Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte Sony RX100 fortjener sin egen erfaringstråd så her har dere den.

 

Etter en del tenking og vurderinger bestemte jeg meg for å kjøpe rx100.

For å forsvare mitt nok et nye innkjøp solgte jeg Sony nex 5n med 18-55,16 og 30mm samt sony nex C3 og et casio kompaktkamera.

 

Første inntykket var at det virker veldig solid og kompakt.kameraet er veldig lite og kun litt større en canon s100 og er alikevell grei å holde i. Utløser for foto og video er godt plasert i likhet med resten av knappene på baksiden.

Blitsen spretter opp på toppen til venstre noe som gjør plasering av venstrehånd litt problematisk når man bruker blitts.

Kontrollringen rundt objektivet er veldig flott å ha og kan i likhet med de andre knappene programeres til det du ønsker selv.

Fn knappen på baksiden kan innholde opp til 7 forskjellige innstilliger som i det hele tatt gjør kameraet veldig lett og hurtig å bruke.Til og med blits og enkeltbilde/seriebilde knappene i fireveis velgeren kan endres etter eget ønske.

Senter knapp/enter kan brukes til enten AEL, velge mellom af/mf og fokus forstørrelse ved manuell fokus.

Modus velgeren er stram og har tydelig stopp slik at den ikke endrer stilling når man legger kameraet i en lomme e.l.

 

Når det gjelder opplading av batteriet må det skje mens batteriet er i kamera, noe mange synes er tungvint.

Litt dårlig av sony og ikke levere med egen lader.Programvare cd følger heller ikke med men kan lastes ned fra nettet.

 

Skjermen er svært detaljert og fungerer ok også i sollys, men savner av og til en vridbar skjerm men sony har nok prioritert liten størrelse.Ellers er jeg positivt overasket over menysystemet.

Det er hentet fra sony sine alpha modeler og fungerer strålende.Mye bedre en sony nex 5n sitt menysystem mener jeg.

 

Autofokus er ekstremt rask og treffsikker, har ikke testet følgefokus ordentlig enda men den skal i allefall være blant de bedre på det omådet også.

Rx 100 har en 3,6x zoom som strekker seg fra 10,4-37,1mm, på et fullformat tilsvarer dette 28-100mm.Med en lystyrke på 1,8-4,9 og en 20mpx 1" sensor på størrelse med Nikon 1 er dette svært imponerende i et så lite kamera.

Nærgrensen er 5cm på vidvinkel som gjør at man kan komme svært nærme og sammen med f1,8 og forholdsvis stor sensor kan man få fin uskarp bakgrunn.

På tele er nærgrensen noe dårlig, men fint til portretter og man kan få litt uskarp bakgrunn, men f4,9 gjør at rx100 ikke er noe utpreget portrett med liten dybdeskarphet kamera.

 

Av de bildene jeg har tatt til nå er bildekvaliteten veldig bra, faktisk så bra at jeg som regel ikke savner noe bedre.Kvaliten på iso 80-200 er absolutt sammenlignbart med speilrefleks og hybrid kamera av diverse slag og ytelsen på høy iso er også svært flott, men her er kamera som sony nex5n o.l. en del bedre.Lystyrke f1,8 gjør at behovet for høy iso også er mindre så i praksis ville jeg heller hatt sony rx100 med meg i dårlig lys en sony nex5n med kitobjektiv.

Detaljnivået er foresten fremragende så jeg synes sony har gjort et fint valg med 20mpx, selv om noen vil kunne synes det er i meste laget.

 

Har prøvd videofunksjonen litt, og ut fra det jeg fikk er filene helt nydelige, lyden er også svært bra.Video gjøres i 1080/5op med stereo lyd og man har full manuell kontroll om ønskelig.

Bildesatabilisatoren er veldig god i både foto og video modus.

Du kan lese om kalitet på video her: http://www.eoshd.com...ny-rx100-review

 

Ellers ville det vært fint med nd filter innebygd og en raskere lukker en1/2000 ville vært ønskelig men alt i alt er jeg super fornøyd med sony rx100, som til tross for at det koster i overkant av 5000,- er vel verd pengene etter min mening :)

 

Har lagt ved en liten sammenligning mellom D7000 med sigma 17-70/2,8-4 og sony rx100.

Bilde viser hvor godt sony rx 100 yter i praksis i dårlig lys.Bildene er tatt fra samme ståsted og cropet veldig kraftig.

 

Innstilliger:

Sony RX 100:10,4mm(28ekv.), f1,8, ISO800 og lukker 1/25

Nikon D7000:17mm(26ekv.), f2,8 ,ISO2000 og lukker 1/20

post-262553-0-93448900-1343401075_thumb.jpgpost-262553-0-84888500-1343401246_thumb.jpg

 

kom gjerne med spørsmål, kommentarer eller aller hels egne erfaringer :w00t:

Endret av jonash92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever selv at pocket er knall å ha for hånden i kombinasjon med DSLRn, og utfyller den praktiske delen av hobbyen, men det er utrolig hvor mye de små knøttkameraene har utviklet seg kvalitetsmessig teknisk de siste par årene... :)

 

Hvilken avstand har du fra senter på kamerahus til forside på magasinet? Og evt. hvor mange % har du croppet?

Lenke til kommentar

Opplever selv at pocket er knall å ha for hånden i kombinasjon med DSLRn, og utfyller den praktiske delen av hobbyen, men det er utrolig hvor mye de små knøttkameraene har utviklet seg kvalitetsmessig teknisk de siste par årene... :)

 

Hvilken avstand har du fra senter på kamerahus til forside på magasinet? Og evt. hvor mange % har du croppet?

ca 200% cropet, men utgangspunktet var et horisontalt bilde.Viser i allefall hvor godt Sony RX100 leverer i en situasjon der det er ganske mørkt.pga F1,8 slipper jeg og høyne ISO så veldig;-)

Lenke til kommentar

Er godt fornøyd med mitt Sony RX100.

Er ikke maks skarpt i hjørnene og kunne vært litt mere lyssterkt på tele.

Men for denne type og størrelse så er jeg fornøyd.

Også video virker bra selv om jeg har bare testet den noen få minutter.

Elektronisk søker er litt savnet, men mulig det hadde gjort kameraet endel større.

Lenke til kommentar

Elektronisk søker hadde nok gjort kameraet en del større ja, og sansynlig litt dyrere også.

Men litt synd at de ikke lagde en lignende port som sony nex, da hadde man hatt mulighet til å bruke den glimrende oled søkeren fra sony.

Videoopptakene er veldig imponerende ja, og mange instillingsmuligheter som justering av blender og lukker er glimrende.

Og så har man mulighet for slow motion i full hd;-)

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

PS! Hvis tallerkenen IKKE er hvit på DIN skjerm, har du et problem... ;)

Tallerkenen er grå;-)

Ja, jeg tror du vil oppleve en mye bedre bildekvalitet med rx100.

Nikon p300 er nok et greit kamera, men rx100 har en sensor som er 4x større og nyere teknologi så jeg tror du vil oppleve en markant bedre bildekvalitet om du oppgraderer.Lystyrken er omtrent den samme, men du har mye større mulighet for isolering av motiv med rx 100 pga den større bildebrikken.

Sony rx100 er nok bedre på det meste vil jeg tro, også videokvalitet er nok mye bedre.Men har aldri brukt p300 og kan ikke utale meg om meny system, ergonomi o.l.

En fordel til p300 er 24mm vidvinkel, så om det er noe du må ha kan Panasonic LX7 og Samsung EX2F være verd en titt, selv om også disse har mye mindre bildebrikke en rx100(3x mindre).

Lenke til kommentar

Hentet mitt nye Sony RX100 i dag og her er mie foreløpige erfaringer på godt og vondt så langt.

 

Positivt:

 

- Robust byggekvalitet

- overasskende gode ISO egenskaper!

- Flott bildekvalitet! (størrelse/pris tatt i betraktning)

- Et stort stepp opp fra Canon S100 med tanke på ISO egenskaper og Bildekvalitet

- God lysstyrke ved videste åpning.

 

Negativt:

 

- Idiotisk plassering av video rec knapp og blits! Hva har dme tenkt på her?

- Pain in the ass og få importert RAW filene og få redigert dem! Har ennå ikke fått det til, så må ta til takke med jpg så lenge. (Regner dog med at det blir støtte for dette på sikt...

- Batteriet må stå i kameraet når det lader.

Lenke til kommentar

Hentet mitt nye Sony RX100 i dag og her er mie foreløpige erfaringer på godt og vondt så langt.

 

Positivt:

 

- Robust byggekvalitet

- overasskende gode ISO egenskaper!

- Flott bildekvalitet! (størrelse/pris tatt i betraktning)

- Et stort stepp opp fra Canon S100 med tanke på ISO egenskaper og Bildekvalitet

- God lysstyrke ved videste åpning.

 

Negativt:

 

- Idiotisk plassering av video rec knapp og blits! Hva har dme tenkt på her?

- Pain in the ass og få importert RAW filene og få redigert dem! Har ennå ikke fått det til, så må ta til takke med jpg så lenge. (Regner dog med at det blir støtte for dette på sikt...

- Batteriet må stå i kameraet når det lader.

 

Enig i dårlig plasering av blits, men videoknappen er fint plasert mener jeg.

Det med raw kan ikke sony noe for, her er det Adobe camera raw som trenger oppdatering.

Lenke til kommentar

Videoknappen har jeg kommet borti flere ganger og aktivert ved et uhell, men nå har jeg også store tomler. Til "damehender" funker det nok muligens bedre. Men vi snakker jo om et kompaktkamera her, så jeg kan leve med det.

 

En annen ting jeg glemte å nevne med blitsen var at jeg savner at den går ned automatisk når man slår den av, slik som det er på Canon S100.

 

Så det er stort sett ergonomi det går på her, men som sagt, vi snakker om et kompaktkamera :)

 

Bortsett fra dette og RAW støtten (som Sony forøvrig ikke kan noe for) så er det bare positivt å si så langt, og det var et stort hopp fra S100, og jeg mener også bildekvaliteten er bedre enn på NEX-5N og Samsung NX210 som jeg har hatt.

 

Så i bunn og grunn, et veldig flott kamera jeg faktisk kommer til å bruke som nr. 2 kamera :)

Lenke til kommentar

Videoknappen har jeg kommet borti flere ganger og aktivert ved et uhell, men nå har jeg også store tomler. Til "damehender" funker det nok muligens bedre. Men vi snakker jo om et kompaktkamera her, så jeg kan leve med det.

 

En annen ting jeg glemte å nevne med blitsen var at jeg savner at den går ned automatisk når man slår den av, slik som det er på Canon S100.

 

Så det er stort sett ergonomi det går på her, men som sagt, vi snakker om et kompaktkamera :)

 

Bortsett fra dette og RAW støtten (som Sony forøvrig ikke kan noe for) så er det bare positivt å si så langt, og det var et stort hopp fra S100, og jeg mener også bildekvaliteten er bedre enn på NEX-5N og Samsung NX210 som jeg har hatt.

 

Så i bunn og grunn, et veldig flott kamera jeg faktisk kommer til å bruke som nr. 2 kamera :)

Bildekvaliteten er kanskje bedre pga bedre objektiv, hybidkameraene har et kitobjektiv av kanskje ikke den beste kvaliteten.

Ryktes en 16-50mm pannekake zoom til sony nex i september noe som er lovende, for med det eksisterende objektivet blir kameraet litt stort.

Rx100 gir minst like bra kvalitet i en mye midre innpakning og jeg har bruk den mer Nikon d7000 med objektiver i det siste.

Lenke til kommentar

Mener du at RX100 gir omtrent like god bildekvalitet som D7000 med gode objektiver altså?

 

Kanskje ikke overaskende så kan jeg vertfall i motsatt fall si at Canon 5D MK III m/L-optikk regelrett "rævkjører" RX100 på bildekvalitet.

 

Å med det så mener jeg ikke at RX100 er dårlig. Men jeg mener at det faktisk er veldig bra, til prisen og størrelsen :)

 

RX100 kommer aldri i livet til å bli noen erstatter for 5D'en vertfall, det er helt sikkert. Men jeg kommer til å ta flere bilder totalt sett, da jeg faktisk også kommer til å ta med meg kamera på andre steder enn på høytidelige fototurer og planlagte oppdrag :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er ok at man lader batteriet i kameraet.

Da slipper man å kjøpe ekstra strømadapter hvis man ønsker å bruke

kameraet tilkoblet strømnettet.

Man kan også bruke kameraet uten at det er batteri i det.

Jeg lader batterier når jeg er hjemme og da ikke tar bilder, så ikke noe problem

for meg at det lades i kameraet. Men forstår også at noen liker å lade det eksternt.

Sony kommer med en ekstern lader nå i høst, den står listet i ene brosjyren som

fulgte med RX100.

 

Artig lite kamera. Jeg bruker endel HDR og panorama funksjonen som er i kameraet.

Også den "multi frame noise reduction" som tar 6 bilder og setter de sammen til et

med mindre støy. Fungerer ok på ISO verdier opp til og med 6400. Over det blir det

alt for mye støyreduksjon så bildene ser "glatt" ut.

Lenke til kommentar

Mener du at RX100 gir omtrent like god bildekvalitet som D7000 med gode objektiver altså?

 

Kanskje ikke overaskende så kan jeg vertfall i motsatt fall si at Canon 5D MK III m/L-optikk regelrett "rævkjører" RX100 på bildekvalitet.

 

Å med det så mener jeg ikke at RX100 er dårlig. Men jeg mener at det faktisk er veldig bra, til prisen og størrelsen :)

 

RX100 kommer aldri i livet til å bli noen erstatter for 5D'en vertfall, det er helt sikkert. Men jeg kommer til å ta flere bilder totalt sett, da jeg faktisk også kommer til å ta med meg kamera på andre steder enn på høytidelige fototurer og planlagte oppdrag :)

Har ikke utført så mange direkte sammeligninger men i godt lys tar RX100 bilder som jeg vil si er sammenlignbart med D7000 og sigma 17-70/2.8-4 os.

Men bildekvalitet kan være så mangt, og i mange situasjoner er D7000 bedre.Har også sigma 10-20/4-5.6 og nikon af 300/4 som brukes til D7000 og her kommer Rx100 til kort.

Altså til fuglefoto, landskapsbilder,nattbilder med lang eksponering o.l kommer RX100 til kort.

Til standard "walk around" fotografiering er RX100 derimot utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...