Gå til innhold

Kommentar: Spillbransjen er fortsatt i puberteten (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om filmbransjen er så mye bedre for tiden.

 

Topp 10 mest sette filmer i 2011:

 

1. Harry Potter 8

2. Transformers 3

3. Twilight Saga 4

4. Hangover 2

5. Pirates of Caribbean 4

6. Fast 5

7. Cars 2

8. Thor

9. Rise of The Planet of The Apes

10. Captain America

 

Alle 10 er oppfølgere eller basert på lisenser. 9 av 10 er action/fantasy-filmer som i stor grad baserer seg på effektmakeri og store eksplosjoner for "kidsa".

 

Pga. finanskrisen tør ikke de store studiene satse på noe nytt de ikke vet slår an. Dette samme gjelder vel spillbransjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Håper virkelig ikke Dear Esther blir et slags kroneksempel på et "voksent spill" når alt du gjør er å holde inn W i en time. La oss heller fokusere på feks Journey.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om filmbransjen er så mye bedre for tiden.

 

Alle 10 er oppfølgere eller basert på lisenser. 9 av 10 er action/fantasy-filmer som i stor grad baserer seg på effektmakeri og store eksplosjoner for "kidsa".

 

Pga. finanskrisen tør ikke de store studiene satse på noe nytt de ikke vet slår an. Dette samme gjelder vel spillbransjen.

 

Banalt søl vil alltid selge best, men gode produkter vil selge mer om det ikke var sånn at spillkritikere mente det banale sølet faktisk var de beste spillene også.

 

Her er en liste over de ti best solgte spillene i 2011. Metacriticscore i parantes.

 

1. Call of Duty: Modern Warfare 3 (88%)

2. Just Dance 3 (70%)

3. The Elder Scrolls V: Skyrim (96%)

4. Battlefield 3 (89%)

5. Portal 2 (95%)

6. Batman: 
Arkham City (94%)

7. Just Dance 2 (74%)

8. Madden NFL 12 (78%)

9. Gears of War 3 (91%)

10. Call of Duty: Black Ops (87%)

 

Alle spillene bortsett fra Just Dance og Madden (Ikke nok eksplosjoner og vold kanskje?) ligger høyt, høyt oppe på metacritics samlede liste.

 

Her er forøvrig de nominerte spillene til Gullstikka i fjor, som går hånd i hånd med de best solgte.

 

 

Battlefield 3

Call of Duty: Modern Warfare 3

The Elder Scrolls V: Skyrim

The Legend of Zelda: Skyward Sword

 

 

 

Til sammenligning, så har jeg funnet metascore på de 10 mest sette filmene i fjor. Morsomt å se den helt enorme forskjellen.

 

Topp 10 mest sette filmer i 2011:

1. Harry Potter 8 (87%)

2. Transformers 3 (42%)

3. Twilight Saga 4 (45%)

4. Hangover 2 (44%)

5. Pirates of Caribbean (45%)

6. Fast 5 (Vet ikke hva dette er jeg :p )

7. Cars 2 (57%)

8. Thor (57%)

9. Rise of The Planet of The Apes (68%)

10. Captain America (66%)

 

 

Til slutt, her er filmene som var nominert til Cannes-festivalen i fjor. Ikke akkurat filmens svar på Skyrim. :p

 

 

 

Drive, Nicolas Winding Refn

Footnote, Josef Cedar

Hanezu no Tsuki, Naomi Kawase

Hara-kiri: Death of a Samurai, Takashi Miike

The Kid With a Bike, Jean-Pierre and Luc Dardenne

L'apollonide (Souvenirs de la maison close), Bertrand Bonello

Le Havre, Aki Kaurismaki

Once Upon a Time in Anatolia, Nuri Bilge Ceylan

Melancholia, Lars von Trier (stars Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg and Kiefer Sutherland)

Michael, Markus Schleinzer

Pater, Alain Cavalier

Polisse, Maiwenn

The Skin I Live In, Pedro Almodovar

Sleeping Beauty, Julia Leigh (stars Emily Browning)

La Source des femmes, Radu Mihaileanu

This Must Be the Place, Paolo Sorrentino

The Tree of Life, Terrence Malick (stars Brad Pitt and Sean Penn)

We Have a Pope, Nanni Moretti

We Need to Talk About Kevin, Lynne Ramsay (stars John C. Reilly and Tilda Swinton)

 

 

 

Forøvrig litt ironisk at det panelet vel ikke var de beste til å snakke om at spill er pubertale. :p (Kanskje med et par bittesmå unntak)

Endret av radiohodet
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dwarf fortress viser at spill bransjen har vokst opp, det er bare at spill som har dybde og ikke er som filmer er for kompliserte å spille for gjennomsnittet. Jeg har hatt dypere opplevelser i spill enn i bøker og film. Jeg skrev en noe rotete blogg post om det.

 

http://gamasutra.com/blogs/VegardJohansen/20120706/173713/Games_have_matured_but_mature_games_are_are_too_hard_to_learn.php

Lenke til kommentar

"Jade Raymond har mange tanker om hvordan dette kan gjøres ? hva med spill som tar opp kvinneundertrykkelse, klassekamp, den arabiske våren eller internettsensur? Dette er voksent idémateriale man ser meget, meget sjelden at behandles med et streit fjes i spillverden."

 

Selv om dette høres vel og bra ut har jeg vanskelig å se for meg hvordan man skal lage et spill utav det, uten å ende opp med et produkt som er mer film en spill. Filmer kan fint fortelle historier med mye dialog, men lite annen handling. På teater er det jo vanlig med monologer, altså tre timer med en eneste skuespiller som forteller en historie. Spillutviklere (og andre) er flinke til å nevne temaer som spill burde ha tatt opp, men dårlige på å komme på ideer om hvordan det skal gjøres.

 

På den andre har vi spill som Spec Ops: The Line. Nå skal ikke jeg komme med en lang tirade om hvor fantastisk historien er, det er jo ikke helt original, men jeg synes at spillet fortjener litt oppmerksomhet når det gjelder hvordan utviklerne bruke spilleren og spillerens følelser, uten at det blir noe mindre spill av den grunn.

 

"Det er dette jeg mener med å vokse opp; å ikke bare tørre å angripe ny tematikk, men også å angripe den allerede eksisterende tematikken på en ny måte."

 

Dette er jeg enig i. Vi kan ikke kreve at utviklere skal slutte å utvikle skytespill med masse eksplosjoner og døde soldater, men det er vel på tide at vi får noe annet enn en russer/araber med et eller annet dommedagsvåpen som må stanses av to-tre amerikanske supersoldater. Kanskje la oss spille som leiesoldater som må gjøre tvilsomme ting. Få oss til å tenke litt mer over hva som egentlig foregår i en krig. Gå i dybden av "drep 1 for å redde 1000". Ikke lag en snorkefest der man holder en knapp gjennom hele spillet og hører på lydopptak.

 

Spill må få være spill, og jeg vil heller at utviklerne fokuserer på nye måter å bruke spilleren på, fremfor å ta opp temaer som til syvende og sist ikke gjør noe med gameplayet. Spill som eXperience112 for eksempel.

 

Lenke til kommentar

Hmm... jeg er enig til en viss grad. Men jeg liker ikke definisjonen "voksent spill" som kastes rundt. Hvem er det som bestemmer hva som er et voksent spill? Er det aldergrensen? Eller er det spill som er intellektuelt stimulerende, som denne artikkelen står fast ved. For å ikke nevne at termet er ganske vagt, som om alle voksne i hele verden vil ha det samme ut av et spill.

 

Og til "Allsider;" mulig jeg misforsto hva du skrev, men sier du virkelig at det er et problem at voksne mennesker spiller spill som "Skyrim" og "MW3." Du vet, spill som er ment for voksne? Og at det er et problem at folk over 20 gjør noe som de liker? Ikke alle voksne liker spill som "Journey." Mulig jeg misforsto deg, men hvis ikke hørtes det mektig pretensiøst ut.

Lenke til kommentar

Noe som mange av favorittspillene mine har til felles, er at det er et større fokus på utforsking av nye områder og backtracking. Ikke bare løpe fra A til B og så vente på ny cutscene. Mario 64, Zelda-spill, Metroid (Zero Mission), Deus Ex 1 & 3, Fez, Batman Arkham-serien og Final Fantasy serien (de gamle). Det gir en helt spesiell følelse når jeg backtracker til et tidligere område i et spill, for å så løse en utfordring som jeg ikke hadde utstyr/ferdigheter til å løse tidligere i spillet.

 

Nå spiller jeg ikke like mye data som før, og det er ikke mange år til at jeg passerer 30. FPS-sjangeren spiller jeg nesten kun i multiplayer, med unntak av Deus Ex-spillene (spiller ikke 2en). Jeg synes at FPS spill er kjedelige uten det blir tilført nok puzzles og RPG-elementer i dem, for da blir det mye det samme om igjen og om igjen. Indie-bølgen virker spennende; Fez var faktisk et av de mest minneverdige spillene jeg noengang har spillt. Amnesia var en frisk pust (selv om jeg nesten ikke tør å spille det).

 

Nå ble det masse mas og fjas fra min side om mitt forhold til dataspill; personlig så hadde jeg håpet at FPS-sjangeren tok en del lærdom av det første Deus Ex og bygget videre derifra (selv om det ikke på noen måter var perfekt). Tingen med for eksempel Deus Ex var nok at det ikke appelerte like bra til den store brukermassen som kanskje Half-Life gjorde.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Filmer trenger ofte "bare" å bedømmes ved historien den skal fortelle, mens dette i spill som regel stiller langt i baksetet. Ta for eksempel tidligere nevnte spec ops: The line. Spillet har en meget "voksen" historie som er milevis bedre enn det meste av cod og battlefield tilsammen. Likevel er det spillmekanikk etc som er primærfaktorene når spillet skal bedømmes. Når dette igjen påvirker salg av både spill og oppfølgere så er det ikke rart at selskapene prioriterer tema og historie langt mindre.

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

6. Fast 5 (Vet ikke hva dette er jeg :p )

 

 

 

Fast Five (alternatively known as Fast & Furious 5[1] or Fast & Furious 5: Rio Heist[4]) is a 2011 American action film written by Chris Morgan and directed by Justin Lin. It is the fifth installment in the Fast and the Furious film series.

 

MetaScore 67. Og ja, en oppfølger nr. 4.

Lenke til kommentar

Må si det er alltid er fascinerende å se disse "voksne" menneskene komme med totalt ignorante utspill om spill-industrien. Ja, hvis man lever i en verden der alt handler om å være top 10 solgt på konsoller så er det kanskje ikke de dypeste spilla man snakker om, men hvis man åpner øyna litt og ser hva som blir solgt så er det bra med "voksne" spill der ut.

 

Når det er sagt, så mener jeg det er utrolig feil å fokusere på at spill skal ha "voksne" temaer. Spill er spill, det er ingen som klager over at basketball ikke handler om dype temaer. Det absolutt klassiske "voksne" spillet er jo sjakk. Ingen vil argumentere mot at sjakk gir god intelektuell stimuli. Det finnes en haug av god dype spill som krever mer at man bruker toppen, og som ikke har noe spesielt tema. Portal (2) er ett godt populært eksempel.

 

Spør du meg så må disse såkalt "voksne" menneske faktisk vokse opp litt og innse at spill er et annerledes medium enn film og litteratur, og at uttrykksformen ikke handler om fortelling. Forskjellen mellom Street Fighter 4 og Civ 5 har ingenting med noe tema eller mening å gjøre.

Lenke til kommentar

Mye av skylden har nok brukermassen også som gang på gang kjøper samme spilltype selv om endringene er minimale i forhold til lignende spill.

Faktisk så er det svært risikabelt å endre på et spill siden man da risikerer lavere salgstall , vi ser med andre ord ofte at spillerne går amok om man kommer med våpen som har en annen "rekyl" følelse enn det spilleren mener det bør ha, selv om denne "rekyl" følelsen er langtifra realistisk eller som designeren av spillet ønsker den skal være.

 

En av de verste synderne er faktisk sportspill der man fra år til år har minimale endringer annet enn noen få oppussninger rent grafisk og oppdateringer når det gjelder fotballspillerne , noe man rett og slett burde ha gitt mange av kjøperne av 2011 spillet gratis eller til en "25" krone feks.

 

Det som er urovekkende dog er hvordan store selskap ser på salgstallene først og lager spill basert på hvilke type spill som selger best , gleden av å skape noe nytt og engasjerende ser stadig vekk ut til å bli mer en mangelvare og reservert til Små Indie selskap.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får vondt av å høre disse folkene som faktisk jobber i bransjen klager på status quo.

 

Hva med å ta noe ansvar for egene handliger og gjøre noe med problemet?

 

Det hjelper ikke å sitte å klage hvis det er du som er problemet og eneste som kan gjøre noe med det.

 

Problemet er ikke de som laget saints row, de laget det spillet de hadde lyst til å lage.

 

Problemet er de som har lyst til å gjøre noe men er for feige til å holde på sin kunstneriske frihet når utgiver/investorer kommer med krav om å gjøre "spillet tilgjenglig for massemarkedet" og kansje leier inn en konsulent som vet hva "godt spilldesign" er og som gjør fundamentale endringer i spillet.

 

Når var sist gang du hørte at en utvikler bytter utgiver fordi den forrige utgiveren kom med urimlige krav? Vi vet dette skjer hele tiden, men utviklere legger seg bare på ryggen med en gang og offrer gjerne hele sin visjon.

 

Nei, spillutvikere, mediet kan vokse opp når dere har sluttet å suge på puppen til utgivere.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Spill ala The Dark Knight (Filmen) hadde vært artig. Nå tenker jeg ikke på batman. Men mørkt, dystert, har massevis av vendinger og er spennende hele veien igjennom :)

 

Hvorfor skal alt bare vært "oh noes, noen skal ødelegge jorden! Du soldat der borte, gjør noe med det!" Pang pang poff poff. Winner!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...