Gå til innhold

? Seagate kjøper OCZ for én milliard dollar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"...til å være et av verdens største SSD-produsenter med inntekter på over 700 millioner dollar i året."

 

Da hadde jeg aldri i verden solgt selskapet for 1 milliard dollar.

 

Inntekter brukes alltid som begrep for omsetning (bruttoinntekt) i Norge. Når det er snakk om resultat, så skriver vi resultat (overskudd/underskudd). Dette går klart fram av regnskapstermene som brukes i Norge. Vi snakker om driftsinntekter (omsetning) og om driftsresultat.

 

Om ryktene som artikkelen beskriver så er nok det bare rykter enn så lenge. Både OCZ og Seagate er børsnoterte, og har derfor rapporteringsplikt i relasjon til oppkjøp/oppkjøpsavtaler. Dvs. Seagate har ikke kjøpt, og kjøpet er ikke gjennomført. Disse ryktene ble ellers publisert i forrige uke, men en kursøkning for OCZ på ca 6 % på fredag. I dag har kursen falt ned til nivået fra tidligere i forrige uke, noe som klart indikerer at et oppkjøp ikke nært forestående, noe faktisk kilder i både Seagate og OCZ bekrefet i går. At det kan foregå forhandlinger eller har foregått kjøpsforhandlinger er en helt annen sak.

 

Et apropos i denne saken, og som faktisk kan indikere at kjøp ikke er forestående, er at Seagate har ansatt "sjefen" for Micron sin SSD divisjon som leder av Seagate sin SSD virksomhet.

 

Anbefaler artikkelforfatter å sjekke MarketWatch, Yahoo Finance, Nyse og Reuters før slike "tvilsomme" artikler publiseres. Her vil man fort finne langt mer korrekt informasjon. I tillegg vil slike rykter om de sannsynligvis er korrekte gi utslag på aksjekursen, særlig for det selskapet som bli kjøpt opp.

 

Ellers er det tull å kalle begge for kjemper. OCZ er i internasjonal målestokk regnet som et mindre (mellomstort) selskap. Faktisk er Komplett Group større i omsetning. Seagate kan nok kalles en kjempe, med en børsverdi på 12,2 mrd USD, altså 32 ganger børsverdien til OCZ.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Får håpe det ikke ligger noe i disse ryktene. Seagate trenger virkelig ikke å bli større nå. Ikke at jeg kommer til å savne OCZ ssd'er da jeg aldri har kjøpt en av de og trolig ikke vil i nærmeste fremtid, men liker ikke når et selskap kjøper opp andre produsenter slik Seagate f. eks gjorde med Samsung. Har selv hatt flere av både Samsung og Seagate disker og ingen av Samsung diskene har trynet, men hatt problemer med et par av Seagatene. Kjipe disker.

Lenke til kommentar

Får håpe det ikke ligger noe i disse ryktene. Seagate trenger virkelig ikke å bli større nå. Ikke at jeg kommer til å savne OCZ ssd'er da jeg aldri har kjøpt en av de og trolig ikke vil i nærmeste fremtid, men liker ikke når et selskap kjøper opp andre produsenter slik Seagate f. eks gjorde med Samsung. Har selv hatt flere av både Samsung og Seagate disker og ingen av Samsung diskene har trynet, men hatt problemer med et par av Seagatene. Kjipe disker.

 

Enig, alle mine Seagate disker har død, mens andres ikke. Blir tragisk hvis et merke som OCZ som står for kvalitet blir svelgt av et slikt dritt selskap som Seagate.

Lenke til kommentar
Får håpe det ikke ligger noe i disse ryktene. Seagate trenger virkelig ikke å bli større nå. Ikke at jeg kommer til å savne OCZ ssd'er da jeg aldri har kjøpt en av de og trolig ikke vil i nærmeste fremtid, men liker ikke når et selskap kjøper opp andre produsenter slik Seagate f. eks gjorde med Samsung. Har selv hatt flere av både Samsung og Seagate disker og ingen av Samsung diskene har trynet, men hatt problemer med et par av Seagatene. Kjipe disker.
Enig, alle mine Seagate disker har død, mens andres ikke. Blir tragisk hvis et merke som OCZ som står for kvalitet blir svelgt av et slikt dritt selskap som Seagate.

 

I mitt tilfelle har aldri Seagate diskene mine ryket og noen av dem er over 10 år gamle nå. Western Diskene jeg har hatt derimot har røket alle sammen.

Lenke til kommentar

Får håpe det ikke ligger noe i disse ryktene. Seagate trenger virkelig ikke å bli større nå. Ikke at jeg kommer til å savne OCZ ssd'er da jeg aldri har kjøpt en av de og trolig ikke vil i nærmeste fremtid, men liker ikke når et selskap kjøper opp andre produsenter slik Seagate f. eks gjorde med Samsung. Har selv hatt flere av både Samsung og Seagate disker og ingen av Samsung diskene har trynet, men hatt problemer med et par av Seagatene. Kjipe disker.

 

Enig, alle mine Seagate disker har død, mens andres ikke. Blir tragisk hvis et merke som OCZ som står for kvalitet blir svelgt av et slikt dritt selskap som Seagate.

 

Hatt massevis av Seagate disker i over 10 år nå. Ikke hatt problemer med noen av dem.

Lenke til kommentar

Seagate har virkelig vært frampå nå i det siste. Samsungs harddisk-avdeling er jo slått sammen med Seagate (kjøpt av Seagate?), og harddiskene går også under Seagate-navnet.

 

Virker som Western Digital ligger å soler seg mens konkurrenten kommer dem i forkjøpet.

 

Tror vi kommer til å se flere hybridharddisker, mens WD sitter igjen med hva? WD er ikke like gode på ytelse som de var før heller, og Caviar BLACK-disken er ikke oppdatert siden 2 TB-versjonen. Denne er forøvrig relativt gammel. Seagate har vært mye tidligere ute med høykapasitetsdisker.

 

Jeg spår ihvertfall god framtid for Seagate, kanskje WD våkner snart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...