Gå til innhold

Når ikke fokus med lav brennvidde.


Anbefalte innlegg

Hei, har et Canon 450D som jeg har fjernet IR-cut filteret på, dette for astronomiske grunner :D Filteret er fjernet og ikke erstattet med et nytt et.

 

Problemet er at jeg ikke når fokus ved lave brennvidder. Har et tokina 11-16 som ikke vil i fokus samt et 35mm og et 50mm som nesten kommer i fokus. Derimot med et 135mm kommer jeg lett i mål.

Til å begynne med hadde jeg ingen objektiver til kameraet med satte dette direkte på teleskopet. Så jeg vet rett og slett ikke om jeg kunne oppnå fokus før jeg fikk objektivene... :S Så lurer jeg på om det er noen der ute som har vært borti noe slikt før?

 

 

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med manuell fokusering? Hva med kontrast-autofokus via liveview?

 

Men - ellers gir det mening. Du har ikke bare fjernet IR/UV-filteret utenpå sensoren, men også mikrolinsene utenpå filteret igjen. Dette gjør at sensorplanet ligger lenger bak enn det pleier, og når lyset kommer veldig skrått på, så blir det ute av fokus..

 

Test fokus grundig på flere brennvidder. :)

Lenke til kommentar

Prøver på manuell fokus uten resultat, men jeg klarer å oppnå fokus når jeg i instillingene på kameraet setter det til f/22 (max). Eneste er at jeg må sette opp iso og eksponeringstid betraktelig.

 

Nå er jeg helt grønn på hvordan kameraet opererer med objektiver, men er der en fysisk mekanisme i objektivet som snevrer inn lysåpningen? Ser det er slik i de gamle minolta-objektivene mine. Dette kan jo forklare hvorfor jeg fikk fokus, at lyset som du sier går rett fram og ikke i vinkel inn på sensoren.

Lenke til kommentar

Forresten - er problemet ditt eget fokusere ved "vanlig" fotografi eller IR-fotografi?

 

Du er klar over at IR har andre egenskaper og _alltid_ vil fokusere på en annen måte, så du skal bruke manuell fokus, ikke sant?

 

Som sagt - kjør over i liveview og prøv autofokus der. Eventuelt - aktiver liveview og fokuser manuelt mens du kikker på skjermen for å se når det er skarpt.

 

Og jo, det er en blender inne i objektivet som snevrer inn lysåpningen når du blender ned (større f-tall). Når du blender ned får du også mer dybdeskarphet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...