Gå til innhold

Petroleum ingeniør eller Automasjons teknikk ingeniør - Noe erfaringer?


toy_man

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter nå med et vanskelig valg. Som tittelen sier så har jeg to ingeniør linjer som jeg driver å vurderer veldig.

 

Jeg har kommet inn på Automatiseringsteknikk på HiÅ, og er på ventelist på Petroleum ingeniør på UiS. Så jeg vet ikkke om jeg skal gå for plassen jeg har fått på HiÅ eller om jeg bør satse på at jeg kommer inn på UiS (er ikke så langt nede på ventelisten). Begge to er 3årig, men med petroleum vet jeg at jeg kan bygge på med master, mens med automatiseringen er jeg litt mer usikker på hvilke veier jeg kan gå når det gjelder videre skolegang.

 

Noen som har noen erfaringer å dele om en av de linjene?

 

Har prøvd å søkt litt forskjellig på internett. Men finner ikke så veldig mye. Vet at det er veldig stor etterspørsel på ingeniør. Og at lønnen er nokså bra i forhold til mange andre yrker. Og at den sikkert kommer til å stige hvis etterspørselen fortsetter.

 

Tar alle gode råd med stor takk! Sitter og er veldig usikker på hva jeg skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo to veldig forskjellige yrker det der? Vet du ikke noe om hva jobben vil gå ut på når du er ferdig utdannet?

 

Petroleum er vell mye mekanisk og kanskje geologisk? Har lite peiling der.

Automasjon har jeg tenkt å gå selv om 1 år etter forkurset, da jeg synest det er veldig spennende, det er et svært bredt fagfelt med mange muligheter. Lønnen er nok ganske lik for begge deler vil jeg tro, vertfall om du uansett kanskje vil jobbe innen oljeindustrien?

 

Slik jeg har forstått det kan man bygge på med master med bachelor fra HiÅ, på NTNU med bland annet master i kyberteknikk? Eller tar jeg feil?

 

Velg det som du synes er mest interessant, det vil også bli den jobben du trivest best i, blir flinkest i og vil også derfor mest sannsynlig tjene mer. (Men trivsel er mye viktigere enn penger!)

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med automasjon fra før. Har gått elektro og har fagbrev som skipselektriker.

 

Hvis jeg hadde vist hva som jeg syntes var mest interessant så hadde jo ikke dette var så veldig vanskelig. Men jeg det føles ut som jeg har like mye lyst til begge to.

 

Petroleum er vell mye mekanisk og kanskje geologisk? Har lite peiling der.

Automasjon har jeg tenkt å gå selv om 1 år etter forkurset, da jeg synest det er veldig spennende, det er et svært bredt fagfelt med mange muligheter. Lønnen er nok ganske lik for begge deler vil jeg tro, vertfall om du uansett kanskje vil jobbe innen oljeindustrien?

 

Automasjon var det faget jeg likte best når jeg gikk på skole. Men føler ikke helt at jeg kan bruke det til å velge. Når det kommer til lønn så tipper jeg at petroleum ligger noen over automasjon. Men skal jo ikke si helt sikkert, ettersom det er nokså vanskelig å finne noen konkrete tall. Ja, jeg har hørt at kyberteknikk er en mulighet å gå etter 3år automasjon. Men lurte på om det var flere veier enn det.

Lenke til kommentar

Er jo to veldig forskjellige yrker det der? Vet du ikke noe om hva jobben vil gå ut på når du er ferdig utdannet?

 

Petroleum er vell mye mekanisk og kanskje geologisk? Har lite peiling der.

Automasjon har jeg tenkt å gå selv om 1 år etter forkurset, da jeg synest det er veldig spennende, det er et svært bredt fagfelt med mange muligheter. Lønnen er nok ganske lik for begge deler vil jeg tro, vertfall om du uansett kanskje vil jobbe innen oljeindustrien?

 

Slik jeg har forstått det kan man bygge på med master med bachelor fra HiÅ, på NTNU med bland annet master i kyberteknikk? Eller tar jeg feil?

 

Velg det som du synes er mest interessant, det vil også bli den jobben du trivest best i, blir flinkest i og vil også derfor mest sannsynlig tjene mer. (Men trivsel er mye viktigere enn penger!)

 

Stemmer det, kybernetikk ved NTNU er en mulighet for deg. Men du må passe på å ha de riktige fagkombinasjonene eller så vil NTNU sette deg inn i 3. klasse istedenfor at du starter i 4.klasse (er vel en rekke forskjellige spesialiseringer man kan ta).

 

Andre muligheter (hvis du heller mot Kybernetikk) er å studere mekatronikk ved UiA (Universitetet i Agder) eller ta Systems and Control Engineering ved HiT (Hoeyskolen i Telemark)

Lenke til kommentar

Da har du samme utdannelse som meg toy_man. Er det noe elektro involvert i petroleum ingeniør veien?

 

Slik jeg tenker ville jeg (og har tenkt) velge automasjon, da jeg har jo en lang utdanning/erfaring som elektriker/skipselektriker som jeg gjerne vil skal være nyttig og relevant etter bachelor/master.

Lenke til kommentar

Da har du samme utdannelse som meg toy_man. Er det noe elektro involvert i petroleum ingeniør veien?

 

Slik jeg tenker ville jeg (og har tenkt) velge automasjon, da jeg har jo en lang utdanning/erfaring som elektriker/skipselektriker som jeg gjerne vil skal være nyttig og relevant etter bachelor/master.

 

http://www.ntnu.no/s...petr/oppbygning

 

http://www.uis.no/st...ologi_(siv.ing.)/petroleumsteknologi/

 

EDIT : finner ikke noe elektro involvert hverken ved UiS eller NTNU.

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...