Gå til innhold

Dette nye samholdet mellom alle her til lands, falskt?


Anbefalte innlegg

Vi fikk vel alle sjokk ifjor da dette skjedde, og før jeg fikk vite at det var kun Anders og at han var nordmann, så følte jeg meg SÅ sårbar på Norges vegne.

 

Da jeg hørte om dette husker jeg at jeg tenkte at "Faen, nå har det helvete kommet hit også.. Nå er vi ikke trygge lenger som vi har vært heldig og vært frem til nå"

 

 

Jeg trodde selvsagt med en gang at dette var muslimske terrorister ikke sant.

 

Så det gledet meg på en bisarr måte at det kun var en og at han var norsk.

 

 

Men i etterkant av denne dagen så ble plutselig Norge veldig glad og åpen mot muslimer og utlendinger. Norge koset og klemmet og sa at vi alle var en og vi må slåss mot terror med kjærlighet og det var ikke måte på hvor glade nordmenn var i innvandrerne etc.

 

For meg så ble dette nye oppblomstrede samholdet litt falskt egentlig. for hva hvis det hadde vært en utlending/innvandrer/muslimsk ekstremist?

 

Hva hadde resultatet blitt da tro? Ja, det er nok mange som hadde reagert på samme måte som de gjorde nå som Breivik var skyldig og omfavnet våre nye landsmenn, men jeg er ganske så sikker på at mange hadde vendt sitt hat mot dem også. Eller fått enda mer bensin å bålet om de allerede har vært litt fiendtlig innstilt på innvandrere osv.

 

 

Så jeg vil si at dette nye samholdet egentlig er litt flaks betinget?

Endret av RawNorway
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Etter slike hendelser så danes det fort strenge føringer for hva som er "riktig" oppførsel og mening, og det eneste politisk korrekte er å vise sympati, være inkluderende osv så da er det det flertallet gjør.

Man ser spesielt dette på facebook. Plutselig legger 3-4 venner ut en sympatierklæring, og da skynder de 3-400 andre å følge opp for ikke å virke usympatiske. Og de har igjen hundrevis av venner og tilslutt har alle en sympatierklaring i profilbildet eller noe. Jeg trodde ikke på det da, og jeg tror ikke på det nå.

 

Samtidig må jo folk få lov å vise sympatierklæringer om de vil, samtidig som folk legger ut utøyavitser og bruker galgenhumor.

Lenke til kommentar

For min del synes jeg Norge har taklet det veldig bra og at det er lite som burde vært gjort anderledes etter selve hendelsen, men jeg sitter samtidig igjen med en følelse av at all kjærligheten er litt falsk. Jeg tror det handler like mye om trass og hat, og at man påstår å vise kjærlighet og samhold fordi det er det motsatte av hva Breivik ønsket. Det har jeg selvfølgelig all verdens forståelse for og jeg tviler ikke på at mange også mener det helt og fullt, men jeg har samtidig litt vanskeligheter med å ta alt pratet om kjærlighet serriøst, fordi jeg opplever det nesten like mye som ett uttrykk for trass og hat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det også, jeg følte at folk ville gjøre opprør mot Breivik. Som en tenåring som svarer tilbake til foreldra.

 

"Vi må stå sammen, vi er alle AUF'ere, kjærligheten skal slå terroren!"

 

Sorry men jeg satt hjemme og dette var trynet mitt gjennom det hele: :roll:

 

Det ble altfor salig for min smak men.Det er jo min personlige reaksjon på det hele da.

 

Jo, vi var alle auf'ere de dagene, men dette opprøret ble for åpenlyst og dumt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja samholdet er falskt, det som også er "morsomt" (nei det er ikke morsomt i bokstavelig forstand) er at mange av de jeg kjente var sånn: "Det er Islamister/Al Qaida/de jævla muslimene" og sa at man måtte kaste alle de ut og bla bla bla, men da det viste seg at det var en nordmann, da var de plutselig multikulturelle og ønsket fred og ingen fordommer.

 

Og jeg skjønner heller ikke det med at vi skal bekjempe det med kjærlighet, hva skal det hjelpe med å sitte med roser når det er personer som er villig til å drepe oss? Og hva skjedde med mer demokrati og åpenhet? Har heller sett at det har blitt det omvendte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg reagerer mest på er vel statsministeren og andre som taler med taler som sannsynligvis er skrevet av andre. Jeg synes ihvertfall ikke det ser ektefølt ut. Jeg antar ihvertfall at talene Jens og andre holdt er skrevet av samme folk som skriver alle andre taler. Krig, fred, kjærlighet og sånt. Det blir en samling flåsete floskler på rekke og rad som høres fint ut men betyr lite.

 

Jeg skulle ønske at de gikk på talerstolen uten et manus andre har skrevet, og sa hva DE personlig mente. Noen ord fra ap hjertet om hva de mener, syns og tror. Det hadde hjulpet litt.

Lenke til kommentar

http://m.db.no/labrador/articles/226/226875/22687565/22687565/22687565.php5?www=1

 

Synes den er litt passende. Får ta en liten avsporing: Og sikkerheten i Norge har ikke blitt så mye bedre. Ikke det at jeg planlegger terrorisme av noe slag, men det er noen ganger at jeg i ettertid har sett at sikkerheten i Norge er ganske elendig når det kommer til beskyttelsen av statsministeren og Oslo byråd (og da snakker jeg om NÅ og ikke før 22. juli). Frister meg å skrive hvorfor, men tror at jeg rett og slett ikke burde gjøre det.

Lenke til kommentar

100% enig med "Spartapus".

Sentimentalt skvip hele greia. Norge fremstår i mine øyne som et puslingland - der man skal vende det andre kinnet til, hver eneste gang selv om du blir most i bakken så det griner.

"Vi skal ta Utøya tilbake" - har du hørt makan til fjas. Akkurat som det er noe "å ta tilbake". Det er vel for pokker bare å bruke Utøya slik man har gjort det siden øya fantes. Akkurat som det er en Hitler- bunkers...pffff. Demokrati-puselanke-snillisme-naive-Norge.

Det er ikke ryggrad i det hele tatt her til lands. Her til lands skal man åpenbart dille og dalle og gjerne kooooose folk til døde.

Endret av Rayline TWB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk klarer da å rusle rundt i de gamle Bergen-Belsen og Sachsenhausen konsentrasjonsleirene, så da tenker jeg vel at man får klare å rusle rundt på Utøya også.

 

Ja, men hadde du klart å rusle rundt der kun noen få dager, eller år, etter det som hadde skjedd (men det døde også langt flere i dødsleirene, men det gjør igrunn ikke Utøya til en bagatell).

Lenke til kommentar

Dere blander hva media skriver, og hva folk mener og er opptatt av. Det at media f.eks. har sluttet å skrive om at homofile blir hetset på østkanten i Oslo betyr ikke at alt har blitt så mye bedre der. Veldig mange journalister har sterke politiske meninger, og grunnen til at de skriver eller lar være om skrive om ting er ofte for å påvirke opinionen i en bestemt retning.

Lenke til kommentar

Folk klarer da å rusle rundt i de gamle Bergen-Belsen og Sachsenhausen konsentrasjonsleirene, så da tenker jeg vel at man får klare å rusle rundt på Utøya også.

 

Ja, men hadde du klart å rusle rundt der kun noen få dager, eller år, etter det som hadde skjedd (men det døde også langt flere i dødsleirene, men det gjør igrunn ikke Utøya til en bagatell).

Ja, det hadde jeg personlig fint klart - og det uten forkleinelse for respekten og forståelsen av hva som skjedde der.

Hvorfor skulle jeg ikke kunne klare det? Jeg har på en måte en viss forståelse for at de etterlatte etter ofrene kanskje har problemer med å ta en picnic på Utøya, men at vi andre skal ha problemer med det ser jeg ikke. Hva er det som er problemet med å gå der? Er de redde for spøkelser/gjengangere, eller er det det at de tror at de vasser i blod og slintrer? Eller er de bare redde for å gå der folk har dødd - sånn rent generelt?

Lenke til kommentar

Etter slike hendelser så danes det fort strenge føringer for hva som er "riktig" oppførsel og mening, og det eneste politisk korrekte er å vise sympati, være inkluderende osv så da er det det flertallet gjør.

 

Riktig.

Det som skjedde har ingenting med eller ikludering å gjøre, folk samlet seg rundt hatet mot Breivik, og der der er hat, der er det ikke kjærlighet, bare en blk etterligning.

Og signalet fra ap og auf er at du er "inkludert" så lenge du er enig med oss.

 

Mao hele hensikten med det hele er lære opp folket til å ha "riktige" meninger.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer mest på er vel statsministeren og andre som taler med taler som sannsynligvis er skrevet av andre. Jeg synes ihvertfall ikke det ser ektefølt ut. Jeg antar ihvertfall at talene Jens og andre holdt er skrevet av samme folk som skriver alle andre taler. Krig, fred, kjærlighet og sånt. Det blir en samling flåsete floskler på rekke og rad som høres fint ut men betyr lite.

 

 

AUF og ap utnytter denne saken politisk så godt de kan, og det har vært hensikten helt fra starten.

Jeg har helt tiden hevdet at aksjonene 22 juli var falsk flagg aksjoner, bla for å skaffe sympati til AP.

Dette avfeier de fleste foraktelig som en "konspirasjonsteori"

Men vi kan vel kanskje likevel være enige om at Ap kaldt og kynisk utnytter denne saken så godt de kan.

 

http://www.na24.no/propaganda/article3398272.ece

 

http://blogg.bt.no/preik/2012/05/16/et-begredelig-politisk-etterspill/#.UBPO7GGLztk

 

All min sympati og medfølelse går uansett til de pårørende, mens ap og auf får ikke en tøddel mer sympati, tvert imot så fortjener de hele folkets dypeste forakt for

sin oppførsel og forsøk på å utnytte dette politisk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...