Gå til innhold

? Nå bytter Apple bunnplugg


Anbefalte innlegg

Når alle andre i bransjen klarte å sette seg rundt et bord og bli enig om micro USB som standard, så klarer fremdeles ikke Apple dette og kjører på med egne standarder. Håpløst.

1. Apple tok i bruk sin 30-pins Dock Connector for over 9 år siden, flere år før Micro-USB var oppfunnet eller tatt i bruk.

2. Det eksisterte ingen standard som kunne oppfylle Apples krav, derfor måtte Apple utvikle sin egen connector.

3. Micro-USB kan fortsatt ikke erstatte funksjonaliteten i Apple Dock Connector, og det ville derfor vært et håpløst tilbakeskritt om Apple skulle tatt i bruk en helt uegnet standard.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om proprietære løsninger er det deilig å kunne si "Hva var det jeg sa?" :) Nå sitter dere i saksa.

Enig der. Om noe så kunne dette vært en god mulighet til å bytte til noe standard.

2. Det eksisterte ingen standard som kunne oppfylle Apples krav, derfor måtte Apple utvikle sin egen connector.

Da burde man jo helst gått sammen med andre og utviklet noe felles. Nå trenger ikke dette være Apple sin feil, da. Men som forbruker burde man prøve og gå for ting som åpner flest muligheter. Alt mitt ekstrautstyr vil kunne virke fint selv om jeg kjøper ny telefon fra en annen produsent.

 

3. Micro-USB kan fortsatt ikke erstatte funksjonaliteten i Apple Dock Connector, og det ville derfor vært et håpløst tilbakeskritt om Apple skulle tatt i bruk en helt uegnet standard.

Hva er det som micro USB ikke kan gjøre? Den støtter dataoverføring og strøm, hva mer trenger man?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter at både S1 failet meg, å jeg til dags dato ikke har å se en HTC Sensation eller Desire Z til å faktiskt funke så tror jeg nok mitt neste skifte blir til en iPhone 5.

 

Det finnes nok mye bedre alternativer der ute, måtte apple fanbois å Androidgeeks sloss til blodet spruter for min del over hva som er best eller ikke.

 

Det eneste jeg selv iallefall som får meg til å bli litt "Men, nja... jo" er rykter om at man kan bytte ut bakdekselet.

 

Og at telefonen er så avlang som den er.

 

Jeg gikk fra Galaxy til I4 fordi den gjør det jeg vil den skal, at den er dårligere i specs er okkasom for meg, og den ser havet å milevis bedre ut, 1 år å holder fantastisk enda.

 

Galaxy 3 taper rett å slett pga av at den for meg, føles mega plastic fantastic ut. Har fikla å lekt med den nok til å si min mening om at, ja den er sikkert mye bedre, ikke "sikkert", den ER bedre. Men når det føles som en plastikk leke fra MCdonalds, knirker om du vrir litt på den (Begge jeg lekte med gjorde det) å etter at eierne har nå eid dem siden release er de relativt oppskrapte på baksiden. en har beskytelsesdeksel, en har ikke.

 

men får se, om i5 har løse deler er det et mega minus for meg, liker personlig veldig godt at telefonene fra Apple og iPads er "solide låste klumper" at hele dingsen er glass gir en (falsk) følelse av noe bra, lets face it, iPhone vil nok aldrig klare hamle opp med resten på stats å specs. men den vinner med milevis på design.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

iPhone 5 blir bare mindre og mindre fristende for min del. Blir nok Android videre ja, men typisk nok er jeg av de personene som ikke kaster eller bytter ut før noe er ødelagt, så jeg får vel leve med min iPhone 4 til den tar kvelden.

 

Enig. Men det er litt kjedelig at min Nokia 3210 virker enda... får håpe den ryker til jul da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja ble nok kanskje litt offtopic hehe

 

Uansett så er ikke forandringer dårlige.

 

Aproppos kuste skjermer, en hvilken som helst telefon idag har knusbare skjermer om man mister dem, jeg har mista min iPhone i asfalten 2 ganger fra hoftehøyde :p har kun en mikroskopisk skramme bak, ingen andre har merka den, men jeg ser den, den irriterer.

 

Det eneste jeg lurer på er hvordan i realiteten den nye connectoren vil utgjøre i si, lydkvalitet. trodde ikke så mange brukte telefoner som høytalere (?)

Lenke til kommentar
Ehm! Hodetelefonutgang i bunnen av telefonen? :/
Det er der den burde være på alle telefoner.
Endelig EN som forstår hvordan det skal være.
Må si meg sterkt enig eg og :)

 

Rart med det, selv om det helt sikkert er mer praktisk og ha telefonen opp ned i lomma så man slipper og snu den. Føler jeg det bare er feil! Men det er sikkert bare en tilvenningsak :)

Lenke til kommentar

Nja ble nok kanskje litt offtopic heheUansett så er ikke forandringer dårlige.Aproppos kuste skjermer, en hvilken som helst telefon idag har knusbare skjermer om man mister dem, jeg har mista min iPhone i asfalten 2 ganger fra hoftehøyde :p har kun en mikroskopisk skramme bak, ingen andre har merka den, men jeg ser den, den irriterer.Det eneste jeg lurer på er hvordan i realiteten den nye connectoren vil utgjøre i si, lydkvalitet. trodde ikke så mange brukte telefoner som høytalere (?)

 

Korte bein? ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om proprietære løsninger er det deilig å kunne si "Hva var det jeg sa?" :) Nå sitter dere i saksa.

Enig der. Om noe så kunne dette vært en god mulighet til å bytte til noe standard.

Vel, i Apples tilfelle har de ved mer enn én anledning kunnet tilby proprietære løsninger som faktisk fungerer bedre enn alternativene, i den grad det i det hele tatt har eksistert alternativer, ofte har det tatt lang tid før konkurrentene har kommet med standardbaserte løsninger som nesten fungerer og som svært få egentlig bruker...

Trådløs, lossless streaming av lyd var f.eks noe jeg kunne begynne å bruke allerede i 2004, med AirTunes, AirPort Express og fiberoptikk rett inn i forsterkeren, og det lå på et helt annet teknisk og funksjonelt nivå enn DLNA.

 

2. Det eksisterte ingen standard som kunne oppfylle Apples krav, derfor måtte Apple utvikle sin egen connector.

Da burde man jo helst gått sammen med andre og utviklet noe felles. Nå trenger ikke dette være Apple sin feil, da. Men som forbruker burde man prøve og gå for ting som åpner flest muligheter. Alt mitt ekstrautstyr vil kunne virke fint selv om jeg kjøper ny telefon fra en annen produsent.

I andre tilfeller går Apple også sammen med andre om standarder. FireWire er en velkjent standard, opprinnelig utviklet av Apple, og Mini DisplayPort er utviklet av Apple og brukes også i Thunderbolt.

 

3. Micro-USB kan fortsatt ikke erstatte funksjonaliteten i Apple Dock Connector, og det ville derfor vært et håpløst tilbakeskritt om Apple skulle tatt i bruk en helt uegnet standard.

Hva er det som micro USB ikke kan gjøre? Den støtter dataoverføring og strøm, hva mer trenger man?

Tja, det kan f.eks være video og linjeutgang for lyd, slik at en iPod, iPhone eller iPad kan kobles direkte til en hvilken som helst stereoforsterker eller TV, med en dertil egnet overgangskabel.

Lenke til kommentar

Så lenge den nye dockkontakten har støtte for USB3.0 og / eller thunderbolt så man kan få synkronisert litt mer enn 20-30MB/s så tar jeg den imot med åpne armer!

 

Kommer vell 99% sikkert en adapter fra den eldre 30-pin dockkontakten så helt håpløst er det nå ikke, på et eller annet tidspunkt så må nesten verden gå videre og vi har trossalt hatt 30-pin kontakten til Apple i over 9år nå, hvor mange andre produsenter av håndholdte enheter kan skryte av det samme?

 

 

Hva Micro-USB angår så ser jeg fordelen med en kontakt som kan lade samtlige telefoner, med mangelen på overføring av både lyd og bilde (Micro-USB overføre bare datastrømmer) og det faktum at ingen Micro-USB løsning (per dags dato?) støtter noe annet enn USB2.0 hastigheter så vil det jo være ett skritt fram, og to tilbake om Apple sløyfer 30-pin kontakten til fordel for noe som er mer begrenset hva overføring angår og ikke støtter høyere hastigheter enn hva 30-pin kontakten allerede gjør.

Lenke til kommentar

hadde vært typisk apple hvis de virkelig skal skifte plugg.

 

Det hadde vel strengt tatt vært «ikke typisk Apple hvis de skal skifte plugg», da denne har eksistert i 9 år. ;)

 

den pluggen som er nå er fin, siden den har vært der såpass lenge. men det er typisk at de bare bestemmer seg for og innføre ny plugg når den gamle fortsatt er grei.

Lenke til kommentar

hadde vært typisk apple hvis de virkelig skal skifte plugg.

 

Det hadde vel strengt tatt vært «ikke typisk Apple hvis de skal skifte plugg», da denne har eksistert i 9 år. ;)

Ikke sant :) sony ericsson, samsung, htc etc eth har byttet kontakter flere ganger de siste 9 årene. Slik jeg husker det i allefall. Tenker da på deres egne kontaker, mini usb og micro usb.

Lenke til kommentar

hadde vært typisk apple hvis de virkelig skal skifte plugg.

 

Det hadde vel strengt tatt vært «ikke typisk Apple hvis de skal skifte plugg», da denne har eksistert i 9 år. ;)

 

den pluggen som er nå er fin, siden den har vært der såpass lenge. men det er typisk at de bare bestemmer seg for og innføre ny plugg når den gamle fortsatt er grei.

Grei? Tipper den ikke er så veldig grei for de som forsøker å få iphone 5 ennå tynnere og samtidig fylle den med enda bedre hw.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...