske seg enda mer dybde når det gjelder historie, dialoger og lore til et action RPG.

 

Din spådom om at det ikke har et marked er jeg veldig uenig i. Mer eller mindre alle som likte de eldre Bethesda-spill som Arena, Morrowind osv, og Gothic 1, 2 og 3 og Risen 1 ønsker spill i den retning. Det ser en tydelig av kritikken disse har gitt til Oblivion, Skyrim og Risen 2 som har gått i retning mer casualisering heller enn å bli dypere og enda bedre på det disse opprinnelige spillene var gode på. Når det gjelder Risen 1, så var det et Gothic 2 light og er ikke på nivå med Gothic-spillene - men bedre enn Risen 2.( Risen 1 var meget bra på kampsystem med sverd, men var for kort, for lite historie og dialoger, for liten verden, samt for svake motstandere etter hvert som du ble mektig og hadde en dårlig slutt).

 

Det hadde jo vært interessant å høre hva flere her ønsker av fremtidige RPGer og om folket mener at alt er såre vel med det som gis ut nå for tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror, dessverre, at alt annet enn "sosiale inviter-alle-du-kjenner-spill" kommer til å dø ut.

De gjenværende spillene krever sære kontroller og krever at du spammer mora di med meldinger 24/7.

 

Spillenes storhetstid er forbi, nå er det bare dritt igjen.

Aldri mer single player som lar deg drukne i herlig stemning og en god historie... Det vil kun være utallige servere med møkkfolk masende og løpende rundt som spammer alle andre med invites. For der ligger pengene.

 

Farvel fantasi, hei og hå tanketomme melkeku.

Endret av Dr. Mobius
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gothic 2 med NOTR er etter min smak tidenes beste spill og jeg gir det 10/10 uten problemer. Det er det også svært mange andre som gjør og det hadde en svært høye metascore blant spillere før det kom inn en del haters og reduserte den ved å stemme ned uten å gi anmeldelser. Sjekker du de som faktisk har skrevet anmeldelser av spillere der, så er snittkarakter rundt 10 eller 9. Spillet er ikke perfekt, det er det ingen spill som er etter min oppfatning (men dette er det nærmeste en kommer IMO). Jeg synes ikke det ligger en motsetning i selv om jeg elsket dette spillet -å ønske seg enda mer dybde når det gjelder historie, dialoger og lore til et action RPG.

 

Ja, jeg ser hva du vil ha, og forstår det veldig godt, men det er en grunn til at det er (urettferdig, javisst) Oblivion og Skyrim som trekkes fram som bautaer innen action-RPGer (det påstås vel til og med at de er dype rollespill. Haha.), og ikke Gothic. Selv Morrowind, som jo var et bra Bethesda-spill er totalt glemt sammenlignet med de to casualspillene. For de "tur"baserte spillene, så er det fremdeles spill som Fallout, Planescape Torment og Baldur's Gate som trekkes fram, og ikke Dragon Age.

 

I mine øyne så vitner dette om et det er et annerledes publikum som vil ha de dype rollespillene. Selv et dypt actionrollespill ville ikke være noe for mange som liker rollespill. Party er jo en av grunnpilarene i et rollespill. Komplementere figurenes egenskaper og kompensere for manglende egenskaper. Man får ikke til det i et action RPG. (Som i de siste årene kompanserer for dette ved å la spilleren bli Gud i alt.)

 

I tillegg så er det vanskelig å få til et twitch-basert skillsystem, siden det som regel ender opp med å la spilleren rulle/hoppe rundt som en kanin, eller ty til simple blokk/slå-kommandoer.

 

Et dypt action RPG vil få fler til å tenke "Hvorfor er ikke dette turbasert med party"? enn til å tenke "Hvorfor er ikke dette et real time action basert kampsystem uten party?" i motsatt fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På vei til å bli utvannet, muligens, i det minste på de store formatene. Det er blitt så dyrt å lage spill at man har rett og slett ikke råd til å lage snevre titler; jo flere RPG-elementer et spill har jo høyere blir læringskurven og dess mindre blir publikum. Strømlinjeforming og action-fokus er en trend innenfor både vestlige og japanske rollespill. Mange av de mer rendyrkede rollespillene som ble laget for 10-15 år siden kunne ikke blitt laget i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På vei til å bli utvannet, muligens, i det minste på de store formatene. Det er blitt så dyrt å lage spill at man har rett og slett ikke råd til å lage snevre titler; jo flere RPG-elementer et spill har jo høyere blir læringskurven og dess mindre blir publikum. Strømlinjeforming og action-fokus er en trend innenfor både vestlige og japanske rollespill. Mange av de mer rendyrkede rollespillene som ble laget for 10-15 år siden kunne ikke blitt laget i dag.

 

På vei til å utvannes er vel en grov underdrivelse. Men til det øvrige du sier. Et godt RPG behøver ikke nødvendigvis å ha en høy lærekurve. En god opplæringsdel kan være fornuftig.

 

Dialoger og historie er vel så viktig og det er spesielt her de fleste (alle) synder i dag. Med gode dialoger og gode spørsmål/svar-alternativer og konsekvenser av valg kan et spill bli dypt og interessant ved at det du opplever og valg du tar er det som teller, ikke størrelsen og alle forgreningene på teknologi-trærne og denslags (som nok er mer for spesielt interesserte og "nerdete" rollespillere, hvilket forståelig nok straks får langt smalere nedslagsfelt).

 

Hvis interessante dialoger og histore, valg og konsekvenser, AI m.m. blir lagt mer vekt på, kan spill bli mye mer interessante for mange flere - spesielt voksne spillere og som faktisk er villige til å betale for spill og ikke bare piratkopierer.

 

 

Når noen sier at alt er prøvd før osv så må jeg flire, for det går stort sett på at alle har gjort nesten det samme og kopiert herandre enten det er i RPG-spill eller FPS når det gjelder tema og gjennomføring og setting.

 

Det er ekstremt mye som ikke er prøvd og det ligger spesielt innenfor historie/nye settinger / dialoger /valg og konsekvenser av valg osv. Det er her det er mye upløyd mark og her de nye juvelene kan komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommet en god del søppel de siste årene, men både Dragon Age: Origins og Skyrim er noen av de bedre rollespillene jeg har spilt gjennom årene. Er enig i at utviklerne, og utgiverne, burde tørre å gå nye veier og ikke basere seg på de "trygge" elementene. Det er derfor jeg har stor tro på Kickstarter, felles-finansiering av spill tror jeg kommer til å endre alle sjangere da utgiverene har mye større frihet til å velge selv.

Lenke til kommentar

På vei til å dø ut ? Nei. Stagnert veldig de siste årene ? Ja. Men jeg ser alltid lys fremover og bedre tider for alt, inkludert spill. Kan ikke leve i fortiden heller, noe som gjelder alt, til og med spill.

 

Det jeg lurer på er hvilke rpg elementer du mener som er utvannet ? For stemme skuespill, grafikk og stort sett evnen til å fortelle en historie blir jo bedre! Men jeg syns atmosfæren og stemningen av verdenen som omringer deg alltid blir litt dårligere. Dog det er bare lidenskap av utviklerne som kan gjøre det bedre.

 

Vil si at de siste årene har hatt noen gode rollespill, du har store navn som Elder Scrolls - Skyrim (syns det er vanskelig å benekte storheten til dette spillet) Men hver sin smak. Dragon Age Origins klassisk BioWare og fra 2009! så ikke evigheter siden de mistet sitt touch. The Witcher og The Witcher 2, med sikkert en oppfølger på vei. Divinity II - Ego Draconis, fantastisk spill. Og sikkert mange mer jeg glemmer lett bort.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med postene over. Det kommer fortsatt gode rollespill men samtidig er det ingen tvil om at det er mye tapt potensiale der ute pga. skjeve prioriteringer. Hovedsakelig tre grep jeg etterlyser:

 

1. Nedprioriter grafikk til fordel for å investere mer i forfattere og komponister. Det er de som skaper den gode stemningen.

 

2. Styr bevisst unna klisjeer. Det er ikke så vanskelig; dropp drager, alver og dverger, og alle viktigst; ingen simplistiske "gode mot de onde"-plott. Glem Tolkien og trekk heller inspirasjon fra fantasy-forfattere fra tiden før alle skulle kopiere ham.

 

3. Avgrens spillene sjangermessig og ikke vær redd for at et rendyrket rollespill vil være for komplisert for enkelte. Et godt rollespill er ikke nødvendigvis et spill for alle, men et spill for alle blir neppe et godt rollespill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For 10-20 år siden var RPG-spill for svært spesielt interesserte. Nå om dagen er det in å være nerd, og de store spillselskapene lager RPG-spill rettet mot dette mye større markedet. Smart for dem, da de tjener mye penger. Men det er veldig synd for oss som fremdeles er spesielt interesserte.

 

Jeg føler at intelligensen min som RPG-spiller blir krenket når spill som Skyrim får 10/10 og "årets spill"-trofèer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nostalgien over foreldet storhet kjenner visst ingen grenser i tråden her.

 

Er selv en "gæmlis" på over 30 og i mine øyne er det ingen RPG titler som ble laget for 10+ år siden som kan måle seg med verken Witcher 2 eller Skyrim på noen måte. Spesielt ikke rent spillteknisk og selvfølgelig ei heller visuelt.

 

Det er faktisk POSITIVT for sjangeren at RPG har blitt populært (eller mainstream, kall det hva du vil), nå har nemlig utviklere mulighet til å bruke tid og ressurser på rollespill som var utenkelig for bare få år siden. For eks sjangeren action RPG har jo ett utspring i dette, noe som hadde vært umulig uten denne utviklingen. Du har jo noen råttne epler underveis naturligvis, nyere spill som Risen 2, Game Of Thrones og for min del intetsigende action RPG som Kingdom of Amalour, men dårlige spill kommer i alle former og sjangere og er ikke nødvendigvis noe referansepunkt for sjangeren i seg selv. Tro meg det ble gitt ut drittspill i 90 åra også :p

 

Heldigvis går verden framover og ikke bakover :p

Lenke til kommentar

Dessverre så er det slikt med alt, det virker hvert fall slik. Film, musikk og TV. Alt er blitt en søpledynge hvor pengene rår og det skal tjenes mest mulig på minst mulig. De store selskapene huker tak i talentene og gir de lønnen de alltid har drømt om. Folk flest takker sjelden nei til noe slikt.

Problemet er at det kreative forsvinner.

 

Men fra tid til annen dukker det opp gullkorn. Noenganger et actionspill, noenganger et enkelt puzzle eller kanskje et adventure.

Og slik føler jeg det er nå. Nå som man er voksen har man økonomi til å kjøpe de spillenen man vil, men personlig er det ingen spill jeg har lyst til å kjøpe.

 

Dette ble litt OT, men det er virkeligheten i mine øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nostalgien over foreldet storhet kjenner visst ingen grenser i tråden her.

 

Er selv en "gæmlis" på over 30 og i mine øyne er det ingen RPG titler som ble laget for 10+ år siden som kan måle seg med verken Witcher 2 eller Skyrim på noen måte. Spesielt ikke rent spillteknisk og selvfølgelig ei heller visuelt.

 

Det er faktisk POSITIVT for sjangeren at RPG har blitt populært (eller mainstream, kall det hva du vil), nå har nemlig utviklere mulighet til å bruke tid og ressurser på rollespill som var utenkelig for bare få år siden. For eks sjangeren action RPG har jo ett utspring i dette, noe som hadde vært umulig uten denne utviklingen. Du har jo noen råttne epler underveis naturligvis, nyere spill som Risen 2, Game Of Thrones og for min del intetsigende action RPG som Kingdom of Amalour, men dårlige spill kommer i alle former og sjangere og er ikke nødvendigvis noe referansepunkt for sjangeren i seg selv. Tro meg det ble gitt ut drittspill i 90 åra også :p

 

Heldigvis går verden framover og ikke bakover :p

Skyrim og The Witcher 2 er absolutt ikke gode eksempler for friskmelding av RPG-sjangeren. Skyrim er noe av det kjedeligste og mest intetsigende jeg har spilt av RPGs. Fin verden ja, og det er alt. Resten er temmelig stusselig. The Witcher 2 har også klare mangler og var heller ingen stor opplevelse. Konsollifiseringen har gjort disse titlene til skygger av fortidens storheter. Stort sett alle spillsjangere er rammet av dette, men jeg synes RPGs er de spillene som har tapt seg mest.

 

Skurupu sier det veldig treffende her:

"Jeg føler at intelligensen min som RPG-spiller blir krenket når spill som Skyrim får 10/10 og "årets spill"-trofèer"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...