Gå til innhold

– Fotorealisme er viktig for videre utvikling (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er fotorealisme? Ordet har vært brukt av spillbransjen i minst 20 år og betydd omtrent det samme hele veien: Dagens grafikknivå + 3 år "moores lov" utvikling av grafikken. Hvert år de siste 20 år. Å tro at vi får fotorealisme snart er å tro på julenissen - i år igjen.

Problemet med fotorealisme er trolig mer detaljer en rendering i dag. samt en god del fysik.

Følser er mer å ha greie ansiktutrykk i rett situasjon, de trenger ikke være helt realistiske, men en npc bør reagere om du skyter rett over hodet hans.

Ja dette er vanskligere en en god render engine

 

 

Lenke til kommentar

bra skrevet story med dybde i 5 år utdatert grafikk motor >>foto realistisk enda ein hollywood cliche

 

det jeg mislikte med L.A noir over heavy rain, greit personene såg realistiske men dialogene og omverden var horrible til tider og satt meg helt ut av settingen (spesielt når folk ser ut som nervøse dop misbrukere spesielt i øyene når du spørte dei ut)

 

Lenke til kommentar

Jeg tar heller noen kvantesprang i AI fremfor enda bedre grafikk (som igjen krever vesentlig mer av uttrykk og bevegelse hos NPC for å unngå uncanny valley effekten).

 

Et eksempel er naturlige og forskjellige reaksjoner på det som skjer rundt dem. Om det så er skuddvekslinger eller annet. Et eksempel kan jo være i Skyrim, hvor du har mulighet til å flytte på det meste, men ingen reagerer egentlig på det. Et mer levende spill kunne blant annet hatt:

- NPC'er holder på med forskjellige gjøremål til forskjellige tider. Dette er delvis på plass i mange spill, men stort sett ser du ut til at folk er opptatt med å gå meningsløst rundt eller stå og vente på at du skal innlede en samtale. Det er som oftest veldig kunstig.

- NPC'er samles til forskjellige aktiviteter. I Skyrim kunne det f.eks vært at en familie spiste middag sammen når jeg kom inn i huset, som selvfølgelig var ryddet opp etter at jeg var der å brukte et shout for å flytte på alt. Siden jeg var et rotehue på forrige besøk er jeg ikke lenger velkommen, og blir kastet ut av mor eller far i huset.

 

Jeg hørte nylig at NPC'er i neste Hitman (tror jeg det var) skulle reagere når personer blir borte. Slik at om du fjerner en person som vanligvis rapporterer via f.eks radio vil det etterhvert vekkes mistanke når personen ikke lenger rapporterer. Det er et skritt i riktig retning.

 

Grafikk er vel og bra, men vi er kommet til et punkt hvor kostnaden for bedre grafikk er ekstremt høy. Det er det sikkert å lage regler for alle eventualiteter som sørger for et mer levende spill, men jeg tror fortsatt det er mer riktig vei å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fotografikk nødvendig for å vekke følelser?

 

Jeg tror jammen sann Hartmann overser alle oss tenåringer som spilte Final Fantasy 7 pylogenh***te og gråt som småjenter når blomsterdama døde.

 

Utviklerene må heller lage gode historier enn den fancy smancy grafikken! Jeg er møkklei AAA titler, for de har nesten alltid syltynne historier smekt på ett utrolig barnslig gameplay...

Lenke til kommentar

Det er mange ting som burde prioriteres før grafikk gitt.

 

Fysikk, den er forstatt sjelden bra.

AI, drit lei av å spille med/mot mongolide npc`s.

Mer/bedre historie i spill.

Friere verdner, finner snart ikke et spill som ikke består av annet enn punkt A og B med kun en vei å gå..

 

Startet nettopp opp med Morrowind igjen, herregud for et spill det er!

Enda grafikken er noe som kunne vært laget av aper. Skyrim vs Morrowind er et rimelig lett valg.. Det er et godt bevis på at spillets dybde har mye mer å si enn fancy grafikk å simpelt gameplay.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dayz er et godt alternativ hvor grafikken ikke er best, men det finnes andre faktorer som gjør det til at du får frem følelser som redsel/frykt, paranoia, glede, stress. Gi meg gameplay fremfor eye candy any day!

Med en AI og animasjon på zombier som er helt på trynet.

 

Jeg misliker kommentarer som hinter til at faktorer som gjør et spill bra er ekslusivt eksluderende ( :D ), at fokuserer en på grafikk, er god story umulig, god AI vil ikke tillate godt gameplay osv osv osv.

Å si at Skyrim ikke hadde hatt vondt av bedre grafikk, betyr ikke at da måtte AI-en ofres (som allerede er heeeelt på trynet).

 

Får vel takke konsoller for å være en relativt stor del av markedet? Hurra..?

 

Og realisme er et teit aspekt. Troverdig er mye bedre å bruke. Spill er aldri realistiske, men kan fullt mulig være troverdig.

Endret av chokke
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror virkelig folk må begynne å la spill være nettopp spill! Det er ikke problematisk å veve inn en god historie hvis du er en god forteller. Jeg nevner her det som har blitt nevnt allerede; Når en viss person døde i FFVII.

 

Fokuser på bedre og "tightere" spillmekanikk. Lag historien rundt spillets mekanikk så det blir så naturlig og flytende som mulig. Samtidig fokuser på å effektivisere bruken av datakraft og "man hours" for å få best mulig AI som ikke bryter opplevelsen.

 

Når de fatter dette vil dem se at ideen om å skvise inn så mye grafikk som mulig på bekostning av alt annet er en tabbe. Bedre grafikk gjør ingen ting, men ikke på bekostning av resten.

Lenke til kommentar

Det han mener må jo ha med ansiktsuttrykk å gjøre, ikke fortellerkunsten som sådan.

 

Når Aeris døde i FF7 så grein mange (inkludert meg) fordi vi hadde fått et forhold til henne. Vi hadde reddet henne fra Shinra utallige ganger, Cloud hadde vært på date med henne, hun var den siste Cetra og vi hadde enkelt og greit fått en tilknytning til henne.

 

I tillegg bygde det seg såpass opp, samt en CG-film som var svært slående og musikk som bare forsterket det hele.

 

Håper og tror at artikkelen har vinklet det hele litt feil. Eller så er denne fyren litt ut på jordet.

Lenke til kommentar

Regner med at Cristoph Hartmann her mener at det er vanskelig å få karakterer i spill til å vise følelser uten fotorealismen. Ser det er mange som nevner at de har følt forskjellige ting når de har spilt, men det blir jo noe helt annet. Så en som nevnte Aeriths død i FFVII, spilleren ble lei seg, men det var ikke mye følelser i karakterene i spillet egentlig.

 

Noen som så game enginen til Square Enix på E3? Det var jo ikke helt fotorealisme det heller, men det var faen ikke så galt heller.

Lenke til kommentar

Forbetra grafikk vil me "alltid" få, sjølv om den "aldri" vil bli fotorealistisk. Når det gjeld grafikk i forhold til kjensler så ser eg ikkje den heilt store samanhengen. Eit andlet med tydelege uttrykk vil sjølvsagt hjelpe, men rørsler til menneske i videospel er uansett så kantete at det ikkje vekker så mange kjensler.

 

Skal dei vekke kjenslene i meg må dei ha ei god historie og kunne fortelje den på ein god måte. Utviklinga til karakterane, dialog, musikk osv. er langt viktigare faktorar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...