Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sentrallås som oppfører seg rart


Anbefalte innlegg

Har en VW Golf IV Comfortline 5-dørs 2001-modell der sentrallåsen (bruker nøkkel for å åpne, ikke trådløs) oppfører seg virkelig rart.

 

-Alle dører åpner seg enten man bruker nøkkel eller knappen på innsiden av førerdøra

-Alle dører låses, unntatt der man bruker nøkkelen. Gjelder både førerdøra og passasjerdøra foran. Å låse er tyngre enn vanlig.

-Låser man bilen innenfra med knappen, så låses alle dørene, unntatt førerdøra hvis den står åpen

-Lyset som skal slå seg på inni bilen når man låser opp bilen, slår seg ikke på, unntatt lyset i førerdøra (lyset ytterst, nederst på døra) - men det lyser til gjengjeld i flere timer etter at man har låst bilen igjen

 

Jeg prøvde å søke litt på nett ang problemet, og noen nevnte problemer med comfortline-modulen som sitter under førersetet. Hvis denne er problemet, så går ikke vinduene opp eller ned slik de skal når man bruker nøkkelen. Men, de fungerer som de skal hos meg, så det er neppe denne som er problemet (funksjonen er som følger: Står vinduer oppe når man låser bilen, og man holder nøkkelen mot låseposisjon, så går vinduene opp. Omvendt dersom man åpner bilen. Men dette var egentlig ikke problemet da).

 

Jeg har sjekket at alle sikringene er OK.

 

Bilen har vært på uavhengig verksted, men de fant ikke ut av det. De anbefalte å gå rett til Møller istedet for at de brukte mange timer på feilsøk hos dem. De sjekket med datamaskinen i bilen, og den meldte ingen feil, heller ikke jordingsfeil, som jeg fikk tips om at det kunne være.

 

Ting som jeg har fått tips om, men ikke sjekka enda

 

 

Min bror som er elektriker og som har mekka en del bil, foreslo å kikke etter fuktighet i bilen, bl.a. sjekke om dreneringshull var tette. Siste løsning før Møller sitt verksted, er å kjøpe Hayns manual for bilen på biltema, og sjekke elektronikkskjemaene i den, for å se om jeg klarer å ressonere meg frem til løsningen selv.

 

 

 

Noen som klarer å hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan prøve, uten at det kan gjøre noe gærnt, er å demontere så mye som mulig, og spraye med f.eks ACF-50. Du finner stoffet på ebay og andre steder. Genialt til å holde kontakter OK, som er hovedproblemet på VAG sentrallåser. Endel jobb er det, å demontere alt, men du må vurdere selv opp mot kostnaden å la "proffe" gjøre jobben :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...