Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har etter at jeg flyttet for noen uker siden opplevd dekningsproblemer med OneCall. Jeg har vært kunde hos dem tidligere og vært strålende fornøyd.

 

Det jeg imidlertid opplever på mitt nye bosted i Kristiansand er at roaming faller ut hele tiden. Dette skjer bare jeg beveger meg fra første til tredje etasje (eller omvendt) i min bolig. Jeg har opplevd at samtaler blir brutt og dårlig kvalitet. Ifølge Telenors dekningskart skal jeg ha helt super dekning. Jeg har ikke funnet noe dekningskart for Network Norway.

 

Jeg sendte derfor en e-post til OneCall kundeservice og spurte om de hadde problemer i området hvor jeg bor, noe de sa de ikke hadde. De ba meg prøve å skru av 3G for å se om dette fikset problemet, noe det ser ut som det gjør. Dette er selvfølgelig ikke en god nok løsning for meg pga hastigheten på datatrafikken da vil reduseres betraktelig.

 

Hadde satt pris på om noen her har andre løsninger på dette problemet som gjør at jeg kan beholde 3G og i tillegg ha god dekning.

 

Eneste løsning jeg har kommet opp med er å bytte til en operatør som benytter seg av Netcom sitt nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du testet sim i en annen mobil?

 

Noen mobiler har jo bedre antenner enn andre så kanskje det vil hjelpe?

 

Er det i murbygg så vil jo dette svekke dekning for deg dessverre.

 

Har du sjekket at NetCom har bedre dekning der du bor?

 

Jeg bor ikke i et murbygg. Dessverre så har jeg bare to telefoner tilgjengelig (min og konas) og vi har begge en Samsung Galaxy S II (vi opplever begge de samme problemene). Har sjekket dekningskartene og både Telenor og Netcom skal gi beste mulige dekning for tale hvor jeg bor. Når det kommer til datatrafikk skal begge gi 3G. Netcom har også 4G, men dette støtter uansett ikke min telefon.

Endret av jenskristian
Lenke til kommentar

Sett telefonen til kun å bruke kun Telenors nett, da slipper du at telefonen bruker et svakt signal fra Network Norway sitt nett, framfor et sterkt signal fra Telenor sitt nett. Du slipper også at telefonen hopper mellom Telenor og Network Norway sitt nett, noe som gjør at du mister kontakten med nettet noen sekunder hver gang det skjer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dekning like dårlig utenfor huset/leiligheten din?

Jeg opplever det som temmelig greit ute, men har også opplevd dårlig lydkvalitet på terrassen. Det virker faktisk som den reagerer mer på hvilken etasje jeg er enn om jeg er inne eller ute.

Sett telefonen til kun å bruke kun Telenors nett, da slipper du at telefonen bruker et svakt signal fra Network Norway sitt nett, framfor et sterkt signal fra Telenor sitt nett. Du slipper også at telefonen hopper mellom Telenor og Network Norway sitt nett, noe som gjør at du mister kontakten med nettet noen sekunder hver gang det skjer.

Hvordan gjør jeg det på Android?

Lenke til kommentar

Innstillinger -> Trådløst og nettverk -> Mer -> Mobilnettverk -> Nettverksoperatører -> Velg Telenor her. Lås den også gjerne til å kun bruke 3G/WCDMA under nettverksmodus. Nå skal du slippe at mobilen veksler mellom hvilke sendere den kobler seg opp mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får ikke opp Telenor som et valg, kun OneCall. Har imidlertid forsøkt låse til WCDMA, så får vi se om det hjelper.

 

Oppdatering:

Låsing til WCDMA ser ikke ut til å ha hjulpet dessverre.

 

Oppdatering 2:

Siden jeg ikke får opp Telenor som et valg mener OneCall at SIM-kortet mitt er defekt. De sender meg derfor et nytt.

Endret av jenskristian
Lenke til kommentar

Når vi snakker om "Onecall" er det egentlig Tele2 som står bak det hele, etter flere oppkjøp. Deres eget nett er underlagt selskapet "Mobile Norway AS", som brukes av kunder av selskapene Network Norway AS og Tele2 AS. Disse selskapene har igjen roamingavtale med hendholdsvis Telenor og Netcom. Overgangen mellom eget nett, og et roaming nett, er ikke alltid like triviell for å si det forsiktig.

 

Network Norway har flere kundesegmenter. Privatkundene er stort sett under merkevarene "Onecall" og "Lebara", mens bedriftskundene er underlagt Network Norway direkte. Underlig nok forskjellsbehandler Network Norway de ulike gruppene. Det ser ut til at privatkunder kastes over på Mobile Norways nett fortløpene, mens bedriftskundene roamer hos Telenor helt til en har fått bygget ut et helt område skikkelig. Dermed vil du som privatkunde hos Onecall tilsynelatende oppleve veldig merkelig dekning i noen områder, f.eks. at samtaler brytes, veldig varierene dekning, eller at det vises dekning uten at du kan ringe (selv om Telenor har god dekning i samme område). Dette vil selvsagt variere fra sted til sted. Har du veldig sterke signaler fra Mobile Norway, merker du lite til dette, samme om du overhodet ikke har dekning fra dem, da roamer du hos Telenor uten problemer. Imidlertid er det spesielt om du har litt dårlig eller varierende Mobile Norway dekning at det er spesielt ille, samt når du ferdes langs vei eller jernbane.

 

Forskjellsbehandlingen på kundene har selvsagt med at bedriftskundene ikke finner seg i å bli kastet over på et uferdig nettverk, mens privatkundene er mer interessert i pris og ikke klager like mye (og tror på reklamefilmer på tv...). Tele2, som står bak, vil selvsagt redusere trafikken som går gjennom telenors nett, da dette koster dem dyrt). Tele2 er også presset av konsesjonsvilkårene til å få nettet på lufta så fort som mulig.

 

Utenfor storbyene bygger Mobile Norway hovedsaklig 3G dekning, i 900- og 2100MHz båndet. Onecall gir det dermed rådet med å slå av 3G, slik at du mest sannsynlig roamer med 2G på Telenors nettverk, og dermed unngår problemer med bytte mellom nettene. Å låse til 3G/WCDMA hjelper ikke om det er 3G dekningen til Mobile Norway som er problemet. Jeg har også sett at endel telefoner får problemer når du prøver å låse nettet til Telenor (roaming). Enten at en ikke får logget på, eller at en senere mister dekningen. Når en i "standby" modus mister dekningen fra Mobile Norway, tar overgangen til roaming med Telenor gjerne 5-45 sekunder. I den perioden brytes dataoppkobling, og du kan heller ikke motta samtaler eller ingen ut. Er du derimot i en samtale, får du en såkalt "handover" til Telenor (roaming) uten at du merker dette, dvs uten avbrudd. Spesielt for surfing er dette håpløst når en kjører, da det blir mange slike pauser når en ping-ponger mellom nettene.

 

Jeg ser Onecall bruker uttrykket "suveren mobildekning" i sin markedsføring. De bør det nok være temmelig forsiktig med, med tanke på hvordan nettet til Mobile Norway fungerer. Det stemmer heller ikke at Onecalls simkort er programert til å velge den beste dekningen slik de påstår (jeg har jo selv et slikt sim-kort, og ser jo hvilke parametere nettet gir meg...dette er ingen hemlighet). Så lenge du har dekning fra Mobile Norway, vil du bruke dette nettet, selv om Telenor har langt sterkere signaler. Så ved litt dårlig dekning, f.eks. innendørs, vil du gjerne skifte mellom Mobile Norway og Telenor temmelig ofte. Det er nettopp denne "ping-pong" effekten mellom Mobile Norway og Telenor som ofte er problemet for brukeren, noe en kunne unngått om nettet var ferdigstilt og skikkelig konfigurert.

 

Så om noen i Onecall leser dette: fine og påkostede reklamefilmer, men dere bør ansette noen i markedsavdelingen som kan noe om mobildekning. Dere får nesten bevise at kundene deres har like god dekning som hos Telenor, slik dere påstår. Jeg imøteser at dere publiserer drivetestdata som viser dette, eller får en uavhengig part til å foreta kontrollmålinger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk til mdyke2 for et veldig forklarende innlegg. Det er nok denne "ping-pong" effekten mellom Network Norway og Telenor som skaper problemer for meg. Jeg har nå fått et nytt SIM-kort fra OneCall siden jeg ikke manuelt kunne velge nett med det gamle. Tror du mdyke2 at et vil hjelpe å låse til Telenor eller vil jeg fortsatt bli kastet frem og tilbake?

 

Dersom ingenting fungerer hos OneCall vurderer jeg å bytte til Chess. Jeg har allerede portert et annet nummer jeg har over til dem da det uansett ikke er i bruk. Tenkte jeg skulle teste med dette så fort det er aktivt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Telefonen roamer med telenor fordi sim kortet sier at du egentlig skal tilhøre Network Norway. De har jo ikke full dekning i Norge så Telenor brukes der hvor NN ikke er tilgjengelig. Det er dog ingenting i veien for å selv velge Telenor, det koster det samme og de har som regel bedre datahastighet.

 

Med min gamle telefon så datt også samtalene ut når telefonen byttet nett så da kjørte jeg alltid på telenor. Har ikke lagt merke til det med nye, men nå pleier jeg også å være ganske statisk når jeg ringer så det kan være derfor.

Endret av IceHeim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...