Gå til innhold

Objektet blir rundt når jeg titter i kamera


Anbefalte innlegg

Som sulten nybegynner har jeg nå gått over til fullformatkamera Canon 5D. Når jeg ser inn i kamerahuset uten linse er objektet normalt firkantet, men med linser på er objektet synlig kun i en sirkel på ca. 60% av bildets størrelse.... Bildet jeg tar blir derimot normalt.

 

Hva er grunnen til at jeg bare ser 60% av objektet i en sirkel med camera med linsen på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at det du ser i søkeren blir rundt og ikke firkantet?

Jeg vil anta at du ser omtrent noe som dette:

post-71211-0-09021300-1293657247_thumb.jpg

..og at det er fordi du bruker et objektiv (sikkert Sigma, Tamron, Tokina eller lignende) som ikke er laget til fullframe - kanskje en 18-55 eller lignende.

 

Bruk heller objektiver som er laget til fullframe.

 

 

Terminologi: Du kikker nok inn i søkeren (det lille hullet bakpå kameraet), og det du skrur på foran er hverken en linse eller et objekt, men et objektiv.

 

 

Sensoren (den grønne firkanten inne i kameraet som fanger opp bildet) er firkantet, og bildene blir firkantede.

 

Når du kikker inn i objektivet foran når det sitter et objektiv på kameraet så vil du se mattskiven, som sitter inne i kameraet, som du ser via speilet.

 

Er ellers litt usikker på hva du egentlig mener.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du at det du ser i søkeren blir rundt og ikke firkantet?

Jeg vil anta at du ser omtrent noe som dette:

post-71211-0-09021300-1293657247_thumb.jpg

..og at det er fordi du bruker et objektiv (sikkert Sigma, Tamron, Tokina eller lignende) som ikke er laget til fullframe - kanskje en 18-55 eller lignende.

 

Bruk heller objektiver som er laget til fullframe.

 

 

Terminologi: Du kikker nok inn i søkeren (det lille hullet bakpå kameraet), og det du skrur på foran er hverken en linse eller et objekt, men et objektiv.

 

 

Sensoren (den grønne firkanten inne i kameraet som fanger opp bildet) er firkantet, og bilene blir firkantede.

 

Bildet du viser stemmer med hva jeg ser. :-)) (Med objekt mente jeg det man ser.) Linsen er både en canon 55 objektiv (:-) som fulgte med kamera i kit (nytt). Kjøpte også en Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM som skulle være bra til kamera. Begge har "rød prikk" og ikke hvit. det indikerer vel at det er rett objektiv?

Setter utrolig stor pris på om vi klarer å løse dette ettersom jeg gleder meg til å komme i gang. :))

Lenke til kommentar

Hva mener du med "Canon 55"? Bruker du tykke briller så du ikke får øyet helt inntil søkeren?

 

rettelse canon EF 50mm 1:1.8 med Ø52mm (hva nå det betyr). Men enten jeg bruker nevnte objektiv fra kittet eller 200 linsen som er nevnt ovenfor så skjer dette. Jeg bruker ikke briller eller linser.

Noen tanker?

Lenke til kommentar

Troll? xP

Er du?

 

Tviler på at det passer på trådstarter, som virker som en "fersk" fotograf som kanskje bommer litt på terminologien.

 

Til "Frank Daniel" så vil jeg si at jeg ikke helt forstår hva du prøver å forklare.

 

Canon 55 objektiv har jeg aldri hørt om, men hvis det er f.eks. et 18-55mm objektiv så er det noe klarere.

18-55 er som Trondster sa, et objektiv (ikke linse) i ef-s "format", som brukes til crop-kameraer som xxxxD, xxxD og xxD seriene i tillegg til 7D. Disse kameraene kan bruke både ef-s og ef.

5D er fullformat og MÅ bruke ef-objektiv.

 

En del tredjeparts-objektiver (Sigma, Tamron m.m.), kan monteres på FF, men vil da ofte gi "uønskede" effekter àla det du fikk her.

 

Canon 70-200 som du har kjøpt er et EF-objektiv som passer til 5D og hvis du får denne effekten ved bruk på 5D så er noe riv ruskende galt med ditt kamera, og jeg ville returert det (hvis mulig) snarest.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

rettelse canon EF 50mm 1:1.8 med Ø52mm (hva nå det betyr). Men enten jeg bruker nevnte objektiv fra kittet eller 200 linsen som er nevnt ovenfor så skjer dette. Jeg bruker ikke briller eller linser.

Noen tanker?

Med EF 70-200 og EF 50/1.8 skal du se en eksakt like firkantet mattskive i søkeren uansett om du har på objektiv eller ikke.

 

Er kameraet brukt eller nytt? Er det brukt - er det i så fall satt på en eller annen dings foran søkeren som øker avstanden mellom øye og kamera?

 

Putter du øyet heeelt inntil søkeren eller ikke?

 

Har du skrudd på noen tykke lag med unødvendige filtre foran på objektivet?

 

Hvilket kamera har du? Er det mkII eller mkIII, ser du det samme fenomenet hvis du aktiverer liveview ved å trykke på liveview-knappen oppe til venstre?

 

Har du skrudd på et eller annet på kameraet eller objektivet?

Lenke til kommentar

rettelse canon EF 50mm 1:1.8 med Ø52mm (hva nå det betyr). Men enten jeg bruker nevnte objektiv fra kittet eller 200 linsen som er nevnt ovenfor så skjer dette. Jeg bruker ikke briller eller linser.

Noen tanker?

Med EF 70-200 og EF 50/1.8 skal du se en eksakt like firkantet mattskive i søkeren uansett om du har på objektiv eller ikke.

 

Er kameraet brukt eller nytt? Er det brukt - er det i så fall satt på en eller annen dings foran søkeren som øker avstanden mellom øye og kamera?

 

Putter du øyet heeelt inntil søkeren eller ikke?

 

Har du skrudd på noen tykke lag med unødvendige filtre foran på objektivet?

 

Hvilket kamera har du? Er det mkII eller mkIII, ser du det samme fenomenet hvis du aktiverer liveview ved å trykke på liveview-knappen oppe til venstre?

 

Har du skrudd på et eller annet på kameraet eller objektivet?

 

Kamera er nytt mkII, det er ingen ekstra filtre på, det er ikke satt på noe ekstra foran søkeren og jeg prøvde nå å se om det forsvant uten den orginale gummidelen, men det var samme effekten. regner med Liveview er den til venstre for søkeren? Det lar seg ikke gjøre "Funksjonen kan ikke velges i gjeldende opptaksprogram." sier den. Kan det være feil opptaksprogram?

Jeg har også slettet alle innstillinger for å se om det hjalp uten at det ga utslag.

Lenke til kommentar

rettelse canon EF 50mm 1:1.8 med Ø52mm (hva nå det betyr). Men enten jeg bruker nevnte objektiv fra kittet eller 200 linsen som er nevnt ovenfor så skjer dette. Jeg bruker ikke briller eller linser.

Noen tanker?

Med EF 70-200 og EF 50/1.8 skal du se en eksakt like firkantet mattskive i søkeren uansett om du har på objektiv eller ikke.

 

Er kameraet brukt eller nytt? Er det brukt - er det i så fall satt på en eller annen dings foran søkeren som øker avstanden mellom øye og kamera?

 

Putter du øyet heeelt inntil søkeren eller ikke?

 

Har du skrudd på noen tykke lag med unødvendige filtre foran på objektivet?

 

Hvilket kamera har du? Er det mkII eller mkIII, ser du det samme fenomenet hvis du aktiverer liveview ved å trykke på liveview-knappen oppe til venstre?

 

Har du skrudd på et eller annet på kameraet eller objektivet?

 

Kamera er nytt mkII, det er ingen ekstra filtre på, det er ikke satt på noe ekstra foran søkeren og jeg prøvde nå å se om det forsvant uten den orginale gummidelen, men det var samme effekten. regner med Liveview er den til venstre for søkeren? Det lar seg ikke gjøre "Funksjonen kan ikke velges i gjeldende opptaksprogram." sier den. Kan det være feil opptaksprogram?

Jeg har også slettet alle innstillinger for å se om det hjalp uten at det ga utslag.

Lenke til kommentar

Er allerede besvart, Tomsi.

 

Men - prøv dette:

Kikk i søkeren (det lille hullet bakpå, over skjermen) uten objektiv påmontert. Da skal du se hele mattskiva - en delvist gjennomsiktig rektangulær flate. Du ser også noen markeringer som angir hvor autofokuspunktene er. Hele denne rektangulære flaten skal være synlig.

Vri det bittelille hjulet til høyre for søkeren så autofokuspunktene er så skarpe og tydelig som mulig.

 

Så kan du putte på et objektiv. Du skal se hele mattskiva akkurat som da du ikke hadde på objektiv.

 

 

Og - som jeg spurte om - har du øyet _helt_ inntil søkeren?

Hvis svaret på det er "nei, litt unna for å få det skarpt" - there's your problem. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er allerede besvart, Tomsi.

Oops : blush:

 

Men - prøv dette:

Kikk i søkeren (det lille hullet bakpå, over skjermen) uten objektiv påmontert. Da skal du se hele mattskiva - en delvist gjennomsiktig rektangulær flate.

Men er ikke det også besvart? Fra første post:

Når jeg ser inn i kamerahuset uten linse er objektet normalt firkantet
Lenke til kommentar

Vil bare ha brukeren til å prøve igjen - litt grundigere denne gangen. :)

 

Om ikke annet så står dette utførlig beskrevet i brukermanualen, forøvrig et kjempefint hjelpemiddel.

 

Terminologi: Du kikker nok inn i søkeren (det lille hullet bakpå kameraet), og det du skrur på foran er hverken en linse eller et objekt, men et objektiv.

 

 

Og med "objektet" så mener nok TS akkurat det, at objektet "motivet" blir rundt :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

...

 

Du er ikke alene om denne feilen. Testet å søke litt og fant flere som nevner samme problem, men finner ingen steder der det kommer klart frem at det er løst uten å levere inn kameraet til Canon. Noen nevner at man må sjekke at mattskiven er der, eller om den er løs. Prøv å snu på kameraet mens du ser inn og sjekk om disse svarte kantene rører seg, det er et tegn på at noe er løst. Prøv også å snu på kameraet og sjekk om du hører noen lyder.

At folket her mener det er brukerfeil forstår jeg ikke, men jeg er jo heller ikke så veldig inne i det tekniske rundt kameraer så mulig de har rett uansett.

 

Her er noen sider jeg fant.

 

http://www.fredmiran...um/topic/790503

 

http://www.dvxuser.c...een-this-before

 

Google: http://www.google.no...iw=1247&bih=833

 

Om problemet er løst hadde det vært fin om du skrev i tråden hva som var problemet.

Endret av pybalto
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...